ni
door nikkee Dec 10, 2010 om 14:21
Huishouden & energie

Expansievat op zolder, cv in bijkeuken

Momenteel zijn wij druk aan het verbouwen van ons nieuwe huis. Zo hebben wij er een stuk aan laten zetten en de cv van de eerste verdieping naar de nieuwe bijkeuken laten plaatsen. Eerst wilden wij deze wel op zolder, maar omdat die te laag zou zijn kozen we voor de bijkeuken. Bijkomend voordeel was dat als de cv installatie ooit zou lekken, wij geen schade boven zouden ondervinden en het lokaal blijft in de bijkeuken. En we hebben straks vloerverwarming beneden, boven radiatoren en de natuurlijk ook nog de badkamer.

Nou was laatst de installateur om de cv te installeren. Hij had wat moeite om het expansievat in de bijkeuken te plaatsen en heeft toen het expansievat op zolder geplaatst. Als ik moet gokken zit het expansievat straks dus zo'n 12 meter van de cv af. Kan dit? Is dit wel verstandig? Heeft dit nog gevolgen voor bijvoorbeeld de energiekosten?

Ik heb er geen verstand van, dus hopelijk wil iemand deze leek geruststellen of juist uitleggen dat het expansievat beter in de buurt van de cv geplaatst kan worden.

16789 16 Rapporteer

vladja
door vladja - Dec 10, 2010 om 14:34
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dat is een ver van ideale situatie. Een expansievat voorkomt te grote drukverschillen in het systeem. Deze ontstaan door het uitzetten van het water bij verwarming. Zonder expansievat zou de druk in het systeem zo hoog kunnen oplopen dat op een koude ochtend een leiding of een ander onderdeel in het systeem openbarst.

Aangezien het verwarmen in de ketel gebeurt, moet de druk via een flink aantal meters leiding een eind weg op zolder worden opgevangen.

Vladja

erik008
door erik008 - Dec 10, 2010 om 14:37
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Het aansluitpunt van het expansiesysteem is bij voorkeur in de retourleiding van de
installatie, omdat de temperatuur er de levensduur van het membraam ten goede komt en
de diffusie van lucht doorheen het membraam vermindert.
Het expansiesysteem wordt steeds aan de zuigzijde van de circulator geplaatst, omdat dit
het hydraulische nulpunt van de installatie is.

ro
door ron530 - Dec 10, 2010 om 14:50
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Naar mijn bescheiden mening is de hele opstelling verkeerd. De ketel is nu gesitueerd in de bijkeuken en heeft nogal wat energie nodig om de bovenliggende verdiepingen te verwarmen. Het expansievat zorgt voor een gelijke druk in het systeem waar deze geplaatst wordt maakt weinig uit.

erik008
door erik008 - Dec 10, 2010 om 15:05
1401 Antwoorden / 25 Vragen

De plek maakt wel degelijk uit.
Aangezien dat de druk boven, veel lager is als beneden.
Ook de voordruk in het vat moet boven anders zijn als beneden.
Een vat hoort dicht bij de ketel te zitten in de retourleiding.

wolfenjong
door wolfenjong - Dec 10, 2010 om 15:05
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Dat maakt niet uit waar dat vat hangt, bij de ketel is makelijker voor de controle maar verder maakt dat niet uit waar het vat hangt, is de zolder niet vorstvrij zou u het vat in kunnen pakken met glaswol of zo iets, maar de werking is het zelfde.

Succes er mee.

ni
door nikkee - Dec 10, 2010 om 15:06
25 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 10 dec 2010, 14:50]Naar mijn bescheiden mening is de hele opstelling verkeerd. De ketel is nu gesitueerd in de bijkeuken en heeft nogal wat energie nodig om de bovenliggende verdiepingen te verwarmen. Het expansievat zorgt voor een gelijke druk in het systeem waar deze geplaatst wordt maakt weinig uit.

Ben ik met je eens. Maar onze zolder is maar 150 cm hoog en volgens de nieuwe bouwschriften mag een cv daarom niet op zolder, schijnt er minimaal 180 cm te moeten zijn. Hij hing eerst op de overloop, maar omdat wij de badkamer aan het uitbreiden zijn, is daar geen plek meer voor. Daarom de cv in de bijkeuken. Daarnaast is het huis nu goed geïsoleerd en is er in de slaapvertrekken niet veel extra warmte nodig. Al was het voor de badkamer natuurlijk wel idealer geweest om boven de cv te hebben, daar wordt het meeste warme water verbruikt.

Nou zie dat de meningen nogal al verdeeld zijn over de plek van het expansievat. Zou het trouwens ook nog schelen in energiekosten als deze dichter bij de cv zit of maakt dat geen verschil?

erik008
door erik008 - Dec 10, 2010 om 15:16
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Het regelbereik van het vat is op zolder veel minder.
Kijk eens of een ander model vat de uitkomst bied.
Er is tegenwoordig meer te koop, ook platte vaten.

poltol
door poltol - Dec 10, 2010 om 15:19
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Als je een Cv-ketel plaats, ga dan goed na hoe lang de afstanden zijn die het verwarmde water aflegt. Hoe groter de afstand, hoe meer stookkosten er aan verbonden zitten. Door de afstanden zo kort mogelijk te houden, kun je op de lange termijn een hoop geld besparen. Dus als u boven matig verwarmt en beneden goed verwarmt is uw keuze geen verkeerede.

De aansluiting van het expansievat noemt men (druk)punt en wordt vrijwel altijd voor de circulatie pomp geplaatst, dus zo kort mogelijk bij de ketel.
Om de levensduur zo lang mogelijk te houden van pomp (cavitatie) en vat wordt het expansievat bij voorkeur in de retour geplaatst = koudste punt.
Verder moeten de meeste vaten met het membraan horizontaal worden geplaatst en met de aansluiting aan de bovenzijde voor ontluchten.
En tussen expansievat en ketel mogen geen andere zaken op de leiding aangesloten zijn zoals bv een veiligheid of vulpunt.

Maar ............... er zijn ook CV geleerden die zeggen dat het niet uitmaakt waar het vat zich bevindt. De druk in het systeem is immers overal, boven iets minder als beneden, hetzelfde en gedraagt zich door het gesloten CV systeem als één vat met dezelfde druk.

Belangrijk is wat de ketelfabrikant voorschrijft.
U heeft immers alleen garantie bij een juiste plaatsing/motage van alle componenten.

Vr.gr. poltol

erik008
door erik008 - Dec 10, 2010 om 15:26
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Ook loop je de kans, dat een onderhoudsbedrijf er over valt en de ketel weigert toe te laten voor een onderhoudscontract.

ro
door ron530 - Dec 10, 2010 om 15:28
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het expansievat houdt de druk in het systeem constant. Het maakt niet uit waar deze opgenomen is. Het vat heeft geen invloed op het energie gebruik, de opstelling echter wel. Warm water oppompen naar boven met alle verliezen van dien kosten meer energie. Ergo geen goede opstelling

erik008
door erik008 - Dec 10, 2010 om 15:40
1401 Antwoorden / 25 Vragen

@ron530
Jij denkt dat water 12 meter omhoog pompen meer energie kost, dan water 12 meter omhoog zuigen?

ni
door nikkee - Dec 10, 2010 om 15:56
25 Antwoorden / 6 Vragen

Er zijn dus nogal verschillende meningen. De installateur zal trouwens ook onderhoud doen, dus wat dat betreft zal het geen probleem zijn. Ik zit me echt af te vragen of het qua energiekosten niks uitmaakt en of het voor het systeem niet beter is om deze gewoon in de bijkeuken te plaatsen. Mocht er iemand nog een mening er over hebben, dan zie ik dat graag! Ik heb er gewoon weg geen verstand van.

Voor de geïnteresseerden, wij krijgen een cv van Nefit, topline compact (HRC 30)

erik008
door erik008 - Dec 10, 2010 om 15:59
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Als je zeker wilt zijn...vraag Nefit 0570 - 678 500

cvtechnieker
door cvtechnieker - Dec 12, 2010 om 20:53
80 Antwoorden / 15 Vragen

Het geniet de voorkeur dat een drukvat zo dicht als mogelijk wordt gemonteerd bij de cv in de leiding ( tegenwoordig de retourleiding) aan de zuigzijde van de pomp. Dit is omdat dan het 0 punt in de cv installatie zo klein mogelijk te houden en om te voorkomen dat er cavitatie ontstaat ( luchtbellen) in de pomp.

ni
door nikkee - Dec 13, 2010 om 13:11
25 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb dezelfde vraag neergelegd bij Nefit en kreeg dit als reactie:

Het expansievat dient zo dicht mogelijk bij het toestel op de retourleiding aangesloten te worden.
Indien het expansievat elders wordt gemonteerd zal dit het zogenaamde nulpunt in de installatie wijzigen.
Dit behoeft geen grote gevolgen te hebben maar wel invloed hebben op drukschommelingen (en daarmee invloed op de energiekosten).
Mogelijk kan het expansievat boven het toestel worden gemonteerd, overleg dit met uw installateur.

We gaan dus maar even in overleg met de installateur of het nog anders kan.

Ik wil jullie ook ontzettend bedanken voor jullie meningen en gedachten erover. Super!

cvtechnieker
door cvtechnieker - Dec 13, 2010 om 21:06
80 Antwoorden / 15 Vragen

Gelukkig ben ik nog goed op de hoogte van de huidige techniek ;-)

=nikkee schreef op maandag 13 dec 2010, 13:11: Ik heb dezelfde vraag neergelegd bij Nefit en kreeg dit als reactie:

Het expansievat dient zo dicht mogelijk bij het toestel op de retourleiding aangesloten te worden.
Indien het expansievat elders wordt gemonteerd zal dit het zogenaamde nulpunt in de installatie wijzigen.
Dit behoeft geen grote gevolgen te hebben maar wel invloed hebben op drukschommelingen (en daarmee invloed op de energiekosten).
Mogelijk kan het expansievat boven het toestel worden gemonteerd, overleg dit met uw installateur.

We gaan dus maar even in overleg met de installateur of het nog anders kan.

Ik wil jullie ook ontzettend bedanken voor jullie meningen en gedachten erover. Super!