Sa
door Sangelo Feb 26, 2024 om 14:50
Huishouden & energie

Borgstelling

Ik kreeg vrijdag bijgevoegde mail,ik heb sinds j́anuari 2020 energie contract bij dgb energie,en nu na vier jaar en drie maanden eisen ze ineens een borgstelling met onterechte redenen, mogen ze dit doen wij komen hierdoor financieel in de problemen mvg Sandra houdijk <bijlage verwijderd vanwege privégegevens - redactie>

2292 9 Rapporteer

Topantwoord

wi
door wilhelmina59 - Feb 26, 2024 om 14:59
513 Antwoorden / 0 Vragen

Die borgstelling komt niet uit de lucht vallen.
Hier is iets aan vooraf gegaan.
U weet zelf wel waarom.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 26, 2024 om 15:51
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Is dit een topantwoord? Dan weet u kennelijk inderdaad al al woorm en dat het terecht is.

wi
door wilhelmina59 Feb 26, 2024 om 15:53
513 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik de mail  lees is het (niet)betaalgedrag reden tot.

ju
door juliomariner - Feb 26, 2024 om 15:07
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Ik kan de brief niet echt goed lezen maar zie wel iets over uw betalingsgedrag dat blijkbaar niet helemaal naar verwachting is. Ja  om deze reden mogen ze om een borgstelling vragen.
Ze kunnen ook de leverovereenkomst opzeggen omdat u zich blijkbaar niet goed aan uw deel van de overeenkomst houd (namelijk op tijd betalen).
Wat ik wel vreemd vind is dat u hier nog vreemd van op kijkt.
Misschien is het een idee om eens te kijken naar budgetering van uw inkomsten en uitgaven. Het Nibud kan u hierbij helpen.

Sa
door Sangelo Feb 26, 2024 om 15:13
Antwoorden / 1 Vragen

Het komt dus wel degelijk uit de lucht vallen,, rekeningen trouw betaald

ju
door juliomariner Feb 26, 2024 om 15:24
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is vreemd want dat schrijven ze wel. Ze schrijven dat ze u als groot risico inschatten om bepaalde redenen. Dan zou ik er toch eens een mail aan wagen. Heeft u anders de mogelijkheid over te stappen want als het echt onterecht is zou ik mij afvragen of ik wel bij zo'n leverancier wil zitten want we zouden het ook om kunnen draaien omdat zij misschien wel een risico vormen omdat ze misschien bijna geen reserves hebben.

Ozymandias
door Ozymandias Feb 27, 2024 om 14:11
167 Antwoorden / Vragen

@Sangelo

Maar betaal je ook op tijd?

ju
door juliomariner Feb 27, 2024 om 14:16
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Ze schrijft van wel. Ik begin eerlijk gezegd een beetje aan dit bedrijf te twijfelen.

Ozymandias
door Ozymandias Feb 28, 2024 om 14:05
167 Antwoorden / Vragen

Trouw betalen staat niet gelijk aan op tijd betalen. Je kan gerust trouw elke maand te laat betalen.

ju
door juliomariner Feb 28, 2024 om 14:06
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Dat klopt. Echter je hoort ook steeds vaker van die kleine energiebedrijfjes die de financien niet helemaal op orde hebben.

sira
door sira - Feb 26, 2024 om 15:27
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Voor mij is de brief onleesbaar, maar Juliomariner is jonger, misschien dat het daar aan ligt.

Ook nooit te laat betaald? Heeft u al telefonisch contact met ze gehad?

Als volgens u die brief onterecht / onjuist is dan kunt u beter naar het juridisch loket gaan en daar advies vragen.

ju
door juliomariner Feb 26, 2024 om 15:32
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb hem even afgedrukt, dan is het net leesbaar. Trouwens, hoe weet u dat ik jonger ben dan u , misschien ben ik wel 90 maar doe of ik veel jonger ben ;-) Maar zoals Thijs12 schrijft, ook de naw gegevens van TS staan erop, dat is niet echt handig.

sira
door sira Feb 26, 2024 om 15:34
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Ah, nu komt de aap uit de mouw, ik dacht dat het aan mij lag.

Die adresgegevens zag ik ook al, maar dat waarschuwen is vaak water naar de zee dragen.

Ik tel een beetje terug, dat paard ging in 2004 dood. Of heb ik het echt heel mis met de leeftijd ;-))

sira
door sira Feb 26, 2024 om 15:39
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Nog een aanvulling voor de vraagsteller. Ik lees regelmatig (en soms hoor ik het ook) dat er mensen zijn die het heel normaal vinden om de rekening(en) pas te betalen als het salaris op hun rekening staat en dan zijn ze te laat met betalen.

wi
door wilhelmina59 Feb 26, 2024 om 16:02
513 Antwoorden / 0 Vragen

Of ze betalen met een PO of houden zich aan de offerte en het daarin genoemde voorschot. Hier wordt regelmatig naar verwezen in diverse vragen en klachten.

Thijs12
door Thijs12 - Feb 26, 2024 om 15:29
538 Antwoorden / Vragen

Je staat hier met je naam en adres op een openbare site. Verander dat snel!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 26, 2024 om 15:40
2055 Antwoorden / Vragen

Als een borgstelling geen onderdeel is van uw contract zie ik geen grond om in tweede termijn alsnog een borg te kunnen eisen maar het bestuderen van de leveringsvoorwaarden laat zien dat ze dat recht daar opgenomen hebben en ik neem aan dat u daar dan ook voor hebt getekend.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 26, 2024 om 15:49
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn reactie: indien u het er niet mee eens bent dan : kunt u zich hier melden: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/

me
door meganega - Feb 27, 2024 om 13:14
43 Antwoorden / Vragen

Je mag niet tijdens de duur van een overeenkomst vragen om borgtocht, dit moet echt vooraf. De energieleverancier heeft alleen het recht om het contract op te zeggen bij wanbetaling.

ro
door ronny530 - Feb 27, 2024 om 14:17
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Het is wel een hele zware maatregel en dat komen door drie zaken.

1 U voldoet niet aan uw betaalverplichting.
2 u heeft structueel betaalachterstanden.
3 uw gedrag tegenover de klantenservice waarbij vermoed wordt dat u niet aan uw betalingsverplichtingen wenst te voldoen.

De reden waarom staat in de eerste regel namelijk het niet tijdig voldoen van de facturen en maakt dat u aan nummer 2 van de 3 niet voldoet.
U schrijft dat u de rekeningen trouw betaald maar betaald u wel op tijd want als u de vervaldatum aanhoud dan bent u te laat omdat de vervaldatum de datum is waarop de betaling op de rekening van DGB bijgescheven dient te zijn en betaald u 1 dag te laat.
Ook als u automatisch betaald kan dat gebeuren als meerde malen een incasso niet uitgevoerd kan worden maar in beide gevallen dient u van die achterstand met de gevolgen die er aan verbonden zijn geinformeerd te worden.
De energieleveranciers zijn verplicht uw gemeente op de hoogte te stellen en de gemeente gaat u per brief benaderen om borgstellingen te voorkomen in het kader van vroegsignalering.
Edoch als u aan kunt tonen dat u altijd de facturen voor de vervaldatum heeft voldaan en ook niet door de gemeente aangeschreven bent mag DGB geen borgstelling van u eisen.

me
door meganega Feb 28, 2024 om 10:43
43 Antwoorden / Vragen

Die laatste reden is wettelijk verboden.

6:237 BW
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding
...
h. dat als sanctie op bepaalde gedragingen van de wederpartij, nalaten daaronder begrepen, verval stelt van haar toekomende rechten of van de bevoegdheid bepaalde verweren te voeren, behoudens voor zover deze gedragingen het verval van die rechten of verweren rechtvaardigen;

ro
door ronny530 Feb 28, 2024 om 13:49
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Zou kunnen maar ik citeer de tekst die in de screenshot stond.
Wel jammer dat vraagsteller niet geantwoord heeft en zou het zo kunnen zijn dat de borgstelling toch terecht is.

Ki
door Kirsten74 Mar 21, 2024 om 17:16
Antwoorden / Vragen

Ik lees even mee.Ik heb ook deze maatregel gekregen van dgb energie.Elektriciteit is gewoon automatisch afgeschreven daarop kreeg ik een maatregel.
En op het andere produkt gas ook.Gas heb ik een aantal via hun 14 dagen brief betaald binnen termijn.Dit is een herrinneringsbrief.Maar blijkbaar als je via de herrinneringsbrief betaald dan gaan zij de maatregel nemen.Ik probeer nu ook uit te zoeken of de maatregel dan terrecht is .Maar kan niet echt een antwoord vinden .Dus ik heb een aantal keren met de 14 dagen brief betaald binnen dat termijn omdat de incasso niet lukte.Dan krijg je van hun een maatregel om de waarborg per direct te betalen.Mijn vraag staan ze nu in hun recht ?

ne
door neodutchio Mar 21, 2024 om 20:39
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Natuurlijk staan ze in hun recht. Elke factuur heeft een uiterste betaaldatum en daar bent u schijnbaar al verschillende keren overheen gegaan. Wettelijk komt er na de betaaldatum een herinnering om binnen 14 dagen te betalen voordat er incassokosten gerekend mogen gaan worden.
Als u steevast te laat bent met betalen willen ze een zekerheid hebben.