mi
door mike73 Apr 10, 2008 om 21:43
Geldzaken & recht

WOZ-verklaring als taxatie van je huis, kan dat?

Dag,

Als de bank een taxatie van een te financieren huis wil, kun je dan de woz-verklaring gebruiken? Deze is namelijk hoger dan het aankoopbedrag van het huis (vreemd genoeg!) . Dit zou de bank toch voldoende zekerheid moeten bieden zou je zeggen? Ik wil me die dure taxatiekosten besparen nl.

Groet mike

2955 5 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Apr 10, 2008 om 22:06
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat hangt helemaal af van wat die bank wil. Een WOZ waarde is slechts een schatting o.b.v. 3 huizen in je omgeving. Die kunnen totaal afwijkend zijn en daarom duurder of goedkoper zijn. Ik betwijfel dat een bank dit zal accepteren i.p.v. een echte taxatie.

Wat soms wél mogelijk is, is dat wanneer je bijv. eerst een top-hypotheek had en de WOZ na een paar jaar flink gestegen is, dat de bank je wat rente-korting kan geven omdat de WOZ bijv. inmiddels hoger uitvalt. Ook dat zal per bank verschillen, de mijne deed dit wel.

mi
door miraltje - Apr 10, 2008 om 22:47
462 Antwoorden / 0 Vragen

een woz taxatie is een taxatie waarbij de waarde van het huis wordt bepaalt door gelijkwaardige woningen in de buurt.

dit hoeft niet perse de werkelijke waarde zijn.

banken willen alleen weten wat de werkelijke waarde is van een object.

hiervoor dient u het te kopen object te laten taxeren door een erkend taxateur, en dat is de gemeente niet.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 11, 2008 om 00:39
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag mike,

De bank wil zekerheid dat ze de centen welke ze u leent, weer terug krijgt. Nu u voor  het object minder zult gaan betalen dan de WOZ-waarde, is het aankoop bedrag voor de bank maatgevend. Immers dat is de waarde van het object.

Het is ook een bescherming voor uzelf, al wilt u dat misschien niet zo zien.
Als u de lening niet meer kunt (af)betalen, verkoopt de bank het onder bezwaar van huur, want u zit er dan nog in. Dat én de gedwongen verkoop levert altijd minder op dan vrije verkoop.

In de nabije toekomst zult u wel veel meer huizen aan gaan treffen waarbij de WOZ-waarde inmiddels hoger is dan de vrije verkoop waarde. De overheid loopt met correcties in haar nadeel altijd (veel) achter op de harde feiten, want als uw huis in waarde daalt, moet u eerst bewijzen zoeken in de buurt alvorens u gegrond bezwaar kunt maken tegen te hoge WOZ-waarde. Dat moet ook (althans in onze gemeente) nog een verschil zijn van minimaal € 10000,- anders wordt het bezwaar niet ontvankelijk verklaard.
En dan komen zij pas in actie.

Dus de medewerker van de bank vraagt een officiële taxatie van u op basis  waarvan de lening wordt toegekend. Wat dacht u dat deze employe zich een buil wil vallen aan een zwak onderbouwde WOZ-waarde? Hij/zij hoeft het toch de taxatie niet te betalen?

Als u maar de helft of minder van de executiewaarde als lening wilt, kan een makelaar/taxateur wel instemmen met een simpele taxatie.

Toen ik de aflossing van mijn hypotheek wilde stoppen, wilde de taxateur weten of ik een dure of een simpele taxatie wilde. Het verschil zat hierin, dat wanneer de taxatie laag kon zijn in verhouding tot de vrije verkoop waarde, hij niet intensief binnen en rondom het huis hoefde te kijken. Hij heeft kopiën van de meegebrachte tekening gemaakt en is een keer langs het huis gereden. Daarna kreeg ik een keurig taxatierapport, voor weinig geld. Daarop kon ik de aflossing stoppen.

Hardware ERror MAN.

marcel75
door marcel75 - Apr 11, 2008 om 20:00
5124 Antwoorden / 4 Vragen

U mag de WOZ-waarde alleen gebruiken als de lening minder is dan 75% van die waarde. In dat geval gaat de bank er (terecht) van uit dat de waarde van de woning voldoende is. Leent u meer dan die waarde, dan zult een taxatierapport moeten laten opstellen. Dit is niet gebaseerd op wetgeving, maar op risicobeleid van de banken

Klein voordeeltje: de taxatiekosten zijn onder dezelfde voorwaarden als de rente aftrekbaar van de inkomstenbelasting.

marcel75
door marcel75 - Apr 12, 2008 om 17:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het is ook een bescherming voor uzelf, al wilt u dat misschien niet zo zien.
Als
u de lening niet meer kunt (af)betalen, verkoopt de bank het onder
bezwaar van huur, want u zit er dan nog in. Dat én de gedwongen verkoop
levert altijd minder op dan vrije verkoop.

@Hardware,
Als een bank een huis executoriaal verkoopt, gebeurt dat zeker niet in verhuurde staat omdat de eigenaar er nog in zit. Van te voren roept de bank het ontruimingbsbeding in, oftewel moet je vooraf verhuizen. als je op de dag van de veiling er toch nog in zit, dan kan en mag veilingkoper je er uit laten zetten. Maar van huur is zeker geen sprake.
Wel is het zo dat over het algemeen een executoriale verkoop veel minder opbrengt dan een vrijwillige verkoop.