kamphuysen
door kamphuysen Dec 11, 2011 om 08:43
Geldzaken & recht

Zorgverzekeraars zijn Uitbuiters? Dacht het wel..

Zorgverzekeraar ***** verhoogt de premie van de basisverzekering in 2012 op jaarbasis met 46 euro. De verzekeraar was dinsdag de eerste die het tarief voor volgend jaar bekendmaakte.

Vraag is nu wie volgt en wat hangt er nog meer boven ons hoofd? Wil eigenlijk per 01 januari HET ZIEKENFONDS TERUG! WIE OOK? reageer .....

5093 52 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Dec 11, 2011 om 09:40
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het is een illusie te verwachten dat het ziekenfonds terug keert.

Deze vorm van verplichte verzekering tegen ziektekosten is uitgevonden door een VVD-er.

Heeft het volk hier van geleerd? Nee, er werd massaal op de VVD en PVV ( leider was VVD-er) gestemd.

Mogelijk bent u - net als ik - de dupe van het stemgedrag van anderen.

U kunt niet verwachten dat een regering met VVD en als gedoogpartner PVV rekening gehouden wordt met de portemonnee van de kleine man.

zwemmer
door zwemmer - Dec 11, 2011 om 13:31
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Er zal best nog wel meer komen. Dat hebben diverse politici al gezegd. Maar, wat wil je? Als de kosten stijgen moet het geld toch ergens vandaan komen? Ben je dan niet tevreden met het feit dat b.v. de levensverwachting aanzienlijk gestegen is. Daar zitten offers aan vast.

eenigma
door eenigma - Dec 11, 2011 om 13:38
252 Antwoorden / 14 Vragen

In de afgelopen 4 jaar zijn de ziektekostenverzekeringen zo een 20 euro per maand duurder geworden en de boete op ziek zijn is ook flink verhoogd. Werd deze de eerste 4 jaar steeds met 5 euro verhoogd, komend jaar gaat hij met dank aan de liberalen en Geert met 50 euro omhoog, een tienvoudige verhoging dus.

Even in herinnering brengen we begonnen in 2008 met 150 euro per jaar met die zogenaamde "eigen bijdrage" en in 2011 was dat 170 euro geworden en volgend jaar wordt het dus 220 euro, tja moet je maar niet zo stom zijn om ziek te worden (voor wie alles letterlijk neemt dit is dus ironisch bedoeld ;-)). Volgens de regering gaan mensen namelijk veel te gemakkelijk naar de dokter omdat ze dit een leuke tijdsbesteding of hobby vinden, gebruiken ze teveel medicijnen omdat die lekkerder zijn dan chocolaatjes of een koekje bij de koffie en lopen ze onder andere de deur bij de fysiotherapeut plat omdat het daar zo gezellig is. Nou die lapzwansen moet je dus wel aanpakken want die verspillen veel te veel geld aan die onzin en ziek zijn of zieke kindjes hebben dan wel krijgen is prima te voorkomen, dus eigen schuld dikke bult.

Dat er allerlei voormalige politici in de raden van bestuur en commissariaten zitten van de verzekeringsmaatschappijen waar ze een vette vergoeding voor niks doen krijgen heeft er natuuuuuuurlijk helemaal niets mee te maken.

Maar even serieus de enige oplossing is een inkomensafhankelijke bijdrage voor de ziektekostenverzekering maar die gaat er met deze regering niet komen want dan zal er toch een stuk linkser en socialer gestemd moeten worden. Nu gaan we gewoon de Amerikanen achterna met hun asociale, onbeschaafde en zeer verwerpelijke systeem, iets wat de liberalen en Geert wel fijn vinden met hun USA verheerlijking, maar waar wij als gewone mensen straks de rekening voor gaan betalen.

Voor een deel betalen we al naar inkomen door de Inkomensafhankelijke Bijdrage Zorgverzekering Wet en de Nominale Premie Voor de overheid zou het geen probleem zijn op deze wijze de volledige kosten te dekken van de ziektekostenverzekeringen maar dan verliezen de verzekeringsmaatschappijen aan inkomsten omdat de vrije markt werking die er nu is teniet wordt gedaan. De overheid gaat dan bepalen wat een verzekering mag kosten en wat er tegen deze kosten gedekt is, inderdaad net zoals het met het ziekenfonds vroeger werkte.

Ik betwijfel of het onmogelijk is om de huidige situatie te veranderen naar een systeem dat rechtvaardiger, eerlijker en socialer is, waar een wil is, is een weg. Helaas zijn de verzekeringsmaatschappijen gewoon erg machtig en mega rijk en zullen die het grootste probleem zijn om een verandering door te voeren maar niets is onmogelijk.

zwemmer
door zwemmer - Dec 11, 2011 om 13:45
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Goed dan geef je je maar op voor een non-behandelingsvoorkeur: geen medicijnen tegen prostaatkanker, hartklachten, spataderen, diabetis, geen behandeling als de broos geworden botten breken, en geen nieuwe heup op latere leeftijd, geen looprek, geen, geen, geen....En vooral de anderen niet financieel bijstaan.

Dan blijft de premie lekker laag, maar jij geniet niet bepaald van het leven en bent ook nog eens asociaal.

Zwemmer

eenigma
door eenigma - Dec 11, 2011 om 13:59
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=zwemmer schreef op zondag 11 dec 2011, 13:31]Er zal best nog wel meer komen. Dat hebben diverse politici al gezegd. Maar, wat wil je? Als de kosten stijgen moet het geld toch ergens vandaan komen? Ben je dan niet tevreden met het feit dat b.v. de levensverwachting aanzienlijk gestegen is. Daar zitten offers aan vast.

Zwemmer zolang wij het op 1 na rijkste land van Europa zijn en in de top 10 van rijkste landen ter wereld staan heeft het niets te maken met de stijgende kosten maar met de keuzes die de overheid maakt. Zolang aan de top de lonen exorbitant hoog zijn en de overheid daar wel geld aan uit wil geven maar niet aan een normaal salaris voor de mensen die aan de basis het werk moeten doen is het een kwestie van je prioriteiten niet goed op een rijtje hebben.

Het is belachelijk dat bijvoorbeeld een consult voor controle bij de longarts 170 euro kost, dat de leverancier van mijn CPAP apparaat elke maand ruim 22 euro krijgt voor het feit dat hij dat ding levert en wanneer nodig is onderhoud daaraan doet of onderdelen levert. Voor de verleende dienst staat en idioot hoog bedrag. De winst bij bedrijven die goederen en/of diensten leveren voor gehandicapten is belachelijk hoog, moet je eens kijken wat een kaasschaaf voor iemand met reuma kost, om van een vervoersmiddel maar te zwijgen. De leugen de verteld wordt is dat door een beperkte productie de kosten zo hoog zijn. Een leugen omdat we allemaal weten dat er heel veel goedkope lonen landen zijn waar alles gemaakt wordt, soms tot het eindproduct en anders wel de pre-fab, het is helemaal niet nodig dat de kosten zo hoog zijn maar ja zolang we met zijn allen het normaal vinden dat die prijs betaald wordt verkopen zij die handel wel.

Mijn Canta, een gesloten buitenwagen die vaak per abuis een brommobiel wordt genoemd kost zonder extra's 13.000 euro en is een koekblik, zonder enige beveiliging van licht metaal en geen enkel comfort als je deze vergelijkt met een willekeurige auto in die prijsklasse. Als je hem vergelijkt met een auto die de helft van een Canta kost is zo een auto een extreem luxe voertuig vergeleken met de Canta. Al die leveranciers verdienen goud geld, heel wat zorgverleners, artsen en aanverwanten verdienen veel te veel voor hetgeen zij doen en daar tegenover staan de echte hulpverleners die van groot belang zijn zoals de werkers inde thuiszorg die voor een veel te laag loon moeten werken.

Het is een leugen van de overheid dat de kosten wel omhoog moeten omdat we met z'n allen langer leven, omdat we met z'n allen meer gebruik maken van de gezondheidszorg. Er is geld genoeg maar de overheid heeft andere prioriteiten dan een voor iedereen toegankelijke gezondheidszorg. We zijn op weg naar een maatschappij waarin de tweedeling tussen arm en rijk steeds groter zal worden en steeds meer mensen steeds armer zullen zijn. Zolang we de sprookjes geloven die de overheid ons verteld werken wij daar zelf ook nog eens aan mee, geloof niet alles wat gezegd wordt maar wees kritisch, niet alles wat logisch klinkt is de waarheid.

zwemmer
door zwemmer - Dec 11, 2011 om 14:21
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Tja, het is kommer en kwel. Was jijmaar president. Dan controleerde je alle statistische uitkomsten op hun correctheid, desnoods ondervraag je de repondenten nog eens persoonlijk, je toetste alle correlatie-coefficienten en elke deviantie van onderzoeksuitkomsten, je distantieerde je van partijprogramma's want dat is toch maar voor de show, je zat kortom 24 uur per etmaal te werken om het een ieder zo rechtvaardig mogelijk naar de zin te maken. En het salaris, ach daar gaat het je niet om. Zoiets? Onhaalbaar.

Zwemmer

eenigma
door eenigma - Dec 11, 2011 om 15:05
252 Antwoorden / 14 Vragen

Tjongejonge zwemmer,

ga even naar buiten en laat de frisse lucht de spinrag uit je kop waaien, een discussie is bedoeld om met argumenten in debat te gaan met anderen ;-) zoveel mogelijk vaktermen die maar door weinigen begrepen worden gebruiken in een ad hominem, is m.i. een zwaktebod.

En ja, zonder valse bescheidenheid, ik zou een uitstekende minister-president zijn met een regering die zowel rechtvaardig als streng zal wezen en een heel ander prioriteitenlijstje heeft dan Mark en co, zonder dat ik daar 24 uur voor hoef te werken omdat ik toevallig uitstekend kan delegeren :-D Gezien mijn ruime ervaring in het omgaan met een zeer beperkt budget weet ik maar al te goed waar je op moet letten en waar het beste bezuinigd kan worden namelijk daar waar men het meeste heeft.

tdehond
door tdehond - Dec 11, 2011 om 15:54
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=eenigma schreef op zondag 11 dec 2011, 15:05]Tjongejonge zwemmer,

ga even naar buiten en laat de frisse lucht de spinrag uit je kop waaien, een discussie is bedoeld om met argumenten in debat te gaan met anderen ;-) zoveel mogelijk vaktermen die maar door weinigen begrepen worden gebruiken in een ad hominem, is m.i. een zwaktebod.

En ja, zonder valse bescheidenheid, ik zou een uitstekende minister-president zijn met een regering die zowel rechtvaardig als streng zal wezen en een heel ander prioriteitenlijstje heeft dan Mark en co, zonder dat ik daar 24 uur voor hoef te werken omdat ik toevallig uitstekend kan delegeren :-D Gezien mijn ruime ervaring in het omgaan met een zeer beperkt budget weet ik maar al te goed waar je op moet letten en waar het beste bezuinigd kan worden namelijk daar waar men het meeste heeft.

Zij die de mensen die het meeste hebben vertegenwoordigen hebben nu de macht. Het ligt dus niet in de lijn der verwachtingen dat de minima ontzien worden.

zwemmer
door zwemmer - Dec 11, 2011 om 15:56
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Veel succes, en die vreemde woorden was natuurlijk een parodie. Maar, je moet niet verwachten dat een geleidelijk gegroeid zijnde systeem zo te veranderen is. De motivatie van veel politici is gelegen in poen. Dat is bij iedereen zo, helaas. We leven veelste gevoelloos en te ver uit elkaar om nog ware betrokkenheid te kennen. Trouwens waarmee? De oorspronkelijke leefkern waarin men elkaar belangeloos hielp is er allang niet meer. Je bent vast een kanjer maar verlies je realiteitsbesef niet. Dat is bij menigeen al zo ver zoek.

Zwemmer

conny2
door conny2 - Dec 11, 2011 om 16:32
256 Antwoorden / 4 Vragen

Vind de brommobiel een goed voorbeeld, net zoals de hoortoestellen. De prijzen zijn onverklaarbaar hoog.
Er gaan nu al behandelingen en medicijnen uit Zwemmer. En als je als uitzendkracht ziek wordt dan ga je ook nog eens in inkomen er fors op achteruit.

rj
door rjw - Dec 11, 2011 om 17:10
3278 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tdehond schreef op zondag 11 dec 2011, 09:40]Het is een illusie te verwachten dat het ziekenfonds terug keert.

Deze vorm van verplichte verzekering tegen ziektekosten is uitgevonden door een VVD-er.

Heeft het volk hier van geleerd? Nee, er werd massaal op de VVD en PVV ( leider was VVD-er) gestemd.

Mogelijk bent u - net als ik - de dupe van het stemgedrag van anderen.

U kunt niet verwachten dat een regering met VVD en als gedoogpartner PVV rekening gehouden wordt met de portemonnee van de kleine man.

Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat deze mensen wel door hebben dat de kosten stijgen en dat het beleid daarom moet veranderen.... Als we domweg zaken op z'n beloop laten en geen maatregelen nemen kunnen we binnen een paar jaar in het rijtje van Grieken, Portugal etc. worden geplaatst.

Ook als we het slechte systeem van ziekenfonds, particuliere verzekering en gigantische wachtlijsten hadden behouden was de kans vrijwel 100% dat de premies omhoog moesten (sterker nog, ook ziekenfondspremies stegen in het verleden gewoon, maar de meeste mensen hebben blijkbaar een erg selectief geheugen waarin vroeger alles beter was).

zwemmer
door zwemmer - Dec 11, 2011 om 17:15
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Tja, dat was te verwachten. Goede tijden, slechte tijden. De verzorgingsstaat moet eraan geloven. De wereld draait gewoon door (letterlijk en figuurlijk).

Zwemmer

eenigma
door eenigma - Dec 11, 2011 om 17:23
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=zwemmer schreef op zondag 11 dec 2011, 15:56]Veel succes, en die vreemde woorden was natuurlijk een parodie. Maar, je moet niet verwachten dat een geleidelijk gegroeid zijnde systeem zo te veranderen is. De motivatie van veel politici is gelegen in poen. Dat is bij iedereen zo, helaas. We leven veelste gevoelloos en te ver uit elkaar om nog ware betrokkenheid te kennen. Trouwens waarmee? De oorspronkelijke leefkern waarin men elkaar belangeloos hielp is er allang niet meer. Je bent vast een kanjer maar verlies je realiteitsbesef niet. Dat is bij menigeen al zo ver zoek.

Zwemmer

Oke zwemmer, begrepen en zand erover ;-) Ik verwacht ook niet dat zo een drastische ommezwaai op korte termijn tot de mogelijkheden behoort maar ben wel iemand die ervoor kiest het glas halfvol te zien en dus wil blijven geloven in een wereld waarin de mens het ooit eens beter gaat doen gewoon omdat we het zouden kunnen als we willen. Onderwijl leef ik stevig met beide voeten op de grond en draag mijn steentje zo goed als ik kan bij door o.a. mensen te stimuleren meer bewust in dit leven te staan.

Ik maak mij zorgen over de maatschappij zoals die nu is en hoe ik zie dat deze zich aan het ontwikkelen is als we op deze lijn doorgaan. In die maatschappij en die wereld moeten wel de kinderen van nu straks een bestaan opbouwen en een goed leven zie te verwerven. Ik ben blij dat ik al over de helft van mijn leven ben en niet in deze tijd nog moet beginnen, niet omdat vroeger alles beter was maar wel omdat ik deze tijd een stuk zwaarder vind om te beginnen aan je volwassen leven dan toen ik 19 was (in de jaren 70), het kon toen anders, we wilden ook anders en deden het anders maar erg veel keuze is er vandaag de dag niet meer en dat vind ik een slechte ontwikkeling.

zwemmer
door zwemmer - Dec 11, 2011 om 17:53
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ja, de tijden zijn veranderd. Vooral zijn wij nu op veel meer plichtmatige manier afhankelijk van anderen die het dan allemaal maar goed moeten doen. En dat kunen ze natuurlijk nooit, zo veel zielen, zoveel wensen. Maar ik heb naast de zestiger jaren nog bijzonder goede herinneringen aan de vorige crisis. Toen verzonnen we zoveel creatieve methodes om elkaar te helpen. Dat was gewoon leuk! Dat lijkt eruit geraakt te zijn nu alles eenmaal geinstitutionaliseerd is (geweest) en de burgers van vele gemakken gebruik hebben kunnen maken. Wat als een recht ervaren is zoals de uitkering voor velen schijnt nu een af te dwingen recht te moeten worden. Nu zit je inderdaad vaak klem als je er niet voor gezorgd hebt/kon hebben dat je zoveel mogelijk onafhankelijk bent. Regeren is vooruitzien en dat geldt ook voor het individu. Maar, ik ben niet zo doemdenkerig en meen dat elke tijd zichzelf er wel weer bovenop zal helpen. Daar laat ik het bij.

Zwemmer

tdehond
door tdehond - Dec 11, 2011 om 18:32
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=rjw schreef op zondag 11 dec 2011, 17:10][quote=tdehond schreef op zondag 11 dec 2011, 09:40]Het is een illusie te verwachten dat het ziekenfonds terug keert.

Deze vorm van verplichte verzekering tegen ziektekosten is uitgevonden door een VVD-er.

Heeft het volk hier van geleerd? Nee, er werd massaal op de VVD en PVV ( leider was VVD-er) gestemd.

Mogelijk bent u - net als ik - de dupe van het stemgedrag van anderen.

U kunt niet verwachten dat een regering met VVD en als gedoogpartner PVV rekening gehouden wordt met de portemonnee van de kleine man.

Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat deze mensen wel door hebben dat de kosten stijgen en dat het beleid daarom moet veranderen.... Als we domweg zaken op z'n beloop laten en geen maatregelen nemen kunnen we binnen een paar jaar in het rijtje van Grieken, Portugal etc. worden geplaatst.

Ook als we het slechte systeem van ziekenfonds, particuliere verzekering en gigantische wachtlijsten hadden behouden was de kans vrijwel 100% dat de premies omhoog moesten (sterker nog, ook ziekenfondspremies stegen in het verleden gewoon, maar de meeste mensen hebben blijkbaar een erg selectief geheugen waarin vroeger alles beter was).

Er moet bezuinigd worden. Maar niet continu over de ruggen van de minder bedeelden, de zieken en gehandicapten.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 11, 2011 om 20:51
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=rjw schreef op zondag 11 dec 2011, 17:10][quote=tdehond schreef op zondag 11 dec 2011, 09:40]Het is een illusie te verwachten dat het ziekenfonds terug keert.

Deze vorm van verplichte verzekering tegen ziektekosten is uitgevonden door een VVD-er.

Heeft het volk hier van geleerd? Nee, er werd massaal op de VVD en PVV ( leider was VVD-er) gestemd.

Mogelijk bent u - net als ik - de dupe van het stemgedrag van anderen.

U kunt niet verwachten dat een regering met VVD en als gedoogpartner PVV rekening gehouden wordt met de portemonnee van de kleine man.

Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat deze mensen wel door hebben dat de kosten stijgen en dat het beleid daarom moet veranderen.... Als we domweg zaken op z'n beloop laten en geen maatregelen nemen kunnen we binnen een paar jaar in het rijtje van Grieken, Portugal etc. worden geplaatst.

Ook als we het slechte systeem van ziekenfonds, particuliere verzekering en gigantische wachtlijsten hadden behouden was de kans vrijwel 100% dat de premies omhoog moesten (sterker nog, ook ziekenfondspremies stegen in het verleden gewoon, maar de meeste mensen hebben blijkbaar een erg selectief geheugen waarin vroeger alles beter was). U deelt zeker mee ik hoop dat u gezond kan blijven ja en meebetalen aan zieken die het niet kunnen opbrengen, zonder nog door gebrekkige husvesting en voeding snel het niet meer nodig zullen hebben. IK heb gelukkig al 10 jaar geen arts of iets degelijks nodig gehad. ben ik ook erg blij om maar daar komt een tijd dat ik daar wel gebruik van zou moeten maken, als ik nog ouder dan nu(82) maar iedereen is zo gelukkig.

jpm
door jpm - Dec 12, 2011 om 11:37
820 Antwoorden / 28 Vragen

De keuze voor marktwerking in de zorg door de politiek staat natuurlijk niet op zichzelf. Het hieraan voorafgaande systeem van ziekenfonds en particuliere verzekering had vele voordelen en slechts een enkel nadeel. Er liep een scheidslijn die we de "ziekenfondsgrens" noemde. Deze grens markeerde de inkomens onder een bepaald bedrag waarmee je in aanmerking kwam voor verzekering bij het ziekenfonds. Let op het woord: ziekenfonds. Dit impliceert dat enerzijds de mensen met een zwakkere gezondheid én een inkomen onder die grens zich mochten aansluiten bij een verzekeringsvorm die op een goedkope manier basisvoorzieningen garandeerden. Een fonds is een pot met geld waaruit gedeeld wordt en daarom noemden we het een solidariteitsfonds.

Daarnaast was er de particuliere verzekering. Ik kende vroeger mensen die trots waren dat ze onder deze verzekering vielen. Ze verdienden immers meer dan gemiddeld en dat kwam zo tot uitdrukking. Als ze een gezond gezin hadden dan konden ze hun premie behoorlijk drukken door het nemen van een eigen risico. Dit was een uitkomst voor modale gezinnen en gezinnen met nog hogere inkomens. Waren ze (vaak of regelmatig) ziek dan kregen ze een voor hun betaalbare premie te betalen.

Vergelijken we dat alles met het heden dan kunnen we stellen dat marktwerking van een heel ander principe uitgaat. Niet het inkomen is uitgangspunt, maar de te genieten zorg. Immers, er worden producten aangeboden door de zorgverzekeringsmaatschappijen, inclusief de diensten van medici en para-medici, die moeten worden betaald op basis van kostprijs plus arbeidsloon. Sinds die tijd hebben we de ontwikkeling van zowel die kostprijs als de arbeidslonen exhorbitant zien stijgen.

Waar het de bedoeling was dat de marktwerking een zekere concurrentie met zich meebracht hebben de zorgverleners in de eerste plaats, als ware het op afspraak, voor zichzelf gezorgd. Ze hadden de naam 80 uur per week te werken, altijd klaar te staan dus. Jawel, die mensen waren er ook, maar meer nog dan dat werd de trend dat deze medici naar wegen zochten om minder te gaan werken, ook bij hen zag je dat ze hun kinderen zelf wilden opvangen en niet altijd naar de kinderopvang wilden brengen. Meerdere malen op vakantie werd meer regel dan uitzondering. Omdat ze het eigenlijk zelf in hun maatschappen konden regelen kregen ze dat en nog veel meer voor elkaar, maar niet voor minder verdiensten. Geleidelijk kenden ze zichzelf steeds meer toe, controle daarop was ver te zoeken.

Ook huisartsen en tandartsen, misschien moet ik zeggen: juist huisartsen en tandartsen gingen deze weg bewandelen. Waren ze eerst praktisch altijd benaderbaar, de avonden delen ze nu met velen uit een regio, evenals de weekenden. Minder werken voor hetzelfde geld is al een verhoging per uur, de tarieven verhogen kwam daar nog bij. Het lijkt erop dat deze trend nog niet stopt en dat de onredelijk hoge inkomsten bij medici blijven stijgen. Let op, ik ben niet tegen handhaving van praktijkkosten, maar tegen verhogen van salarissen van medici. Dus doktersassistenten staan hier volkomen buiten.

Wat laat men ons geloven? Dat steeds nieuwere ontwikkelingen in de wetenschap nu eenmaal hun prijs hebben. Ik durf dat te bestrijden. Er is zoveel tijd gewonnen door automatisering en toepassingen in de ICT, dat de prijzen eerder omlaag zouden moeten gaan. Daarbij werken medici steeds minder en laten ze ook meer aan assistenten, assistenten in opleiding en medische studenten met een stage over. Ik ben van mening dat ook deze mensen in opleiding sterk zouden moeten inleveren. Na het voltooien van hun studies gaan ook zij aan het graaien, dat is zeker. Laat ze dan nu tegen niet meer dan de kosten van een studiebeurs werken, ze zijn nog steeds in opleiding en dat betekent sowieso dat we ze deels al via onze belastingen betalen.

Terug naar het ziekenfonds van toen zal wel niet kunnen. Terug naar de principes van toen kan altijd, dat vergt een politieke keuze. Dat zit er met dit kabinet niet in, daar heb je partijen voor nodig die het opnemen voor de economisch zwakkeren, de ontheemden, de vluchteling en vooral de zieken en gehandicapten.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 12, 2011 om 12:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen

@ jpm
Ik vind u uitleg uitstekend voor bereid, ben het er dan helemaal mee eens. Mijn persoon heeft dus al die zaken mee gemaakt, zoals ziekenfonds en eigen verzekering ben daar altijd beter af gewest dan de mensen nu. Je kreeg bij je weekloon altijd een bewijs van deelneming wat de bode bij je op kwam halen, daarbij kon je dus ook nog extra verzekeringen op dat gebied afsluiten.

jo
door joolesg - Dec 12, 2011 om 20:00
9 Antwoorden / 4 Vragen

Wij zijn per ongeluk geroyeerd -( heb een brief gehad dat ik het opgezegd!) - ik heb helemaal iets opgezegd..... alleen om dat ik een andere zorgverzekeraar vroeg om een offerte - (de verz. die ik vroeg om een offerte stuurde als maar emails, met sorry - maar wat heb ik hier aan !) maar ik heb het nu aan een verzekerings agent uit handen gegeven - alles is tussen de 40 en 80 euro per maand duurder geworden - de reklame die ze maken klopt niet....alleen als je de basis verzekering neemt - ik werd afgeraden om alleen de basis verzekering te nemen - is dit geld klopperij of.....we waren volgens mij OVER verzekerd - meer dan 3000 euro per jaar...2 personen. Nu 2800 - met aanvullende verzekering - geen tandarts.....er wordt bezuinigd, maar de verzekeringen maken grote winst. Ik wacht al meer dan 2 maanden om een specialist te zien......de ziekenfonds hoeft niet terug te keren...zo goed was dat systeem ook niet....het gaat nu om de verzekerings ratten....

bett##weter
door bett##weter - Dec 13, 2011 om 00:10
6 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=jpm schreef op maandag 12 dec 2011, 11:37]De keuze voor marktwerking in de zorg door de politiek staat natuurlijk niet op zichzelf. Het hieraan voorafgaande systeem van ziekenfonds en particuliere verzekering had vele voordelen en slechts een enkel nadeel. Er liep een scheidslijn die we de "ziekenfondsgrens" noemde. Deze grens markeerde de inkomens onder een bepaald bedrag waarmee je in aanmerking kwam voor verzekering bij het ziekenfonds. Let op het woord: ziekenfonds. Dit impliceert dat enerzijds de mensen met een zwakkere gezondheid én een inkomen onder die grens zich mochten aansluiten bij een verzekeringsvorm die op een goedkope manier basisvoorzieningen garandeerden. Een fonds is een pot met geld waaruit gedeeld wordt en daarom noemden we het een solidariteitsfonds.

Daarnaast was er de particuliere verzekering. Ik kende vroeger mensen die trots waren dat ze onder deze verzekering vielen. Ze verdienden immers meer dan gemiddeld en dat kwam zo tot uitdrukking. Als ze een gezond gezin hadden dan konden ze hun premie behoorlijk drukken door het nemen van een eigen risico. Dit was een uitkomst voor modale gezinnen en gezinnen met nog hogere inkomens. Waren ze (vaak of regelmatig) ziek dan kregen ze een voor hun betaalbare premie te betalen.

Vergelijken we dat alles met het heden dan kunnen we stellen dat marktwerking van een heel ander principe uitgaat. Niet het inkomen is uitgangspunt, maar de te genieten zorg. Immers, er worden producten aangeboden door de zorgverzekeringsmaatschappijen, inclusief de diensten van medici en para-medici, die moeten worden betaald op basis van kostprijs plus arbeidsloon. Sinds die tijd hebben we de ontwikkeling van zowel die kostprijs als de arbeidslonen exhorbitant zien stijgen.

Waar het de bedoeling was dat de marktwerking een zekere concurrentie met zich meebracht hebben de zorgverleners in de eerste plaats, als ware het op afspraak, voor zichzelf gezorgd. Ze hadden de naam 80 uur per week te werken, altijd klaar te staan dus. Jawel, die mensen waren er ook, maar meer nog dan dat werd de trend dat deze medici naar wegen zochten om minder te gaan werken, ook bij hen zag je dat ze hun kinderen zelf wilden opvangen en niet altijd naar de kinderopvang wilden brengen. Meerdere malen op vakantie werd meer regel dan uitzondering. Omdat ze het eigenlijk zelf in hun maatschappen konden regelen kregen ze dat en nog veel meer voor elkaar, maar niet voor minder verdiensten. Geleidelijk kenden ze zichzelf steeds meer toe, controle daarop was ver te zoeken.

Ook huisartsen en tandartsen, misschien moet ik zeggen: juist huisartsen en tandartsen gingen deze weg bewandelen. Waren ze eerst praktisch altijd benaderbaar, de avonden delen ze nu met velen uit een regio, evenals de weekenden. Minder werken voor hetzelfde geld is al een verhoging per uur, de tarieven verhogen kwam daar nog bij. Het lijkt erop dat deze trend nog niet stopt en dat de onredelijk hoge inkomsten bij medici blijven stijgen. Let op, ik ben niet tegen handhaving van praktijkkosten, maar tegen verhogen van salarissen van medici. Dus doktersassistenten staan hier volkomen buiten.

Wat laat men ons geloven? Dat steeds nieuwere ontwikkelingen in de wetenschap nu eenmaal hun prijs hebben. Ik durf dat te bestrijden. Er is zoveel tijd gewonnen door automatisering en toepassingen in de ICT, dat de prijzen eerder omlaag zouden moeten gaan. Daarbij werken medici steeds minder en laten ze ook meer aan assistenten, assistenten in opleiding en medische studenten met een stage over. Ik ben van mening dat ook deze mensen in opleiding sterk zouden moeten inleveren. Na het voltooien van hun studies gaan ook zij aan het graaien, dat is zeker. Laat ze dan nu tegen niet meer dan de kosten van een studiebeurs werken, ze zijn nog steeds in opleiding en dat betekent sowieso dat we ze deels al via onze belastingen betalen.

Terug naar het ziekenfonds van toen zal wel niet kunnen. Terug naar de principes van toen kan altijd, dat vergt een politieke keuze. Dat zit er met dit kabinet niet in, daar heb je partijen voor nodig die het opnemen voor de economisch zwakkeren, de ontheemden, de vluchteling en vooral de zieken en gehandicapten.

Een gedegen en prima reactie, terug naar een soort NHS of Medicare of Nationale Zorg Hulp moet zeker worden overwogen, Uw bericht sturen wij door naar de leden van het Parlement (aan alle fraktiespecialisten)

traporgel
door traporgel - Dec 13, 2011 om 13:58
191 Antwoorden / 4 Vragen

Prijzen stijgen want het beroep op de gezondheidszorg stijgt navenant even veel of zelfs meer dan de premie.

Daar kunnen we zelf ook wel wat aan doen. Door bijvoorbeeld niet bij alles te roepen "vergoeding".

Een mooi voorbeeldje uit mijn eigen leven. Ik heb een ernstige gehoorstoring. "Gewone" hoorstoestellen zijn niet toereikend. Dus kreeg ik na ellenlange wachttijd een baha. (implantaat in de schedel waarop een hoorstel geklikt kan worden. Kost een "paar duzend euri" maar het werkt als een tierelier. Wordt overigens NIET vergoed door geen enkele ziektekostenverzekering, dus moet het ziekenhuis zelf (!!) de kosten dragen.

En dan krijg je ook te horen dat je een verplichte verzekering voor de baha moet aanschaffen. Nou, en, ik hoor weer!

Maar, aanpalend krijg je dan een formuliertje waar in genoemd wordt dat je de batterijtjes ( 1 batterij is ong. 1,5 tot 2 weken horen) kunt declareren bij de ziektekosten verzekering.

Na 6 maanden is mijn calculatie dat ik ong. € 0,80 per week aan batterijtjes kwijt ben. Dat wil zeggen dat ik voor ong. € 0,80 meer dan een week kan HOREN!!

Maar nee, je 'mot' volgens velen subiet je batterijtjes declareren. Liefst declareren per doosje. Dus een keer of acht per jaar een declaratie indienen. Dus ook een keer of 8 een tiepjuffrouw aan het werk houden.

Schat eens in dat een declaratie indienen en afhandelingen zeg eens € 7,50 kost. Kassa!

Hetzelfde idiote (!) gedrag zie je bij patienten die speciaal naar de huisarts gaan om gratis paracetamol te scoren. (€ 0,965 per doosje van 20 stuks) .

Kortom, stijgende prijzen, daar kun je zelf ook wat aan doen. Door bijvoorbeeld niet de godganse dag miepend door het leven te gaan.

En als u reageert: ik hoor u niet :-) Ik lees u wel.

bett##weter
door bett##weter - Dec 13, 2011 om 14:29
6 Antwoorden / 3 Vragen

Naar aanleiding van de vorige inbrenger..goed verhaal hoor!

Hetzelfde idiote (!) gedrag zie je bij patienten die speciaal naar de huisarts gaan om gratis paracetamol te scoren. (€ 0,965 per doosje van 20 stuks)

Ja dat is dat zeker belachelijk , dat gedrag hoort dus niet in het stelsel te worden goedgekeurd, die arts moet dit soort gedrag dan ook niet honoreren, voor die paracetamol kan je ook naar de da drogist, of naar de kruitketel, etc..etc..

eva369
door eva369 - Dec 14, 2011 om 09:41
308 Antwoorden / 2 Vragen

ik slik dagelijks medicijnen, deze mogen niet in te grote hoeveelheden worden uitgegeven, en ik mag niet teveel herhaalrecepten krijgen. ik moet dus elke maand langs de apotheek en om de maand de huisarts bellen. als ik nou voor 2 maanden mee kon krijgen en elke 4 maanden de huisarts kon bellen scheelt weer de helft.

ha
door haribo60 - Dec 15, 2011 om 13:02
1 Antwoorden / 0 Vragen

Op mijn 14e begon ik te werken, en met mijn 61 vloog ik er uit omdat er geen werk meer was.
Als je sommige mensen dan moet geloven zouden ze de WW af willen schaffen.
Dus 47 jaar premie betaald en dan maar opzouten of de bijstand in.
Ik denk dat de ellende niet onder deze regering is begonnen, maar ook al in de vorige kabinetten, zelfs met socialisten er in.
Denk zelf dat we alle ellende te danken hebben aan de vorige regeringen, als ik denk aan de zorgverzekering en de inkrimping van de WW-termijn of de mensen die de WAO uitgetrapt zijn .
En toch ben ik, ondanks minder geld tevreden met onze zorg, die kost wel wat, maar we liggen niet op straat dood te gaan.
Onze zorg is gewioon goed en dat mag best wat kosten.
Maar het gaat mij te ver om daar Wilders en Rutte de schuld van te geven

traporgel
door traporgel - Dec 15, 2011 om 13:11
191 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=eva369 schreef op woensdag 14 dec 2011, 09:41]ik slik dagelijks medicijnen, deze mogen niet in te grote hoeveelheden worden uitgegeven, en ik mag niet teveel herhaalrecepten krijgen. ik moet dus elke maand langs de apotheek en om de maand de huisarts bellen. als ik nou voor 2 maanden mee kon krijgen en elke 4 maanden de huisarts kon bellen scheelt weer de helft.

Ik snap dat het mogelijk gemakkelijker zou zijn in uw situatie als u voor langere tijd medicijnen meekrijgt.

Toch wil ik opmerken dat de wijze waarop het nu voor u gaat, een veiligheidsregel is, die uw gezondheid zo goed mogelijk dient te beschermen.

En in het kader van de discussie ben ik van mening dat als het om veiligheid en gezondheid gaat, de kosten domweg minder belangrijk zijn. Ook al zou het wellicht iets gemakkelijker zijn.

U zult gezien uw beschrijving goed met deze medicijnen om kunnen gaan, maar ik zie in een bevriende familie afgrijselijke stompzinnigheden voorbij komen. Ze vreten daar pillen als smarties. En bij een gevoelig spiertje in hun kont vreten ze doodgemoedereerd de pillen van oma, of het drankje van Oom Karel...

Dan lijkt grondige (dus soms omslachtige) controle best wel min of meer dwingend opgelegd worden.

tj
door tj.daems - Dec 15, 2011 om 13:12
13 Antwoorden / 27 Vragen

Ik heb al jaren beweerd, dat verzekeraars (zoals de zorg) gelegaliseerde oplichters zijn. Het moge hard klinken, maar ze doen er alles aan om zo min mogelijk te betalen (lees: vergoeden), maar om maximale winst te halen. Zij schrijven b.v. voor welke medicijnen/handelingen worden vergoed en welke niet, kortom ze zitten op de doktersstoel. Dank zij Hoogervorst is de gezondheidszorg een waterhoofd geworden met managers die veel meer verdienen dan de Minister-president. Dat de zorg herzien moest worden was terecht, maar had nooit aan de marktwerking overgelaten moeten worden. Als er niet drastisch wordt ingegrepen is het leed (letterlijk) niet te overzien!
T.J. Daems

sa
door saturnus - Dec 15, 2011 om 13:14
72 Antwoorden / 12 Vragen

5 jaar geleden scheurde ik mijn enkelbanden op vakantie in Duitsland. Ik kwam in een ( universiteits) ziekenhuis voor behandeling. Ik werd onderzocht door Herr Professor zelf ! Er werden 3 foto's gemaakt, mijn enkels werden ingetaped, kreeg 2 gloednieuwe braces om en 2 krukken mee. Thuis kreeg ik de rekening: totaal E 69,50!!!!

Vorig jaar voor controle bij de gyneacoloog. Gesprekje + onderzoek was 10 minuten werk. De rekening was E 70,= voor de dokter en E 100,= gebruik ziekenhuis, samen dus E 170,=. Kan iemand mij dit verschil verklaren?

inekel1953
door inekel1953 - Dec 15, 2011 om 16:57
323 Antwoorden / 2 Vragen

Een enkel voorbeeld hoe instanties geld over de balk gooien, waardoor bv een bedleestafeltje extreem duur wordt. Daarbij ook de tijd die hiermee gepaard ging verdient geen schoonheidsprijs. De invalide of gehandicapte maakt niet duurder maar juist de ondernemeningen die slaan er een slaatje uit het leed van deze minderheidsgroep.

Het relaas van een man, genaamd de Jager

Bedleestafeltje van ca. 200,- kost een veelvoud
Chronisch ziek en/of gehandicapt? Daar heb je een deeltijdbaan aan. En een heleboel werkers in de zorg óók. Veel procedures kunnen beter en goedkoper.

Bijvoorbeeld bij de verstrekking van een simpel bedleestafeltje van circa € 200,-. Door alle bureaucratie kost dat ding een veelvoud van 200,-. Lees en huiver.

September 2009: Mijn arts adviseert me om een paar keer per dag een uurtje op bed te gaan liggen. Dat is beter voor mijn gewrichten. Maar ik ben niet ziek, dus ik wil in die bedtijd evengoed wat lees- of schrijfwerk doen. Dat kan met een bedleestafeltje.

Oktober 2009: Inge, mijn vaste ergotherapeute komt bij me langs. Aardige en vakkundige vrouw. We inventariseren waar het tafeltje aan moet voldoen, zoeken op internet geschikte kandidaten en zij maakt een advies voor de Zorgverzekeraar. Tegelijk vragen we een bedleestafeltje van de Thuiszorg te leen, zodat ik alvast geholpen ben en kan testen hoe dat bevalt. Ook moet ik naar de huisarts voor een machtiging. Geen probleem.

Trrring…kassa. De eerste bijkomende kosten zijn gemaakt. Het hadden de laatste kunnen zijn, als de werkwijze anders was geweest.

Oktober 2009: Thuiszorg maakt een afspraak en bezorgt een leentafeltje aan huis. Trrring…kassa.

November 2009: Een medewerkster van het bedrijf dat deze mega-order moet gaan leveren, belt me op en heeft het over “uw cliënt de heer de Jager.” Denkt ze dat ze iemand van een tehuis aan de lijn heeft waar de heer de Jager verpleegd wordt? Dat is vlug gecorrigeerd. “Dus nu kan er een bedleestafeltje besteld worden?” vraag ik praktisch. “Nee mijnheer, zo werkt dat niet” zegt ze vinnig. “U moet eerst zes maanden een bedleestafeltje van de Thuiszorg lenen. Ondertussen wordt er een indicatieprocedure gestart zodat u na de uitleentermijn van de Thuiszorg eventueel een tafeltje van ons krijgt.” Trrring…kassa, er is weer iemand mee bezig geweest.

Januari 2010: Een indicatie-adviseur belt mij om de aanvraag door te nemen.

“Maar mevrouw… “ zeg ik met een mix van wanhoop en irritatie in mijn stem, “er is toch al een advies en u heeft toch al een dossier van mij?”

Nee, zij heeft geen gegevens van mij. Er volgt een kwartiertje met indringende medische vragen, want stel je voor dat er onterecht kosten gemaakt worden. Voor het tafeltje dus, want voor de bijkomende kosten speelt geld kennelijk geen rol. Daarna is de indicatie-mevrouw overtuigd van de noodzaak. “Maar eerst moet u nog de uitleentermijn bij de Thuiszorg volmaken. In april bel ik u weer”.

Mijn wantrouwen neemt toe. Ik krijg toch wel net zo’n tafeltje als ik nu te leen heb? Hopelijk zelfs een iets betere dat gemakkelijk instelbaar is? Want de ergotherapeute heeft gewezen op mijn slechte handfunctie. Afwachten maar.

Maart 2010: De Thuiszorg belt streng: “We willen het tafeltje terug dat u van ons te leen heeft, dit kan zomaar niet!” Ik leg uit in welk Kafka-complot ik terecht gekomen ben. De Thuiszorg mevrouw verleend gratie; ik mag het tafeltje tot 16 mei houden. Trringgg…kassa, weer iemand aan deze klus gewerkt.

April 2010: De leverancier belt. Mijn tafeltje komt eraan. Ehhh… hoe weet ik of het wel het goede is? Mijn vriendelijkheid verandert in vechtlust. De levencier reageert op een toon van wij weten wel wat goed is voor die oudjes en ze moeten niet zeuren: “Nee mijnheer, wij zoeken een tafeltje voor u uit en bij dergelijke kleine voorzieningen is er vanwege kostenbesparing geen persoonlijk advies of keuze.” Trrringgg..kassa.

Mei 2010: Na wat heen en weer gebel om een afspraak te maken (de leverancier gaat uit van GeraniumGehandicapten die altijd thuis zijn) wordt het tafeltje bij de buren bezorgd. Het is een verkeerd tafeltje!

Niet zoals het advies uit oktober 2009. Zwaar draaiende knoppen om hoogte en hoek in te stellen.
Ik bel mijn ergotherapeute Inge, die komt kijken en constateert hetzelfde.

Zij gaat proberen om bij de leverancier een ander tafeltje te krijgen. Trring…kassa.

Juni 2010: De leverancier brengt een tafeltje dat niet onder een bed geschoven kan worden…foutje, bedankt. Het andere verkeerde tafeltje mag ik ook houden. Nu staan er 2 foute tafeltjes. Ik overweeg er een winkeltje in te beginnen.Trrringg..kassa.

Beter was het geweest om een budget te geven voor zo’n kleine aanschaf. En te vertrouwen op de gebundelde vakkennis en ervaring van ergotherapeut en gebruiker. Dan was het na 1 maand rond geweest, zonder alle bijkomende kosten!

.

inekel1953
door inekel1953 - Dec 15, 2011 om 17:15
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Eva,

In de meeste gevallen, mag je per keer van de apotheek voor drie maanden medicijnen mee krijgen of thuis laten bezorgen. Veelal willen artsen en apothekers dit niet omdat ze per (herhalings-) recept extra geld verdienen.

Vraag aan je zorgverzekeraar of dat mogelijk is, in dat geval hoef je dan nog maar vier keer per jaar je medicijnen te bestellen bij je huisarts.

Er zijn uitzonderingen, stel dat je medicijngebruik wisseld en ook de medicijnen telkens verschilen, dan is het niet mogelijk.

M.vr.gr.,
Ineke L

masjap
door masjap - Dec 16, 2011 om 15:14
2 Antwoorden / 0 Vragen

Jullie hebben allemaal gelijk... ongelijk is een bult tenslotte... Wat ik zie is dat de rijken steeds rijker worden, en de armen steeds armer...
Niet iedereen heeft het geluk gekregen om een goede jump start te krijgen om een gedegen opleiding te kunnen volgen, ik heb die kans in ieder geval niet gekregen.... sorry dat ik besta hoor....
Alleen de kinderen van welgestelden hebben recht van leven blijkbaar...

Maar welgestelden bedenk wel...als jullie de armen geen recht van leven geven.... wie haalt dan jullie vuilnis nog op... wie legt dan nog de straten aan waar jullie met al die dikke auto's over heen scheuren???

Wie maakt dan nog jullie huizen schoon?? Wie werkt er dan nog voor het absolute minimum in de winkels etc. etc. etc.

Als de gezondheid's zorg onbetaalbaar gaat worden, dan zijn de rijken ook de 'lul'
Dan zijn er binnenkort geen mensen meer die jullie kunnen uitzuigen... dus... dan moeten de rijken met de rijken wedijveren...
Ik wens de rijken succes daarmee!!!

gr
door groenling - Dec 16, 2011 om 15:29
13 Antwoorden / 34 Vragen

Je heb gelijk de kosten stijgen maar.Maar heb je er wel eens aan gedacht van al die klojo,s die geen zorgpremie betalen en toch geholpen worden Als ze laten stikken dan kan de premie het dubbele naar beneden .Wat we nu meer moeten betalen.
Die zouden toch niet geholpen worden.Een stelletje leugenaars die regering van links tot rechts.Ze moeten zich eens aan de woorden houden.Wie niet betaald zal niet geholpen worden.
Moeten ziekenhuizen en artsen zich ook aan houden.
Dan verzekeren ze zich wel.
Een goed beleid hier.dus niet.walchelijk.

vliegenderob
door vliegenderob - Dec 16, 2011 om 21:26
292 Antwoorden / 1 Vragen

wat ik nergens lees maar na enig zoeken heb vastgesteld is dat een reden voor de enorme verhoging van de kosten wel eens kon komen doordat er heel veel allochtone naar Nederland komen, en veel dure operaties hebben ondergaan. Volgens de cijfers is het ziektepercentage onder de allochtonen minstens 50% hoger dan autochtonen Daar komt bij dat de allochtonen voor hun komst hier nooit ziekenfonds o.i.d hebben betaald moeten wij dus meer betalen door het veel groter wordende aantal ziektegevallen en operaties van allochtonen, die alleen daarvoor hier komen. Het geval van de verdachte van de moord op Marianne Vaatstra is daar een goed voorbeeld van. Die Turkse koerd kwam hier alleen maar even voor een hartoperatie en ging daarna weer terug.

holiday
door holiday - Dec 17, 2011 om 00:53
102 Antwoorden / 12 Vragen

Er is een hele heisa geweest over de identiteitskaart, omdat je deze verplicht bent, moet de gemeente deze ook betalen.
Hoe zit het dan met de Zorgverzekering, ik kan geeneen verzekering die voor iedereen landelijk verplicht is.
Als het landelijk verplicht is om een zorgverzekering te hebben, dan moet dit ook maar uit de landelijke pot belasting betaald worden.
Misschien dat een jurist dit eens uit kan zoeken.
Dat scheelt heel wat kosten die gemaakt moeten worden voor mensen die geen zorgverzekering betalen enz. enz.

kamphuysen
door kamphuysen - Dec 17, 2011 om 13:43
252 Antwoorden / 68 Vragen

[quote=holiday schreef op zaterdag 17 dec 2011, 00:53]Er is een hele heisa geweest over de identiteitskaart, omdat je deze verplicht bent, moet de gemeente deze ook betalen.
Hoe zit het dan met de Zorgverzekering, ik kan geeneen verzekering die voor iedereen landelijk verplicht is.
Als het landelijk verplicht is om een zorgverzekering te hebben, dan moet dit ook maar uit de landelijke pot belasting betaald worden.
Misschien dat een jurist dit eens uit kan zoeken.
Dat scheelt heel wat kosten die gemaakt moeten worden voor mensen die geen zorgverzekering betalen enz. enz.

Als de Zorg verplichting gelijk staat aan de verplichting tot het hebben van een ID Kaart, dan is de Staat 100% BetaalPlichtig.
Dat is al zo vastgesteld via de jurisprudentie rondom de ID Kaart.

Het wachten is nu alleen nog op een PROEFPROCES..
wie steekt zijn nek uit, gaarne even melden bij varakassa...

vliegenderob
door vliegenderob - Dec 18, 2011 om 17:16
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=holiday schreef op zaterdag 17 dec 2011, 00:53]Er is een hele heisa geweest over de identiteitskaart, omdat je deze verplicht bent, moet de gemeente deze ook betalen.
Hoe zit het dan met de Zorgverzekering, ik kan geeneen verzekering die voor iedereen landelijk verplicht is.
.

Die vergelijking slaat echt helemaal nergens op! ! de identiteitskaart bestaat helemaal niet, een identiteitsbewijs of identiteitskaart wél. Een id bij je dragen is verplicht, dat mag van alles zijn en het heeft geen maatschappelijke of door de gemeenschap te dragen kosten ten gevolge als je geen identiteitskaart bij je draagt. Als je geen zorgverzekering hebt, heeft dat wél gevolgen voor jezelf en later voor de wél betalende gemeenschap ten gevolge omdat die dan dat moet betalen. Kijk in Rusland, daar kent men dat niet en worden alle soorten ziekte en dokterskosten door de "staat" betaald maar daar betalen de russen dan ook voor dus uiteindelijk blijft het dan (bijna|) hetzelfde, met dat verschil dat we hier zélf kunnen bepalen of we wat meer of andere behandelingen en/of luxe krijgen bij ziekte en hier in Nederland kan men een dure behandeling niet weigeren omdat je ervoor betaald hebt, in Rusland wél. Ook in sommige andere landen is dat zo, vandaar dat 66% van de z.g. asielzoekers "medische" vluchtelingen zijn die voor een voor hun gratis operatie (twee ton voor een open hartoperatie, wachttijd twee weken, -de verdachte van de moord op Marianne Vaatstra, een Turkse koerd- terwijl Nederlanders soms maanden op de wachtlijst staan) of voor de verstrekking van hulpmiddelen, kunstledematen of scootmobiel hierheen komen en daarna (soms) weer teruggaan naar hun eigen land, waar die dingen niet gratis verstrekt worden. hier komen. Is natuurlijk niet gratis, wij Nederlandse belastingbetalers financieren dit.

Dat scheelt heel wat kosten die gemaakt moeten worden voor mensen die geen zorgverzekering betalen enz. enz.
Deze opmerking kan ik even niet volgen. De kosten bij ziekte blijven nagenoeg gelijk, mits er geen afspraken gemaakt zijn waardoor het goedkoper wordt, alleen degene die ze betaalt is anders.

holiday
door holiday - Dec 18, 2011 om 19:35
102 Antwoorden / 12 Vragen

De regering verplicht ons dat iedereen een zorgverzekering moet hebben, net zo als zij verplichten dat iedereen één identiteitsbewijs bij je moet dragen, dan is het toch ook logisch dat de staat de basiszorgverzekering ook gaat bekostigen. Mijn idee is voor iedereen een basiszorgverzekering betaald door de staat en wil je meer zorg hebben, dat je dan op eigen kosten een aanvullende verzekering moet nemen. Uiteraard ben ik het met vliegenderob eens dat alle buitenlanders tijdens hun verblijf in Nederland, slechts een summiere basisbehandeling mogen krijgen en zeker geen ombouw van man naar vrouw en dergelijke operaties.

vliegenderob
door vliegenderob - Dec 18, 2011 om 20:15
292 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry Holiday, ik ben het toch helemaal niet met je eens, het kan ook niet want dat gaat als we rekenen dat je vanaf je 18 jaar moet betalen, de staat een kleine 2 miljard euro zou moeten betalen! ! Waar moet dat geld vandaan komen? Dat heeft de staat toch niet?
We gaan toch ook niet zeggen dat een w.a.verzekering voor motorvoertuigen, die ook verplicht is, door de staat betaald moet worden! Nog even en een opstal en brand verzekering moet ook door de staat betaald worden! Wat te denken van reisverzekering, moet die ook door de staat betaald gaan worden?
Alleen in Rusland, waar alle artsen en verpleegkundigen in dienst van de overheid zijn en de verzorging, behalve voor prominenten, minimaal is, zou dat kunnen maar dan zal de belastingdruk veeeeel hoger worden.

eenigma
door eenigma - Dec 18, 2011 om 22:02
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=vliegenderob schreef op zondag 18 dec 2011, 17:16]

Ook in sommige andere landen is dat zo, vandaar dat 66% van de z.g. asielzoekers "medische" vluchtelingen zijn die voor een voor hun gratis operatie (twee ton voor een open hartoperatie, wachttijd twee weken, -de verdachte van de moord op Marianne Vaatstra, een Turkse koerd- terwijl Nederlanders soms maanden op de wachtlijst staan) of voor de verstrekking van hulpmiddelen, kunstledematen of scootmobiel hierheen komen en daarna (soms) weer teruggaan naar hun eigen land, waar die dingen niet gratis verstrekt worden. hier komen.

Ik mis bij deze "argumentatie" de bronvermelding want ik neem dat de cijfertjes en veronderstellingen niet uit de duim van vliegenderob komen? Ik zie ze trouwens nooit met tientallen tegelijk vertrekken van Schiphol met hun net verkregen scoot-mobielen lekker terug naar Dersim, de bergen van Hakkari of de Afrikaanse savanne maar dat zal wel aan mijn beperkte blikveld liggen ;-) Wat zijn overigens "zogenaamde" asielzoekers? Iemand die asiel zoekt, op wat voor grond of met wat voor reden dan ook noemen wij een asielzoeker daar is niets zogenaamd aan, dat is gewoon de benaming die dat heeft, u bent toch ook niet "vliegenderob", zogenaamd een man?

ti
door tiempje - Dec 18, 2011 om 22:17
40 Antwoorden / 0 Vragen

helemaal gelijk vliegende, daarnaast kost een ID kaart maar enkele tientjes en een zorgverzekering vele tientjes!

vliegenderob
door vliegenderob - Dec 18, 2011 om 22:37
292 Antwoorden / 1 Vragen

die 66 % heeft eens een keer een of andere minister gezegd, als ik me niet vergis bij Sonja Barend, die scootmobiel kwam ik tegen in een reportage in Afrika waar trots vermeld werd dat die in Nederland verkregen was. Met een z.g. asielzoeker bedoel ik iemand die zich zo noemt maar dat niet is. Ik heb daar dan ook één voorbeeld bij genoemd wat dankzij die moord helemaal uitgeplozen werd, inclusief de vele telefoontjes vlak na die moord, naar Turkije. Dat bleken echter meldingen te zijn van die Turk die voor de laatste keer in het ziekenhuis voor controle was geweest, weer beter was verklaard en toen naar huis belde om te zeggen dat hij de volgende morgen terugkwam en dat de hoeren warm neergelegd en de koud champagne klaargezet moest worden. Deze telefoontje werden in eerste instantie toegeschreven aan paniek van de moordenaar maar deze man had daar niets mee te maken maar omdat hij die volgende dag vroeg vertrok is dat helemaal uitgezocht omdat dat wél verdacht was. De echte moordenaar is mogelijk de man die gelijk met hem die morgen uit het asielzoekerscentrum vertrok maar nooit gevonden is. Dit kan zelfs de INLIA niet tegenspreken.

he
door henrike b - Mar 22, 2012 om 22:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

De minder bedeelden, zieken en gehandicapten worden er de dupe van.
Wel elk jaar meer betalen meestal met een klein inkomen.
En er word ook nog eens steeds minder vergoed.

only-me
door only-me - Mar 23, 2012 om 01:00
46 Antwoorden / 16 Vragen

* Ons 'zorgstelsel' baart mij zorgen *

Van 'ziekenfondspatient' of 'particulier' zijn wij tesaam naar een aardige maandelijkse zorgpremie gegaan, voor de inkoop van ons ‘portie zorg’. In rap tempo is dit zorg-aanbod danig geslonken en zijn wij naast de maandelijkse premie ook een fikse jaarlijkse eigen bijdrage gaan betalen.

Nu gaan wij een jaar tegemoet waarin nog meer bezuinigd zal moeten worden en de kosten, links of rechtsom, zullen stijgen. Ik vraag me dan ook af, waar gaat dit naartoe ?
Werken tot je 67ste kan alleen in goede gezondheid, maar wat áls dit niet meer te betalen valt waardoor je medicijnen en zorg moet ontberen ?

Ik vraag me keer op keer af waarom er nooit wordt gesproken over goedkopere tarieven binnen de sector zelf, te denken aan bv. de kosten van medicijnen en specialist.

Ik betaal maandelijks 150,- premie (150 x 12 mnd = 1800.=) én ieder jaar het eigen risico. Daarnaast gaat van mijn salaris ook nog eens 1500 euro naar deze pot, wat een totaal van E 3520,= per jaar maakt .......
Is dit niet genoeg ?

fe
door festinger - Mar 23, 2012 om 02:46
410 Antwoorden / 18 Vragen

Ons zorgstelsel veramerikaniseert. Rook je of drink je of gebruik je en heb je geen geld dan ben je tot last en helpen we niet meer. Doe je exact hetzelfde met geld zat helpen wij u graag. Heel kort door de bocht is dit wat commercie in de zorg betekend. De beslissers zijn mensen die getraind en opgeleid zijn winst te maken.En juist die mensen bestieren de gezondheidszorg. Geef de bonus liever aan een arts die kundig is opgeleid en lang heeft moeten studeren voor zijn vakbekwaamheid.

jo
door jorisw - Mar 23, 2012 om 08:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=festinger schreef op vrijdag 23 mrt 2012, 02:46]Ons zorgstelsel veramerikaniseert.

Leuke borrelpraat, de werkelijkheid is echter dat verzekeraars nog geen kwart van de zorgkosten betalen. Meer dan driekwart wordt gewoon door de overheid uit de algemene middelen betaald. Dat is heel ver verwijderd van de Amerikaanse situatie. Wij vormen gewoon de Europese middenmoot, vergelijkbaar met Duitsland.

eh
door ehzdhz - Mar 23, 2012 om 09:38
98 Antwoorden / 1 Vragen

Wel eens de film Sicko van Michael Moore gezien? Die kant gaan wij op.

only-me
door only-me - Mar 23, 2012 om 10:01
46 Antwoorden / 16 Vragen

@festinger;
Waarom een bonus geven aan een arts ?
Omdat zijn opleiding veel tijd in beslag heeft genomen ?
Zijn salaris is toch voldoende........

inekel1953
door inekel1953 - Mar 23, 2012 om 10:10
323 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=festinger schreef op vrijdag 23 mrt 2012, 02:46]Ons zorgstelsel veramerikaniseert. Rook je of drink je of gebruik je en heb je geen geld dan ben je tot last en helpen we niet meer. Doe je exact hetzelfde met geld zat helpen wij u graag. Heel kort door de bocht is dit wat commercie in de zorg betekend. De beslissers zijn mensen die getraind en opgeleid zijn winst te maken.En juist die mensen bestieren de gezondheidszorg. Geef de bonus liever aan een arts die kundig is opgeleid en lang heeft moeten studeren voor zijn vakbekwaamheid.

De arts heeft een bijzonder goed inkomen voor de studie die /zijhij heeft gehad om arts te worden. Welke veelal door studiebeursen is betaald, door het belastinggeld van alle inwoners in Nederland.

Geef de bonus liever weer terug aan hen die al die bonusen hebben betaald, nl de patiënten door de zorgpremie of eigen bijdrage te verlagen.

holiday
door holiday - Mar 23, 2012 om 13:46
102 Antwoorden / 12 Vragen

Basis zorg, openbaar vervoer en basis scholing zouden allemaal gemeentelijke of rijksinstellingen moeten zijn die uit de algemene middelen oftwel belasting inkomen betaald worden.
Iedereen betaald belasting, ook iemand met een uitkering.
Hou daar iets meer op in en betaal daar die gemeentelijke of rijksinstellingen van.
Hiermee zorg je dat iedereen die belasting betaald ook meebetaald aan de zorg, openbaar vervoer, scholing en voorkom je dat a. mensen toeslagen ontvangen maar het niet afdragen. b. de ene zorginstelling meer rekent dan het andere, alle salarissen gelijk zijn en ga zo maar door.
En personeel wat denk te weinig te verdienen, gaat maar in de particuliere sector werken.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 23, 2012 om 14:10
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het woordtje zorg kan wel schrappen het is ge een verzekering zoals alle andere waarop verdient moet worden.

pe
door petra 45 - Mar 23, 2012 om 14:33
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan wel vertellen waarom het zo duur wordt, neem mijn man gaat naar huisarts omdat hij zo vreselijk snurkt dat hij echt elke nacht iedereen wakker houdt,daar moet hij een longfunctie test [let op nieuw consult] dan krijgt hij verwijsbrief KNO die vindt niets maar laat toch bloedprikken nooit meer iets van gehoord, ze stuurt hem door naar longarts, daar krijgt hij weer longfunctie test terwijl hij al verteld had die pas gehad te hebben maar nee moest toch [weer consult] dan moeten er long foto's gemaakt worden [weer consult] als mijn man zegt dat onzin te vinden omdat dat niet meer met snurken te maken heeft wordt hij omgepraat onder het mom van "dan kunnen we u niet verder helpen". Dan volgt een slaaponderzoek "nacht in ziekenhuis aan apparatuur". En alsof dat nog niet genoeg is willen ze ook nog een histamine reatie test doen [lees allergie test] Als hij zegt hier werk ik niet meer aan mee ik weet mijn allergieén precies dit gaat de verzekering en andere verzekerden teveel geld kosten dit is pure zakkenvullerij van jullie artsen dan reageren ze op z'n zachts gezegd niet al te blij. Nou het laatste consult nog en dat is de uitslag.

Nou ik zou zeggen mensen als iedereen eens iets onzinnigs zou weigeren dan zou dat een hoop in premies gaan schelen want op uitspeel betalen we de hele zorg zelf.

holiday
door holiday - Mar 23, 2012 om 14:59
102 Antwoorden / 12 Vragen

@Petra45,
Artsen, Specialisten, ziekenhuizen, ze houden elkaar aan het werk en de verzekeringmaatschappijen klagen dat ze te weinig geld hebben en wij mogen weer meer betalen om de top een goed salaris met bonus te geven.
Alles wat je geschreven hebt, heb ik ook mee gemaakt.
Steeds weer andere onderzoeken en niets helpt.
Ik was het zo zat dat ik er maar mee gestopt ben.
Kwam eens bij de huisarts voor de uitslag van een bloedonderzoek, alles was goed en toen vroeg hij wanneer ik voor het laatst de bloeddruk had laten opnemen, nou daar moest ik maar een nieuwe afspraak voor maken.
Bij elkaar nog geen vijf minuten binnen geweest.
Allemaal zakkenvullers.

eu
door eup1955 - Jun 25, 2012 om 14:06
42 Antwoorden / 20 Vragen

Ik heb zelf diabetes type 2 dus de test strips worden niet vergoed,omdat ik geen
insuline spuit maar tabletten slik,maar omdat ik het zelf wil controleren,koop ik ze
in Belgie,maar dat is in prijs 15€ goedkoper incl. verzendkosten.
Waarom is het in Belgie allemaal goedkoper,dan in ons kikkerlandje het zijn gewoon
de zelfde test strips.

@eup