Ch
door Chris van der Kuil Jan 7, 2020 om 11:37
Huishouden & energie

Energiedirect

Beste,

Ik ben in septemer 2019 aan de deur benaderd door een verkoper die mij wilde interesseren in de contract bij EnergieDirect.
Helemaal tegen mijn gewoonte in heb ik de jonge man binnengelaten en aangehoord.
Ik zat op dat moment bij Eneco en zijn tarieven waren iets beter. Hij had contact met een collega en wist mij te vertellen dat als er een boete van Eneco zou zijn, dan zou die door EnergieDirect betaald worden. Ik ben toen overgestapt naar EnergieDirect.
Na ongeveer 3 weken kreeg ik van Eneco de eindafrekening met daarin een boete van 500 euro. Dit kwam omdat het een ouder zakelijk contract was. Tijdens contact met EnergieDirect bleek dat zij maar tot 250 euro zouden vergoeden waarop ik vertelde dat ik ik dan helemaal niet wilde overstappen. Dit kon zij niet regelen, maar dat zij een notitie zou maken en ik er nog van zou horen.
Ik heb toen weer contact opgenomen met Eneco waar ik terug kon komen waardoor de boete zou vervallen.
Het eerste wat ik daarna van EnergieDirect hoorde was een eindafrekening met een boete van 250 euro.
Inmiddels een paar keer contact gehad omdat ik de boete natuurlijk onterecht vind, maar boete is inmiddels verhoogt met incasso kosten. Kunnen jullie mij helpen?

Met vriendelijke groet,
Chris van der Kuil

2135 7 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tdmduc
door tdmduc - Jan 7, 2020 om 11:45
704 Antwoorden / 2 Vragen
0

Eniergieboeren doen en laten maar. Ik heb ze de deur gewezen en blijf lekker zitten.

Pas op met zakelijke contracten die zijn wat anders geregeld dat voor een gewone particulier. Niet erg klantvriendelijk allemaal maar wie heeft het in het begin voor u gerelgeld toen u nog niets met Energie Direct had?

Boekhouder? Adviseur?

diumenge
door diumenge - Jan 7, 2020 om 11:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen
4

Ben bang dat dat een dure vergissing is, kennelijk ben je een contract aangegaan met EnergieDirect en door het ontbinden van dat contract zal je die boete moeten betalen.

Maar je zou een kunnen kijken of je hier nog een ontsnapping kan vinden: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/koop-aan-de-deur-colportage

Volgende keer niet van je gewoontes afwijken.

marita5
door marita5 - Jan 7, 2020 om 12:04
11532 Antwoorden / 15 Vragen
1

Hallo Chris Van der Kuil , 

Kunnen jullie mij helpen?

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels , 

https://www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overstappen/energie/alles-over-opzeggen

Neem eens contact op met Consuwijzer ,

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2020 om 12:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen
1

Nee, wij kunnen u niet helpen. U laat om te beginnen al een colporteur binnen. Dan heeft u een zakelijk contract lopen waar de boete bij voortijdig opzeggen hoger is dan voor particulieren. 


De nieuwe energieboer verklaart de boete over te nemen, maar dan alleen een particulier bedrag.

In plaats van dat u het verlies van € 250 dan voor uw eigen rekening neemt, zegt u het nieuwe contract, wat blijkbaar ook weer voor drie jaar is afgesloten op, waardoor u die club nu € 250 boete moet betalen. Compleet logisch. 


En nou ook nog incassokosten omdat u niet betaalt. Dat zou ik maar gauw doen.

Voortaan moet uw antwoord asn colporteurs zijn: dank u, geen interesse. 


holstein
door holstein - Jan 7, 2020 om 12:26
922 Antwoorden / 16 Vragen
1

Niemand kan u helpen, misschien is het een idee om in de toekomst iets minder naief te zijn, sorry daarvoor, maar je wordt er ingeluisd, dat is toch niet iets nieuws?

aurora1
door aurora1 - Jan 7, 2020 om 17:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen
0

Ik zou die boete maar snel betalen voordat die nóg hoger wordt. Voortaan niet op colporteurs ingaan en ze zeker niet in huis laten, laat staan dat u zich moet laten overhalen. Dat kost u geld en verdienen zij aan want dat is hun bedoeling. Ik ga er gemakshalve vanuit dat u niemand nodig heeft om u op ideeën van overstappen te brengen? Dat kunt u vast zelf bedenken als u dat zou willen.
Lees voor de zekerheid uw contracten nog eens door. En de link over colporteurs, zij het dat het feit dat u die persoon binnen liet ten nadele kan werken.
Wat betreft "voordeliger": dat zal gebaseerd zijn op voorschotten en dat kan zo'n colporteur niet beoordelen.

Als u particulier bent waarom heeft u dan zakelijke contracten met lastiger voorwaarden?
Voortaan ook maar bij uw oude gewoontes blijven?

ne
door neodutchio - Jan 7, 2020 om 17:52
5165 Antwoorden / 12 Vragen
0

Eigenlijk een best nette manier van zaken doen. De tarieven zijn u vooraf bekend en een overstapboete wordt ook nog eens vergoed. Maar ja, als de verkoper bij een woonhuis staat kan hij niet vermoeden dat u nu een zakelijk contract heeft. Dus ook niet zo vreemd dat daar niet over gesproken wordt, enkel over een particuliere boete.

U kunt nu kiezen, terug naar Eneco tegen de overstapboete van Energie Direct. Of bij ED blijven en een gedeelte van de overstapboete betalen. Er is niets gebeurd dat tegen welke regel in gaat.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

ma
martin60 - May 15, 2024 om 11:53
Vakantie & reizen

Geschil met booking.com

Goedenmorgen
Wij hebben in december en januari een trip gemaakt door Spanje en hierbij meerdere malen via booking.com de hotels en appartementen geregeld want je komt bijna niet om ze heen.
Echter bij het boeken van een appartement en de betaling bleek opeens dat ik toen ik daar voor de deur stond ook nog de eigenaar 300 borg moest gaan betalen en maar moest afwachten of die dan de sleut ... Lees meer

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer

Ro
Rob30-06 - May 6, 2024 om 22:11
Huishouden & energie

Liander wil mijn meter vervangen

Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .

Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ? Lees meer