na
door navaisha Nov 10, 2011 om 15:34
Huishouden & energie

Garantie

De 2e helft van augustus 2002 heb ik een complete nieuwe keuken gekocht. De kranen hiervoor zijn van Grohe. Mijn keukenkraan heeft een handdouche. Binnen 5 jaar is deze douchekop bovenop gebarsten. Van de leverancier heb ik begin 2007 een nieuwe kop gekregen omdat de garantie van 5 jaar nog niet voorbij was. Nu heb ik weer hetzelfde euvel en we zijn 4 jaar verder. Eventueel onder een coulanceregeling zou ik een nieuwe kop of nieuwe kraan kunnen krijgen. Ik begrijp hier niets van een kraan die mij meer dan 300 euro heeft gekost die mag toch niet iedere 4 jaar kapot gaan. Het servicepunt van Grohe Nederland stelt dat de garantie om is en ik dus nergens meer recht op heb. Wat is wijsheid in deze?

13451 12 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 10, 2011 om 15:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo navaisha,

.....Wat is wijsheid in deze?.....

Gebruik maken van de coulanceregeling die je geboden wordt.
Een vervanging binnen de garantietermijn betekent niet dat je dan opnieuw garantie krijgt op de nieuw geplaatste apparatuur. Beetje raar, maar waar.

Uit de garantievoorwaarden:
3.1 Garantietermijn
De garantietermijn bedraagt 5 jaar na aankoop van het product. Voor het doen gelden van een aanspraak op garantie, moet de rekening - waaruit de aankoopdatum duidelijk moet blijken - worden overlegd. Bij toepassing in bedrijven bedraagt de garantietermijn eveneens 5 jaar onder voorwaarde van regelmatig onderhoud, minstens eenmaal per jaar. De garantietermijn wordt door een reparatie of onderdelenlevering in de garantietijd noch vernieuwd, noch verlengd.

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - Nov 10, 2011 om 15:43
16842 Antwoorden / 108 Vragen

navaisha, in principe mag dit natuurlijk niet iedere 4 jaar kapot gaan. Echter, ik zou toch maar met de coulance "aanbieding" akkoord gaan, omdat Grohe stelt dat de garantie periode om is. Ga je steggelen, dan gaan zij dat ook doen en moet je alsnog de kraan betalen. Misschien dat deze kraan langer meegaat. 't Voorkomt in ieder geval een hoop ergernis en ik ben van mening dat het een goed aanbod is, ook na 4 jaar!

an
door anentonio - Nov 11, 2011 om 13:25
2 Antwoorden / 0 Vragen

De garantie van Grohe is dat ze voor 100% achter hun producten staan.
Ruim 7 jaar had ik een dure keukenmengkraaan waar putcorosie ontstond.
Na demontage heb ik het laten zien bij de Grohe dealer en kreeg gelijk een nieuwe.
Probeer het zo.

ba
door bakkersjors - Nov 11, 2011 om 16:40
48 Antwoorden / 0 Vragen

Hebben hetzelfde meegemaakt met een soortgelijke kraan van Grohe.De eerste
keer( na ruim een jaar) gelijk een nieuwe van de keukenzaak meegekregen.
De 2e na weer ruim een jaar, wel een nieuwe meegekregen ,maarrrrrrrrrrrrr er gelijk bijgezegd dat ze niet bezig konden blijven.
De 3e ging kapot na ruim 2 jaar en pas na heftig aandringen onzerzijds werd deze ook weer vervangen.
Wij kregen pas toen te horen dat het een fabricagefout betrof, en ja hoor deze functioneert nu al ruim 6 of 7 jaar naar volle tevredenheid.
Het betrof een chromen handdouche en nu komt het: het chroom is dus chroom over een KUNSTSTOF binnenwerk, en dat gaat natuurlijk na verloop van tijd lekken.
Bij de laatste is het volgens mij helemaal chroom en volia probleem opgelost.

na
door navaisha - Nov 11, 2011 om 16:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo bakkersjors,

inderdaad is het binnenwerk kunststof van de handdouche. 1e Vraag was dan ook " heeft u een closedin boiler? " Niet dus. Het warme water moet van de zolder af komen dus duurt even. Tsja door het warme en koude water krimpt en zet het kunsstof uit. Hoezo logisch? Dit is volgens de leverancier ook de reden dat de handdouche gescheurd is aan de buitenkant. Het chroom dus. Maar zoals ik al eerder stelde is het toch een normaal gegeven dat er koud en warm water uit een keukenkraan komt?
Mijn leverancier is nu aan het uitzoeken of het een fabricagefout is. Mijn inziens is het dat ook, gezien de stelling die ik hierboven inneem. Ik ben benieuwd hoe lang dit gaat duren, en wie het eerst gaat steggelen.

Wordt vervolgd, alvast bedankt voor jullie reactie zover!

donna53
door donna53 - Nov 11, 2011 om 18:38
98 Antwoorden / 10 Vragen

Heel vervelend en trouwens raar dat je op de nieuwe ''kop'' niet opnieuw 5 jaar garantie krijgt.
Je kunt beter een soortgelijke kraan bij Ikea kopen. Heb ik ook gedaan. Daar heb je 10 jaar garantie op en mocht de kraan toch stuk gaan dan krijg je een hele nieuwe kraan. Daarna heb je weer opnieuw 10 jaar garantie.

edrick3
door edrick3 - Nov 11, 2011 om 18:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@donna53,

.....Daarna heb je weer opnieuw 10 jaar garantie......
Kun je deze bewering staven met een verwijzing naar waar dit staat??
Of is de wens de vader van de gedachte.
Kan hierover niets in de garantiebepalingen van Ikea vinden, maar dat kan dus aan mij liggen.

Gebruikelijk is een éénmalige garantieperiode (zie mijn 1e antwoord), hoe raar dit misschien ook is voor je gevoel.

Met vr.gr.

ka
door kasseur - Nov 11, 2011 om 19:30
11 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=navaisha schreef op donderdag 10 nov 2011, 15:34]De 2e helft van augustus 2002 heb ik een complete nieuwe keuken gekocht. De kranen hiervoor zijn van Grohe. Mijn keukenkraan heeft een handdouche. Binnen 5 jaar is deze douchekop bovenop gebarsten. Van de leverancier heb ik begin 2007 een nieuwe kop gekregen omdat de garantie van 5 jaar nog niet voorbij was. Nu heb ik weer hetzelfde euvel en we zijn 4 jaar verder. Eventueel onder een coulanceregeling zou ik een nieuwe kop of nieuwe kraan kunnen krijgen. Ik begrijp hier niets van een kraan die mij meer dan 300 euro heeft gekost die mag toch niet iedere 4 jaar kapot gaan. Het servicepunt van Grohe Nederland stelt dat de garantie om is en ik dus nergens meer recht op heb. Wat is wijsheid in deze?

grohe wil niet zeggen kwaliteit (uit ondervinding)een goedkope kraan gaat net zo lang of langer mee,

jo
door joskaa - Nov 11, 2011 om 21:02
80 Antwoorden / 44 Vragen

Heb in heel het huis bij de bouw ervan Grohe kranen/douchekoppen laten plaatsen.
Nagenoeg al deze kranen moesten binnen 3 tot 5 jaar vervangen worden omdat de reparatiekosten me veel te hoog waren. Heb ze vervangen door Praxis kranen en Lidl kranen. Die van de Lidl zijn spotgoedkoop en héél goed; die van Praxis ook en daar krijg je 3 tot 5 jaar jaar garantie op

maanaap
door maanaap - Nov 13, 2011 om 11:07
45 Antwoorden / 1 Vragen

Beste bakkersjors.

Waterkranen bestaan nooit helemaal uit chrome, maar worden gegoten uit een messing of koper legering en daarna verchroomd.

Grohe was vroeger een Duits familiebedrijf, toen was de kwaliteit nod Duitse grundlichkeit.

Maar omdat er geen opvolger voor het bedrijf was werd dit verkocht aan een Britse investeerder die het bedrijf 5 jaar runde en een rendement van ik dacht ongeveer 24 procent behaalde na enige jaren is het bedrijf verkocht aan Amerikaans hedge fonds en waren niet tevreden met het resultaat, zij moesten een rendement van min. 55 procent hebben, met het gevolg dat het bedrijf naar Thailand werd verplaats, met duizenden ontslagen in Duitsland.

Maar ook zo als blijkt goedkopere grondstoffen wat de kwaliteit niet ten goede komt.

M.vr.gr. maanaap

ampi
door ampi - Nov 13, 2011 om 13:36
17 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 11 nov 2011, 18:54]@donna53,

.....Daarna heb je weer opnieuw 10 jaar garantie......
Kun je deze bewering staven met een verwijzing naar waar dit staat??
Of is de wens de vader van de gedachte.
Kan hierover niets in de garantiebepalingen van Ikea vinden, maar dat kan dus aan mij liggen.

Gebruikelijk is een éénmalige garantieperiode (zie mijn 1e antwoord), hoe raar dit misschien ook is voor je gevoel.

Met vr.gr.

Als bij Ikea iets binnen de garantietermijn kapot gaat krijg je bij inlevering van het kapotte artikel een tegoedbon met geldwaarde. Die kun je gebruiken voor de aankoop van een nieuw exemplaar mét dus opnieuw garantie, maar ook voor de aankoop van andere artikelen.

edrick3
door edrick3 - Nov 13, 2011 om 13:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ampi,

Als het op die manier gaat kun je dus inderdaad opnieuw garantie hebben doordat je opnieuw een artikel koopt.

Bedankt voor de uitleg.