ge
door gewoon.adje Jul 28, 2021 om 20:35
Huishouden & energie

Enexis wil míjn meterstand weten. Maar ik zit bij Essent. Ben ik dat verplicht

Ben ik dat verplicht om door te geven. Ze kunnen dat toch ook aan Essent vragen

25779 17 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Jul 28, 2021 om 20:44
11566 Antwoorden / 51 Vragen

Even voor een duidelijke beeldvorming:

U zit NU bij essent en bent van plan over te stappen naar eneco. Is dit juist?

Uitgaande van deze anamnese is het reeel dat u de start meterstand voor eneco ook even doorgeeft aan eneco. En natuurlijk de eindstand voor essent doorgeeft aan essent, lijkt mij niet echt bepaald hogere wiskunde.

Als ik het fout begrijp, a u b  uitleg hoe dan wel.

jantje7
door jantje7 Jul 28, 2021 om 21:36
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Hoe komt u aan deze redenering???

mahadma
door mahadma Jul 28, 2021 om 22:38
11566 Antwoorden / 51 Vragen

Excuses, mea culpa

va
door vanlotjegetikt - Jul 28, 2021 om 20:44
809 Antwoorden / Vragen

Enexis zal dat niet mogen vragen aan Essent. Iets met AVG

Iv
door Ivo W Jul 28, 2021 om 22:46
734 Antwoorden / Vragen

De meter zal in dit geval eigendom zijn van Enexis. Enexis is namelijk een netbeheerder in grote delen van Nederland. De netbeheerder is verplicht om eens in de zoveel tijd de meterstanden te verifiëren. De huurder van de meter, cq gebruiker van het pand waar de meter gemonteerd is is wettelijk verplicht mee te werken aan het verzoek om toegang tot de meter te verlenen voor de meter opnemer. . Bij hardnekkige weigering kan de netbeheerder desnoods via de rechtbank toegang tot de meter eisen. Die eis zal in praktijk altijd worden toegewezen en dan komt de netbeheerder vervolgens 'gewoon' langs in gezelschap van de deurwaarder, slotenmaker en politie om de meterstanden op te nemen. Alle kosten voor de rechtszaak, deurwaarder, slotenmaker etc zullen dan worden verhaald op de gebruiker van het pand die geen toegang wilde verlenen.

Va
door VanderAppel Jul 29, 2021 om 09:59
3 Antwoorden / Vragen

U haalt dingen door elkaar. Enexis is een netbeheerder en die gaat dus over de meter. Zeker als meneer geen 'slimme meter' heeft moet Enexis er af en toe aan te pas komen om de standen te vragen en soms fysiek op te nemen. Enexis is geen concurrent van Essent. Enexis is het vroegere onderhoudsbedrijf van Essent, dat Enexis is gaan heten nadat de vrije energiemarkt in 2004 een ding werd.

va
door vanlotjegetikt Jul 29, 2021 om 13:12
809 Antwoorden / Vragen

Wij hebben hier als netwerkbeheerder Tennet, weet dus waar ik het over heb.

Iv
door Ivo W Jul 30, 2021 om 09:46
734 Antwoorden / Vragen

Tennet beheert alleen het hoogspanningsnet. Ik denk niet dat u een rechtstreekse aansluiting op het hoogspanningsnet heeft. Of heeft u een hoogoven danwel olieraffinaderij in uw tuin staan? Of bent u tuinder met eigen gascentrale?  Normale consumenten hebben namelijk géén aansluiting op het net van Tennet.

va
door vanlotjegetikt Jul 30, 2021 om 20:13
809 Antwoorden / Vragen

Stedin

ma
door malty - Jul 28, 2021 om 20:46
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Eens in de 3 jaar vraagt de netbeheerder om de meterstanden door te geven.

Lees eens hier Waarom moet ik de meterstanden aan Enexis Netbeheer doorgeven?

ge
door gewoon.adje - Jul 28, 2021 om 21:22
2 Antwoorden / 2 Vragen

Nee ik zit al jaren bij Essent. Ze wilde eerst een slimme meter plaatsen. Dat heb ik geweigerd. Nu willen ze de meterstand weten. Via een brief.

jantje7
door jantje7 Jul 28, 2021 om 21:33
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Essent wil alleen maar energie leveren. De netbeheerder, in dit geval Enexis, heeft opdracht alle analoge meters te vervangen door slimme meters.
Dat dit geweigert kan worden is voor sommigen mooi meegenoemen

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 28, 2021 om 21:45
2093 Antwoorden / Vragen

Energieleveranciers plaatsen helemaal geen meters, dat doen netbeheerder. En ik dacht ook eigenlijk dat die de standen juist doorgeven aan de energieleveranciers maar dat kan met die nieuwe meters wel eens veranderd zijn. Blijft er niets geks aan een netbeheerder die de stand opvraagt, net als dat die netbeheerder ergens volgend jaar uw meter ook gaat vervangen.

Va
door VanderAppel Jul 29, 2021 om 10:05
3 Antwoorden / Vragen

"Dat heb ik geweigerd". Waarom? Deze weigering impliceert dat u denkt dat een slimme meter iets slechts is, iets dat niet te vertrouwen is. Een slimme meter zorgt er alleen maar voor dat u nooit meer zelf de standen hoeft door te geven, dat standen continu doorgegeven worden zodat er een veel duidelijker beeld ontstaat van uw verbruik (wat heel handig is als u een keer moet bijbetalen en niet goed kan plaatsen waarom dat is), etc. Wellicht bent u kritisch op de digitalisering van de wereld vanuit privacy-overwegingen. Terecht. Maar dat is in het geval van slimme meters echt totaal niet aan de orde.

Ik vind het verrassend hoe u niet snapt dat het één uit het ander volgt. U weigert een slimme meter. Dan snapt u toch ook wel dat u de standen dus zelf moet doorgeven? En dat doet u aan Enexis. Hoe moeilijk is dit nou?

jantje7
door jantje7 - Jul 28, 2021 om 21:35
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Zoals gemeld is Enexis de netbeheerder en Essent de energie leverancier. U heeft geen slimme meter, dus moet Enexis bij u de meterstand komen opnemen of u vragen deze door te geven. Enexis geeft de standen door aan Essent.

gerbera
door gerbera - Jul 28, 2021 om 21:36
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Essent is uw energieleverancier en Enexis is de netbeheerder. Dit zijn dus 2 verschillende bedrijven waarvan Enexis als netbeheerder uw meterstanden kan opvragen. Dus ja gewoon opgeven.

Iv
door Ivo W - Jul 28, 2021 om 22:56
734 Antwoorden / Vragen

Enexis is de netbeheerder en daarmee de eigenaar van de gas en elektra meters in uw woning. U bent wettelijk verplicht uw medewerking te verlenen aan het vaststellen van de juiste actuele meterstanden door de netbeheerder, in uw geval Enexis. U zult dus gehoor moeten geven aan het verzoek om de standen door te geven.
Sterker nog: wanneer Enexis een meter opnemer bij u langs stuurt, bent u (na controle van het legitimatiebewijs) verplicht om deze medewerker binnen te laten en toegang te geven tot uw meterkast.

Wanneer u dit allemaal weigert, dan kan dat een hele dure grap voor u worden.

pe
door peentjes - Jul 29, 2021 om 00:03
421 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft blijkbaar een account bij Essent. Ik heb er een bij Delta. Wat denkt u als een andere leverancier mij vraagt om info? Ik reageer er niet op. Dat kunt u ook doen. Verplichtingen zijn wat mij betreft helemaal niet aan de orde.

Va
door VanderAppel Jul 29, 2021 om 10:09
3 Antwoorden / Vragen

Enexis is geen andere, concurrerende leverancier. Enexis is een netbeheerder/netwerkbedrijf. Zij onderhouden alle fysieke elementen van het energienetwerk, dus leidingen, verdeelkastjes, meters. Zeker als meneer geen slimme meter heeft (hij is zelf zo 'slim'... geweest om een slimme meter te weigeren) moeten er natuurlijk standen worden doorgegeven. Soms doe je dat bij de energieleverancier (eigenlijk niets anders dan de partij die de adminstratie doet), maar één keer in de zoveel tijd moeten die standen natuurlijk wel gecontroleerd worden, anders kun je daar natuurlijk mee frauderen. Omdat de netbeheerder over de meter gaat is het dus de netbeheerder die die standen controleert.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 29, 2021 om 06:51
7209 Antwoorden / 3 Vragen

Enexis Netbeheer is een Nederlandse netbeheerder die is voortgekomen uit Essent. Enexis Netbeheer verzorgt de distributie van energie in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland. Enexis Netbeheer valt onder Enexis Groep, en zij had in 2020 zo'n 4800 werknemers en 5,2 miljoen klantenaansluitingen. Het beheert ongeveer 142.000 kilometer elektriciteitskabel en 46.000 km gasleiding.Wikipedia

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 29, 2021 om 09:20
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@GEWOONADJE: als al ook door anderen gezegd, gewoon doorgeven om simpelweg problemen te voorkomen. De netbeheerde is eigenaar van de meter en heeft het recht om dat te vragen. En waarom zou u geen slimme meter willen? Het maakt het opgeven van meterstanden onnodig en u ontvangt dan tevens iedere maand een overzicht van uw leverancier met daarin uw energieverbruik van afgelopen maand en verschil met de vorige maand naast een overzicht van gemiddelde situaties m.b.t. verschillen gezinssamenstelling/woning. Daarbij wordt dan indie er aanleiding toe wordt gezien een aanpassing van uw maandelijkse voorschot bedrag gedaan. De reden daarvan is dat dan bij aanpassing het positieve of negatieve saldo bij de eind/jaarafrekening dan zo gering als mogelijk is.

Hoe dan ook: voldoen aan de vraag van de netbeheerder.  (Ps. Essent maakt voor de levering aan u gebruik van het netwerk van ENEXIS en dus 'zit u ook bij die netbeheerder'.)

Va
door VanderAppel - Jul 29, 2021 om 09:56
3 Antwoorden / Vragen

De antwoorden op deze vraag zijn het bewijs dat je niet alleen kritisch moet zijn op de wereld búiten KASSA, maar ook op gebruikers ván KASSA. Ik hoop dat dit forum moderators en fact-checkers heeft en foute antwoorden verwijdert, want dit is echt heel slecht - KASSA-gebruikers die zelf fake news de wereld in brengen.

Het grote misverstand bij de vraagsteller en sommige beantwoorders is dat Essent en Enexis concurrende commerciele partijen zijn. Dit is niet zo. Kort gezegd, zoals anderen ook al gezegd hebben: Enexis is een netbeheerder (of netwerkbedrijf), Essent is een leverancier. Helaas zijn deze termen soms wat verwarrend, dus hier een wat uitgebreidere uitleg.

'Vroeger' hoefde en kon je niet kiezen aan wie je de energierekening betaalde - je had gewoon één partij, afhankelijk van je locatie. Deze partij onderhield het netwerk, nam je standen op en stuurde je rekeningen. Heel makkelijk en overzichtelijk. In 2004 is dat veranderd. Om concurrentie en keuzevrijheid (en dus theoretisch lagere prijzen) te bevorderen gingen we naar een 'vrije energiemarkt'. Logischerwijs bleven de bedrijven die je lokale fysieke netwerk onderhouden gewoon hetzelfde, maar vanaf 2004 kun je kiezen aan wie je de rekening betaalt. Het kan dus, theoretisch, zijn dat je netwerkbedrijf zijn hoofdkantoor heeft in Groningen maar je leverancier een bedrijf is in Maastricht. Logischerwijs kan er maar één eigenaar en onderhoudsbedrijf zijn van de leidingen, de kastjes, de verdeelstations, etc., maar je kunt wél kiezen voor de partij met de laagste tarieven op met een gratis iPad als je overstapt.

Klinkt goed, maar de vrije energiemarkt heeft meer verwarring en problemen dan voordelen opgeleverd. Opeens moesten bedrijven om kunnen gaan met jaarlijks switchende klanten, waarvoor dus uitwisseling van gegevens nodig is tussen al die commerciele partijen, inclusief verbruiksgeschiedenis, standen, etc. Dat ging zeker de eerste jaren regelmatig fout. Ook moest het aan de consument worden uitgelegd. Uw vraag en sommige antwoorden maken duidelijk dat na 17 jaar (!) vrije energiemarkt veel mensen dit nog steeds niet snappen. Aan de ene kant vind ik dat onbegrijpelijk, want deze informatie is goed terug te vinden en wordt ook regelmatig gegeven en toegelicht in brieven en op websites. Aan de andere kant vind ik het begrijpelijk en blijft het een rare materie, omdat het eigenlijk een beetje een wassen neus is (veel leveranciers met een onafhankelijk klinkende naam zijn gewoon een onderdeel van bijvoorbeeld het moederbedrijf van Essent) én omdat het woord 'leverancier' eigenlijk ook fysieke levering impliceert, wat dus niet zo is. De energieleverancier is eigenlijk niets anders dan de partij die uw financiele energieadministratie doet, niet de fysiek leverende partij. Bovendien levert het weinig op, zoals ook andere beantwoorders hebben gezegd: een groot deel van je rekening zijn de vaste kosten van het netwerk en die kosten zijn er nou eenmaal.

Toen de energiemarkt vrij werd hebben de netwerkbedrijven (tot 2004 waren dat gewoon de onderhoudsafdelingen van hetzelfde bedrijf, even simpel gezegd) andere namen gekregen, voor de duidelijkheid. Het netwerkonderdeel van Essent ging Enexis heten. U zit dus, toevallig of niet, bij twee bedrijven die vroeger gewoon één waren.

Uw meter is een fysiek ding en dus onderdeel van het netwerk. Het netwerk wordt onderhouden door het netwerkbedrijf. Enexis is uw netwerkbedrijf. Dus zij nemen uw standen op. Het is dus geen kwestie van 'verplicht' (hoewel dat eigenlijk wel zo is), maar meer een kwestie van 'normaal'.

Zeker als u geen slimme meter hebt moeten de standen één keer in de zoveel tijd fysiek gecontroleerd worden, want uw verbruik tussen deze fysieke controles in is gebaseerd op óf schatting óf eigen opname. Beide kunnen verkeerd zijn.

Als laatste een wat minder objectieve opmerking: tenzij u heel jong bent en voor de eerste keer zelf energierekening betaalt vind ik het wat moeilijk om uw vraag te plaatsen, aangezien u theoretisch al heel vaak uw standen hebt doorgegeven aan Enexis.

pietro1948_54583
door pietro1948_54583 - Jul 30, 2021 om 11:06
16 Antwoorden / 0 Vragen

Enexis is geen energieleverancier, maar verzorgt de distributie van energie door o.a. Zuid-Nederland. Daar heb je dus geen contract mee. Maar Enexis vraagt de meterstanden op voor o.a. Essent, waarna Essent je de jaarrekening stuurt.

ma
door malty Jul 31, 2021 om 18:12
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Fout, voor de jaar- of eindafrekening geef je de meterstanden door aan de leverancier.

pietro1948_54583
door pietro1948_54583 Jul 31, 2021 om 19:13
16 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb slimme meters. Die worden door Enexis, de distributiemaatschappij, afgelezen. Enexis geeft de meterstanden door aan Essent (of als je een contract met een andere energieleverancier hebt naar die andere energieleverancier). De energieleverancier stuurt je dan de jaarrekening. Er zit dus geen enkel addertje onder het gras. Gewoon de standen doorgeven aan Enexis.

ma
door malty Jul 31, 2021 om 19:39
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De TS heeft geen slimme meters, de netbeheerder vraagt in zijn geval elke 3 jaar ter controle zijn meterstanden door te geven.

R.
door R.Kats - Jul 30, 2021 om 11:18
4 Antwoorden / Vragen

Lees dit eens; https://www.enexis.nl/algemeen/zoeken?search=meterstanden+doorgeven

jewee
door jewee - Jul 30, 2021 om 11:22
61 Antwoorden / Vragen

Daarom dus....Enexis is uw netbeheerder:

Uw energieleverancier is verantwoordelijk voor het verzamelen, controleren en verwerken van de meterstanden en vraagt elk jaar om de meterstanden door te geven. Enexis is uw netbeheerder. Eens in de 3 jaar controleren wij de meterstanden in uw pand. In het verleden kwam er altijd een meteropnemer bij u langs. Dat is niet meer nodig: u kunt de stand(en) nu snel en eenvoudig zelf aan ons doorgeven.

anduril
door anduril - Jul 31, 2021 om 17:41
167 Antwoorden / 1 Vragen

Eenvoudig: Essent is de leverancier en Enexis is de netbeheerder.  Het opgeven van meterstanden gaat aan de netbeheerder.  Zo is dat nu eenmaal geregeld.

ma
door malty Jul 31, 2021 om 17:58
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Vreemd, ik geef al elk jaar mijn meterstanden aan de leverancier door en niet aan de netbeheerder.

li
door liadegroof - Aug 1, 2021 om 11:02
11 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft Enixis niks mee te maken als je daar geen energie van afneemt.

Ki
door Kiekeboetje Aug 1, 2021 om 11:14
11 Antwoorden / Vragen

In mijn ogen is dit niet correct.