pa
door panache66 Jun 12, 2023 om 13:08
Huishouden & energie

Energiekosten

Ik betaal al heel lang weinig aan gas en licht. Toch kreeg ik dit jaar 170€ terug. Maar nu is het maandbedrag meer dan het dubbele geworden. Ik heb met ze gebeld, ja, er is van alles duurder geworden....
Kan dit zomaar?

5744 18 Rapporteer
ju
door juliomariner - Jun 12, 2023 om 13:12
1329 Antwoorden / 2 Vragen

U kunt het voorschot bedrag naar beneden stellen maar of u daar wat mee opschiet?

hereistom
door hereistom - Jun 12, 2023 om 13:27
739 Antwoorden / 1 Vragen

Daar is zo geen zinnig woord over te zeggen zonder de factuur en uw contract te kennen!?

Mabelle
door Mabelle - Jun 12, 2023 om 13:29
441 Antwoorden / 1 Vragen

En wat is dan het dubbele? Het dubbele van 25 euro is 50 euro, nog laag. Het dubbele van 50 euro is 100 euro, ook nog steeds laag. Had je een vast contract en is dat nu een variabel contract geworden? Het prijsplafond stopt eind van dit jaar, dus als je een variabel contract hebt, is het maar afwachten wat de prijs op 1 januari is.

Bovendien zijn allerlei bijkomende kosten inderdaad ook gestegen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 12, 2023 om 13:32
2088 Antwoorden / Vragen

Nee natuurlijk niet, als er sprake is van een tariefwijziging bent u daar vooraf over geïnformeerd. Leest u de mail van uw energieleverancier?

ne
door neodutchio - Jun 12, 2023 om 13:54
5161 Antwoorden / 12 Vragen

Wat waren uw verbruikscijfers afgelopen jaar en wat is het nu? Zonder uw verbruik en bijbehorende kosten te weten kan niemand er iets over zeggen.

mahadma
door mahadma - Jun 12, 2023 om 15:41
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Kan dit zomaar?

Ja, deze prijsontwikkeling is sinds Oekraïne/Rusland en de oorlog daar flink gestegen. dus het klopt. U betaalt trouwens een maandVOORSCHOT en bij de EINDEJAARSNOTA wordt uw verbruik afgerekend, met OF u moet bijbetalen (te weinig voorschot betaalt) OF u krijgt terug (meer voorschot/minder verbruik).

Franske1958
door Franske1958 - Jun 12, 2023 om 16:10
432 Antwoorden / 2 Vragen

Ook ik kreeg fors terug en ook mijn maandbedrag ging fors omhoog.
De oorzaak hier is dat 20 December aanstaande mijn 5 jaar vast voorbij zijn.

Iv
door Ivo W - Jun 12, 2023 om 20:57
731 Antwoorden / Vragen

Nee, dat kan niet zomaar.

Dat kan wel als door wijzigingen in de leveringstarieven en belastingtarieven (dit jaar is er bijvoorbeeld hogere energiebelasting op elektriciteit dan vorig jaar, en een paar honderd euro minder heffingskorting).

Alleen al de gewijzigde belasting- en vastrecht tarieven maken dit jaar de elektriciteitsrekening 30 tot 50 euro hoger dan vorig jaar.
En als u het geluk had dat u tot voor kort nog een 3-jarig vast contract had met 'oude' tarieven, dan gaat u nu mogelijk over naar variabele tarieven die momenteel 50% tot 75% (incl energiebelasting) hoger liggen dan de tarieven tot die tot halverwege 2021 werden aangeboden.

Kortom: het verhogen van uw maandbedrag mag niet zomaar. Maar er kunnen vele redenen zijn waarom het wél mag en zelfs zeer aan te raden is. Maar zonder informatie over uw tarieven van afgelopen jaar, van het huidige jaar, de hoogte van de maandbedragen en uw energieverbruik is er geen goed antwoord op uw vraag te geven.

Pe
door PeterKriek - Jun 13, 2023 om 15:16
2 Antwoorden / Vragen

Dit kan wel gebeuren als je van een vast contract naar een variabel contract gaat.
Bij een variabel contract kunnen de prijzen meerdere keren per jaar veranderen.
Ze moeten je wel infomeren over de prijsverhoging.
Heeft u daarover een mail gehad?
Meestal hebben ze in hun voorwaarden ook iets staan over wanneer en hoevaak ze hun tarieven mogen verhogen.

1paul
door 1paul - Jun 13, 2023 om 16:48
3167 Antwoorden / 0 Vragen

is uw vaste kontrakt toevallig afgelopen en heeft u nu een variabel kontrakt of iets van die aard????

beetje weinig info nu om iets zinnigs te kunnen zeggen, het is in ieder geval wel zo dat stroom nu gemiddeld 0,35ct kost per Kwh en gas 1.35 per M3....

reken maar uit wat u nu zou betalen dan....

me
door mein33 - Jun 13, 2023 om 17:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Mogelijk heeft u geld teruggekregen vanwege de verschillende Overheidsmaatregelen in 2022 om de energiekosten omlaag te brengen.
Zo is er o.a. twee maal € 190,00 euro via de energieleverancier uitgekeerd.

lo
door lovewinnie - Jun 13, 2023 om 19:15
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Waarschijnlijk is het contract afgelopen en gaat u over op variabel. En oud contract en nieuw is ongeveer het dubbele
( Oud is gas 70/80 cent per M3, nieuw zn 1.40 . Stroom oud zn 20 cent per kWh, niet zn 40 cent)
---

Ook had u in 2022 hele hoge energiekorting. Scheelt met 2023 zn 400 euro op jaarbasis wat u sowieso meer betaald ook al zou u contract niet aflopen. Ook is de btw omhoog van 9 naar 21. Al met al, zelfs met nog lopend oud contract zult u 2023 zn 600/700 euro meer betalen voor evenveel gas/stroom verbruik als ik 2022

ma
door marsgoddess - Jun 14, 2023 om 11:30
16 Antwoorden / Vragen

U kunt eisen dat dit veranderd wordt naar een bedrag dat past bij uw verbruik (met eventuele nieuwe belastingtarieven daarin verrekend).
Maar u zult voet bij stuk moeten houden, want het te veel innen en het later dan wel terugbetalen is een verdienmodel van energieleveranciers, al tientallen jaren.
U hebt absoluut recht op een bedrag dat klopt ten opzichte van uw gebruik, omdat de energieleveranciers regelmatig failliet gaan en u dan uw reeds betaalde termijnbedragen niet terugkrijgt. Het burgerlijk Wetboek geeft u het recht om niet als 'bank van lening' op te hoeven treden boven uw verbruik. U hoeft als consument ook het bedrijfsrisico van de energieleverancier niet te dragen met uw te hoge termijnbedragen.
Dat gezegd zijnde, het valt niet mee om energieleveranciers tot redelijke bedragen te krijgen. Velen verschuilen zich achter 'maar uw verbruik was vorig jaar hoger' en daar is het bedrag op gebaseerd'. Dat is een onzin argument. Want dat betekent namelijk ook dat energiebesparende maatregelen u niets opleveren tijdens het lopende jaar.
Zo ging ik zelf van 326 m3 gas naar 97m3 gas, door niet meer op gas te koken, maar in de magnetron, door koud te douchen en slechts zelden warm, door af te wassen met een elektrisch gekookte ketel warm water. Ik gebruik een excel spreadsheet dat exact bijhoudt wat ik verbruik en wat mijn energieleverancier Coolblue Energie mij iedere maand toe stuurt als 'overzicht energieverbruik'.  Ik heb nu al maanden ruzie (maar ze kunnen wat mij betreft naar de rechter) omdat ik op 1 maart al voldoende termijnbedragen had betaald om mijn totale jaarverbruik tot en met augustus te betalen. Sindsdien storneer ik de maandbedragen van 46 euro die Coolblue Energie per incasso afschrijft. Mijn prognose gebaseerd op de zomer van vorig jaar is dat ik zelfs zo nog 5 euro terugkrijgt. Dat is acceptabel. 230 euro terugkrijgen op een totale rekening van 275 euro is niet acceptabel, vandaar het storneren.

@q
door @qwerty@ - Jun 14, 2023 om 11:42
69 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb sinds 01-01-2022 een vast contract van 5 jaar, daar ben ik natuurlijk blij mee gezien de stroom en gas prijsstijgingen maar......, onder water zijn er wel stijgingen maar ook dalingen.

Per 01-01-2023 is mijn termijnbedrag met 190% verhoogd, JA 190%

Dit kreeg ik in mijn mail te zien:

Je nieuwe termijnbedrag

Op basis van de voor jou geldende tarieven vanaf januari 2023 (die zijn dus niet gestegen), de overheidsheffingen van 2023, gestegen netbeheerkosten, vind je hieronder jouw nieuwe termijnbedrag.

(Printscreen kan niet op deze plek geplaatst worden, of ik doe iets verkeerd ? Printje staat dus aan het begin van mijn reactie :-)

mo
door mof - Jun 14, 2023 om 11:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Niet zomaar. Het door u te betalen voorschotbedrag moet in redelijke verhouding staan tot de daadwerkelijke kosten. Zodat u nooit heel veel terugontvangt danwel hoeft bij te betalen.
U kunt om een specificatie vragen. Wordt deze niet afgegeven kunt u een klacht bij de autoriteit consument en markt neerleggen. Pas op, vooral kleine energie bedrijven die in kritische
staat verkeren/tegen faillissement aan, vragen u extra te betalen. Dat geld bent u kwijt als het bedrijf daadwerkelijk failliet gaat  en u bij een andere aanbieder wordt ondergebracht.

ro
door ronny530 - Jun 14, 2023 om 12:00
2790 Antwoorden / 41 Vragen

Blijkbaar zijn alle maatregelen die de regering in 2022 heeft getroffen aan u voorbij gegaan. Denk dan aan de tijdelijke lagere btw, de tijdelijke verhoging van de teruggave energiebelasting en dan reken ik de 2 maal 190 euro compensatie niet mee want die was bedoeld om het maandelijke voorschot te compenseren. Met de komst van het prijsplafond zijn die tijdelijke maatregelen weer ongedaan gemaakt en betaald meer voor gas en stroom en gebaseerd op uw jaarlijkse verbruik wordt een voorschotbedrag per maand voorgesteld. Er van uitgaande dat u een variabel energiecontract heeft afgesloten is het zeker niet slim om het voorschot naar beneden bij te stellen want dat kan aan het eind van het verbruiksjaar een hoge nabetaling opleveren en is een regeling treffen bijna geen optie omdat u het voorschot voorstel niet heeft gevolgd.