Onze afzuigkap stopt er ploteseling mee.Verlichting en ledlampjes van de snelheid doen het nog .Heb een grote condensator vernieuwd.Maar geen resultaat.Wat kan er aan de hand zijn?
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Waarschijnelijk is het een defecte schakelaar als een stroommeter bezit moet je eens achter de scakelaar meten of er spanning op staat ik weet niet of je technisch bent maar als je voor bij de schakelaar een snoer aansluit via een stekkerdoos dan ka je zien of de moter niet meer werkt, dan weet je in elk geval wat er aan de hand is.
Afzuigkap aan een (grote) schoonmaak toe? Filters door vet verstopt geraakt? Afzuigkap met motor of is het een motorloze welke op een centrale mechanische ventilatie staat aangesloten?
Uit het feit dat je een dikke condensator (aanloop C van motor, 2 tot 5 µFarad neem ik aan) vervangen hebt leid ik af dat het geen centrale afzuiging betreft, doch een afzuigkap met eigen motor en tevens niet bang bent om te knutselen.
Dan zou ik graag willen weten:
1. draait de rotor nog wel als je deze met de hand aanduwt zonder spanning op de motor? 2. zo ja, heb je spanning gemeten op de motoraansluiting vòòr de condensator? 3. indien daar 230 Volt aanwezig is bij inschakelen, hoor je dan de motor iets brommen? 4. indien je geen brommen hoort en er wel spanning op de motor staat, kun je dan zien / ruiken of de motor te heet geweest is? (verf verkleuring / verbrande verf lucht) 5. is het een bedieningspaneel met tiptoetsen?
al aan gedacht dat je een moderne afzuigkap op een bepaalde tijd moet resetten? Het feit dat hij nu niet meer werkt is vaak het teken dat hij schoongemaakt dient te worden. Door een combinatie van tiptoetsen in te drukken, werkt deze weer.
De afzuigkap (Pelgrim) heeft volgens mij geen tip toetsen.Het lijkt een ""doordruk""schakelaar .Telkens als je er op drukt verandert de snelheid van de motor. Het filter is ook regelmatig schoongemaakt.Deze schakelaar voor de snelheid werkt wel en het licht ook.
Hallo Theo, leg je probleem eens voor bij pelgrim zelf, noteer wel even van te voren het type, en typenr. alvorens je kontakt met ze opneemt, vraag naar de technische dienst, als je ze telefonisch kunt bereiken tenminste.
Tot nu toe alle beantwoorders hartelijk dank voor de antwoorden
Ik kan geen zekering ontdekken. De schakelaar met een rotertje erop afgebeeld heeft twee draden die uit de printplaat komen.Er staat geen spanning op als de verlichting het wel doet. Kan ik die twee draden grijs en bruin aan elkaar verbinden en zo de schakelaar omzeilen zonder kortsluiting te maken?
Hallo theo, als ik u was, zou ik maar niet al te veel met draden gaan experimenteren: 1: U heeft geen aansluitschema, 2: U heeft kans, dat u nog meer defect maakt. 3: Heeftr u Pelgrim zelf al eens benaderd? (de link heb ik u gegeven) 4: U heeft nergens vermeld, om wat voor type afzuikapp het nu uiteindelijk gaat. 5: Hou oud is uw afzuigkap?
Succes, en kijk uit met spanning, als je er niet al te veel verstand van hebt, let er op, dat de afzuigkap absoluut niet aangesloten is, als u van plan bent om verder te 'experimenteren' met losse draden..
Ik heb een beetje verstand van electriciteit en haal zeker geen draden los .Dit om kortsluiting te voorkomen .Repareer kleine zaken,zoals stekkers enz. Probeerde contact te krijgen via de mail van pelgrimmservice ,maar bij het verzenden komt er een errror .Dus probeer ik het morgen telefonisch,
O ja, het is een vlakschermafzuigkap ,ongeveer 11 jaar oud,die het prima deed en waarvan de filters regelmatig schoongemaakt worden. Het schakelaartje voelt wel wat vettig aan. Een schema heb ik niet en op de afzuigkap staat niet eens het nummer. Heb ik opgezocht via een oude rekening.
Hallo theo, bedankt voor de terugkoppeling. Hoop voor u, dat de motor niet defect is.
En na 11 jaar, ja, dan is dit weliswaar heel goed mogelijk. Nieuwe motor plaatsen zal dan ook geen probleem zijn voor u, echter, het zal hoogstwaarschijnlijk een dure grap worden, zo'n motor, als deze uberhaupt nog leverbaar zal zijn....laten we van het gunstigste uitgaan, en dat Pelgrim u een antwoord kan geven, voor wat betreft de schakeling naar de motor toe.
Hallo theo67, hartelijk dank voor uw terugmelding! Nu kunt u tenminste zelf een goede eindconklusie opmaken, en 11 jaar, da's toch heel acceptabel hoor...
Succes verder! (meteriele zaken zijn te vervangen, zeg ik dan maar altijd..)
Nu je toch zover bent, zal het demonteren van de motor uit de kap voor je een fluitje van een cent zijn.
Wanneer je de motor eruit hebt, kun je met een kroonsteentje o.i.d. gewoon een 230 Volt snoertje met stekker aansluiten. Let wel op dat 1 draad rechtstreeks naar de motor gaat en de andere naar de verbinding condensator-motor. De buitenkant van de motor wel aarden!
Loopt de motor niet met de stekker in he stopcontact en zie of ruik je ook geen verbrandingsverschijnselen aan de motor, dan kan zijn dat de overbelastingdbeveiliging uitgeschakeld is. Bij sommige motoren kun je die weer indrukken (meestal rood knopje). Wanneer je dat niet ziet, dan kan het een Klixon® zijn die aan de rand van de wikkelingen zit, die uitgeschakeld is en uit zichzelf niet weer ingeschakeld is, wat wel zou moeten. Een ferme tik met een hamer tegen het motorhuis wil zo'n ding wel eens op andere gedachten brengen.
Wanneer je de motor zelf demonteert, kun je de verdikking aan de rand van de wikkelingen zien. Daar kun je nog aan meten of deze onderbroken is. Wanneer er een bismuth smeltbeveiliging voor een bepaalde stroomsterkte in zit, zoals die b.v. op een strijkboutelement of onder een warmhoudplaatje van een koffiezetapparaat zit, kun je die vervangen. Te koop bij Plenty Parts/Onderdelenhuis/Handyman. Kosten weinig. daar kunnen ze ook eventueel een motor leveren wanneer deze verbrand is.
Smeer de lagers even vòòr je deze motor terugzet. Motorolie is prima.
Op mijn desktop met Windows 11 staan op het beginscherm meerdere pictogrammen, die ik vaak gebruik. Nu wil ik er eentje bij zetten, maar ik heb dat al zolang niet meer gedaan dat ik niet meer weet hoe dat moet. Wie kan en wil me helpen?
Lees meer
Het bedrijf pannevis machinefabriekuit utecht is opgeheven. Maar wie is nu de rechtsopvolger? Het pensieon is het poseidon fonds blijkbaar maar dat bestaat ook al niet meer. Wie weet waar dit pesioen heen is gegaan? We lopen vast. Bedankt voor iedere tip die u kunt geven.
Lees meer
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas
...
Lees meer
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer. Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing?
Lees meer
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee. Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen! Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer