as
door asikking Feb 11, 2008 om 23:12
Huishouden & energie

Gasmeter

Half april 2007 ben ik overgestapt van Nuon naar Oxxio en ik kreeg een nieuwe gasmeter. Sinds die tijd is mijn gasverbruik ca 50% hoger. Ik houd het verbruik namelijk al zo'n 20 jaar wekelijks bij, dus het is volstrekt duidelijk aantoonbaar. Volgens Oxxio is alles in orde en geijkt. Ik geloof dat niet. Bij welke instantie moet ik zijn om mijn vermoeden hard te maken, een goede meter te krijgen en Oxxio terug te laten betalen?

3088 24 Rapporteer

kiran
door kiran - Feb 11, 2008 om 23:43
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo asikking

U zegt dat u een nieuwe meter heeft. Die zal dan ook goed geijkt zijn, mag je aannemen.

Maar als u het nogmaals zou willen laten checken moet u zijn bij degene waarvan u de gasmeter huurt.

Eerst info ophalen, voor u er iemand bij haalt! Van Eneco weet ik dat die 500,- euro vragen om opnieuw de meter te ijken!

door 4711 - Feb 11, 2008 om 23:46
885 Antwoorden / 2 Vragen

Tegenvraag;

Is het een rijtjes huis en bouwjaar en wat was het verbruik vroeger en nu?

Het is niet uitgesloten dat de oude meter te laag aangaf, en ik kreeg ook helaas ooit een nieuwe omdat hij niet meer draaide en slechts lage vlammen op mijn fornuis kreeg.....

Waarom gaan ze trouwens nieuwe meters plaatsen, hoorde de netbeheerder toch te doen?
En Oxxio, tik deze naam onder zoeken en U zult volgend jaar vermoedelijk graag weg willen gezien de verhalen die je dan kunt vinden!

Vooraf informeren of via zoeken hier de firma naam invullen en je weet genoeg!

mi
door miraltje - Feb 11, 2008 om 23:47
462 Antwoorden / 0 Vragen

u kunt een her-ijking aanvragen bij u netwerk-beheerder.

de kosten zijn op basis van ongelijk met die verstande dat de aanvrager(opdrachtgever) vooruit betaalt u dus.

dit is gedaan om te voorkomen dat iedereen die vind dat hij te veel energie heeft gebruik en bij moet betalen te pas en te onpas de meter wil laten ijken.

mensen die zeker van hun zaak zijn hebben met deze werkwijze geen probleem.

uit ervaring vanwege mijn werk kan ik wel stellen dat in 95% van de gevallen niks aan de hand is met de meters zelf.

meestal betreft het afleesfouten of een apparaaa dat is aangeschaft.

een mooi voorbeeld is de vaatwasser die wordt aangesloten op de warmwater voorziening van de ketel.

de stroom rekening gaat een klein beetje naar beneden maar de gasrekening stijgt relatief genomen fors.

poltol
door poltol - Feb 12, 2008 om 09:45
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

U kunt uw meter door een onafhankelijk instituut laten testen/ijken. Dat moet u zelf betalen maar als er echt een afwijking is dan moet de metereigenaar u de kosten van het ijken terug betalen en de teveel gemeten meters ook terug betalen. Dit is zo'n firma

http://www.cyborculo.nl/

Zie ook bij:

http://www.consuwijzer.nl/

vr.gr. poltol

as
door asikking - Feb 12, 2008 om 09:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor de tip. Vooral Consuwijzer biedt misschien wel perspectief.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 12, 2008 om 10:20
16883 Antwoorden / 202 Vragen

asikking@ ik kan uw vraag niet volgen d.w.z. een kennelijk zeer, uitermate, ernstig, vreselijk inadequaat en foutief antwoord van Oxxio!!!  Oxxio kan geen enkele uitspraak doen over het goed of niet goed werken van uw meter!! Uw meter is en blijft eigendom van uw netbeheerder en dat zal bij u Continuon zijn. U dient dus bij Continuon te zijn voor navraag resp. Oxxio, kwalijk dat men dat niet deed, had voor u aktie moeten nbemen bij Continuon.

Zend uw klacht/vraag m.bt. uw meter naar:

Nuon Klantenman

Antwoordnummer 9039

6800 EZ Arnhem

U kunt zoals u ziet de brief nog gratis ongefrankeerd verzenden ook.

Nuon Klantenman is een aparte klachtenafdeling van Nuon en Continuon en geeft adequaat antwoord naar mijn ervaring.

johanpc
door johanpc - Feb 12, 2008 om 10:27
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@hallo gerrit

Oxxio plaatst wel degelijk meters op die meter staat ook dat hij van oxxio is, maar dat zijn wel altijd digitale meters, ik heb ze nu ruim een jaar.

Als het geen digitale meter is dan is hij niet van oxxio maar van de netbeheerder!

hans

as
door asikking - Feb 12, 2008 om 10:29
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank. Dat ga ik in ieder geval proberen. Dan hoor ik wel of ik bij Continuon of Oxxio moet zijn. Er zit op de gasmeter een zendertje dat het verbruik doorgeeft aan Oxxio.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 12, 2008 om 10:32
16883 Antwoorden / 202 Vragen

asikking@ op uw meter zit een zendertje dat de meterstanden doorgeeft aan Continuon en niet aan Oxxio!!!!!! het kan dus best ook zo zijn dat dat zendertje niet goed werkt of storing ondervindt van iets anders.  (Oxxio is geen netbeheerder, de netbeheerders geven de opgenomen standen door aan de energieleveranciers als bijv. oxxio)

johanpc
door johanpc - Feb 12, 2008 om 10:44
1379 Antwoorden / 2 Vragen

op de meter zit een zendertje dan kan je ook dagelijks je meterstanden via de site van oxxio de meterstanden kontroleren.

Op www.oxxio .nl en van oxxio mot j een inlog kode hebben gehad.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 12, 2008 om 10:58
16883 Antwoorden / 202 Vragen

johanpc@ een boeiende opmerking en dat zou betekenen dat in dat geval Continuon dus dagelijks de gegevens aan oxxio zou verstrekken? Niets is onmogelijk maar dit lijkt me onwaarschijnlijk. Wel kun je via de site van deze leverancier het verbruik nagaan op basis van periodiek doorgegeven info, afkomstig van de netbeheerder, voor zover ik kan nagaan niet de dagelijkse actuele stand.

johanpc
door johanpc - Feb 12, 2008 om 11:04
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@gerrit

vooral in het begin heb ik dagelijks de standen op site vergeleken met de meters en ik kreeg inderdaad altijd de stand van de vorige dag.

Maar bij navraag bleek dat de stand een maal per dag ,s'avonds wordt uitgelezen vandaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 12, 2008 om 11:18
16883 Antwoorden / 202 Vragen

johanpc@ en zo leren we steeds bij. Een van de leuke aspecten van deze site. Blijft het gegeven dat Continuon als eigenaar van de meter verantwoordelijk is.

ja
door jarkie - Feb 12, 2008 om 11:35
2 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, de netbeheerder heeft niks met je gasmeter te maken, je meetbedrijf moet zorgen dat je gasmeter goed functioneerd. Door de privatisering kan het nu zijn dat je netbeheerder bijv. essent is je meetbedrijf oxxio en je energiebedrijf nuon is.

Ziehier de redenen vooa al die verwarring. Je krijgt drie verschillende facturen en mogelijk hebben de bedrijven ook nog verschillende meet of facturatie data.

kw
door kweettniet - Feb 12, 2008 om 21:01
10 Antwoorden / 8 Vragen

@gerritaltena

In dit geval is vermoedelijk niet Continuon maar Oxxio verantwoordelijk. De metermarkt is op dit moment namelijk nog open. Pas vanaf 2009 gaat hij waarschijnlijk weer op slot en wordt de netbeheerder weer formeel verantwoordelijk voor alle meters, dus ook de Oxxio-meters. Zie, ter verduidelijking, dit verhaal: http://www.ad.nl/economie/article2034502.ece

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 13, 2008 om 10:12
16883 Antwoorden / 202 Vragen

kweetniet@ u heeft helemaal gelijk, ik wist op basis van eigen ervaringen en contacten met DTE niet beter dan dat de meterbverhuur bij de netbeheerder was gebleven. Vraagsteller moet hier dus dan toch bij Oxxio zijn, helaas is mijn antwoord dan niet goed.

Als Oxxio weigert een en ander na te laten gaan als dan kennelijk metereigenaar, richt dan de klacht aan

www.consuwijzer.nl met de dringende vraag deze ook door te geven aan  DTE (Onderdeel van Min Econ. Zaken)

vr1944
door vr1944 - Feb 13, 2008 om 13:40
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@ GerritAltna

De digitale stroom en gasmeters worden door OXXIO geplaatst als vervanging van de meters van netbeheer en zijn dus haar eigendom.OXIO berekend dus maandelijks huur voor de meters.De meterstanden worden uitgelezen en verwerkt door IBM.Aan de beheerder betaal je enkel het vervoer van energie en onderhoud van de  ex - gemeentelijke leidingen.Het lijkt mij dat het antwoord op de vraag simpel is.OXXIO is in dit geval verantwoordelijk voor een goed werkende meter.De kans dat de gasmeter niet goed werkt is erg klein.De gasmeter is overigens niet digitaal.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 13, 2008 om 16:52
16883 Antwoorden / 202 Vragen

de andere reactie, kennelijk geplaats na mijn reactie op die van kweetniet.  roept wel de vraag op wat er met de meter gebeurt als van leverancier wordt bveranderd. Het kan dan best zo zijn, vrees ik, dat oxxio de meter dan weghaalt en de dan nieuwe leverancier of de netbeheerder weer een meter moet plaatsen, op wiens kosten dan???? Ik vrees de afnemer. Vraag is ook wat oxxio met de oude meters doet maar dat is dan een probleem voor de netbeheerder, de meters waren immers geen eigendom van oxxio! Een drempel om overstappen te voorkomen (trachten) (feitelijk zou dit dus nu op het forum thuishoren maar sluit ook aan op de vraag.)

vr1944
door vr1944 - Feb 13, 2008 om 22:21
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@Gerritaltena,

De kosten van het vervangen van de oude meters kost 119  euro en wordt door OXXIO betaald.Je huurt vervolgens de meters van OXXIO.De meters die door dit systeem vervangen worden,zijn over het algemeen meer dan 10 jaar oud in mijn geval was de stroommeter 30 jaar oud en hebben m.i. geen economische waarde.Het vervangen van de meters bij het overstappen is volgens mij een kwestie van onderhandelen met de nieuwe leverancier.Nog een tip voor de vragensteller:heb je je CV installatie gecontroleerd op mankenten?

johanpc
door johanpc - Feb 13, 2008 om 22:54
1379 Antwoorden / 2 Vragen

vraag aan vr1944

De gasmeter is niet digitaal schrijf je hoe werkt dan het systeem (zendertje) dat op de meter zit, want ook de gasmeterstand kan ik op de  site www.mijnoxxio.nl dagelijks bijgewerkt zien.

Ik heb sinds nov 2006 digitale meters van oxxio maar de gas meter zit in een kastje ingebouwd dus kan ik het telwerk zien.

johanpc
door johanpc - Feb 13, 2008 om 23:05
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Overigens met betrekking tot de oorspronkelijke vraag (50% meer verbruik  sinds de digitale meters zijn geplaatst)

Geld dat aanzienlijke meer verbruik ook voor de elektra?

En kan kan het niet zijn dat de oude analoge meter jaren lang een verkeerde stand aangaf.

Wat was de afgelopen jaren het gemiddelde jaar verbruik.

wat is de gezins situatie wat voor huis is het zijn dan natuurlijk belangrijke faktoren.

Wij verbruiken ongeveer 1700 kub. per jaar 2 persoons huishouding, s''winters stoken wij 20 graden op de dag en 21 graden van 17.00 tot 23.00 uur daarna 16 graden.

het huis heeft 10 ruimten waar altijd de radiatoren aanstaan.

vr1944
door vr1944 - Feb 14, 2008 om 00:28
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@johanpc

De gasmeter heeft een analoog telwerk.Op de gasmeter half boven het telwerk zit een apparaat dat instaat is analoge getallen te lezen.Dit apparaat staat in verbinding met een mobiele telefoon.Deze mob. telefoon zit ingebouwd in de digitale OXXIO stroommeter.De meetgegevens worden regelmatig doorgebeld aan IBM.Deze gegevens zijn met een achterstand van 1 a 2 dagen zichtbaar op "mijn OXXIO".Overigens leest een meteropnemer van NUON de standen ook met electronisch apparaat.

johanpc
door johanpc - Feb 14, 2008 om 09:17
1379 Antwoorden / 2 Vragen

vr1944

bedankt vooe je uitleg mbt de digi.gasmeter.

hans

ro
door ronschot - Jun 20, 2008 om 16:25
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zal proberen uit te leggen wie wie en wat wat is.

Dit ivm het verschil om aan te geven wat stroom/gas leveranciers zijn, en netbeheerders.

Noem bijvoorbeeld dat je bij Oxxio zit. (dit is dat je leverancier)

De stroom gat in bijvoorbeeld het zuiden van het land via het stroomnetwerk van Essent Netbeheer.

Deze heeft tevens niets te maken met Essent Retail (de leverancier dus).

Kort gezegt stroom gaat via oa Essent netbeheer, maar daar ben jij dus geen klant bij. men is verplicht een Strrom/gas leveanvier te hebben. dit is dan Essen Retail, oxxio, Nuon, Energieirect enz enz.

Bji gas kan dit ook Oxxio zijn als leverancier, maar gaat weer via het netwerk van bijvoorbeeld Intrgas netbeheer.

Samengevat u heeft een contract met de leverancier (oxxio, nuon, kan ook Essent Retail zijn), maar men maakt gebuik van een netbeheerder, afhankelijk van de plaats waar u woont. (Essent netbeheer, eneco enz)

nu de vraag op de meters.

Alleen de slimme meters van Oxxio zijn eigendom van Oxxio.

dus de meers die na het aflsuiten van een contract van minimaal 3 jaar zijn vervangen in opdracht van Oxxio zelf.

Alle overige gas en stroommeters zijn eigendom van de netbeheerders.

met vreindelijke groet Ron