@T
door @Tedje1 Apr 28, 2024 om 15:42
Huishouden & energie

Appartement. Gas/cv installatie definitief afsluiten

Woon in een appartement. In het kader van verduurzaming wil ik van het gas af. Inductieplaat aangeschaft en een boiler.

Verwarm de woonkamer elektrisch d.m.v. een kachel, gas/cv installatie gebruik ik niet meer en is afgekoppeld door een installateur.

Ik wil het gas definitief af laten sluiten, heb een aanvraag lopen. VVE geïnformeerd over mijn plannen. De VVE doet moeilijk en wil mij verplichten om een keer per jaar de ruimte waarin de afgesloten ketel zich bevindt te controleren door een installateur.
Wat zijn mijn rechten?

3304 12 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 28, 2024 om 16:02
2088 Antwoorden / Vragen

Dat begrijp ik niet, wat valt er te controleren als het gas afgesloten is? Los daarvan kunt u het gas toch sowieso af laten sluiten?

sw
door swat1500 - Apr 28, 2024 om 16:18
3794 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt het gas in uw appartement niet definitief afsluiten.
Formeel heeft u als lid van de VVE alleen het recht om te wonen in een expliciet aangewezen deel van het complex waarvan de VVE de feitelijke eigenaar is.
U kunt dus niet voorzieningen die onderdeel.uitmaken van het gehele complex volledig laten afsluiten. U kunt hoogstens besluiten van een deel van de voorzieningen geen gebruik meer te maken.
Ik vermoed dat het bestuur wil controleren dat u daadwerkelijk geen gebruik maakt van de betreffende voorziening.
Als u uw woonrecht verkoopt aan een nieuwe eigenaar moet deze weer gebruik kunnen maken van alle voorzieningen dus ook het gas. Dat zou niet kunnen als u al enige dit "definitief" onmogelijke zou hebben gemaakt. De VVE zal dan kosten moeten maken om de nieuwe eigenaar weer aan te kunnen sluiten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 28, 2024 om 16:52
2088 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk kun je geen gemeenschappelijke voorzieningen af laten sluiten maar er lijkt mij geen reden waarom een bewoner die over een eigen gasaansluiting met meter beschikt deze niet af kan laten sluiten. Als dat geen gevolgen voor de andere bewoners heeft, heeft de VVE er geen zeggenschap over en zijn ze ook niet verantwoordelijk als een eventuele nieuwe koper weer gas wil gaan gebruiken.

@T
door @Tedje1 Apr 28, 2024 om 17:09
Antwoorden / 2 Vragen

Precies, zo denk ik er ook over, mijn eigen cv ketel. Geen gemeenschappelijk bezit, koopappartement

 Ik las onderlaatst dat het slecht is voor de buizen mocht je geen gas meer afnemen.
Was beter om gas definitief af te laten sluiten.
Uiteindelijk  moeten wij wel met z'n allen van het gas af.

hereistom
door hereistom Apr 28, 2024 om 17:33
739 Antwoorden / 1 Vragen

Als je een eigen gasmeter hebt kun je ook in een appartement gewoon het gas laten afsluiten, daar heeft de VvE niks over te zeggen.

sw
door swat1500 Apr 28, 2024 om 18:23
3794 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het hier niet over het gewoon afsluiten van het gas (lees de kraan dichtdraaien). TS heeft het over defintief afsluiten. Ik lees daarin ook het verwijderen van de gehele aansluiting dus kennelijk ook de aanvoerbuis voor het gas in "zijn" appartement.
Ja als bewoner kan TS er prima voor kiezen om in zijn toegwezen deel geen gas meer te gebruiken en zelfs zijn eigen gasketel (mitrs deze inderdaad van hem is en niet de VVE) volledig te verwijderen. De aanvoerbuis + aansluiting in "zijn" woning zijn echter van de VVE en deza kan TS niet defenitief laten verwijderen, althasn niet zonde toestemming van de VVE.

1paul
door 1paul Apr 29, 2024 om 07:19
3169 Antwoorden / 0 Vragen

VvE gaat over alles wat gezamenlijk is en NIET, duidelijk niet over de dingen die ter beschikking staan van 1 eigenaar dan wel bewoner.

Nutsvoorzieningen vallen daar dus niet onder en dus kan de bewoner gewoon zijn energiekontrakt opzeggen voor, in dit geval gas..

Thijs12
door Thijs12 - Apr 28, 2024 om 16:24
551 Antwoorden / Vragen

Maar U hebt nog de complete CV installatie ketel, radiators, buizen, thermostaat gevuld met water, afgesloten van gas en stroom?
Alles laten verwijderen, dan kan er niks meer gecontroleerd worden?
Of mag dat ook niet?

@T
door @Tedje1 Apr 28, 2024 om 17:23
Antwoorden / 2 Vragen

Complete cv installatie heb ik niet laten verwijderen. Het water wel afgetapt, verwarming.
mocht een volgende bewoner wel gebruik willen maken van een cv ketel dan betaald deze de aansluitkosten netbeheerder voor het gas.
Overigens, moeten wij wel van het gas af met z'n allen in het kader van verduurzamen.

e-
door e-genius Apr 29, 2024 om 15:13
12 Antwoorden / 1 Vragen

Oef, < water afgetapt> daar zal een volgende bewoner niet blij van worden. De "leegstaande" leidingen en radiatoren zijn nu 100% blootgesteld aan zuurstof, dat gaat zorgen voor roestproblemen aan de binnenzijde. bij opnieuw aansluiten zal er een grote partij van roest aanwezig zijn die de leidingen zal gaan verstoppen. Ofwel de nieuwe bewoner zal alles moeten gaan vernieuwen. Dat kan zorgen voor een verborgen gebrek en u loopt de kans dat dit verhaalt gaat worden, zeker omdat de VvE hier ook van af weet.
Weet waar u aan begint!

hereistom
door hereistom - Apr 28, 2024 om 17:36
739 Antwoorden / 1 Vragen

Hangt uw CV ketel in een gemeenschappelijk ruimte en is deze wel van u zelf?
Als deze in uw eigen huis hangt en van u zelf is heeft de VvE daar niks over te zeggen!

@T
door @Tedje1 Apr 28, 2024 om 17:57
Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor uw reactie, de cv ketel bevindt zich in het appartement.

hereistom
door hereistom Apr 28, 2024 om 18:01
739 Antwoorden / 1 Vragen

Dan kan de VvE u dus niks verplichten. Zolang er geen overlast is bijv. d.m.v lekkage o.i.d.

1paul
door 1paul Apr 29, 2024 om 07:25
3169 Antwoorden / 0 Vragen
anduril
door anduril Apr 29, 2024 om 13:17
167 Antwoorden / 1 Vragen

Uit de uitspraak die @1PAUL aanhaalt blijkt dat er waarschijnlijk sprake is van vriendjespolitiek jegens een bevriende leverancier/installateur; een lid van het bestuur van de VvE of zijn broer?

anduril
door anduril Apr 29, 2024 om 13:27
167 Antwoorden / 1 Vragen

Ben enkele jaren zelf voorzitter van een VvE geweest en kan me nog goed het felle conflict met de firma die het verbruik van de warmtemeters op de radiatoren bijhield herinneren; niet inzichtelijk en oncontrolerbaar systeem en de firma de laan uit gestuurd.

1paul
door 1paul Apr 30, 2024 om 07:49
3169 Antwoorden / 0 Vragen

VvE gaat er ook helemaal niet over MITS er in een vergadering afspraken over gemaakt zijn en dan is het nog maar de vraag of de rechterlijke macht daarin meegaat.

wi
door wilhelmina59 - Apr 28, 2024 om 18:58
519 Antwoorden / 0 Vragen

Het is weer het hedendaagse liedje "wat zijn mijn rechten"
Bekijk eerst eens je plichten daar komen je rechten uit voort.
Wat staat er in het VVE omschreven wat betreft rechten en plichten
Daar is ook voor getekend.

rj
door rjw - Apr 28, 2024 om 19:15
3277 Antwoorden / 5 Vragen

Je bent zelf lid van de vve. Maak er een agendapunt van tijdens de ALV. Wellicht zijn er meer mensen die hetzelfde willen. Misschien kan het dan wel goedkoper als je het met meerderen doet.

Nog een technische vraag: hoe ziet de gasinfra er uit in het gebouw? Ieder appartement een eigen aansluiting van de netbeheerder of 1 aansluiting met aftakkingen per appartement?

mahadma
door mahadma - Apr 28, 2024 om 19:37
11562 Antwoorden / 51 Vragen

Bedenk wel dat als u iets IN uw deel veranderd/verwijderd, dat dit t.z.t. bij verkoop behalve een potentieel voordeel ook een potentieel blok aan het been kan zijn.

1paul
door 1paul - Apr 29, 2024 om 07:22
3169 Antwoorden / 0 Vragen

Als dit is afgesproken in de vergadering of in het HR dan kan men dit afdwingen maar dan is de vraag, wat is er prcs afgesproken?

Ga daar naar kijken of informeer daarnaar bij dit bestuur, als men wil zien of het gas werkelijk van de ketel af is kan men dit natuurlijk ook gewoon zelf konstateren!

Re
door Reinier182 - Apr 29, 2024 om 10:08
167 Antwoorden / Vragen

Ik neem aan dat het in overleg gebeurt met VVE of het goed is dat er over gestapt wordt? Waarom is het niet collectief gebeurt? Nu stel je aan vrijwilligers vragen die wij niet kunnen beantwoorden omdat wij de inhoud en informatie niet hebben over jou appartement en regels. Neem contact op met VVE en informeer daar hoe het precies allemaal in elkaar zit? Mocht het veranderen wel zomaar? Wij weten dat niet. Overleg met ze en dan hoor je wel precies wat er moet gebeuren en wat niet.

hereistom
door hereistom Apr 29, 2024 om 11:11
739 Antwoorden / 1 Vragen

Als de eigenaar een eigen gasaansluiting heeft gaat de VvE daar niet over en is het de beslissing van de eigenaar zelf, hetzelfde geld voor de CV ketel.

Re
door Reinier182 May 9, 2024 om 09:44
167 Antwoorden / Vragen

Niet altijd. Ligt er aan hoe het geregeld is bij de VvE. Waarom krijgt hij dan bericht van VvE over onderhoud? Het kan dat je gelijk hebt maar het hoeft niet. Ik ken de regels van daar niet die weet alleen de eigenaar.

sa
door sabel - Apr 29, 2024 om 11:17
14 Antwoorden / 7 Vragen

De vraag is eigenlijk is er een individuele gasmeter dan kan de netwerkbeheerder deze weghalen en de aansluiting verzegelen. Daarmee ben je van het gas af en een volgende bewoner kan deze weer laten aansluiten via de netwerkbeheerder, als die dat wenst. Het kan zijn dat de VVE voor alle gasinstallaties een gezamelijk onderhoud is afgesproken. Daar uit stappen moet de VvE wel goedkeuren. Ook het plaatsen van warmtepomp, Aircosysteem zal de vE toestemming voor moeten geven ivm wijziging aan de buitenkant. Verder goed lezen wat in de VvE statuten staat en het huishoudelijk reglement. Beide zijn wettelijke documenten.

ro
door ronny530 - Apr 29, 2024 om 13:31
2791 Antwoorden / 41 Vragen

De VVE heeft niets over uw cv ketel te vertellen omdat die in uw appartement is geplaatst en uw eigendom is daarbij is de ruimte voor u wel toegankelijk en kan dus niet in een voor u afgesloten ruimte geplaatst zijn.
Kan het niet zo zijn dat de VVE met de afgesloten ruimte de centrale ruimte waarin zich de gasmeters van meerdere bewoners bevinden bedoelt want als dat zo is wordt het moelijk om de gasaansluiting definitief te laten verwijderen omdat niet alleen de gasmeter maar ook de aanvoer gasleiding door de netbeheerder wordt verwijderd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 29, 2024 om 15:28
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Een lastige kwestie in die zin dat indien de ruimte waar uw ketel staat binnen het perceel staat waarvan u de eigenaar bent. Dat lijkt mij ook het geval te zijn aangezien de gas/cv installatie afgekoppeld zijn doch u de verwarming betrok van een gezamenlijk ketel. Mijn advies is: https://www.eigenhuis.nl/contact  met wel de vraag wat uw probleem zou zijn indien u de ruimte inderdaad laat controleren door een installateur. Dat zou dan m.i. wel in opdracht van de VvE moete zijn en geen kosten voor u mogen betekeken. De hamvraag is in feite: wat valt er te controleren als u gas heeft afgesloten en zelfs is afgekoppeld? Onkunde van het VvE bestuur?