ap
door apoortvliet Aug 7, 2017 om 21:31
Huishouden & energie

Doorbranden 230v element caravankoelkast

Het verwarmingselement van de caravankoelkast is nu voor de tweede keer doorgebrand en
de oorzaak is volgens de caravanhandel oiekspanning.
Wat is hier de oplossing voor?

m.vr.gr.Adrie Poortvliet

6579 11 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 7, 2017 om 21:52
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Voor een paar euro koopt u een stekkerdoos met beveiliging tegen overbelasting. Te koop online en in iedere bouwmarkt.

tijger1
door tijger1 - Aug 7, 2017 om 23:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u op Google intik 230 volt element koelkast kunt u daar over meer problemen lezen en wellicht de oplossing.

di
door digioma - Aug 8, 2017 om 00:04
646 Antwoorden / 29 Vragen

Er bestaat een "Caravanforum", dus even zoeken en zij kunnen u vast verder helpen als ervaringsdeskundigen.

Ge
door Genee - Aug 8, 2017 om 00:48
1509 Antwoorden / 1 Vragen

En hebt u van die zogenaamde piekspanning iets bemerkt aan uw andere electrische apparaten.
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat een verwarmingselement doorbrandt van een piekspanning, eerder de electronica van de koelkast.
Het element moet wel zijn warmte goed kwijt kunnen, montage ervan zal belangrijk zijn.

ro
door ron503 - Aug 8, 2017 om 10:26
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik geloof eigenlijk niet dat een piekspanning de oorzaak is want een verwarmingselement kan voor korte tijd wel een hogere spanning aan. Ventilatie aan de onderzijde en de bovenzijde van de koelkast is belangrijk want zo kan de warmte naar boven afgevoerd worden en vanaf de onderzijde met koude lucht aangevuld worden. Als de warmte goed weg kan denk ik meer aan een defecte thermostaat of een thermische beveiliging die niet afschakelt als de temperatuur van het element te hoog op loopt.

gerbera
door gerbera - Aug 8, 2017 om 15:44
7372 Antwoorden / 14 Vragen

De gemiddelde netspanning is tussen de 220 en 230 volt waar tegenwoordig alle apparaten tegen kunnen. Dus zou piekspanning de oorzaak zijn zal deze boven de 230 volt moeten komen. In dat geval gaat er meer kapot dan alleen het element. Zoals al geschreven, vaak staan die dingen zo ingebouwd dat ze hun warmte niet kwijt kunnen.

gj
door gjs - Aug 9, 2017 om 11:52
35 Antwoorden / 23 Vragen

sinds wanneer zit er verwarming in een koelkast ?

costnix
door costnix Aug 9, 2017 om 12:06
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Die zorgt voor het ontdooien van de koelkast.

tijger1
door tijger1 Aug 9, 2017 om 12:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gjs.

Misschien eens de werking van een koelkast bestuderen?

tojoboy
door tojoboy Aug 9, 2017 om 14:05
12 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn meer systemen dan het traditionele keukensysteem!

gerbera
door gerbera Aug 9, 2017 om 15:22
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Sinds de klimaatverandering;-)

audb
door audb Aug 10, 2017 om 10:14
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Sinds dat een koelkast een warmte wisselaar is?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Koeltechniek

ru
door ruitenboer - Aug 9, 2017 om 12:27
64 Antwoorden / 1 Vragen

Merk koelkastje?
230 volt of 12 volt verwarmingselement?
Als het 12v is wordt het dan gevoed uit de accu of een omvormer?
Wanneer gaat het stuk? Tijdens gebruik? Zo ja bij welke buitentemperatuurp?
Piekspanning is wel een makkelijke kreet maar als het alleen een gloeispiraal is gaat die niet kapot van een piekje. Als het 12v element aangesloten wordt op 230 volt heb je ook een piek maar is je verwarmingselement wel overleden voor je het weet.

tijger1
door tijger1 Aug 9, 2017 om 12:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Staat in de kop van het topic. 230 volt verwarmingselement.

tojoboy
door tojoboy - Aug 9, 2017 om 13:39
12 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Adrie,
bij  www.conrad.nl koop je voor weinig geld een adapter tegen piekspanning.
Kijk op hun site!
Maar,,,èh... voor de tweede keer doorgebrand?! Dan is er wellicht wat anders aan de hand.
Aan de buitenkant koelraampjes er uit en met de stofzuiger uitzuigen.
Denk ook eens aan het monteren van een computerventilatortje! Het koelvermogen neemt dan
ontzettend toe en de diepvries temperatuur kan rond de min 20 graden worden!

Dus voor je piekspanning: Conrad electronica!

Gr. Aat
P.S. Heb enige ervaring met absorptiesystemen.

hans515
door hans515 - Aug 9, 2017 om 15:29
250 Antwoorden / 117 Vragen

Een caravan koelkast werkt op een verwarmings element en is daarom ook geruisloos. Maar hij heeft ook een goede koeling nodig. Wanneer de buitentemperatuur erg hoog is, zou ekstra koeling zeer welkom, zijn bijv. door een ventilatortje te monteren in de roosters. Niet door piekspanningen gaat zo'n element defect, eerder door te hoge temperatuur! Maar is het element wel echt defect? Heb zelf tientallen jaren met caravan, ook in de hete zomers in o.a. Hongarije gekampeerd, nooit problemen met het verwarmingselement gehad, o.m. door te zorgen voor goede koeling!

audb
door audb - Aug 10, 2017 om 10:24
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als ik piekspanning hoor denk ik echt niet aan 230/240V maar aan een spanning die optreed bij het wisselen van het hoogspannings net en dan zou echt ondervangen moeten worden door een inschakel stroom begrenzer maar dat zou betekenen dat bij het aansluiten van de stroom dit zou gebeuren.

Piekspanning ontstaan wanneer de netwerk beheerder overschakkeld naar een andere station/netwerk meestal is dat te merken door dat het licht heel even wat minder wordt en de lampen gaan knipperen maar in de meeste gevallen wordt dat ondervangen door de verdeel station.

Maar omdat het om een caravan gaat denk ik ook aan vocht wat (mede) de oorzaak kan zijn en dat is te ondervangen met een vochtvanger en goed ventileren.