kl
door kleinebij Jun 12, 2008 om 22:06
Geldzaken & recht

Zelf dagvaarden of door de werkgever gedagvaard worden?

Ik heb 7 maanden na uitdiensttreding een brief ontvangen van mijn ex-werkgever. Deze zegt dat ik te veel vakantiedagen heb opgenomen en dat de eindafrekening onjuist was. Ik moet 500 euro terugbetalen. Ik weet zeker dat ik niet te veel vakantiedagen heb opgenomen. Mijn ex-werkgever was ook erg slordig met de registratie. Kan een werkgever dit zomaar doen, na 7 maanden?

Ik ben reeds naar het juridisch loket geweest en die geeft aan dat ik een advocaat moet inhuren maar dat kost me een hoop geld. Kan iemand mij iets anders adviseren? De werkgever kan mij toch ook dagvaarden als ik niet betaal. En als ik dan met bewijzen kom, dan is dat toch beter dan zelf de werkgever dagvaarden??? Of neem ik dan een groot risico.

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren.

1163 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 12, 2008 om 22:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag kleinebij,

Je schrijft: Deze zegt dat ik te veel vakantiedagen heb opgenomen...

Je ex-werkgever kan wel zeggen dat je teveel vakantiedagen hebt opgenomen, maar zolang hij dat niet zwart op wit bewijst met de exacte data, zou ik helemaal geen aktie ondernemen en hem dat aangetekend en met bewijs van ontvangst meedelen.

Sukses en vriendelijke groet, Read3.

Note: het is in dit land nog altijd zo dat wie eist, bewijst.

ve
door verwijderd - Jun 12, 2008 om 22:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor je snelle reactie ;-)

De werkgever heeft een brief gestuurd met daarin een overzicht van 2006 en 2007 waar ik vakantiedagen heb opgenomen, aldus dit lijstje van hun. Zij hebben het dus "zwart op wit" zelf heb ik dat niet, althans geen bewijs.

ve
door verwijderd - Jun 12, 2008 om 22:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit lijstje klopt niet en ik weet niet of basis waarvan ze destijds de eindafrekening hebben opgemaakt. Ze willen dit nu terugdraaien maar mag dat zomaar? Eindafrekening heb ik ontvangen en de jaaropgave van 2006 en 2007.

Brief sturen dat ik het niet eens ben en dan afwachten?

ve
door verwijderd - Jun 12, 2008 om 22:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag kleinebij,

Ik zou me niet zonder slag of stoot gewonnen geven en wel een brief sturen dat zijn overzicht niet klopt.

Vriendelijke groet, Read3.

Note: als je maar 1 dag vindt waarvan je zeker bent dat je geen verlof hebt gehad, is dat in feite al vpldoende.

ve
door verwijderd - Jun 12, 2008 om 22:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hou je een agenda bij? Zo ja, dan kun je nagaan wanneer je vakantiedagen hebt opgenomen en of de data kloppen met de opgave van de werkgever. En anders heb je misschien iemand die kan getuigen dat je op bepaalde dagen wel of juist geen vakantiedagen hebt opgenomen. Zo moet er toch wel uit te komen zijn? Maak melding van de fouten en stuur deze met een korrekte brief aangetekend met bewijs van ontvangst naar de baas. Sukses.

ve
door verwijderd - Jun 13, 2008 om 11:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ach, laat die werkgever voorlopig maar komen! Zoals collega read als telt, de werkgever zal het een en ander MOETEN bewijzen en een overzicht van de werkgever zoals u noemt is onder geen enkele voorwaarde een bewijs. Het zou uitsluitend een bewijs kunnen zijn, als uw handtekening er op zou staan of dat de werkgever voldoende vakantieaanvragen van u, ook door u ondertekend, kan overleggen.

U staat m.i. dus voldoende sterk. De reactie van het juridisch loket kan ik niet goed volgen, u zou mogelijk een toevoeging kunnen krijgen maar dan binnen bepaalde inkomensvoorwaarden. Met name voor dit soort zaken is het altijd aan te bevelen om lid te zijn van een vakbond of een rechtsbijstandsverzekering te hebben. Maar ook als u geen lid bent van een vakorganisatie, loop daar eens binnen en vraag om advies. het ergste dat u kan overkomen is dat men vraagt of u lid wordt!. Hoe dan ook: niet betalen, c.q. terugbetalen op een dergelijk verzoek! Nog een vraag: is het te betalen bedrag exact € 500,00?? Als dat zo is is het al extra onwaarschijnlijk. Het zou wel zeer toevallig moeten zijn als tijd x geld uitkomt op dat bedrag!

ve
door verwijderd - Jun 14, 2008 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de reacties!!

Gerrit ik reageer even op jouw reactie:

De reactie van het juridisch loket kan ik niet goed volgen, u zou mogelijk een toevoeging kunnen krijgen maar dan binnen bepaalde inkomensvoorwaarden. Ze kijken naar het inkomen van 2006 en ik heb nu een partner dus we zitten boven de grens.

Nog een vraag: is het te betalen bedrag exact € 500,00?? Als dat zo is is het al extra onwaarschijnlijk. Het zou wel zeer toevallig moeten zijn als tijd x geld uitkomt op dat bedrag! Het bruto bedrag is € 501,70.  In hun overzicht staat: saldo uit dienst (uren) 24,64 / 24,64 uur x 16,06 uurloon x 1,08 vakantiegeld = 427,37 (ze hebben totaal 929,07 betaald)  Het uurloon klopt niet want in 2006 had ik een lager uurloon en tijdens mijn vaste dienstverband heb ik salarisverhoging gekregen! Dus dit overzicht klopt naar mijn mening niet?

In hun overzicht hebben ze de uren in weken staan, dus niet gespecificeerd over de dagen.  Ik ga bewijzen op vragen! En een brief sturen dat het niet klopt. Mijn fulltime week was 36 uur. Misschien handig om te vermelden.