ko
door koensterker Dec 2, 2017 om 17:53
Huishouden & energie

Datum beginstand energie bij overstap 10 dagen voorlevering

Ik ben overgestapt van Oxxio naar Nuon. Nuon gaat leveren vanaf 10 december 2017. Ik heb echter de meterstanden al op 27 november doorgegeven aan het Nuon omdat ik een email kreeg met het verzoek ze door te geven.. Worden dan toch de meterstanden die ik doorgegeven op de 27ste als beginstand bij het Nuon? Dat zou betekenen dat Oxxio 10 dagen niets in rekening brengt, althans niet aan mij als consument.

1726 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2017 om 18:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of Oxxio het nu in rekening brengt, of Nuon? De  beginstand voor Nuon is de eindstand voor Oxxio.

U krijgt een eindafrekening van Oxxio, want u moet uiteraard wel de vaste lasten betalen. .

diumenge
door diumenge - Dec 2, 2017 om 18:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus, als de tarieven van NUON lager zijn lekker zo laten. Zijn de tarieven van NUON hoger dan zou u er uw beklag over kunnen doen. Veel zal het niet schelen.

ko
door koensterker - Dec 2, 2017 om 18:51
41 Antwoorden / 45 Vragen

Oxxio vraagt 1 of 2 dagen de meterstanden op voor ze gaan leveren. Nuon wel 14 dagen. Dat tikt wel aan in de winter als er veel mensen overstappen.

tijger1
door tijger1 Dec 2, 2017 om 19:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat tikt daar dan aan aan? Wat u bij de een minder betaalt, betaalt u bij de ander meer. Dus lood om oud ijzer.

Ge
door Genee - Dec 2, 2017 om 19:22
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Eigenlijk moet u de meterstand bij overstappen doorgeven aan uw huidige leverancier, dat is in dit geval oxio.
Vraag me af of Nuon, als nieuwe leverancier, de meterstand doorgeeft aan de netbeheerder.
Heeft u de meterstand niet aan oxio doorgegeven?

tijger1
door tijger1 Dec 2, 2017 om 21:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, de meterstand moet bij een overstap worden doorgegeven aan de nieuwe leverancier.

lees hier.

https://www.consuwijzer.nl/energie/energierekening/eindafrekening/meterstanden-bij-verhuizing-overstap

Ge
door Genee Dec 2, 2017 om 23:00
1509 Antwoorden / 1 Vragen
Cookies
door Cookies Dec 2, 2017 om 23:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Toonder: ik stap ieder jaar over en mijn eindstand geef ik door aan mijn nieuwe leverancier. Stukje uit de tekst van de nieuwe leverancier:

Wat kunt u van ons verwachten?
Essent regelt de opzegging van uw huidige energieovereenkomst.
U ontvangt enkele dagen voordat de levering start een e-mail met het verzoek uw meterstanden door te geven.

Cookies
door Cookies Dec 2, 2017 om 23:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En deze van mijn overstap 1,5 jaar geleden: Bedankt voor uw overstap naar Nuon! Om uw aanmelding goed te kunnen verwerken hebben wij uw meterstanden nodig. Wilt u zo vriendelijk zijn deze binnen 10 dagen aan ons door te geven? Anders worden de standen geschat.

Ge
door Genee Dec 2, 2017 om 23:19
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Duidelijk dat ik helemaal geen ervaring heb met overstappen. Je zou verwachten dat de ‘oude’ leverancier deze nodig heeft voor de eindafrekening en doorgeeft aan de netbeheerder. Kennelijk werkt het net andersom. .
Sorry mensen.

ro
door ron503 - Dec 3, 2017 om 09:13
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan zijn dat Nuon de standen gebruikt om het voorschotbedrag vast te stellen en dus niet gebruikt als beginstanden.

tijger1
door tijger1 Dec 3, 2017 om 10:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De stand die Nuon doorkrijgt wordt gebruikt als  beginstand.

ro
door ron503 Dec 3, 2017 om 10:37
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Dat kan eigenlijk niet want Nuon gaat pas op 10 december energie leveren want dan gaat het contract in.

Cookies
door Cookies Dec 3, 2017 om 10:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, dat kan wel, het gaat zoals @tijger1 schrijft. En lees mijn reacties eens bij @toonder.

me
door mein33 Dec 3, 2017 om 11:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Oxxio zal, als er geen slimme meter bij Ts. is geplaats, nog naar de eindstanden vragen en daarop de eindafrekening maken, waar ze dan max. 6 weken de tijd voor hebben.

Cookies
door Cookies Dec 3, 2017 om 11:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, mein33, de standen die je doorgeeft aan de nieuwe leverancier zijn ook de standen die je oude leverancier gebruikt voor de eindafrekeing.

me
door mein33 Dec 3, 2017 om 11:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@carola.83,

Tuurlijk, u krijgt zoals altijd gelijk want wie ben ik om u tegen te spreken. :-))

Cookies
door Cookies Dec 3, 2017 om 11:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat ik schrijf, kun je zelf allemaal checken als je denkt dat ik uit mijn nek zit te l*llen.

me
door mein33 Dec 3, 2017 om 12:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@carola.83,

Niet boos worden, nergens voor nodig en ik schrijf toch dat u gelijk heeft, wat wilt u nog meer ?

Cookies
door Cookies Dec 3, 2017 om 12:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Sorry, mein ben een beetje kriegelig door familie omstandigheden.

me
door mein33 Dec 3, 2017 om 13:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@carola.83,

Excuus is nergens voor nodig.
Het is vervelender voor u dat het in de privésfeer niet helemaal goed gaat.
Ik hoop voor u en de uwen dat het e.e.a. zich snel mag hestellen.

Vr.gr.

me
door mein33 - Dec 3, 2017 om 11:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR RON503 - 3 DEC. 2017 OM 09:13
177 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

Het kan zijn dat Nuon de standen gebruikt om het voorschotbedrag vast te stellen en dus niet gebruikt als beginstanden.

Klopt, alhoewel niet iedere energieleverancier dit doet.
Voor het vaststellen van het termijnbedrag wordt het gemiddelde verbruik van de afgelopen drie verbruiksjaren gebruikt.
De klant kan na het ingaan van het contract zelf (beperkt) het termijnbedrag naar boven of naar beneden wijzigen.

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2017 om 12:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een moeilijk gedoe. Als je overstapt, geef je de stand door aan de nieuwe energieleverancier. Die controleert bij de netbeheerder of dat een beetje klopt. Klopt het? Dan gebruikt hij die stand als beginstand en de oude gebruikt het als eindstand. Heel simpel.

Stop je de energieleverantie, dan geef je uiteraard de stand door aan je huidige/oude leverancier.

ko
door koensterker - Dec 7, 2017 om 11:31
41 Antwoorden / 45 Vragen

De meterstanden worden wel gebruikt als beginstand bij Nuon. Volgens Nuon is het geen probleem, het is namelijk toegestaan om de meterstanden vanaf 2 weken voor de ingangsdatum door te geven.

Cookies
door Cookies - Dec 7, 2017 om 11:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat schreven we al. Je had ook nog een weekje kunnen wachten met de standen doorgeven.

DOOR KOENSTERKER - 7 DEC. 2017 OM 11:31
37 ANTWOORDEN / 41 VRAGEN

De meterstanden worden wel gebruikt als beginstand bij Nuon. Volgens Nuon is het geen probleem, het is namelijk toegestaan om de meterstanden vanaf 2 weken voor de ingangsdatum door te geven.