kenwel2
door kenwel2 Apr 30, 2009 om 08:53
Huishouden & energie

Apotheeek verkoopt bouwmateriaal!

Goedemorgen, gisteren ben ik bij de aptheek eens gaan informeren naar de mogelijkheden betreffende beschermende mondkapjes ivm virussen, zoals o.a het nieuwe varkensgriepvirus, de assistente kwam met (dacht ik) medicinale en virus beschermende mondmasker, ik zei, ok. doe er maar enkele, 0,62 ct p.st. Thuisgekomen zie ik tot mijn verbazing, dat het in het geheel geen medicinale kapjes zijn!

Het zijn gewone stofkapjes, die je in elke bouwmarkt kunt kopen, ter bescherming tegen stof, o.a bij slijpwerkzaamheden! Ik keek op het doosje, en ja hoor, het zijn gewone stofkapjes die je geen enkele verdere bescherming geven tegen een eventuele bacterie. Het gaat om het masker H7 7500 wit Art.nr. MEDWAH7500 van Blockland B.V

Mijn vraag : Mag een apotheker, als ik vraag om een virusbeschermend mondmasker, mij dit zomaar verkopen, zonder verder informatie, ben ik er van uitgegaan, dat de apotheker mijn verzoek ook serieus nam, maar kennelijk dus niet.Ik voel me belazerd, op zijn zachtst gezegd. Wat er op het doosje staat: Idealer schutz gegen ungiftigem Grobstaub, bei allen renovierungsarbeiten (z.b Schleifstaub) Haus und Gartenarbeiten (z.b Pollenschutz. Kapjes die je normaal in de bouwmarkt ook kunt kopen dus....wat kan en mag ik zeggen tegen deze 'apotheker'??

Ik vindt het in ieder geval onaanvaardbaar, temeer dat een apotheker ze als medische bescherming tegen eventuele infectie verkoopt, het is een eenlaags maskertje...hopelijk veranderd het zeer snel bij de apothekers, vooral daar, waar het gaat om je te willen beschermen, als het daadwerkelijk nodig blijkt te zijn, maar hopelijk blijft dit nog lang uit...en nog beter is het, om ze nooit nodig te hebben...maar je weet het maar nooit.

Bedankt alvast voor jullie meedenken.

Gr. Henri (niet roker, wel COPD)

5003 12 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Apr 30, 2009 om 09:34
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Wat de apotheek wel of niet mag weet ik niet wel dat gisteren in een internet krant ik dacht AD stond dat het dragen van mondkapjes bij deze griep volslagen zinloos in. Omdat oa het aanraken van de deur kruk maar ook banken stangen in het openbaarvervoer al een besmetting op kan leverern als die door een besmet persoon is aangeraakt.

Je zou na elk zo'n kontakt je handen moeten wassen, maar dat kan dus niet als je niet thuis bent.

harrie
door harrie - Apr 30, 2009 om 10:04
765 Antwoorden / 36 Vragen

Henri.

Het is onmogelijk dat een mondkapje je beschermt tegen virussen, de grootte van een virus is zodanig klein dat ze met honderden/duizenden gearmd door de poriën van zo'n masker kunnen wandelen.

Alleen een 100% dicht masker zou dat kunnen, maar dan wel met een zuurstoffles.

Het masker kan wel een beetje voorkomen dat als je besmet bent en je kucht /hoest je een ander minder snel besmet doordat je de druppeltjes minder ver versproeid.

Overigens heb je het over bacterien, maar het gaat hier over een virus en die kan je niet doden door een masker. Medicinaal of niet.

Groetjes Harrie

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 30, 2009 om 10:05
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag kenwel,

Je kunt ze altijd nog gebruiken bij een verbouwing.

Je haalt zeker ook jaarlijks een griepspuit tegen een virus dat al weer voorbij/veranderd is en dus niet (meer) helpt. Het geeft je in ieder geval een rustig gevoel, of niet.

Er zijn ook persluchtmaskers te koop....

Het is zoals Japanners zeggen: het dragen van mondbescherming gebeurt uit hoffelijkheid. Je wilt anderen niet infecteren met jouw besmette adem.

Advies: Kus de buurvrouw nu maar eens niet wanneer je haar feliciteert met de geboorte, nu 100 jaar geleden, van onze dooie koningin. Houdt een krantdikte afstand.

Plezierige dag, zoals alle vrije dagen in je pensionering. Wind je niet teveel op, dat is veel gezonder.

Hardware ERror MAN.

johanpc
door johanpc - Apr 30, 2009 om 11:19
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Als zo'n kapje zou helpen waarom lopen medici dan nog niet rond met zo'n ding.

Ik woon naast een grote groepspraktijk inkl.tantarts praktijk en niemand loopt daar met zo'n kapje rond.

poltol
door poltol - Apr 30, 2009 om 14:06
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo Henri,

Niet te duur trouwens. Tja, die apothekers van tegenwoordig. Ik dacht altijd al het lijkt hier [bij onze apotheker] wel een Gamma. Nummertje trekken en nooit iemand om je te helpen. Wel doosjes doorschuiven á tig euries. Maar als je thuis een schone gestreken zakdoek kan vinden doe die dan voor je mond en neus. Helpt net zo goed niet, maar dan hoef je niets te kopen. Wordt a.u.b. niet te nerveus, er is wat aan de hand, en volg vooral de raad van "goede" raadgevers, zoals de dagbladen, niet op. Blijf lekker thuis en kus geen vreemden, zeker niet als ze net uit Mexico komen. Met andere woorden, rustig aan. GEEN PANIEK.

rustige dagen, poltol

kenwel2
door kenwel2 - Apr 30, 2009 om 14:15
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@@@@ Hallo, goedemiddag intussen. Heb de website nog eens afgezocht naar beschermende mondkapjes, mocht het nodig zijn, inmiddels is in Nederland het eerste geval van dit ernstig virus in het nieuws bekend gemaakt, omdat mijn vrouw zekr 25 jr. als vp actief is geweest in de gezondheidszorg,niet dom is, en diverse pandemies heeft meegemaakt, praat je daar uiteraard over, niet de gehele dag natuurlijk, toch in je achterhoofd denkende: wat als...niet dat ik val over een paar centen, voor wat betreft de verkoop van een simpel stofmaskertje bij de apotheek, maar er zijn geheel andere vormen van bescherming mogelijk. een simpel stofkapje houdt natuurlijk geen virus tegen, of remt wat af, alhoewel er wel wat beters is te verkrijgen, en wel op medische gronden zijn ontwikkeld, niet dat het je optimaal beschermd, maar toch altijd wel een stuk beter dan een simpel stofkapje, wat je gebruikt bij bijv. slijpwerkzaamheden.

Het volgende heb ik gevonden, en zal met deze levernacier dan ook eens kontakt gaan opnemen op korte termijn:

http://www.imbemacleton.nl/ImbemaNieuws/nl_NL/77/Imbema-Cleton-helpt-met-mondkapjes-en-maskers-in-uw-strijd-tegen-H1N1-virus

Opmerkelijk is, dat gisteravond fase 5 is afgekondigd, terwijl nu op dit moment, minister Ab Klink op tv zegt, dat fase 4 van toepassing is.....opmerkelijk, dat wel.

Wel is hij er nu toch wel van doordrongen, dat er toch echt meer tamiflu injecties beschikbaar moeten komen bij de apotheek, om je eventueel te laten beschermen tegen dit virus, waarvoor nog geen echte viruskiller is uitgevonden, het is uitstel van...

Temeer omdat mijn vrouw ruim over de 70 is, maak ik mij daarom grote zorgen...ook al het feit, dat ze ernstig ziek is (hart, longen,schildklier, spierreuma)

Gr. Henri

labswans
door labswans - Apr 30, 2009 om 15:05
1918 Antwoorden / 10 Vragen

Rare discussie.

Heb er ook een : mag de supermarkt onkruidverdelgers ( branders ) verkopen ? Het is toch geen tuincentrum ?

labswans

harrie
door harrie - Apr 30, 2009 om 15:34
765 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo Henri,

Laat je niet gek maken. De door jou vermelde mondkapjes zijn gewoon een produkt van een fabrikant die gauw rijk wil worden. Het doet mij denken aan oude reclames in de trant van; slik Pinks pillen en u krijgt geen TBC en klooster-abdijsiroop geneest kanker. De moderne variant is de reclame voor anti-rimpelcrême.

Ter info; mijn grootvader (moederszijde) is in 1919 overleden aan de Spaanse griep H1N1 waarbij het opvallend was dat dit virus de meeste slachtoffers eiste bij mensen beneden 30/40 jaar. De ouderen waren redelijk immuun.

Overigens Tamiflu zijn capsules en geen injectie en het verhaal van Ab Klink is een blunder!!!

Wel een opmerking, ik heb nooit last gehad van griep sinds mijn echte Hong-Kong griep in 1968. Vorig jaar voor het eerst een griepprik gehaald met als effect dat volgens mij mijn natuurlijke opgebouwde  weerstand is afgenomen.

Blijf met beide benen op de grond staan en wees kritisch realisties.

Groeten, Harrie

kenwel2
door kenwel2 - Apr 30, 2009 om 15:41
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@labswans, het gaat niet zozeer om een discussie te gaan houden, leg alleen een feit voor. Je vraagt heel duidelijk naar een virusremmend mondkapje via de apotheker, en er wordt je een simpel stofkapje verkocht, wat zo uit iemands gereedschapkast kan komen, althans, ik heb er altijd wel ergens een liggen, als ik eens aan het slijpen ga... Niet om die paar rottige centen, daar gaat het helemaal al niet om, alleen het feit dat..,  Diezelfde kapjes had de apotheker ook liggen voor de vogelgriep (sars)......zo zei hij het zelf, ze zouden perfect zijn, aldus deze apotheker.

Ik vindt het een kwalijke zaak, en als iedereen er zo over denkt als deze apotheker, nou, dan ben je eraan al er daadwerkelijk wat zou gebeuren, echter, er is geen reden tot paniek, absoluut niet, maar wat heb je er aan, als je achter de feiten aan moet gaan lopen....

Het gaat om het principe, niet dat ik boos of kwaad ben op zo'n apotheker, echter, ze moeten, als zwaar gestudeerden in de farmacie, toch wel beter weten, niet dan? Misschien had deze apotheker ze wel over van zijn verbouwing, weet ik veel! (en ze waren ook nog niet eens steriel verpakt, gewoon los in een plastic zakje, in een doosje) Omdat de apothekersassitente dit direct in een zakje deed, had ik het in eerste instantie niet in de gaten, ik dacht, moet wel goed zijn, en rekende vervolgens af.

Laten we er geen eindeloze discussie over gaan houden, het is gebeurd...volgende keer moet ik er maar beter op letten, het is duidelijk voor mij, dat de apotheek er geen moer om geeft, als het maar verkoopt....

Had ook naar de Praixis,Karwei, of Gamma kunnen rijden in dit geval :-)  En ja, je kunt er maar beter mee blijven lachen, daar blijf je ook gezond van....Bedankt voor jullie input allen!!

Gr. Henri

labswans
door labswans - Apr 30, 2009 om 17:16
1918 Antwoorden / 10 Vragen

en trouwens : als u de beelden van de tv goed bekijkt zijn het andere beschermingsmiddellen die zij gebruiken in het buitenland. De vorm en materiaal is anders. Dus u had ze zowiezo niet moeten kopen omdat ze er niet op lijken.

labswans

birdies
door birdies - Apr 30, 2009 om 18:21
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Ik vindt het in ieder geval onaanvaardbaar, temeer dat een apotheker ze
als medische bescherming tegen eventuele infectie verkoopt........

Of een mondmasker wel of niet helpt, wil ik even in het midden laten.
Maar ik vind het ronduit belachelijk dat ze stofkapjes verkopen bij een apotheker, waardoor klanten op het verkeerde spoor worden gezet.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 30, 2009 om 18:28
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@birdies, vooral deze uitspraak van u, kan ik mij wel in vinden:

stofkapjes verkopen bij een apotheker, waardoor klanten op het verkeerde spoor worden gezet.

Ook andere toekomstige klanten worden daarmee dan geconfronteerd,ook  een alphahulp die zich (denkt) goed beschermd te hebben...vooral bij ca patienten,denk hierbij aan longzieke patienten die behandeld en geholpen moeten worden etc.

Nogmaals allen bedankt voor het meedenken!

Gr. Henri