Fl
door Flatkoud Nov 2, 2016 om 12:12
Huishouden & energie

Capaciteit radiatoren onvoldoende

Hallo

Dit betreft twijfel omtrent de capaciteit van de radiatoren in een 122m2 woning gelegen op de 8ste verdieping in de hoek vd verdieping in een jaren 70 flat waar aan beide kanten een woning grenst. Het bereft blokverwarming aangesloten op stadsverwarming sinds 4 jaar waar de warmte wordt gereguleerd adv het weer met een max van 90 graden van het rondgepompte water.

Mijn berekening:

Slaapkamer: 3.000 x 5.440 + 1.20 x 1.04 = 17.57 m2 * 2.63 = 46.2 m3 x 70 W = 3234 W

Radiator: Type 20 - 1.35 x .40 schatting 1100 W, (ik heb dit geschat omdat ik nergens info kon vinden wtb type 20 radiatoren)

Voor schatting zie https://www.design-radiator.nl/index.php?action=extra&extra=A_benodigde_capaciteit&lang=NL

Keuken: 5.800 x 2.280 = 13.22 m2  * 2.63 = 34.77 m3 x 65 W = 2260 W

Radiator: Type 22 - .84 x 1.00 schatting 2300 W

Woonkamer: 6.670 x 4.000 = 26.67 m2 * 2.63 = 70.14 m3 x 75 W = 5261 W

Radiator: Type 20 - 2.16 x .40 schatting 1800 W

Zijkamer: 4.230 x 3.030 = 12.82 m2 * 2.63 = 33.72 m3 x 70 W = 2360 W

Radiator: Type 20 - 1.92 x .40 schatting 1600 W

Slaapkamer: 4.230 x 3.000 = 12.69 m2 * 2.63 = 33.37 m3 x 70 W = 2336 W

Radiator: Type 20 - 1.68 x .40 schatting 1300 W

Slaapkamer: 3.140 x 2.600 = 8.16 m2 * 2.63 = 21.46 m3 x 70W = 1502 W

Radiator: Type 20 - 1.68 x .40 = schatting 1300 W

Badkamer: klopt is een type 21

Hal + gang: geen radiator aanwezig

naar mijn idee is er dus ruimschoots een tekort, vooral als je naar de woonkamer kijkt en de hal gaat meerekenen (20m2)

Heb dit gemeld en gister is er iemand vd de beheerders geweest in de vorm vd VvE en Gas-installatiebedrijf. kort samgevat: ze hebben alleen gecheckt of de radiatoren nog origineel waren. Hieruit concludeerde zij dat dit afdoende was. Uiteraard was ik het hiermee niet eens waarna het gesprek behoorlijk vertroebelde, veel drogbeargumentatie (waarom ben jij de enige die klaagt en de rest vd huurders niet etc).

De twijfel is trouwens ontstaan omdat het opwarmen vd bv de woonkamer zeer lang duurt (zelfs als het buiten 10 graden is, laat staan als het -10 buiten is) of dus zelfs de gewenste temperature wel echt gehaald kunnen worden (met name als het -10 buiten is)

2715 12 Rapporteer

ph
door philip36 - Nov 2, 2016 om 12:42
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Overleg eens met uw buren of zij dezelfde mening hebben.

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2016 om 12:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

VvE en huren? Met wie hebt u nu eigenlijk een probleem? En hebt u daar al een winter meegemaakt?

Waarom zou je de gang bij de kamer rekenen? Komt de voordeur op een binnenhal uit? Doe de deur dicht.

Trek een trui aan.

Fl
door Flatkoud - Nov 2, 2016 om 13:15
3 Antwoorden / 2 Vragen

Concrete vraag: heb ik recht op een grotere capaciteit in bv de woonkamer aangezien de ruimte niet de vereiste temperatuur kan halen.

Wtb buren: hebben dezelfde klachten maar doen hier niks mee, si zijn keuze. 1 buurman heeft een 4-tal jaren wel overal meer capaciteit gekregen nadat hij een klacht had ingediend dat het in de winter niet de vereiste temperatuur werd. Toendertijd lag het beheer trouwens bij een andere corporatie dan nu.

Mooi dat dit forum trouwens ook al tot een trol-forum is geworden, maar om op een aantal serieuze vragen te antwoorden TIJGER1: ja heb al een winter hier meegemaakt.

https://www.jurofoon.nl/blog/blogpost/voor-welke-gebreken-geldt-huurvermindering

Verder kan ik hieruit opmaken dat wanneer de capaciteit niet voldoende is dit toch een serieus gebreke is...:

- onvoldoende capaciteit van de centrale verwarming

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2016 om 13:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als de temperatuur van het water van de verwarming 90 graden is, kan je dat natuurlijk niet met een gewone verwarming vergelijken. Daarvan is het water veel minder heet.

En wat bedoelt u met trol forum? U geeft een hele verhandeling over de maten van uw woonruimtes en de maten van de radiatoren. Wat moeten wij daarmee? Denkt u dat een cv installatiebedrijf antwoord geeft?

Fl
door Flatkoud Nov 2, 2016 om 13:37
3 Antwoorden / 2 Vragen

met trol forum bedoel ik je niets toeveogende opmerkingen als: doe de deur dicht of doe een trui aan. Als je geen zin hebt om inhoudelijke te reageren, doe het dan gewoon niet.

En nee je moet vooral niet van uitgaan dat je op een forum als Kassa misschien wel een serieus, onderbouwd antwoord krijgt!

tijger1
door tijger1 Nov 2, 2016 om 13:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die trui, en ook de gordijnen dicht bijvoorbeeld, adviseerde premie Den Uyl overigens al, dus niks geen trol. En een gang verwarmen vanuit de woonkamer is onzin, dus deur dicht. En als bij u de voordeur van de woning uitkomt op een binnenhal, hoeft die gang helemaal niet verwarmd te worden. En voor slaapkamers en keukens wordt een andere benodigde temperatuur gehanteerd dan de woonkamer.

Fl
door Flatkoud Nov 2, 2016 om 13:59
3 Antwoorden / 2 Vragen

Als je ook daadwerkelijk mijn verhala had helezen dan zie je ook dat ik een verschil maak voor woon, slaapkamers en keuken.

En waar vind je dat de hal niet verwarmd hoeft te worden?

Immers als je googled op transmissieberekeningen staat de hal er wel degelijk tussen voor een bepaalde temperatuur. Zelfs het toilet..

tijger1
door tijger1 Nov 2, 2016 om 14:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Schakel een installatiebedrijf in zoals Tenormin al adviseert, of ga naar de huurcommissie. Moet er niet aan denken dat er ook nog een verwarming in mijn toilet zou moeten. En zeker niet in een flat, want daar is die meestentijds inpandig. En die trui bedoel ik zeker serieus, er wordt veel te veel verwarmd.

Cookies
door Cookies Nov 2, 2016 om 14:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

OT @tijger1: Jesses, zit ik zonder het te weten het advies van een links politicus op te volgen. Overigens woon ik in een flat en mijn toilet ligt 3km verder op.;-))

tijger1
door tijger1 Nov 2, 2016 om 14:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83. Van de winter dan maar twee truien. Prima kerel overigens. :-))

Cookies
door Cookies Nov 2, 2016 om 14:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

OT @tijger1: Heb voor één van zijn kinderen gewerkt. (kleine edit i.m.v. privacy). Dat was er één van links l*llen en rechts vullen.

Fl
door Flatkoud Nov 2, 2016 om 14:15
3 Antwoorden / 2 Vragen

Gister is dus het installatiebedrijf names de vastgoedbeheerder geweest die de CV beheren in de flat maar ze hebben helemaal geen berekening gemaakt. Het hele aparte hieraan is dat zij de schijn wekte om het goed te praten, terwijl zij daar helemaal geen baat bij hebben. Dit maakt ik ook duidelijk waarop het antwoord kwam dat zij onpartijdig waren...waarop verderop in het gesprek de opmerking kwam dat zij als installatiebedrijf geen conclusie konden geven omdat zij niet hun eigen vlees kunnen keuren (behoorlijk tegenstrijdig dus wat zij eerst zeggen dat zij onpartijdig zijn..maar dit bedoelde ik ook dat het een zeer vertroebeld gesprek was.)

Wtb dat VvE-persoon van de vastgoedbeheerder er ook bij was begrijp ik ook nog steeds niets.....

tijger1
door tijger1 Nov 2, 2016 om 14:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar iemand inschakelen op eigen kosten.

tijger1
door tijger1 Nov 2, 2016 om 14:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola83. U kunt vaders niet aanwrijven wat hun kinderen doen. Trouwens andersom ook niet.

Cookies
door Cookies Nov 2, 2016 om 14:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: dat klopt, maar ik heb altijd geleerd: goed voorbeeld doet goed volgen.

tijger1
door tijger1 Nov 2, 2016 om 14:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daarom heb ik ook uitermate keurige kinderen.:-))

eclipse
door eclipse Nov 2, 2016 om 20:33
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@ carola @ tijger, de vraag is al lastig  genoeg, kunnen jullie ergens  anders gaan pierewieren over koetjes  en truitjes  en 3  km verder pleetjes  zou wel zo duidelijk zijn voor de vraag van flatkoud, ik zie hier bij de "experts" een hoop kritiek en commentaar over van alles maar geen suggestie s  voor  en/of  op dit  probleem, stel dat er een longemfyseem heeft, moet je kijken hoe  belangrijk een cv in de hal is ... dus laat dit  over aan echte kenners  en bega  jullie tété à  tété  privé  ergens. commentaar en kritiek is allemaal makkelijk maar geeft flatkoud  nu eens een inhoudelijk antwoord ipv  trek een trui aan  of  links  vullen rechts  lullen man man man

tijger1
door tijger1 Nov 2, 2016 om 22:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@eclips . Uw reactie helpt de Ts echt verder.

aurora1
door aurora1 Nov 3, 2016 om 21:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tijger: +10

tenormin
door tenormin - Nov 2, 2016 om 13:29
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@flatkoud, hoe kunt u nu over een trolforum praten. U heeft zich net ingeschreven en een ellenlang verhaal opgehangen. Vraag het aan een installatiebedrijf.

Redacteur
door Redacteur - Nov 2, 2016 om 14:01
1057 Antwoorden / 62 Vragen

Hou het s.v.p. vriendelijk en inhoudelijk.

De redactie

Cookies
door Cookies Nov 2, 2016 om 14:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wie?

hansje klein
door hansje klein - Nov 2, 2016 om 14:15
3037 Antwoorden / 62 Vragen

En de vraag is nu waar u een onafhankelijke expert kunt vinden om een tegenbewijs te krijgen?

ph
door philip36 - Nov 2, 2016 om 14:21
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als u al een winter meegemaakt heeft en het is niet echt warm te krijgen zou ik de beheerders toen uitgenodigd hebben.
Ik zou zeggen, wacht nog even en maak een afspraak voor als het buiten vriest.
Geen betere gelegenheid om uw gelijk aan te tonen.

Fl
door Flatkoud Nov 2, 2016 om 14:26
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ja klopt daar heb ik over nagedacht, maar goed, zelfs als het 10> is warmt het langzaam op...dus om dan te wachten totdat het eindelijk vriest. maar is een optie inderdaad

tijger1
door tijger1 Nov 2, 2016 om 14:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@flatkoud. Maar langzaam opwarmen is in principe de bedoeling van een verwarming. Maar hebt u dan zo'n ijskoud huis, want nu bij mij, zonder de cv aan, is het nog gewoon 18 graden binnen, zelfs met de deur naar de gang open.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 3, 2016 om 00:14
3449 Antwoorden / 25 Vragen

De hele uiteenzetting van alle berekeningen ziet er bijna professioneel uit ware het niet dat het woordje 'schatting '  wel erg vaak voorkomt .
Ik kan uit uw verhaal opmaken dat de ellende begon na februari blokverwarming . Maar dan heeft u al 4 jaar deze klachten, waarom komt u nu pas mee?

aurora1
door aurora1 - Nov 3, 2016 om 21:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad, nog eens gaan klagen als het echt koud is.
Verder deuren dicht houden, alleen verwarmen in de kamer waar u vertoeft, trui aan, controleren of ramen/deuren tochten, gordijen voor buitendeuren hangen, gordijnen niet over/voor de radiatoren hangen, en voor snel opwarmen eventueel kort een elektrisch kacheltje aanzetten. Tochtplinten, tochtband enz. kan ook veel helpen.  Deze maatregelen schelen in de verwarmingskosten en u hebt het dan warmer.
De opgave van die ruimten kan ik niets mee omdat onduidelijk is in hoeverre er warmte van boven en beneden komt, van verwarmingsbuizen, van koken, zon op de woning, apparatuur etc. etc.
Verder is het natuurlijk niet aan u om te bepalen hoe men reageert op vragen.

ma
door mariska001 - Jan 31, 2017 om 07:55
1 Antwoorden / Vragen

http://www.huurders.info/huurprijzen-en-woonlasten/onderhoudsprocedure/

Hierboven staat de procedure van huurvermindering i.v.m. onder andere onvoldoende capaciteit van de centrale verwarming. Als de huurder niets aanpast, of u blijft met het probleem zitten en de huurder gaat hier niet op in, kunt u een procedure starten bij de huurcommissie. (houdt er rekening mee dat de klacht bij de verhuurder minder dan 6 maanden geleden moet zijn gedaan, anders moet u eerst opnieuw een klacht indienen bij uw verhuurder).

Voor de procedure bij de huurcommissie betaald u 25 euro, als u gelijk heeft krijgt u dit bedrag na de procedure terug. Wat misschien goed is om te weten is dat de verhuurder sowieso als u een procedure start 450 euro moet betalen, dus als u gelijk heeft neem ik zelf aan dat de verhuurder dit zo veel mogelijk zal voorkomen.

Daarnaast kunt u de huurcommissie ook inschakelen voor achterstallig onderhoud. Dit zou ik zelf pas doen als de verhuurder echt niets van zich laat horen of er meerdere keren is gebleken dat de oplossingen die de verhuurder aanbied niet helpen.

Voor meer informatie zie de website van de huurcommissie

https://www.huurcommissie.nl/

tijger1
door tijger1 Jan 31, 2017 om 09:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Van het weekend wordt het al lente, dus verwarming niet meer nodig.:-))