ha
door hakkihugo May 12, 2009 om 09:17
Huishouden & energie

Aquastop-waterlekkagebeveiliging

Tijdens de verhuizing bleek dat mijn wasmachine stuk was. Nu zoek ik een nieuwe maar ik meen dat de oude een aquastop had. Wie kan me vertellen wat dat precies inhoudt en is dat hetzelfde als waterlekkagebeveiliging? Bij de witgoedzaak waar ik dit vroeg was het niet zo belangrijk.

Maar hij komt in de keuken op laminaat te staan, ben dus wat huiverig voor lekkage.

groetjes Anita (55jr)

26311 18 Rapporteer

bobmalooga
door bobmalooga - May 12, 2009 om 09:26
229 Antwoorden / 7 Vragen

Andere naam voor hetzelfde, gewoon een klep die het water afsluit nadat een vooraf ingestelde hoeveelheid water is doorgelopen.
Is tegenwoordig eigenlijk standaard bij wasmachines.
Maar als de slang springt is 40 liter genoeg om je laminaat te vernielen.
Een goede oplossing is de machine in een lekbak zetten en die eventueel aansluiten op de afvoer.

ha
door hakkihugo - May 12, 2009 om 09:35
7 Antwoorden / 4 Vragen

nog even ter aanvulling: bij het afkoppelen van de oude spoot het water uit de kraan, kon waarschijnlijk niet helemaal dicht door kalkafzetting. Dus zo'n stop is dan wel goed? Op de machine die ik op het oog heb zit geen waterlekkagebeveiliging vandaar de vraag.

bobmalooga
door bobmalooga - May 12, 2009 om 09:46
229 Antwoorden / 7 Vragen

Er zijn van die blauwe dingen in de handel die je tussen de machine en de kraan kunt plaatsen, maar van mensen die daar ervaring mee hebben gehad heb ik begerepen dat zo'n ding het op het moment supreme vaak laat afweten, garagtie to de deur dus.
Bovendien is het leed dan vaak toch al geschied, ze staan afgesteld op ongeveer 40 liter.
De enige veilige oplossing is een lekbak aangesloten op de afvoer.

johanpc
door johanpc - May 12, 2009 om 09:48
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Een aqua stop laat een bepaalde hoeveelheid water door en sluit dan af bv als de slang springt.

Die dingen zijn te koop bij elke bouwmarkt.

Er is ook en systeem waarbij je een sensor op de grond naast of onder de machine legt.

Zodra die sensor nat wordt sluit de water toevoer af. Deze heb ik maar ik weet niet meer waar gekocht.

toolboy
door toolboy - May 12, 2009 om 10:21
965 Antwoorden / 40 Vragen

Geachte de funktie van de aquastop is de toevoer van het water af te sluiten,hier is wel enige druk voor nodig,oftewel een behoorlijke breuk.De electronische hebben een sensor die een alarmsignaal geven deze zijn er op 220v en op batterijen.,Te verkrijgen bij de betere onderdelen shops. groet  T

pe
door peterf1946 - May 13, 2009 om 13:21
4 Antwoorden / 0 Vragen

Waterlekkagebeveiliging is dat de slang dubbelwandig is en als de binnenste lekt raakt het water afgesloten wordt.

Maar een lekbak die is aangesloten op de afvoer blijft een veilig idee.

br
door brixsel - May 13, 2009 om 13:48
5 Antwoorden / 5 Vragen

Lekkage kan altijd, probeer te voorkomen door minstens een nieuwe toevoer slang te kopen; zorg dan ook of de afvoerslang middels een plastic beugel aan de muur kan worden vastgezet. Als de slangen in de machine gaan lekken dan kan zo een lekbak onder de machine helpen. Het advies om deze op de afvoer aan te sluiten is onzin want a.)voor een stank afsluiter is dan geen plaats en blijft het naar riool lucht ruiken.b.) bovendien heb je een paar stevige mannen nodig om de, toch niet lichte wasmachine, over de rand van de lekbak te tillen. Verzekering??

labren
door labren - May 13, 2009 om 13:48
862 Antwoorden / 0 Vragen

die blauwe dingen die je op je kraan zet een aqua stop moet je wel eerst even instellen die kan je per liter afstellen dus als je was machine per keer 5 liter water pakt zet je die aqua stop op 6 liter kan er nooit iets misgaan , als er dan een lek onstaat dan kan je hooguit 6 liter water op de vloer krijgen want dan sluit die aqua stop de waterkraan af en je wasmachine in een waterbak zetten.

ta
door tar - May 13, 2009 om 13:53
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hoi Anita,

Een in een (af)wasmachine ingebouwde aquastop is meestal een mechanische of electrische waterafsluiter die automatisch sluit als er een te grote hoeveelheid water wordt gebruikt door een een defect bij een(af)wasmachine.

Er zijn externe eenvoudige aquastoppen te koop die simpel handmatig instelbaar tot ongeveer 40 liter per keer. Als b.v. door een slangbreuk deze 40 liter overschreden wordt sluit de aquastop de watertoevoer automatisch af.

Het personeel bij de witgoedezaak denkt meestal uitsluitend aan verkopen...

Wat de andere al zeiden, 40 liter water op je vloer is veel water... Maar wel HEEL VEEL beter dan zonder aquastop; bij een defect blijft de kraan gewoon open blijft staan en overstroomt je huis! De schade is dan meestal duizenden euro's...

Er zij ook electrische kraanafsluiters met een watersensor te koop die de waterkraan veel eerder afsluiten bij een lekkage.

Zie b.v. deze link:

http://www.digisellers.nl/acatalog/Aquastops.html

Wat bij alle electrische apparaten raadzaam is, om indien mogelijk het apparaat in de gaten te houden als dit werkzaam is. Zo kun je bijtijdig ingrijpen als iets mis gaat. Vooral wasdrogers zijn erg berucht en kunnen bij onvoldoende onderhoud erg gevaarlijk zijn.

bobmalooga
door bobmalooga - May 13, 2009 om 14:39
229 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb de wasmachine op een verhoging gezet, dus de stankafsluiter is geen probleem. Is ook makkelijker met de was erin en eruit.
Ben geen bodybuilder maar ik hem alleen op zijn plaats gekregen en met een beetje hulp lukt het altijd.
Die blauwe dingen zijn leuk, maar je laminaatvloer kan je zowiezo weggooien, 7 of 40 liter water over de vloer.
Bovendien vertelde een loodgieter mij dat deze dingen hopeloos onbetrouwbaar zijn, na een paar jaar gezeten te hebben met wat kalkaanslag zal hij het op het moment dat het erop aankomt waarschijnlijk laten afweten.
En bij een gescheurd manchet of iets dergelijks komt de inhoudt van de machine met zeepresten en al gewoon over de vloer.

johanpc
door johanpc - May 13, 2009 om 15:03
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben indedaad de HG Unistop werk op een alkaline batterij.

Een borrelglaasje water is al genoeg om hem in werking te stellen w.

Echt een apparaat dat z'n geld 100% waard is.

wimbremer
door wimbremer - May 13, 2009 om 15:44
122 Antwoorden / 19 Vragen

Volgens mij heeft Gardena ze zelfs... Bij de diverse spaciaalzaken (Handyman en zo) heeft men zelf instelbare waterstops: ik heb er nog twee liggen traploos regelbaar van 0 tot 20 liter.

ha
door hakkihugo - May 13, 2009 om 16:58
7 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt allemaal voor de adviezen. Ga het toch even beter bekijken en dan besluiten welke machine ik neem.

mi
door miraltje - May 13, 2009 om 18:10
462 Antwoorden / 0 Vragen

Een waterlekkage beveiliging of aquastop zijn hetzelfde.

ze hebben als doel om bij een slangbreuk de watertoevoer te stoppen.

de meeste (vaat)wasmachines hebben deze tegenwoordig standaard opgenomen in de watertoevoerslang en zijn altijd electrisch.

Je kunt als leek dat simpel herkennen aan het kastje wat direct onder de slangwartel zit welke je op de kraan schroeft.

in het kastje wat ongeveer 10X6 bij 4 cm is, zit de magneetklep die  automatisch het water afsluit als de machine niet wordt gebruikt

tevens zit deze slang permanent aangesloten op de (vaat)wasmachine en kan deze niet simpel vervangen worden bij een defect.

bij machines zonder aquastop wordt de slang los bijgelevert die moet worden aangesloten achterop de machine

de los in de handelverkrijgbare auqu stop kunnen mechanisch danwel electrisch zijn en bedoeld voor machines die geen aqua stop in de watertoevoer slang hebben.

echter deze moeten wel ingesteld worden op een maximum doorlaat anders hebben deze geen nut.

tevens is van belang dat er dan  een opvang inrichting onder de machine te plaatsen om de schade zoveelmogelijk te beperken , en bij voorkeur aansluiten op de riolering.

fr
door fransbaert - May 13, 2009 om 20:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de machine niet gebruikt is het wel zo verstandig de kraan dicht te draaien (zorg dat je er bij kunt!).

te
door terpstra - May 13, 2009 om 21:30
174 Antwoorden / 5 Vragen

Geachte mevrouw Anita. U heeft tientallen adviezen gekregen.

Mijn advies; zet een lekbak onder uw wasmachine. Eventueel kan dan een enkele drup daarin opgevangen worden.

Draai na de wasbeurt de kraan dicht. U loopt dan minder kans op lekkage dan dat u de staatsloterij wint.

De indianen verhalen in deze over het springen van een toevoerslang zijn commerciele.

Let wel; een enkel kopje water kan uw laminaat vloer al om zeep helpen. Daar helpt geen aquastop tegen.

Bent u vergeetachtig en woont u op de bovenverdieping van een ouder appartement waar geen betonvloeren zijn dan kan een aquastop u behoeden voor schade claims van de onderburen.

Succes Henk.

he
door henri1942 - May 14, 2009 om 01:20
43 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Anita,

Even een reactie van een deskundige, meer dan 25 jaar witgoed ervaring.

Wasautomaten hebben meestal een mechanische  waterbeveiliiging dat wil zeggen zoals al geschreven na een bepaalde hoeveelheid water stopt de machine met water vullen. Dit kan ook electronisch waardoor dan de pomp ingeschakelt wordt om het water af te voeren.

Wasmachines met een zogenaamde Aquastop zijn er bij mijn weten niet dit is een systeem, dat ook gebruik wordt bij afwasmachines. Hier bevindt zich een zogenaamde vlotter op de bodem van de machine die de watertoevoer direct onder de kraan afsluit bij een lekkage.

Voor je nieuwe wasmachine is er maar één echte afdoende oplossing en dat is een electrisch waterslot kopen, verkrijgbaar bij o.a. Handyman en Europart onderdelenweinkels.

Het merk dat ik gebruik is GEWAS. Dit is een apparaatje dat je direct op de kraan aansluit, hier is een electrisch klepje in aangebracht, via een kastje dat je in het stopcontact drukt wordt deze klep gestuurd dwz in-of uitgeschakeld. Onder de wasmachine wordt een klein kunstof plaatje gelegd waarin twee metalen pijpjes zijn gemonteerd. Zodra er nu een klein beetje water onder de machine op de vloerkomt dan worden deze twee pijpjes met elkaar verbonden, dit zegt dan tegen het kastje in het stopcontact, stop er is lekkage en de watertoever wordt direct onder kraan afgesloten.

Voordeel is dat door het aangesloten zijn op het stopcontact dit systeem altijd funktioneerd, kost wel wat geld ca € 50,00 maar dan ben je in ieder geval totaal beveiligd.

Koop geen systeem met batterijen want die vergeet je meestal op tijd te vervangen en dan werkt het systeem niet meer

Succes

henri1942.

ha
door hakkihugo - May 14, 2009 om 09:31
7 Antwoorden / 4 Vragen

nou moe, komt nogal wat informatie op me af. Ben er wel blij mee want schrijf het allemaal even op en dan wordt het me wel duidelijker (hoop ik). Een stop of waterlekkagebeveiliging had dus niet het water tegengehouden dat af en toe onder de wasmachine stond, dat had dus waarschijnlijk een andere oorzaak. Ik dacht dat dat kwam doordat de aquastop niet werkte doordat de kraan waarschijnlijk niet helemaal dicht te draaien was.

groetjes