ko
door koensterker Dec 7, 2017 om 19:18
Geldzaken & recht

ZVW wordt afgetrokken van netto maar moet er wel belasting over betalen

Hallo mensen, ik krijg een kleine uitkering ivm een verzekering voor arbeidsongeschiktheid. Een aanvulling op een UWV uitkering WAO. Nu zie ik dat ze van het bruto maandbedrag de bijdrage ZVW aftrekken, ik krijg dit dus niet uitgekeerd, maar ik moet er wel belasting over betalen bij de Rijksbelasting. Klopt dit wel?

3122 6 Rapporteer

ja
door janf43 - Dec 7, 2017 om 20:03
733 Antwoorden / 0 Vragen

Ja. Mocht het totaal ingehouden bedrag van de inkomensafhankelijke bijdrage boven het maximum uitkomen, dan krijgt u dat in de loop van volgend jaar terug, zonder daar belasting over te betalen.

tijger1
door tijger1 - Dec 7, 2017 om 20:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat is correct. Dat komt omdat het een particuliere verzekering is.

ko
door koensterker - Dec 7, 2017 om 21:02
41 Antwoorden / 45 Vragen

 Ik lees op de belastingsite: Uw werkgever of uitkeringsinstantie houdt deze bijdrage in op uw nettoloon of uitkering en betaalt deze aan ons. Dat gebeurt dus, de uitkerende instantie houdt het in bij mij en betaald het aan de belasting. Tijger geeft hetzelfde antwoord als de belastingdienst.  Maar waarom wordt het dan niet net zoals de al betaalde loonheffing niet verrekend bij mijn belastingaangifte? En afgetrokken van mijn inkomen? Wel wordt de inkomstenbelasting en de premies AOW, Anw, Wlz en premie Volksverzekering. ZVW is wat anders dus. Het wordt door de uitkerende instantie ingehouden en vervolgens bij je inkomen opgeteld.

tijger1
door tijger1 - Dec 7, 2017 om 21:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het wordt helemaal niet bij uw inkomen opgeteld. En u krijgt die uitkering niet van een werkgever of een uitkeringsinstantie zoals het UWV of de soos.

U hebt een particuliere aanvullende arbeidsongeschiktheidsverzekering die nu tot uitkering komt. En over die uitkering moet u premie ZVW afdragen en loonheffing.

Zou u die uitkering van uw werkgever of het UWV krijgen, dan betalen zij die premie.

Ook de ingehouden loonheffing wordt overigens niet van uw inkomen afgetrokken.

ko
door koensterker - Dec 8, 2017 om 11:54
41 Antwoorden / 45 Vragen

Tijger, je hebt toch een bruto inkomen (dat noem ik mijn inkomen, bruto). Daarover betaal je belasting. De premie wordt afgedragen door de Nationale Nederlanden in dit geval en was dus eigenlijk een deeltje van mijn bruto inkomen. Daarom wordt  over die premie loonbelsting ingehouden.  Misschien moet ik het zo zien?