anonimus
door anonimus Dec 9, 2016 om 17:29
Huishouden & energie

Geen financiële compensatie van Liander?

Binnenkort gaat Liander in deze winterperiode de elektrakabel in onze straat vervangen. De werkzaamheden duren 8 uur dus een werkdag lang. Wij wonen in een 0 op de meter woning en zijn VOLLEDIG afhankelijk van elektriciteit. We kunnen dus NIETS deze dag........en hebben ook geen verwarming. Het is verplicht dat er iemand thuis blijft tijdens deze werkzaamheden......dus zit de persoon in kwestie niet alleen in de kou maar kan ook geen thee of koffie zetten.
Als alles weer aangesloten en in werking gesteld kan worden betekent dit dat de warmtepomp van de module 6 uur lang op volle toeren zal moeten draaien om de ingestelde temperatuur weer te kunnen bereiken. Dit is een duur grapje......en Liander geeft daarvoor GEEN compensatie. Hoe en bij welke instantie kan in daartegen protesteren?

2873 20 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2016 om 17:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heremetijd, het is toch wat 8 uur geen stroom. Neem een thermoskan en laat iemand later nog iets brengen. En is uw huis dan binnen de kortste keren compleet afgekoeld? Ik dacht dat die 0 op de meterwoningen zo goed geisoleerd waren!

Verdeel die ontberingen die u moet gaan doorstaan. De een 's morgens en de ander 's middags.

Thermo ondergoed aan en bontmuts op. Het is even afzien, maar dan hebt u ook wat.

getty
door getty - Dec 9, 2016 om 17:45
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Gewoon voor die tijd de boel wat opstoken, blijft het een paar uur warm genoeg. Tjonge tjonge wat een drama zeg.

pi
door pieterwolters - Dec 9, 2016 om 17:56
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie niet zo gauw in hoe compensatie de nadelen van 8 uur zonder elektriciteit oplost. Het wordt nog steeds koud en en je moet nog steeds thuis blijven zonder koffie en thee. Of bent u gewoon op snel geld uit?

hansje klein
door hansje klein - Dec 9, 2016 om 18:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik sta uw protest in zoverre bij, dat het absoluut raar is deze werk-in-uitvoering juist in de koudste maand te willen gaan uitvoeren. Hier staat de koning-klant dus niet centraal, maar hartstikke in de kou! Misschien met de hele straat gaan protesteren en alles naar de warmere lentemaanden laten opschuiven. Ik ga van koophuizen uit met bezitters die zelfredzaam kunnen handelen en zèlf een protest weten te organiseren. Terug naar de V.O.C.- mentaliteit, toch? Ik zou overigens totaal niet weten wat voor een compensatie u zich hierbij had voorgesteld en wie regelt dat dan voor u? Koek-en-sopie-tent in de straat zetten?

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2016 om 18:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze kunnen beter vragen of het tijdens hoogzomer mag, tijdens de vakantieperiode. Verplicht thuisblijven, zonder koele limonade en airco. Afzien dus.:-))

Cookies
door Cookies Dec 9, 2016 om 18:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het is sociale woningbouw, dus geen koophuis. Hartstikke in de kou? Ten 1e is het nu helemaal niet zo koud en ten 2e is het niet voor niets een nul-op-de-meterwoning, oftewel super geïsoleerd.

hansje klein
door hansje klein Dec 9, 2016 om 18:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tijger1....óók de uitvoerende partij wil graag met vakantie....

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 9, 2016 om 18:45
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Hansjeklein, er zal ongetwijfeld noodzaak zijn om de kabel te vervangen. Wellicht is Liander hier veel grotere problemen mee voor.

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2016 om 18:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje. Mijn standpunt is dus dat het nooit "schikt".

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2016 om 18:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U krijgt alleen maar compensatie bij een storing die langer duurt dan een vastgestelde tijd. Dit wordt van te voren aangekondigd, dus u kunt "maatregelen" treffen.

Cookies
door Cookies - Dec 9, 2016 om 18:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoezo is de warmtepomp op volle toeren laten draaien een duur grapje? Je betaalt toch een vast bedrag aan de wbv, of je nou veel of weinig verbruikt?

Zoals gezegd, 8 uur is te kort voor compensatie. En voor koffie/thee kun je met andere buren onderling wat regelen, tenslotte is niet ieder huis tegelijk aan de beurt.

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 9, 2016 om 18:48
3449 Antwoorden / 25 Vragen

De kosten om de woning weer op temperatuur te krijgen zullen het ze zijn als de kostendie u die dag bespaart. Een 0 op de meter woning zou normaal gesproken meer energie moeten opwekken als verbruik.
Bah ik haat dit claimgedrag zo hebberig!

wi
door wilhelmina59 - Dec 9, 2016 om 20:01
519 Antwoorden / 0 Vragen

Woont u soms in de poolstreek. Jeetje, 8 uur geen prik, helaas is niet anders. Eerst gewoon goed opstoken en daarna alles dichthouden. Warmere kleren aan  en na afloop verwarming opstoken en een keertje buiten de deur eten. Frietkot oid. Na terugkeer lekker warm huis.Toch. Zeuren is ook een vak.

Ma
door Mat Matheij - Dec 9, 2016 om 20:14
986 Antwoorden / 3 Vragen

Normaliter wordt u gecompenseerd voor enige electriciteitsuitval. In uw geval wordt de gehele kabel vervangen. De periode is alleszins redelijk te noemen. Vreemd dat u in een energieneutraal huis nog een electra aansluiting behoeft. Zonder dat te behoeven controleren maakt u geen aanspraak op vergoeding. Ook had u een aggregaat kunnen aanschaffen om in enige  voorzieningen te voorzien. Wanneer de persoon in kwestie hulpbehoevend was had tijdelijke verplaatsing kunnen worden georganiseerd.  Uw vermeende claim /klacht lijkt onredelijk. Wanneer bij renovatie een meterkast(en) of interne bekabeling moet worden vervangen zit men ook minimaal een dag zonder stroom.

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2016 om 20:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Energieneutraal zonder electra aansluiting? Dacht u dat ze daar met accu's zitten?

Ma
door Mat Matheij Dec 9, 2016 om 20:52
986 Antwoorden / 3 Vragen

Energieneutraal houdt in dat men ook voorziet in de eigen electraopwekking bijvoorbeeld via zonnepanelen. En uw voortstel om een backup batterij te hebben in geval van uitval van electra is zo gek nog niet.

wi
door wilhelmina59 Dec 9, 2016 om 20:55
519 Antwoorden / 0 Vragen

Ja en dat doe je met wat accu's in de kruipruimte te leggen. Wat je overdag binnen krijgt aan warmte omzetten in elektriek en daar opslaan.

Ma
door Mat Matheij Dec 9, 2016 om 21:04
986 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft het helemaal begrepen. Informeer bij TESLA daar hebben ze verstand van accu´s.

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2016 om 22:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard voorziet men overdag in opwekking van elektra door zonnepanelen, maar dat betekent niet dat men die energie in een energieneutraal huis zelf opslaat.

Ma
door Mat Matheij Dec 12, 2016 om 20:51
986 Antwoorden / 3 Vragen

Maar dan kun je tenzij alles is afgesloten toch je warmtepomp bedienen?  Wat een miereneukers discussie. In dit land is iedereen te verwend. Zeuren over dat dorp waar geen 4G verbinding is. Supersnel internet en wat doe je daar dan mee. Google in Groningen. Maar 8 (uur) zonder electriciteit tja dat is wel enorm vervelend. Waarom heb je eigenlijk electra nodig in een enrgieneutraal huis en welk belang zou een netwerkbeheerder er bij hebben om -in geval van nood- die voorziening aan te leveren?

kv
door kvjapio - Dec 9, 2016 om 20:46
281 Antwoorden / Vragen

De hele dag thuisblijven voor de vervanging van een kabel in de straat klinkt nogal vreemd. Probeer gewoon met Liander een tijdstip af te spreken wanneer ze eventueel binnen moeten zijn. Bij mij zijn ook net overal straatkabels vervangen en dat ging gewoon op afspraak. En helemaal niks kunnen zonder electriciteit? Dat gaat alleen over robots.

brainless
door brainless - Dec 9, 2016 om 21:28
324 Antwoorden / 0 Vragen

Een campinggasstelletjes (of een enkele pit op een gasbusje) is voldoende om de hele dag thee/koffie te zetten.
Evt zet u dat in de schuur.

gerbera
door gerbera - Dec 9, 2016 om 22:00
7374 Antwoorden / 14 Vragen

De werkzaamheden duren 8 uur, maar betekend dat ook dat u 8 uur zonder stroom zit. 's morgens voor de werkzaamheden ff de boel lekker opstoken en een thermoskan koffie en thee klaarzetten. En diegene die thuis zit kan zich warm kleden als het te koud wordt. Maar zo koud zal het niet worden want met vorst in de grond zal men nog wel ff wachten met graven. Wel de vriezer en koelkast dichtlaten anders haalt u de kou in huis.

Dit is een duur grapje
Valt wel mee want u bespaart 8 uur op het verbruik van stroom.

aurora1
door aurora1 - Dec 10, 2016 om 00:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat maakt u een drama van die paar uren. Thermosfles of een campinggasje en dan kunt u koffie en thee drinken zoveel u wilt. U kunt dan zelfs een ei bakken, omelet maken of een kliekje opwarmen. U kunt zelfs mekaar aflossen bij bijvoorbeeld funshoppen en her en der koffie of thee leuteren, zelfs bij diverse supermarkten.

anonimus
door anonimus - Dec 10, 2016 om 08:01
73 Antwoorden / 44 Vragen

Een aantal antwoorden geven aan dat niet iedereen op de hoogte is van hoe e.e.a. werkt in een 0 op de meter woning. Wij zijn uitsluitend afhankelijk van stroom. Geen gasleiding meer in huis. Ik vind het raar dat deze werkzaamheden in de voor ons duurste periode moeten plaats vinden. Als het in de zomer zou zijn is er geen vuiltje aan de lucht. Het probleem is het weer opwarmen tot de ingestelde temperatuur (adviestemperatuur!) Daarvoor moet de warmtepomp 6 uur op volle toeren draaien en dit vraagt VEEL stroom......heel veel stroom. In deze periode brengen de zonnepanelen erg weinig op en gebruiken we van het net........we hopen dat we in de zomer zoveel terug geleverd hebben dat we ook niet nog eens een extra rekening ontvangen van het energiebedrijf. Wij betalen namelijk bovenop de huur een EPG vergoeding (energieprestatie vergoeding) aan de woningbouw. Voor dit bedrag is er een max aan stroomgebruik berekend wat je kunt gebruiken en als je daar boven komt krijg je ook nog eens een rekening van het energiebedrijf. Van ons als bewoners wordt er qua bezuiniging van elektriciteit dus veel verwacht. Dan is het logisch dat we niet bepaald gelukkig zijn met het 6 uur draaien van de warmtepomp. Zelfs als het maar de helft is van 3 uur heb je een ENORME piek in het stroomgebruik! Dit gebeurd 1x in de 6 weken om het water extra te verwarmen om legionella te voorkomen. De temperatuur van het water is standaard namelijk lager dan 55 graden!
Campinggasj......goede tip.......alleen moet ik die dan nog kopen ;-)

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2016 om 09:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe hoog is die piek dan wel niet? Hoeveel watt gebruikt die warmtepomp dan per uur?

Voor camping gas maar even rondvragen bij familie of vrienden. Gaat er niemand kamperen?

En het hangt er toch maar vanaf hoever het eventueel afgekoeld is, hoelang die pomp moet draaien?

brainless
door brainless - Dec 10, 2016 om 10:03
324 Antwoorden / 0 Vragen

U zal ook niet 8 uur zonder stroom zitten neem ik aan.
Vaak wordt eerst gegraven, nieuwe kabel gelegd, en daarna de oude afgesloten;
waarna gelijk de nieuwe wordt aangesloten.

Dat het voor u de duurste periode is om te verwarmen is heel vervelend;
maar zulke bedrijven kunnen daar helaas geenrekening mee houden.

Anderen hebben mss een gekoeld huis op een centraal aircosysteem en zijn niet blij als dat in de zomer gebeurd.
Dan hebben zij een energiepiek om het huis weer te koelen.

Cookies
door Cookies - Dec 10, 2016 om 10:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik weet hoe het werkt, maar door een eenmalige piek van enkele uren, kom je echt niet boven je maximale energieverbruik. En als je er voor zorgt dat de pomp tot vlak voor de werkzaamheden gewoon blijft draaien, koelt het echt niet zoveel af, zeker niet in een dergelijke woning en de buitentemperatuur is ook niet zo laag.

Wij betalen namelijk bovenop de huur een EPG vergoeding (energieprestatie vergoeding) aan de woningbouw. Voor dit bedrag is er een max aan stroomgebruik berekend wat je kunt gebruiken en als je daar boven komt krijg je ook nog eens een rekening van het energiebedrijf.

me
door mein33 - Dec 10, 2016 om 10:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een heel simpele maar doeltreffende oplossing zou kunnen zijn dat Liander een agregaat in de straat plaatst waaraan in alle betrokken woningen een, door Liander geleverd,  elektrisch kacheltje kan worden aangesloten. Misschien is ook nog een extra stopcontact mogelijk voor een koffiezetter of een waterkoker.

Dat de er na de werkzaamheden  6 uur lang moet worden gestookt wordt gecompenseerd door de 8 uren stilstand.

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 10, 2016 om 10:58
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Laat die warmtepomp 5000Watt gebruiken.dus 6 uur is dan 30Kwh. Een kWh kost gemiddeld 20 eurocent dan praten we over 6 euro. Dat lijkt mij te overzie

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 11, 2016 om 21:08
16885 Antwoorden / 202 Vragen

ook m.i. een goed geïsoleerde woning zal niet zo snel afkoelen tenzij het ijs en ijskoud is met een > kracht 6 wind.
En wat gebeurt er dan als er juist op de dag van de werkzaamheden veel zon is of behoorlijk veel zon?

En anders: vraag een petroleumkachel aan bij Liander in geval dat(?)