only-me
door only-me Apr 2, 2011 om 00:15
Geldzaken & recht

Wettelijke betalingstermijn ?!

Beste forumbezoekers,

Ik vroeg mij af, bestaan er wettelijke regels over betalingstermijnen ?

Waarom vraag ik dit ?
Het valt mij steeds vaker op dat de betalingstermijn bij bedrijven 2 weken is, terwijl ik altijd in de veronderstelling ben dat de betalingstermijn van de originele faktuur 30 dagen behoort te zijn.

Zo heb ik net een faktuur ontvangen van Vitens, waarbij vermeld staat; betalen binnen 14 dgn.
Ook bij mij energie-leverancier is dit het geval.
Na die twee weken brengen zij extra kosten (10,=) in rekening.

Weet iemand hoe dit zit ?

Groet van Laura

30954 36 Rapporteer

quantas
door quantas - Apr 2, 2011 om 00:58
670 Antwoorden / 0 Vragen

Fout u bepaald niet hoe de betalingstermijn is maar dat bepaald de ondernemer.

gijsvogel
door gijsvogel - Apr 2, 2011 om 01:25
230 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet of er wettelijke regeling hierover is, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit geregeld wordt in de zgn verkoopvoorwaarden.

Als daar in staat dat u binnen x dagen moet voldoen aan de factuur dan heeft u dit na te komen.

Buiten dat is mijn mening dat een rekening gewoon a.s.a.p. betaald moet worden.
De lange termijnen die vaak gegeven leiden vaak tot een hoop gedoe als de koper die op het laatste moment voldoet, of door vergetelheid net na de termijn.
Beetje consumentengemak wat vaak verkeerd gebruikt zal worden door de consument IMHO.

Hou voor ogen, kopen = gelijk betalen dat scheelt een hoop gezever.

nb
door nbw - Apr 2, 2011 om 01:28
521 Antwoorden / 24 Vragen

Fout de ondernemer bepaald niet de betalingstermijn. Het gewoonte recht is de leidraad. En 30 dagen is normaal maatschappelijk aanvaard. En ja natuurlijk wil de ondernemer/bedrijf het graag sneller en voert de druk op met boetes van 10 euro.

Tip betaal gewoon binnen 1 maand zonder de extra kosten. Heb nog nooit meegemaakt dat dergelijke adminstratiekosten via een deurwaarder alsnog geincasseerd worden. Is kansloos.

gijsvogel
door gijsvogel - Apr 2, 2011 om 01:34
230 Antwoorden / 0 Vragen

@nwb

Dat kan, maar gewoonterecht zegt mij niet zo heel veel.
Kun je je reactie aanvullen met een link naar jurisprudentie die dat verklaart?

börgemeister
door börgemeister - Apr 2, 2011 om 02:35
506 Antwoorden / 25 Vragen

Betalingscondities van de desbestreffende bedrijf kunnen afwijken. Voor bedrijven geldt (gold) de betalingstermijn (wettelijk) op 30 dagen, cf. Termijnwet.

Voor de consument wordt meestal 14 dagen aangehouden.

Gerechtsdeurwaarders kunnen zelfs eisen binnen 2 - 5 dagen betaling!

tdehond
door tdehond - Apr 2, 2011 om 08:07
4744 Antwoorden / 9 Vragen

m.b.t de zorgverzekering bestaan er wel wettelijke regels.
klik hier

Vitens handelt naar hun algemene voorwaarden artikel
15.3 Een nota dient te worden voldaan binnen veertien dagen na
ontvangst dan wel binnen de door het bedr? f op of b? de nota
aangegeven term? n, indien die langer is dan veertien dagen. Het
bedr? f geeft aan op welke w? zen de nota kan worden voldaan.

Googelen hierop levert het volgende:
Invorderingswet geldt een wettelijke betalingstermijn van zes weken. ... waterleidingbedrijf Vitens.
Helaas kan ik niet in het document komen.

quantas
door quantas - Apr 2, 2011 om 10:11
670 Antwoorden / 0 Vragen

Je praat hier best veel onzin op Kassa.

De ondernemer bepaald dat wel degelijk en niet de overheid zelf.

Het gewoonterecht bestaat niet, dat iedereen het wel normaal vind wil niet zeggen dat die wet er is.

Als ik zeg binnen 7 dagen betalen heb jij op dag 9 een herinnering op dag 16 een aanmaning en dag 21 een deurwaarder.

Zo werkt het gewoonweg en niet die onzin die jij praat.

=nbw schreef op zaterdag 2 apr 2011, 01:28: Fout de ondernemer bepaald niet de betalingstermijn. Het gewoonte recht is de leidraad. En 30 dagen is normaal maatschappelijk aanvaard. En ja natuurlijk wil de ondernemer/bedrijf het graag sneller en voert de druk op met boetes van 10 euro.

Tip betaal gewoon binnen 1 maand zonder de extra kosten. Heb nog nooit meegemaakt dat dergelijke adminstratiekosten via een deurwaarder alsnog geincasseerd worden. Is kansloos.

quantas
door quantas - Apr 2, 2011 om 10:42
670 Antwoorden / 0 Vragen

Wat wel is in het geval van bv huur betaling of bv ziekenfonds etc dat betaal je per maand en meestal in de lopende maand.

Veel van dat soort bedrijven die sturen bv op 19 feb al een acceptgiro betalen voor 1 mrt voor de maand maart.

Als jij die op bv 29 mrt betaald kunnen ze er inderdaad niks aan doen daar jij immers nog steeds in die lopende maand betaald.

Maar als jij bv een pc koopt bij mij op rekening dan is 7 dagen 7 dagen en geen 30 geen enkele rechter die je dan gelijk gaat geven.

Met ziekenfonds etc ligt dat anders dat winnen ze nooit daar immers de maand waar het omdraait nog niet verlopen is en er dus ook geen sprake kan zijn van achterstand.

only-me
door only-me - Apr 2, 2011 om 11:29
46 Antwoorden / 16 Vragen

@quantas;

Ik heb het hier ook over 'dat soort bedrijven', de eerste levensbehoeftes zoals huur, gas/elektra, water, telefoon en verzekeringen.

Vroeger was de standaard betalingstermijn;
1. eerste rekening met betalingstermijn van 30 dagen
2. 1ste herinnering met daarin vermeld wat de boete wordt als je niet binnen x-aantal dagen alsnog hebt betaald
3. 1ste aanmaning inclusief boete

Kijk, ik kan me voorstellen dat die bedrijven binnen max. 60 dagen het geld op hun rekening willen hebben, maar met deze betalingstermijnen lijkt het alsof er geen rekening wordt gehouden met het feit, dat mensen het geld eerst moeten verdienen.

Dus mijn vraag; is het voor deze bedrijven wettelijk bepaald ?

quantas
door quantas - Apr 2, 2011 om 13:51
670 Antwoorden / 0 Vragen

Gas, electra en water en ziekenfonds, en huur lopen per maand en dienen dus gewoonweg in de lopende maand betaald te zijn dus bij de leverancier op hun rekening.

BV autoverzekering telt dat weer nietdan riskeer je een royement.

Met artikelen die je aanschaft telt dat ook niet tenzij het anders is afgesproken, om een vb te geven wij doen veel zaken met KPN en daar teken je voor dat KPN de factuur pas betaald na 60 werkdagen na ontvangst factuur van onze zijde.

Daar staan ondernemers vrij in dat is ook logisch.

Gas etc staat daar ook vrij in alleen komt hier de crux om de hoek, nl geen enkele rechter zal je veroordelen omdat jij het eind van de maand hebt overgemaakt ipv de 15e die hun willen.

Je bent immers nog in de lopende maand en hebt aan je verplichtingen voldaan.

Maar met producten of andere diensten die niet genoemd zijn verlies je dat geheid bij een rechter.

Kijk er zit een verschil tussen een brief en een veroordeling.

only-me
door only-me - Apr 3, 2011 om 01:45
46 Antwoorden / 16 Vragen

Thanks :-)

boy
door boy - Apr 3, 2011 om 07:40
92 Antwoorden / 44 Vragen

Het feit is volgens mij wel wel dat ondernemers steeds kortere betalingstermijnen invoeren. Sommige hanteren nu ( waar dit een per maand was) per 4 weken.
Hebben ze een sneller geld binnen en een lagere debiteurenstand (=leuk voor de presentatie naar de bank)

Boy

ro
door ron530 - Apr 3, 2011 om 10:12
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Energie boeren en woningbouw vereniging stellen zelf en betalingstermijn vast, door het contract te tekenen ga je accoord met deze voorwaarden. Wbv's hanteren betaling voor begin van de maand huur April dient dus voor 1 April voldaan te zijn, is dat niet zo heb je gelijk een maand achterstand. Energie boeren doen het iets anders die willen betaling in de loop van de maand met een termijn van 14 dagen. Vaak valt de 4e de ac op de mat en dient voor de 18e voldaan te zijn met in achtneming verwerking van de bank, je hebt eigenlijk maar 10 dagen de tijd om de factuur te voldoen.

quantas
door quantas - Apr 3, 2011 om 11:16
670 Antwoorden / 0 Vragen

Ja en weet je hoe dat komt, doordat de consument zelf wel bepaald wanneer ie betaald.

Toen ik begon als ondernemer hanteerde ik 21 dagen betalingstermijn, waarbij sommige misbruik maakten en het op 44 dagen hielden ondanks herinneringen etc.

Uiteindelijk is het naar 7 dagen gegaan en moet je bij sommige nog blij zijn dat je binnen 28 dagen geld ziet.

Ik kan ook niet tegen mijn leveranciers zeggen ik betaal wel over 2 maanden want mijn klant heeft tijd zat zo werkt het niet.

We kunnen het verhaal ook even omdraaien, u start volgende week een supermarkt bv zo'n buurtsuper.
Dan komen wij allemaal bij u boodschappen doen en betalen dat over een maand of 2 wel een keer.

Zo werkt het niet en kan u meteen de deur wel sluiten denkt u zelf niet.

Boodschappen dien je ook meteen te betalen, dus rekeningen ook.

Behalve de genoemde uitzonderingen in de lopende maand stroom etc dien je je gewoonweg aan de termijn te houden.

Met huur is het ook zoiets de bouwvereniging wil het op de 1ste hebben leuk voor hun maar voor een rechter houd het geen stand, immers de maand is niet voorbij.
Behalve als je een nieuw contract hebt en er voor getekend hebt dan kan je er niet onderuit.

Deze regel is nl jaren geleden ingevoerd toen gaven ze de mensen hun borg terug en eisten ze een maand vooruit betalen.

Maar bij een rechter wordt dat per direct van tafel geveegd indien men het oude contract nog heeft.

=boy schreef op zondag 3 apr 2011, 07:40: Het feit is volgens mij wel wel dat ondernemers steeds kortere betalingstermijnen invoeren. Sommige hanteren nu ( waar dit een per maand was) per 4 weken.
Hebben ze een sneller geld binnen en een lagere debiteurenstand (=leuk voor de presentatie naar de bank)

Boy

tdehond
door tdehond - Apr 3, 2011 om 11:21
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=quantas schreef op zondag 3 apr 2011, 11:16]Ja en weet je hoe dat komt, doordat de consument zelf wel bepaald wanneer ie betaald.

Toen ik begon als ondernemer hanteerde ik 21 dagen betalingstermijn, waarbij sommige misbruik maakten en het op 44 dagen hielden ondanks herinneringen etc.

Uiteindelijk is het naar 7 dagen gegaan en moet je bij sommige nog blij zijn dat je binnen 28 dagen geld ziet.

Boy

Nu begrijp ik uw toonzetting t.a.v. diverse vraagstellers.
Ik ben het met Boy eens dat veel winkeliers een korte betaal termijn hanteren. Ik zou liever een iets langere termijn zien. Dan kan ik een aantal overschrijvingen tegelijk op de post doen.

birdies
door birdies - Apr 3, 2011 om 11:25
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Behalve de genoemde uitzonderingen in de lopende maand stroom etc dien je je gewoonweg aan de termijn te houden.........

Zeg vriend, je zit weer eens onzin uit te kramen! Ook zaken als huur, energie, ziektekosten (ziekenfonds bestaat al jaren niet meer, waarschijnlijk nog niet tot je door gedrongen?) behoren uiterlijk op de 1e van de nieuwe maand betaalt te worden.

Typisch dat jij vindt dat er andere regels zijn voor ondernemers zoals jij?? Ook energiebedrijven, verhuurders enz. zijn ondernemers die hun eigen voorwaarden mogen stellen!

re
door renate07 - Apr 3, 2011 om 11:28
142 Antwoorden / 0 Vragen

Zeg Quantas ,
praat jij ook op zo'n onbeschofte manier als je hier doet tegen jouw klanten?
Je schrijft overigens heel graag elke keer tussen de regels door dat je ondernemer bent, eerlijk gezegd kan ik me er heel werinig bij voorstellen.
gr. Renate

ro
door ron530 - Apr 3, 2011 om 11:32
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Wat is er nu zo moeilijk aan de wbv's hanteren al jaren betaling voor begin lopende maand maar waren soepel nu niet meer. Stelselmatige laat betalers worden zo gesignaleerd en kan er actie ondernomen worden niet om ze te pesten maar als er problemen zijn samen met de huurder actie te ondernemen. Energie boeren de goeden tenminste hebben ook zo'n systeem.
Het betalen van de vaste lasten wordt door menigeen uitgesteld als zijnde komt volgende maand wel.

tdehond
door tdehond - Apr 3, 2011 om 11:36
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Betalingstermijn en t-mobile
t-m is zo vriendelijk om mij een sms te sturen als ik vergeten ben tijdig over te maken. Dan geef ik dezelfde dag een machtiging voor 1 malige incasso af om mijn verzuim goed te maken.

Note to self: meteen 1 malige incasso afgeven bij volgende factuur. :)

ro
door ron530 - Apr 3, 2011 om 11:49
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Automatisch betalen is wel zo handig.

quantas
door quantas - Apr 3, 2011 om 11:52
670 Antwoorden / 0 Vragen

[quote]Zeg vriend, je zit weer eens onzin uit te kramen! Ook zaken als huur, energie, ziektekosten (ziekenfonds bestaat al jaren niet meer, waarschijnlijk nog niet tot je door gedrongen?) behoren uiterlijk op de 1e van de nieuwe maand betaalt te worden.

Ja in de ww misschien ja maar in het normale werkende verkeer echt niet.
En ja ik praat wel uit ervaring en niet van HOREN ZEGGEN in de WW wandelgangen.

En bv met de huur ja ze eisen de eerste van de maand dat klopt maar zolang jij nog een oud huur contract hebt valt er niks te eisen zolang jij daar niet voor getekend hebt.

En ja dit is praktijk bij 4 mensen waar ik het van dichtbij heb meegemaakt dat de verhuurder uiteindelijk naar de Rechter stapte en gewoonweg 0 op het rekest kreeg.

Bij dit soort zaken telt tenzij je contract wat anders voorschrijft zolang de maand niet voorbij is, is er nog geen achterstand.

@ Renate,

Het is niet onbeschoft alleen sommige consumenten probeen gewoonweg alles naar hun eigen straatje te lullen.

tdehond
door tdehond - Apr 3, 2011 om 11:56
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 3 apr 2011, 11:49]Automatisch betalen is wel zo handig.

Elk voordeel heeft zijn nadeel. :)

Mocht ik mijn abonnement beëindigen dan hoef ik niet bang te zijn dat de a.i.'s niet tijdig stop gezet worden. Het was tobben bij een andere provider voordat ik mijn onterecht geïnde geld na einde overeenkomst weer op mijn rekening had ( na melding onterechte a.i.'s) Om over de irritatie hierover niet te spreken.

re
door renate07 - Apr 3, 2011 om 11:56
142 Antwoorden / 0 Vragen

Nee Quantas jij moet hier niet steeds jouw straatje proberen schoon te praten en dan de schuld bij anderen neer te leggen. Jij bent gewoon een zwaar onbeschoft
iemand , je kent overduidelijk je eigen gedrag niet. Lees eens hier om je heen hoe anderen op jou reageren.............
gr. Renate

birdies
door birdies - Apr 3, 2011 om 11:57
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Ja in de ww misschien ja maar in het normale werkende verkeer echt niet.........

Wat de WW hier mee te maken heeft, ontgaat mij. Maar ja, zal wel weer een kronkel van je zijn.

birdies
door birdies - Apr 3, 2011 om 11:59
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Lees eens hier om je heen hoe anderen op jou reageren.........

Dat ligt aan de anderen, natuurlijk niet aan ene Quantas! Gelukkig behoren mensen als Quantas met hun onbeschofte gedrag en taalgebruik niet tot mijn kring.

quantas
door quantas - Apr 3, 2011 om 11:59
670 Antwoorden / 0 Vragen

Ja ik weet hoe men reageert omdat men niet graag de waarheid hoort.
Men hoort hier liever ook al zit men gewoonweg fout nee ik zit toch goed.

IPV te blaaten lees eerst de discussie eens en ga daar in mee of houd je mond als je niet inhoudelijk op de vraag kan reageren.

Aan dat soort figuren heb je niks op een forum.

Blijf gewoon bij de discussie ipv andere zaken erbij te halen die niet over het onderwerp gaan.
Want dat is jouw toevoeging schijnbaar op dit forum zeuren in een topic maar niet aan de discussie meedoen.

quantas
door quantas - Apr 3, 2011 om 12:05
670 Antwoorden / 0 Vragen

[quote]Nu begrijp ik uw toonzetting t.a.v. diverse vraagstellers.
Ik ben het met Boy eens dat veel winkeliers een korte betaal termijn hanteren. Ik zou liever een iets langere termijn zien. Dan kan ik een aantal overschrijvingen tegelijk op de post doen.

In 99% van de winkels is het eerst betalen dan meenemen.
In het huidige tijdperk gaat bijna alles via internet bankieren dus post heb je bijna niet nodig.

Maar wat is er mis met 7 of 10 dagen betalingstermijn leg mij dat eens uit.
Het zou natuurlijk best naar 60 dagen kunnen gaan, maar dan stijgen ook de prijzen, een ondernemer is NL geen financieringsmaatschappij of wel soms.

Als u morgen boodschappen gaat doen bij AH moet u ook afrekenen of doet u dat ook wel als u daar zin in heeft.
Het principe is geheel hetzelfde.

tdehond
door tdehond - Apr 3, 2011 om 12:09
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=quantas schreef op zondag 3 apr 2011, 12:05][quote]Nu begrijp ik uw toonzetting t.a.v. diverse vraagstellers.
Ik ben het met Boy eens dat veel winkeliers een korte betaal termijn hanteren. Ik zou liever een iets langere termijn zien. Dan kan ik een aantal overschrijvingen tegelijk op de post doen.

In 99% van de winkels is het eerst betalen dan meenemen.
In het huidige tijdperk gaat bijna alles via internet bankieren dus post heb je bijna niet nodig.

Maar wat is er mis met 7 of 10 dagen betalingstermijn leg mij dat eens uit. ]]
-------------------------------------------

Ik heb al aangegeven waarom ik liever een langere betalingstermijn zie, bijvoorbeeld 14 dagen. Zie mijn bijdrage in uw quote.
BTW
Als een ondernemer tegen mij praat op de manier waarop u hier uw toetsenbord bedient, dan ga ik liever bij een andere super mijn boodschappen doen.

Na het schofferen door de eigenaar van de buurtsuper ben ik er nog niet terug geweest.

ro
door ron530 - Apr 3, 2011 om 12:20
4084 Antwoorden / 17 Vragen

In het zakelijke verkeer worden andere termijnen gehanteerd daarom gaan ook veel kleine bedrijfjes op de fles echter is dit hier niet aan de orde. Hier gaat het om een dienst tussen een bedrijf en een particulier waarbij de particulier de voorwaarden van het bedrijf accepteert. Zo simpel.

quantas
door quantas - Apr 3, 2011 om 12:50
670 Antwoorden / 0 Vragen

Ja ik begrijp uw punt wel omdat u liever 1 keer moeite wilt doen dan 2x.
U vind 14 dagen, een ander 30 weer een ander 60.
Ergens moet een grens getrokken worden.

En 14 dagen zal bij de meeste ook geen probleem zijn tot er door anderen misbruik gemaakt wordt en dan gaan de teugels strakker aan.

Ik heb ook klanten daar kan ik 7 dagen opzetten en die betalen op dag 1 meteen, heb er ook bij die betalen op dag 7.
Maar ook zitten erbij die hun eigen betalingen wel willen regelen en dan het gek vinden dat er ter plekke afgerekend mag worden met pin.

Ook zijn er klanten die gewoon 30 dagen krediet hebben maar die houden zich ook netjes aan de afspraken.

Zolang de consument en de ondernemer het eens zijn is er niks aan de hand, maar consumenten die menen het zelf wel te bepalen die vragen zelf om problemen.

Ik geef gewoon mijn mening en dat heeft verder niks met mijn eigen service of wat dan ook te maken.

Eerlijkheid komt van 2 kanten af, en niet alleen van de ondernemerskant.

Alleen dat vergeten consumenten soms erg graag.

[quote]Ik heb al aangegeven waarom ik liever een langere betalingstermijn zie, bijvoorbeeld 14 dagen. Zie mijn bijdrage in uw quote.
BTW
Als een ondernemer tegen mij praat op de manier waarop u hier uw toetsenbord bedient, dan ga ik liever bij een andere super mijn boodschappen doen.

tdehond
door tdehond - Apr 3, 2011 om 13:24
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=quantas schreef op zondag 3 apr 2011, 12:50]Ja ik begrijp uw punt wel omdat u liever 1 keer moeite wilt doen dan 2x.
U vind 14 dagen, een ander 30 weer een ander 60.
Ergens moet een grens getrokken worden.

Eerlijkheid komt van 2 kanten af, en niet alleen van de ondernemerskant.

Alleen dat vergeten consumenten soms erg graag.

[quote]

__________________________________________
Ik kreeg het gevoel dat het vertrouwen zeker niet van de kant van de ondernemer kwam tijdens het opkomen voor mijn recht als consument in de buurtsuper. Hij beweerde, dat ik wel eens een gaatje geprikt kon hebben in het beschimmelde bakje toverrijst wat ik op zaterdag kocht en op maandag retourneerde. Het leek mij meer een geval van niet goed gesealde verpakking.

Uiteraard heb ik deze schoffering beloond met het elders boodschappen doen.

Gelukkig maak ik ook mee dat inderdaad de ondernemer merkt tijden e-mail wisseling dat ik te vertrouwen ben. Ik kon dus probleemloos na levering afrekenen bij een webwinkel, waarbij de eigenaar er persoonlijk voor zorgde dat diezelfde dag het bestelde op de post ging.
Daar word je als consument weer vrolijk van!

quantas
door quantas - Apr 3, 2011 om 13:28
670 Antwoorden / 0 Vragen

@ Tdehond.

Uitzonderingen bevestigen uiteraard de regel.
Maar zo werkt het bij leveranciers ook, heb je een nieuwe leverancier en je besteld daar ff even voor 10000 euro omdat je andere het niet kan leveren.

Dan levert nr 2 het wel alleen als je vooraf betaald.
Heb je een goede relatie naderhand dan wordt het geleverd en heb je 21 dagen de tijd om te betalen.

Elke ondernemer kijkt eerst naar het risico.

Er wordt nl teveel opgelicht helaas en daar zijn de goedwillende mensen soms de dupe van.

tdehond
door tdehond - Apr 3, 2011 om 13:31
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Dan levert nr 2 het wel alleen als je vooraf betaald.
Heb je een goede relatie naderhand dan wordt het geleverd en heb je 21 dagen de tijd om te betalen.

Lees ik dat goed? 21 dagen de tijd? :)
Daar word je als ondernemer weer vrolijk van.

quantas
door quantas - Apr 3, 2011 om 13:34
670 Antwoorden / 0 Vragen

Scheelt per groothandel.

En uiteraard je klantrelatie etc.

Dus je ziet zowel zakelijk/zakelijk als zakelijk/particulier valt er altijd wel wat te regelen.
We zijn allemaal mensen neem ik aan.

Alleen is het jammer dat er mensen bijzijn die liever de zaak oplichten en daar zijn anderen weer de dupe van.

la
door larsraden1 - Jan 6, 2012 om 20:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Oud topic, maar het juiste antwoord nog niet gelezen... Zie hier: Wettelijke betalingstermijn?

Bestaat er een wettelijke betalingstermijn of geldt de termijn in het contract of algemene voorwaarden?

Binnen het civiele recht bestaat er niet zoiets als een wettelijke betalingstermijn. Partijen zijn vrij om betalingtermijnen overeen te komen. Als een bepaalde termijn is afgesproken dan is die bepalend. Is er contractueel geen betalingstermijn overeen gekomen, maar staat dat wel in de van toepassing zijnde algemene voorwaarden, geldt die termijn.

Als niets is afgesproken, geldt de wettelijke regeling dat rente berekend wordt vanaf 30 dagen na ontvangst factuur of 30 dagen na levering van prestatie. Dat laatste als de factuur eerder is ontvangen dan dat de prestatie werd verricht.

Als geen betalingstermijn is overeengekomen en op de factuur wordt die ook niet vermeld, dan dient de leverancier/dienstverlener alsnog snel een brief te sturen met het verzoek en een redelijke termijn daarvoor om tot betaling over te gaan.

only-me
door only-me - Jan 7, 2012 om 23:43
46 Antwoorden / 16 Vragen

Hartelijk bedankt ! :-)