ho
door hond2 Jul 7, 2008 om 17:02
Huishouden & energie

De verwijderingsbijdrage was toch afgeschaft?

Nou dacht ik toch dat de verwijderingsbijdrage was afgeschaft,en wat zie ik in de Kruidvatfolder van deze week staan bij de combimagnetron?

Een verwijderingsbijdrage van €5,-!

Dat klopt dan toch niet?

4683 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 7, 2008 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

De verwijderingsbijdrage is NIET afgeschaft. Geldt voor alle "luxere appartuur zoals magnetrons, koelkasten auto's etc.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2008 om 17:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Verwijderingsbijdrage bestaat nog steeds, prima melkkoe dus dat schaffen ze Nooit meer af :-(

Op deze site kun je het bedrag van de verwijderingsbijdrage per apparaat vinden;

http://www.nvmp.nl/index.php?option=pages&id=23&id1=40

Groetjes,

ve
door verwijderd - Jul 7, 2008 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor bepaalde artikelen is hij inderdaad afgeschaft, maar voor de meeste (dus ook niet een magnetron) moet de verw. bijdrage gewoon nog betaald worden.

Waar gaat het geld van de verwijderingsbijdrage naar toe?

Verwijderingsbijdragen worden gestort in verschillende fondsen die beheerd
worden door de Nederlandse Verwijdering Metaalektro Producten (NVMP). Hierin
zijn verschillende stichtingen ondergebracht die opgezet zijn door
importeurs en producenten van elektrische apparaten. De stichtingen betalen
het vervoer, de afbraak van apparaten en de voorlichting over de
verwijderingsbijdrage. Inmiddels hebben de stichtingen zo’n 176 miljoen euro
op hun bankrekening staan. De gemeenten vinden dat een extra reden om een
deel van het bedrag op te eisen. Producenten stellen dat dit geld nodig is
om alle oude apparatuur die nog niet is ingeleverd, te verwerken.

Kan de verwijderingsbijdrage dan niet omlaag?

Sinds de invoering van de verwijderingsbijdrage in 1999 zijn de tarieven al
verschillende keren verlaagd. Voor boormachines, naaimachines, cv-ketels en
elektronisch speelgoed hoeven consumenten geen geld meer te betalen. Dat
komt omdat er al te veel geld in de potjes van de stichtingen zitten. Voor
koelkasten en wasmachines betaal je wel een verwijderingsbijdrage.

In 2011 zal die niet meer expliciet in rekening worden gebracht.

Voor koelkasten ziet de consument tot 2013 de verwijderingsbijdrage op zijn
nota staan.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2008 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Magnetron (incl. combi) €   5,00

Bedrag klopt,

( http://www.nvmp.nl/index.php?option=custom&id=106 )

ve
door verwijderd - Jul 7, 2008 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

De verwijderingsbijdrage is inderdaad niet afgeschaft, als je bijvoorbeeld een koelkast of ander witgoed koopt, is de winkelier waar U een nieuwe aanschaf doet, van bijv. een koelkast /wasmaschine e.d daarom dan WEL verplicht om het oude/defekte apparaat gratis voor U af te voeren. Elk nadeel heb zo z'n voordeel.....in dit geval klopt dat ook voor Uw magnetron, als die defekt is, kunt U hem gratis afleveren bij de milieustraat, U hoeft daarvoor dan niets te betalen, zo is het nu eenmaal.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2008 om 18:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Weer wat geleerd.

Bedankt allemaal!