mr
door mrsjaim Oct 20, 2010 om 14:07
Huishouden & energie

Brommend geluid standpijp

als ik het toilet doortrek of een emmer water door het toilet weggooi, dan hoor ik zwaar bromgeluid daarna. Ik heb het idee (ik woon in een appartement op 3 hoog) dat het ook op andere verdiepingen te horen is en dat het in de standpijp zit.
Iemand enig idee hoe dit komt?
BVD

21283 27 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 21, 2010 om 03:00
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag jaim:

Dat zal de klep van een terugslagklep zijn. Die wordt tegenwoordig in de horizontale riool leiding op/onder de begane grond geplaatst, om te voorkomen dat bij hoog water de poep op de begane grond uit de WC komt.

Mogelijk dat achter elkaar een paar emmers knoertheet water door de WC gooien een oplossing brengt.

H.

mr
door mrsjaim - Oct 21, 2010 om 15:23
11 Antwoorden / 12 Vragen

ok, hrdwerrorman, maar je schreef "..Die wordt tegenwoordig..", daarom dacht ik dat. Ik ga eerst maar dat hete water proberen. Wil je me nog vertellen wat dat hete water zou moeten doen om de klacht te verhelpen. Thanks.

invalide
door invalide - Oct 21, 2010 om 15:46
787 Antwoorden / 5 Vragen

Een losse beugel kan de verticale pijp ook laten trillen en dit veroorzaken.
Ik moest een 60 jaar oude doorgeroeste ook vervangen dus ook als het geen klep is kan je geluiden horen.

mr
door mrsjaim - Oct 21, 2010 om 15:50
11 Antwoorden / 12 Vragen

BESTE INVALIDE, stel dat die pijp vervangen moet worden, wordt het dan in een smeerboel in huis of hoeven ze niet bij mij in huis te zijn? Ik heb een lichte vorm van smetvrees.

mi
door miraltje - Oct 21, 2010 om 17:56
462 Antwoorden / 0 Vragen

beste herman, je slaat de plank ditmaal compleet mis.

ik ben zelf al meer dan 20 jaar installateur, en we hebben nog nooit in het vuilwaterriool van een woning of appartementencomplex een rioolkeerklep toegepast omdat deze juist verstoppingen kan veroorzaken.

dan is het middel erger dan de kwaal, daar los van moet een rioolkeerklep elke 6 maanden gecontroleerd worden op werking, en juist dat gebeurd dus nooit.

in de particuliere/woningstichting woningmarkt wordt alleen een keerklep geplaatst indien een deel van een woning onder het maaiveld/riool aansluiting ligt.

in een appartementen complex heeft een keerklep ook geen nut, indien de verstopping tussen de begane grond en 1ste verdieping ligt, het vuil water en de "poep"komt dan alsnog van boven de eerste verdieping inzetten.

de riool keerkleppen worden inprincipe alleen gebruikt indien bestaande hoofdrioolen te klein zijn gedemisioneerd ivm sloop en nieuwbouw op de bestaande aansluiting waardoor terugstuwing kan ontstaan.

in bepaalde industrie zijn keerkleppen wel vereist, maar dat heeft meer te maken met het betreffende proces

mr
door mrsjaim - Oct 21, 2010 om 20:19
11 Antwoorden / 12 Vragen

HALLO miraltje ,
zou de pijp dan inderdaad trillen door losse schroeven? Het huis is welliswaar 10 jaar geleden gerenoveerd, maar de standpijp is waarschijnlijk niet vernieuwd.
BVD

he
door heinw - Oct 22, 2010 om 13:31
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Mrsjaim,
Kan het zo zijn dat er een vermaler/pomp achter jouw toiletpot is bevestigd? Deze geeft altijd een bromgeluid maar kan na verloop van tijd door slijtage een bijgeluid geven. Mocht dit zo zijn; de enige oplossing is vernieuwen.

weetnietveel
door weetnietveel - Oct 22, 2010 om 13:43
69 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo, pas op et dat knoerthete water, een gewoon woord hoor, want door dat hete water kan de toiletpot scheuren.

mr
door mrsjaim - Oct 22, 2010 om 13:59
11 Antwoorden / 12 Vragen

DANK VOOR JE REAKTIE, HRDW. Ik woon in een huis van 1930, die klep zit er zeker niet in. Dat weet ik bijna 100% zeker omdat een buurvrouw van een paar huizen verder op 1-hoog last had van "zooi" die via het toilet omhoog was gekomen van de buren die naast haar wonen.
[edit redactie]

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 22, 2010 om 14:00
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ jaim:

[edit - off-topic - de redactie]

Met een verstopping tussen de eerste verdieping en de begane grond kan op de 1-e verdieping wel een overstroming ontstaan. dat heeft dan niets met een terugslagklep te maken.

Met de leeftijd van de woning heeft het niet te maken, want zo'n klep kan te allen tijde gemonteerd worden en is inmiddels mogelijk verplicht.

Een standleiding heeft ook nog een ontluchtingsleiding nodig. Daar kan ook een klep in zitten. Mogelijk dat daar het geluid vandaan komt. Wanneer het geluid storend is en geregeld vóór komt, zou ik de eigenaar van de woning dat laten onderzoeken.

H.

ga
door gabberpiet - Oct 22, 2010 om 14:01
136 Antwoorden / 23 Vragen

ik ben blij dat ik gewoon water heb - en geen knoert water

Redacteur
door Redacteur - Oct 22, 2010 om 14:02
1055 Antwoorden / 62 Vragen

Beste experts,

Wij hebben diverse off-topic reacties verwijderd. Graag alleen on-topic reageren.

Met vriendelijke groet,

Kassa-online

je
door jeannet55 - Oct 22, 2010 om 15:01
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gabberpiet schreef op vrijdag 22 okt 2010, 14:01]ik ben blij dat ik gewoon water heb - en geen knoert water

is ook niet direct : on - topic

ja
door janpelt - Oct 22, 2010 om 15:36
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mrsjaim schreef op woensdag 20 okt 2010, 14:07]...dan hoor ik zwaar bromgeluid...
Dit is vrijwel (99,9%) zeker een zogenaamde "Sanibrouilleur" of "Sanibroyeur". Dat is een faecaliënvermaler die ervoor zorgt dat faecaliën en dergelijke door een dunne rioolleiding kunnen. Je komt ze veel in oudere Engelse hotels tegen, waar het gebouw zelf vrij oud is, maar de kamers gerenoveerd: de moderne WC met z'n dikke afvoerbuis is dan aangesloten op een antiek rioolstelsel van tamelijk dunne buizen. In zo'n geval staat de Sanibrouilleur ook in de wc / badkamer, meestal netjes weggemoffeld achter de WC. In uw geval (flatgebouw) is het apparaat vast ergens anders weggemoffeld, maar mijn diagnose staat als een huis. U heeft een eigentijdse WC, die aangesloten is op een antiek rioolstelsel.
'Uw' Sanibrouilleur is dus iets luidruchtiger geworden dan toen die nog wat nieuwer was. Ik zou de huisbaas inlichten; als de pomp uiteindelijk vastloopt, belooft dat niet veel goeds.

jn
door jnvanbakel - Oct 22, 2010 om 17:47
5 Antwoorden / 5 Vragen

het kan de vlotter van het resevoir zijn dat er wat vuil in zit,dan gaat het fluiten of brommen .
met het riool heeft het niets temaken.

grt jan

ja
door janpelt - Oct 22, 2010 om 18:21
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jnvanbakel schreef op vrijdag 22 okt 2010, 17:47]het kan de vlotter van het resevoir zijn...grt jan
Het kan in dit geval dus NIET de vlotter van het reservoir zijn, want het gebrom treedt ook op als je een emmer water door de wc weggooit. Dan blijft het reservoir even buiten de picture.

mi
door miraltje - Oct 22, 2010 om 18:57
462 Antwoorden / 0 Vragen

@mrsjaim

het is heel goed mogelijk dat door ouderdom beugels geknapt/doorgeroest zijn.
doordat de rioolleiding dan niet meer optimaal bevestigd is kan dit lawaai overlast veroorzaken.

@janpelt

in andere landen mag een vermaler dan bijna tot de standaard horen , hier in nederland is dat niet het geval.

in oude woningen en appartementen helemaal kom je geen vermaler tegen in de rioolhoofdaansluiting naar een woning.

het wordt alleen toegepast indien het niet mogelijk is om bij een (badkamer)verbouwing/ 2de toillet het riool te verzwaren, dan zal het 2detoillet voorzien worden van een vermaler.

ze worden ook nooit weggewerkt omdat deze apparaten onderhoud nodig hebben, voor vrijhangende closets is er een speciaal inbouwframe waarbij de vermaler aan de achterzijde van dit frame gemonteert zit,dit is echter zonder "breekwerk"bereikbaar..

de reden is ook hier simpel, een vermaler is storingsgevoeliger met schade/gezondheidsrisico's tot gevolg

de hoofdaansluiting altijd 110 of 125 en daar is geen vermaler voor nodig.

gallito
door gallito - Oct 23, 2010 om 00:02
479 Antwoorden / 66 Vragen

Het is vreemd dat het geluid ook optreedt als je er gewoon een emmer water doorgooit.

Mijn eerste ingeving was namelijk dat er sprake kan zijn van kalkafzetting in de waterbak. Dat euvel heb ik al een aantal keren ervaren.
In het begin geef je er een tik(je) tegen waardoor het irritante gebrom of de hoge toon verdwijnt, maar op de duur zat ik toch wel aan een nieuw binnenwerk vast.

an
door ankhor - Oct 23, 2010 om 10:02
122 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het ook maar een vreemd verhaal, die geluiden heb je meestal inderdaad bij
de vlotter.(een beetje draaien aan de inlaatkraan kan dat soms al verhelpen.) Maar aangezien u een emmer gebruikt hebt om het te testen, zal het dat wel niet zijn. Wel is er het 'borrelen', en dat komt meestal omdat, ook al eerder gemoemd,
omdat de beluchting van de afvoerpijp niet goed werkt, en deze dan een vaccuum
trekt en dan elders lucht aanzuigt en die komt dan binnen via de watersloten.
Maar dat is ,meestal geen gebrom of gefluit, maar 'geslurp'.
Losse pijpen brommen meestal niet die gaan 'slaan/tikken'.

Geen idee dus, misschien een vakman ernaar laten kijken?
En als u hget weet, laat dan nog wat horen, want ik ben erg benieuwd nu.
Leer ik misschien weer eens wat nieuws.

mr
door mrsjaim - Oct 23, 2010 om 10:20
11 Antwoorden / 12 Vragen

Er heeft iemand (niet prof.) naar gekeken en hij denkt dat het geluid idd door lucht komt en wel van het fonteintje vlak naast het toilet. Door de kracht van het water zou dus wat Anhor ook denkt, de pijp vacuum getrokken worden en de lucht van de pijp naar het fontein aanzuigen.
Ik ben nog niet 100% overtuigt dat dat het is, het is toch niet echt goed te bepalen waar het geluid precies vandaan komt.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 23, 2010 om 10:40
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ jai:

Dan heeft het toch met de ontluchting van de standpijp te maken, wanneer het fonteintje slobbert. Het water dat in het syfon van het fonteintje zit wordt dan uit het syfon gezogen en dan kan het fonteintje ook naar riool gaan stinken.

Het kan zijn dat de ontluchtingspijp boven het bovenste deel van de standpijp dicht zit.

H.

mr
door mrsjaim - Oct 23, 2010 om 10:54
11 Antwoorden / 12 Vragen

het fonteintje slobbert en stinkt niet. Als de lucht uit het fonteintje weggezogen zou worden dan zou dat idd het geval moeten zijn. Ik had al mijn twijfels.

erik008
door erik008 - Oct 23, 2010 om 12:51
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Als dat zo is, zou het anders moeten klinken als je door de fontein en toilet gelijk een emmer water gooit.
Ook kan het zijn dat er ergens door troep een randje is gekomen en de standpijp daardoor veranderd is in een orgelpijp.
De meeste riool specialisten hebben wel een camera om de binnenzijde te inspecteren.

vliegenderob
door vliegenderob - Oct 23, 2010 om 13:54
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=weetnietveel schreef op vrijdag 22 okt 2010, 13:43]Hallo, pas op et dat knoerthete water, een gewoon woord hoor, want door dat hete water kan de toiletpot scheuren.

inderdaad, je weet niet veel, geef dan ook geen reactie, behalve dat je mij natuurlijk een negatieve beoordeling zult geven. Zelfs de goedkoopste en dunste WC pot heeft teveel massa om ineens zó heet teworden en intern zo'n temperatuurverschil wordt gecreëerd dat de pot zal scheuren, daar is over nagedacht door mensen die wél veel weten. Daarnaast lost heet water nauwelijks of niet beter verstoppingen op in een rioolpijp, deze is ook nog eens zó dik en zo massief dat, zeker in combinatie met een mogelijke eveneens koude verstopping,dus grote massa, dat water allang niet heet meer is als het de eventuele verstopping uiteindelijk bereikt.

ps
door psychodad - Oct 23, 2010 om 16:47
8 Antwoorden / 0 Vragen

Doe mij maar een knoert nieuwe woning

goochemerd.

ka
door kasseur - Oct 24, 2010 om 09:35
11 Antwoorden / 5 Vragen

alleen jvbakel geeft hier het juiste antwoord.
heb dit probleem ook meegemaakt
waterreservoir vol met azijn zetten (ontkalken)

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 24, 2010 om 10:15
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kasseur:

Heb je de vraag wel (goed) gelezen?
Jaim schrijft: "... of een emmer water door het toilet weggooi, dan hoor ik zwaar bromgeluid daarna."
Zie ook de bijdrage van Jan Pelt, die de vraag wel goed las. Niet gelezen?

Wanneer het geluid alleen na het doortrekken zou voorkomen had je volkomen gelijk.
Want dát is een veel voorkomend euvel met (oude) vlotterkranen in een doortrekbak.

H.