Ko
door KooperT Jul 12, 2016 om 11:53
Geldzaken & recht

Wie is verantwoordelijk?

Onlangs zijn twee monteurs van SmartStudentDeals bij mij langsgekomen om een vaatwasser en een wasmachine af te leveren en te installeren. Mijn huis is wat anders dan andere huizen. Er zijn vier gesloten deuren op de weg van de straat naar mijn huis. De eerste deur geeft toegang tot het portiek waaraan een bergingsruimte is aangesloten. De tweede deur geeft toegang van het portiek naar het dakterras. De derde deur geeft toegang van het dakterras naar de hal (waar de voordeur van mijn buren en mijn voordeur aan grenst). De vierde deur is mijn daadwerkelijke voordeur. Om het de monteurs makkelijk te maken om de apparaten naar binnen te sjouwen heb ik alle deuren opengezet. Na installatie van de wasmachine in de badkamer heb ik de hand van de monteur geschud die zelf mijn huis heeft verlaten. Hij heeft helaas niet de noodzaak gezien om een van de vier deuren te sluiten. De voordeur (die toegang geeft tot mijn huis) heb ik na zijn vertrek zelf gesloten. Toen ik om 22.00 uur zelf mijn huis wilde verlaten constateerde ik namelijk dat alle andere deuren nog precies zo openstonden, zoals ik ze s'middags had opengedaan. Toen ik daarna de berging controleerde bleek mijn wielrenfiets inclusief de bijbehorende accessoires gestolen te zijn. Ik heb de fiets een paar jaar geleden tweedehands aangeschaft en heb hiervan helaas geen bonnetje. Ik heb SmartStudentDeals benaderd over dit voorval en zij geven aan dat het de verantwoordelijkheid is van de bewoner om de deuren te sluiten en willen daarom niks vergoeden. Het betrekkelijk grote financiele verlies, het gevoel dat buiten mijn verantwoordelijkheid om dit verlies geleden is, de aparte situatie omtrent de toegang tot mijn woning en het feit dat SmartStudentDeals aangeeft dat het sluiten van een voordeur na verlaten van een huis niet binnen het servicepakket van valt, geven mij geen rust. Ik verwacht dat ik gerechtelijk weinig kan veranderen aan de huidige situatie, maar zou hier graag bevestiging/advies over krijgen van mensen die hier meer zicht op hebben. Alvast bedankt!

5410 10 Rapporteer

da
door datzoekikop - Jul 12, 2016 om 12:06
251 Antwoorden / Vragen

U heeft de deuren opengezet. Heeft u nadrukkelijk gevraagd/gezegd: "Doe de deuren dicht aub" bij het vertrek. Waarschijnlijk niet. Dus zijn ze niet aansprakelijk. U had dit zelf moeten controleren. Wellicht heeft u een foto van de fiets, misschien dat de verzekering accoord gaat met foto's van uw gestolen fiets, was er overigens breekschade of stond de fiets "voor het grijpen".

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2016 om 12:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent uiteraard zelf verantwoordelijk. U hebt alles opengezet. Wie zegt dat die fiets niet gestolen is tijdens het installeren van de machines? Had die berging dan geen deur met slot? Wellicht kunt u nog iets claimen bij uw inboedelverzekering.

Ko
door KooperT - Jul 12, 2016 om 12:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat verwachtte ik al. De fiets stond voor het grijpen. De voordeur gold als enige bescherming.

Ko
door KooperT - Jul 12, 2016 om 12:12
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties, ik weet voldoende!

zoekster1
door zoekster1 - Jul 12, 2016 om 12:13
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt SmartStudentDeals hiervoor niet verantwoordelijk houden. Je moet altijd zelf controleren of alle deuren zijn dichtgedaan. U heeft dus zelf ook niet de deuren dichtgedaan tijdens het monteren, toen lagen de spullen ook al voor het grijpen als ik uw verhaal goed lees. De verzekering zal in zo'n geval ook niets uitkeren. Een harde les helaas.

O ik lees net dat de verzekering soms wel uitkeert bij open deuren, dan toch het proberen waard.

marita5
door marita5 - Jul 12, 2016 om 12:22
11528 Antwoorden / 15 Vragen
di
door diversion - Jul 13, 2016 om 11:18
103 Antwoorden / 7 Vragen

Net als andere reageerders ben ik toch bang dat u de schuld niet bij iemand anders dan uzelf kunt neerleggen. Ik woon ook in een appartement en wij hebben maar één toegangsdeur tot de portieken, maar er zijn bewoners die deze deur ook vaak (onbewust, maar eentje (het "zwarte schaap" van het gebouw) zelfs bewust) open laten staan. Van mij zijn in het verleden hierdoor ook twee fietsen gestolen, waaronder dure een e-bike, en aangezien er dus geen braaksporen zijn doet een inboedelverzekering ook niets (maar gelukkig zat op de e-bike een fietsverzekering). De enige oplossing is dan ook zo'n fietsverzekering, die keert (in principe) altijd uit bij diefstal. En altijd zelf controleren of alle deuren altijd dicht zijn, ook als monteurs of bezorgers o.i.d. in het gebouw zijn geweest.

mo
door mof - Jul 13, 2016 om 21:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Buiten jouw verantwoordelijkheid?? Het IS jouw verantwoordelijkheid de deuren te sluiten. 1 je hebt ze opengezet, 2 je hebt geen expliciete afspraak met de monteur de deuren te sluiten, 3 je hebt niet op tijd gecontroleerd of dat ook echt gedaan is.   Uiteraard wijst studentdeals de claim af. Zou ik ook hebben gedaan.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 13, 2016 om 21:32
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik neem aan dat er oud witgoed retour is genomen, dan lopen ze door de open deuren zo naar hun vrachtwagen toe.
Een net opgevoed iemand loopt zelfs even met de bezorgers mee om na een dankjewel weer naar binnen te lopen.
Compleet eigen schuld dus.
Diewilik

do
door don45 - Jul 21, 2016 om 12:33
57 Antwoorden / 21 Vragen

u kunt hier niemand voor aansprakkelijk stellen.
u bent zelf fout door deuren open te zetten.
een verzekering keert in dit geval niet uit daar u met het openzetten van de deuren aanleiding heeft gegeven voor diefstal.
je zal zelf voor de schade moeten opdraaien.