ni
door nicole0607 Aug 13, 2013 om 19:34
Huishouden & energie

Een buitenlamp hoort toch waterdicht te zijn?

Wij hebben ruim 2 jaar geleden 7 staande tuinlampen gekocht via een internetaanbieder. Vrij snel bleek dat we steeds kortsluiting hadden.
Nadat we ze open hadden gemaakt, bleek dat er vocht ( zeg maar gerust water ) in zat wat de kortsluiting steeds veroorzaakt.
Na foto's te hebben gemaild en de zaak uitgelegd te hebben, kregen we dezelfde tuinpaaltjes opnieuw toegestuurd. Heel netjes zou je zeggen, maar ik had duidelijk aagegeven dat dit het probleem niet oplost. Want nu doen ook maar 3 van de 7 tuinpaaltjes het. Wat adviseren jullie?
Want naar mijn mening horen buitenlampen waterdicht te zijn. ( zo stond het ook op de website dat deze waterdicht zouden zijn!)

39784 30 Rapporteer

alfatrion
door alfatrion - Aug 13, 2013 om 20:23
1659 Antwoorden / 1 Vragen

U geeft aan zeven buitenlampen te hebben gekregen waarin wat is blijven staan. Na aanleiding van een klacht zijn er nieuwe lampen toegestuurd, maar deze vertonen het zelfde probleem.

Ik neig er naar dat u de koop kunt ontbinden. Dit kan wanneer de verkoper niet binnen redelijke termijn voor conforme buitenlampen heeft gezorgd. Buitenlampen moeten geschikt zijn voor normaal gebruik. Hier is dat buiten functioneren en dat doen deze lampen duidelijk niet bij regen.

zoekster
door zoekster - Aug 13, 2013 om 20:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik begrijp dit verhaal niet. Ruim 2 jaar geleden de lampen gekocht en nu komt u er pas achter dat de lampen niet waterdicht zijn? Dat in regenachtig Nederland?
Als u ze bijv. drie maanden geleden had gekocht, dan zou ik zeggen, koop ontbinden, want als die dingen niet waterdicht zijn, heeft ruilen niet veel zin.

Nu vind ik het een heel vreemd verhaal.

ikbenik
door ikbenik - Aug 13, 2013 om 20:36
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Een buitenlamp behoort de code IP44 te bezitten. Dat wilt zeggen dat die tegen regen kan.

Er zijn echter ook buitenlampen die beschut geplaatst moeten worden. Onder een afdak bijvoorbeeld.
Die hebben dan een lagere classificering dan IP44.

Geschikt voor buiten betekent niet alleen spatwaterdicht, maar ook dat het tegen sterke temperatuursverschillen kan.

dearagain
door dearagain - Aug 13, 2013 om 20:47
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*de lampen blijken niet waterdicht en zijn dus non-conform geleverd (je hebt namelijk zoals op de website aangegeven waterdichte lampen besteld

*dan kun je eisen dat ze door waterdichte lampen vervangen worden

*kan dat niet, dan kun je de koop alsnog ontbinden en de aankoopsom retour eisen

ikbenik
door ikbenik - Aug 13, 2013 om 21:01
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=dearagain schreef op dinsdag 13 aug 2013, 20:47]*de lampen blijken niet waterdicht en zijn dus non-conform geleverd (je hebt namelijk zoals op de website aangegeven waterdichte lampen besteld

Daar ben ik het niet mee eens. Zie mijn eerdere posting.

Als op een lamp staat dat het een buitenlamp is, wilt dat niet automatisch zeggen dat ze ook spatwaterdicht zijn met IP44 codering.

Belangrijk om na te kijken is welke codering de lampen hebben.

ni
door nicole0607 - Aug 13, 2013 om 21:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zal kijken naar de codering. En ik ben er niet na 2 jaar pas achter dat ze niet waterdicht zijn, dit loopt al erg lang met de internetaanbieder. Maar zij hebben geen ander alternatief geboden dan dezelfde lampen nogmaals sturen.

Nu zijn ze alweer een paar maanden kapot en heb ik het zelf ook niet meteen weer opgepakt, aangezien ze toch niks anders zullen ondernemen. Vandaar dat ik toch eens benieuwd was naar hoe zoets in zijn werk gaat.

ruud.ruiter
door ruud.ruiter - Aug 13, 2013 om 21:57
10 Antwoorden / 0 Vragen

ik sluit mij aan bij het antwoord van ikbenik, met de toevoeging:
de eerste 4 geeft aan de mate van stofdichtheid,
de tweede 4 geeft aan de mate van spatwaterdichtheid dan wel waterdichtheid.
er zijn buitenarmaturen met een IP van b.v. 67, van deze armaturen mag je verwachten dat deze,
mits goed gemonteerd, waterdicht zijn.
nog iets over montage van armaturen en wandcontactdozen buiten,zorg altijd dat de kabel aan de
onderkant of zijkant ingevoerd wordt,zodat water of condens niet aan de bovenzijde kan binnendringen.
als de lampen al 2 jaar buiten staan en deze zijn van kunstof,dan is de invloed van zonlicht ook niet
te onderschatten.
kunstof verkleurt en droogt uit waardoor er scheurtjes kunnen ontstaan,waar het water doorheen kan.
ik ben benieuwd welke IP codering voor deze lampen afgegeven is,geen codering betekent niet geschikt voor buiten.
mvg,Ruud Ruiter.

ikbenik
door ikbenik - Aug 13, 2013 om 22:02
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Die codering is zeer belangrijk, omdat die exact aangeeft wat onder andere de beschermingsgraad tegen vocht is.

De volledige overzicht is op Wikipedia te vinden:

http://nl.wikipedia.org/wiki/IP-code

Zou de lamp een code hebben van IP42, dan is die niet geschikt om onbeschut buiten te plaatsen.

Bij de code IP44 is dat wel het geval.

ikbenik
door ikbenik - Aug 13, 2013 om 22:05
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=ruud.ruiter schreef op dinsdag 13 aug 2013, 21:57]
geen codering betekent niet geschikt voor buiten.
Ben ik het niet mee eens.
Immers zijn die lampen dan wel degelijk buiten te gebruiken, maar dan wel volledig beschermd tegen vocht, bijvoorbeeld onder een carport.

ruud.ruiter
door ruud.ruiter - Aug 13, 2013 om 22:35
10 Antwoorden / 0 Vragen

bij het antwoord dat ik gaf gaat het in dit geval om plaatsing van lampen in de openlucht ! (tuin)
uiteraard kun je ook een schemerlamp onder een carport plaatsen, dan gaat het ook goed,
maar daar gaat dit probleem niet over.
mvg, Ruud Ruiter.

ikbenik
door ikbenik - Aug 13, 2013 om 22:44
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=ruud.ruiter schreef op dinsdag 13 aug 2013, 22:35]bij het antwoord dat ik gaf gaat het in dit geval om plaatsing van lampen in de openlucht ! (tuin)
Dat was bij ons bekend.

Alleen zijn wij benieuwd welke IP code op de lampen staat.

ni
door nicole0607 - Aug 14, 2013 om 07:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

Codering die op de website staat voor deze lampen is IP44 spatwaterdicht, zo staat het er.
Ze zijn inderdaad van kunststof en aluminium. Het is condens waarschijnlijk, maar wij snappen niet hoe dit er nu precies in kan komen.

fotoflex
door fotoflex - Aug 14, 2013 om 10:35
67 Antwoorden / 6 Vragen

Heb je de link naar, of de advertentie zelf nog?
Zodat te zien is wat het aanbod precies is?
Overigens is wel de regel dat je zo snel mogelijk reageert als een product niet aan de verwachting voldoet.

hansje klein
door hansje klein - Aug 14, 2013 om 10:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@nicole607. Je kocht een ondeugdelijk product en hebt recht op een vervanging die wèl deugdelijk is, de garantietijd heeft hier niets mee te maken. Je hebt de leverancier de gelegenheid gegeven tot reparatie of vervanging en met zijn reactie hierop wordt toegegeven, dat de eerder geleverde producten niet in orde waren. Daarmee sta je al hèèl sterk. Nu geef je nogmaals de gelegenheid om uiteindelijk/tenslotte deugdelijke producten te leveren. Daarna mag het geduld wel eens op zijn en gaat er een aangetekende brief met de onopgeloste klacht en de vraag om ontbinding naar de leverancier. Ter ondersteunig zou ik daarbij aankondigen, dat jouw ervaring binnenkort op klacht.nl geplaatst zal worden en aan negatieve publiciteit hebben alle leveranciers .....een gloeiende pest!

jpcantineau
door jpcantineau - Aug 14, 2013 om 10:56
31 Antwoorden / 0 Vragen

Ook lucht zet uit bij verwarming en krimpt bij temperatuurdaling. Overdag is de temperatuur hoger in de buitenlamp en snachts lager. Dan krimpt de lucht in de armatuur en wordt aangevuld met (altijd vochtige warme) buitenlucht.
De lucht koelt af en het aanwezige vocht condenseert. Als de armatuur geheel gesloten is kan dit vocht niet weg en vult de kast zich langzaam elke nacht met water.
Daarom moet er altijd onder in de armatuur een gaatje zitten waardoor dit vocht weg kan stromen.
Kijk eens of het vocht weg kan lopen of boor een gaatje van 3 mm op het onderste punt van de (gesloten) armatuur.

ikbenik
door ikbenik - Aug 14, 2013 om 10:57
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op woensdag 14 aug 2013, 10:50]@nicole607. Je kocht een ondeugdelijk product en hebt recht op een vervanging die wèl deugdelijk is,
Dat kan helemaal niet.

De consument heeft helemaal geen recht op een deugdelijk product. Een deugdelijk product bestaat niet eens.

mo
door montecabo - Aug 14, 2013 om 11:36
7 Antwoorden / 1 Vragen

Nicole 0607 doe wat hänschen klein adviseert en je zult nog heel lang plezier van je lampjes hebben.Ik zou wel het gaatje iets groter maken, een mm of acht want dan kan er ook geen vuil ophopen wat het gaatje weer zou verstoppen. En maak je geen zorgen natuurlijk bestaan er wel deugdelijke producten.

ro
door ron530 - Aug 14, 2013 om 11:37
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Er is al wat tijd overheen gegaan, de lampen zijn 2 jaar oud en inmiddels ook vervangen geweest, de koop ontbinden is dus geen optie meer. Echte waterdichte buitenlampen zijn er niet, condenswater e.d. moet altijd weg kunnen lopen middels een opening aan de boven en onderkant.

ikbenik
door ikbenik - Aug 14, 2013 om 11:52
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Offtopic:

=montecabo schreef op woensdag 14 aug 2013, 11:36: En maak je geen zorgen natuurlijk bestaan er wel deugdelijke producten.

Met alle respect, maar blijkbaar begrijp je de wetgeving niet.
De wet kent de term deugdelijk en ondeugdelijk niet.
Wel conform en non-conform.

Ik blijf hierop hameren omdat men in plaats van beantwoorden het woord deugdelijk gebruikt, daardoor veranderd men de betekenis van de wetsregel drastisch.

Veel organisaties en ook juristen gebruiken bewust het woord deugdelijk en ondeugdelijk, omdat men de opvatting en mening heeft dat de consument altijd het recht heeft op een goed en werkend product.
Echter is dat niet zo.
Als een consument een nieuw product koopt met als doel dat het product niet defect is en dat het product werkt, dan alleen heeft de consument recht op een goed werkend product.
Echter zijn er meer overeenkomsten dan een overeenkomst van een nieuw en goed werkend product.
Daarom kan nooit of te nimmer vanuit gegaan worden dat de consument altijd recht heeft op een nieuw en goed product.
Daar zit 'm dus de crux.

Een voorbeeld van andere overeenkomsten zijn:
- tweedehands producten
- overeenkomsten waarbij de consument een defect product koopt voor onderdelen
- overeenkomsten waarbij de consument een defect product koopt om die op te knappen. Denk daarbij aan een oude "sloop" auto welke de consument die helemaal op wilt knappen.

En al die andere overeenkomsten vallen gewoon onder de noemer conformiteit.
Dus als men zegt dat de consument altijd recht heeft op een deugdelijk product (deugdelijk product bestaat niet) dan zegt men in principe dat als men een defect product koopt voor onderdelen (wat best vaak gebeurd) dat de consument na de koop terug naar de winkel kan gaan en een goed werkend product kan eisen.
En dat kan dus niet.

Het woord "deugdelijk" heeft niet dezelfde betekenis als het woord "beantwoorden", wat het woord "conform" wel is, en daarom mag en kan het woord "deugdelijk" nooit of te nimmer in de plaats van het woord "beantwoorden" gebruikt worden.

Veel mensen gebruiken toch het woord "deugdelijk" omdat Consuwijzer het woord "deugdelijk" steeds gebruikt. Alleen heeft men niet in de gaten dat op Consuwijzer de wetgeving zelf niet staat (wel in de wetboeken). De teksten van Consuwijzer zijn niet juist en daarom mag op de teksten van Consuwijzer geen rechten ontleent worden. Daarom verwijst men voor de juistheid en volledigheid van de teksten naar de wetboeken zelf.
Ook Consuwijzer en Consumentenautoriteit dient aan de lettertjes van de wet te houden. Zij hebben niet de bevoegdheid om de teksten naar eigen inzicht, mening of visie aan te passen.

Ontopic:
Als blijkt dat het gaatje onderin ontbreekt of te klein is, kan de koper wel steeds terug gaan naar de winkel. Maar gemakkelijker en sneller is toch, zoals eerder gesuggereerd, zelf het gaatje groter te maken of een nieuw gaatje te maken.

ro
door ron530 - Aug 14, 2013 om 12:12
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ook volledig off topic, logische oplossingen bedenken doen we veelal niet meer dat moet de fabrikant maar doen. Moeilijke oplossingen bedenken om de fabrikant zover te krijgen dat zij dat voor ons doen zijn we inmiddels sterren in geworden. Non conform betreft een zaak die niet doet waar het voor bedoeld is, ondeugdelijk betreft een zaak die wel doet waar die voor bedoeld is maar die taak niet goed uitvoert.

ikbenik
door ikbenik - Aug 14, 2013 om 12:19
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Ook offtopic:

=ron530 schreef op woensdag 14 aug 2013, 12:12: Non conform betreft een zaak die niet doet waar het voor bedoeld is, ondeugdelijk betreft een zaak die wel doet waar die voor bedoeld is maar die taak niet goed uitvoert.

Niet helemaal.

non-conform is niets anders dan "niet volgens de overeenkomst", of nog beter:"De zaak beantwoord niet aan de overeenkomst."

Als een stekker niet goed in het stopcontact zit, is er sprake van een ondeugdelijke verbinding.
Als een kinderzitje niet goed op een fiets gemonteerd is en het zitje zit gammel op de fiets waarbij de kans groot is dat het zitje van de fiets valt, is er sprake van een ondeugdelijke montage.

Maar een ondeugdelijk product in de zin van een non-conform product, dat bestaat niet.

ikbenik
door ikbenik - Aug 14, 2013 om 12:26
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=ron530 schreef op woensdag 14 aug 2013, 12:12]Ook volledig off topic, logische oplossingen bedenken doen we veelal niet meer dat moet de fabrikant maar doen.
Of 25 keer terug naar de winkel gaan en zeuren over non-conformiteit e.d. terwijl zelf een gaatje boren veel gemakkelijker en sneller is (no hard feelings naar de TS).

Mensen gaan dan zo moeilijk doen, terwijl zelf het probleem oplossen vaak veel sneller is.

te
door teo - Aug 14, 2013 om 12:29
82 Antwoorden / 30 Vragen

kortsluiting door regenwater is niet mogelijk, want mineraallooswater geleid niet.
stel je voor met met hoogspanning- en bovenleidingen!!!
wel door drink- of slootwater bv. als gevolg van sproeien.
en dan na 2 jaar!!! met die goedkope chinese troep nog klagen?
ze zien je aankomen!
aan de bovenkant de naatjes voor het monteren kitten met sikaflex.
klein gaatje boren aan de onderkant zodat water weg kan lopen
en sparen voor kwaliteit en niet voor kwantieteit.

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2013 om 12:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@makreel17

Zo " mineraalloos" is het regenwater niet. En ook door regenwater kan men kortsluiting krijgen. Gekkigheid wat u hier beweert.

En hoe weet u of het "goedkope Chinese troep" betreft?

Er zullen beslist al gaatjes inzitten, die zijn misschien verstopt.

ro
door ron530 - Aug 14, 2013 om 13:17
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Over de geleiding van water zal ik het maar niet hebben, wel over het dichtmaken van de bovenste openingen. Het is vrij simpel water/condens moet de lamp op een normale manier kunnen verlaten, stel je maakt de bovenkant lucht/waterdicht en in de onderkant is een opening, op die wijze blokkeer je de luchtstroom waardoor het water in de lamp blijft staan. Ik blijf echter van mening dat vraagsteller heel veel had kunnen doen om de buitenlampen mooi en werkend te houden.

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 14, 2013 om 15:01
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Waar zit het probleem?

Boven in de lamp of bij een stekker onder.
En was het de veilige 12 volt met transformator of de 230 volt want IP44 staat niet op de zwakstroom lampen.

De stekkers van de grondkabel moeten altijd boven de grond blijven dus zitten ze niet te diep, met dus kans op stormschade dat ze scheef waaien?

Alleen waterdichte stekkers met siliconen rubber kun je onder de grond hebben mits de grondsoort voldoende water doorlaat en er geen hoog grondwater pijl is.

Dus waar woon je, een moeras of droge zandgrond en zaten de stekkers hoog genoeg?

Zonder vermelding van merk en type is het lastig om een betrouwbaar antwoord te kunnen geven dus meld even een link waar deze te koop is of van dit merk.

ikbenik
door ikbenik - Aug 14, 2013 om 15:14
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op woensdag 14 aug 2013, 15:01]
En was het de veilige 12 volt met transformator of de 230 volt want IP44 staat niet op de zwakstroom lampen.

Wel aan de binnenkant.

mathijs_b
door mathijs_b - Aug 14, 2013 om 21:31
641 Antwoorden / 77 Vragen

Laat er eens een handige jongen naar kijken. Ik heb (als techneut) al heel vaak "gigantische" problemen gezien die met een beetje fantasie heel simpel op te lossen zijn. Kijk of eventueel binnengekomen water weg kan. boor desnoods een gaatje aan de onderkant zodat vocht of water wegkan. Ook kan het zijn dat de aardlek-schakelaar eruit vliegt. Vaak wordt dat ook kortsluiting genoemd maar het is iets heel anders. Een beetje "lucht" aan de onderkant doet ook dan wonderen. Maar laat het door een deskundige bekijken, dus niet zonder voldoende kennis zelf gaan knutselen want dan ontstaan er andere, veel grotere problemen.

mi
door miraltje - Aug 14, 2013 om 22:24
462 Antwoorden / 0 Vragen

@tot15karakters

de stekkers van de grondkabel moeten altijd boven de grond blijven dus zitten ze niet te diep]

buitenlampen worden vast aangesloten dmv grondkabel op een diepte van 60 cm (eis NEN 1010) en en indien van toepassing in de grond op gelast dmv een harsmof(tegenwoordig kant en klaar te koop als kabeldoos met harsvulling) en dmv een dubbelpolige schakelelaar aan of uitgeschakeld.

stekkers worden nooit toegepast bij dit soort toepassingen,behalve de handige harry die denkt dat hij er verstand van heeft.

de grotere buitenlampen op een paal kunnen een inspectie/aansluit luik hebben al dan niet voorzien van een zekering maar ook deze worden vast aangesloten.

@ makreel17
kortsluiting door regenwater is niet mogelijk, want mineraallooswater geleid niet.

wel raar,ik heb de meeste stroom-storingen door een aardlek schakelaar bij regen waarbij de isolatie weerstand rond de 0 ohm zit tijdens meggeren tussen nul en aarde en fase en aarde.
feitelijk is het dan ook geen kortsluiting maar een aardsluiting

yv
door yvan_be - Dec 21, 2013 om 18:01
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ikbenik schreef op dinsdag 13 aug 2013, 20:36]Een buitenlamp behoort de code IP44 te bezitten. Dat wilt zeggen dat die tegen regen kan.

Er zijn echter ook buitenlampen die beschut geplaatst moeten worden. Onder een afdak bijvoorbeeld.
Die hebben dan een lagere classificering dan IP44.

Geschikt voor buiten betekent niet alleen spatwaterdicht, maar ook dat het tegen sterke temperatuursverschillen kan.

"IP4x" wil enkele dingen zeggen, maar vooral dat het toestel bestand is tegen het binnendringen van vaste voorwerpen > 1mm.

"IPx4" wil zeggen dat het toestel geen schade zal lijden als het bespoten wordt met een debiet van 10l water/min onder willekeurige hoek. Voor buitenverlichting zou dat moeten volstaan, al heb ik zelf gekozen voor armaturen IP56.

Ik werk in een firma waar elektriciteitsmateriaal geproduceerd wordt (metaal, thermoplasten, thermoharders). Bij ons gaat men tot IP68 (volledig dichte behuizing, bruikbaar onder water), maar dat is niet meer betaalbaar en trouwens overkill voor wat tuinlampjes. Op lage spanning dan nog...