zo
door zonlicht Jul 8, 2010 om 16:40
Huishouden & energie

Hoe krijg ik vlekken van een betonnen barbecue

Ik heb een cremekleurige betonen barbecue, maar er zitten allemaal vlekken op.
Zowel houtskool als vetvlekken.
Heeft iemand een idee hoe ik deze zuiver kan maken.
Ik hoor graag tips van jullie.

14909 17 Rapporteer

gerdamarijke
door gerdamarijke - Jul 8, 2010 om 17:23
330 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo!
Zit er een coating over het beton? Dit wordt namelijk wel aanbevolen. Wij hebben de coating er over gedaan, en soppen de bbq gewoon met een borstel, Jif en allesreiniger af. Tuinslang erop en klaar. Moeilijke vlekken met doen we met Dusty (gele spul in spuitflacon van Wibra). Moet zonder de coating ook lukken, beton kan wel tegen een stootje.

jantje
door jantje - Jul 9, 2010 om 12:21
123 Antwoorden / 12 Vragen

Voordat u met vim e.d. gaat werken zou u eerst eens gewoon met een handvol droog"scherp" zand gaan schuren. Daardoor kan er ook geen zeep of water in het beton trekken. Even proberen en baat het niet dan schaad het niet.

Moin

me
door meisie - Jul 9, 2010 om 12:49
141 Antwoorden / 169 Vragen

Wij hebben er ook een van de Gamma. En wij schrobben hem gewoon in het voorjaar af. Laten drogen en goeie cremekleurige acryltex eroverheen verven.
Ieder jaar wordt hij wel wat groen, net als de tegels in de tuin, maar gaat er best goed af met (staal)borstel en biotex o.i.d.. En dus zoals gezegd eroverheen texen.

hu
door hugocarsten - Jul 9, 2010 om 12:51
3 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eerst een hoge druk waterspuit. Vetvlekken is een probleem. Probeer eens oven schoonmaakmiddelen en soda. Zodra de bbq is afgekoeld probeer met pure vaatwasmiddel de vetvlekken te verwijderen. Bleekwater is ook een aanbeveling, maar pas deksels goed op je kleren. Als je bleekwater wilt gebruiken trek dan alleen een witte zwembroek aan.

Hugo Carsten,
Suid Afikaanse braai kampioen.

em
door emha - Jul 9, 2010 om 13:02
1 Antwoorden / 0 Vragen

insmeren met ouderwetse groene zeep en 24 uur lekker in laten trekken. Daarna afspuiten met slang of hogedruk en hij is weer als nieuw

hans515
door hans515 - Jul 9, 2010 om 14:26
250 Antwoorden / 117 Vragen

Hallo,
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar anders zou ik hem eens proberen schoon te branden met een paar blokken eiken- of beukenhout! Dat geeft een enorme hitte en brandt alles schoon. Heb er ervaring mee met de open haard, die wordt dan ook 'BRAND" schoon!
Succes er mee en gr. Hans.

vliegenderob
door vliegenderob - Jul 9, 2010 om 18:53
292 Antwoorden / 1 Vragen

probeer eens : "AJAX profesional' verkrijgbaar in zo'n knijp/spuitfles in supermarkten en dergelijke. Dat is echt fantastisch spul, krijg je echt alles, mee schoon, alleen oppassen met aluminium, het is redelijk agressief spul, logisch, anders kreeg je er niets mee schoon!

ma
door marwin - Jul 10, 2010 om 16:44
126 Antwoorden / 15 Vragen

NOOIT een hogedrukspuit gebruiken. Dan gaat het cementhuidje eraf en krijg je op een gegeven moment de kiezels van het grind te zien (tenminste als het echt beton is...)

pe
door peterus - Jul 10, 2010 om 19:32
84 Antwoorden / 14 Vragen

Is het een barbeque voor de sier?
Neem het voor lief,en alle goedbedeelde adviezen met verf etc ten spijt,wat je op het beton smeert en daarna weer gaat barbequen:Eet je ook op.
Kijk even op de site van Google:KANKER en barbeque!
Geloof mij:Je plezier in barbequen ontgaat je gauw.

ti
door tinycollaris - Jul 10, 2010 om 21:17
4 Antwoorden / 2 Vragen

Soda oplossen in kokend water en dit er over heen schudden, laten inwerken en goed afschrobben. Met soda kan niets gebeuren, is niet schadelijk, wel goed afspoelen anders slaat het een beetje wit uit.
Kokend water met soda is trouwens ook erg goed voor je friteuse van binnen schoon te maken. Goed laten inwerken, met een afwasborstel of sponsje even schuren en je pan is schoon. Ook hier geldt goed naspoelen.
succes

st
door sterre1997 - Jul 10, 2010 om 22:47
4 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou het is met de hoge drukspuit proberen dan heb je het er zo uit!
en anders gewoon een verfje er over heen/.

janfreak
door janfreak - Jul 11, 2010 om 01:09
58 Antwoorden / 10 Vragen

Mij lijkt ook dat je met een hogedruk spuit alles er af kunt spuiten.

robert11
door robert11 - Jul 11, 2010 om 10:53
310 Antwoorden / 25 Vragen

12 adviezen voor de barbeque!...maar geen een die zal werken!. Beton Barbeque MOETEN voor gebruik bewerkt worden met een coating die redelijk duur is, en dus?...doen die meesten mensen het niet. Aangezien beton poreus is, gaat het vet meteen integreren in het beton en is niet meer te verwijderen ZONDER de beton te aantasten!
Doen men het METEEN schoon, is het gevaarlijk met de hitte maar is er een redelijke kleine kans dat het weg gaat, maar meestal wordt het later of de volgende dag geprobeerd en het is te laat!
Coating is duur, maar betaalt zich snel terug en verminderd het dat de bbq ook nog gaat baarsten!
Een advies met houtsblokken (hans515 vrijdag 9 jul 2010, 14:26 ) zou ik sterk afraden, want u kunt meteen een nieuwe bbq halen! Barbeque van beton kunnen een bepaalde hitte verdragen, maar gaan bij een enorme hitte kapot!

orgelmuts
door orgelmuts - Jul 11, 2010 om 22:19
632 Antwoorden / 58 Vragen

Hoi Zonlicht (leuke naam trouwens)

Als je een stoomreiniger hebt, zou ik het daarmee eens proberen.

Succes, Wilma.

ottosr
door ottosr - Jul 13, 2010 om 10:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

Vetvlekken zijn er waarschijnlijk ingebrand. Een oppervlakte behandeling zal niet meer helpen. Besprenkel de vlekken "Zoutzuur" uurtje laten inwerken en afspoelen met water. Indien nodig herhalen. Caustic-Soda om na te behandelen.
De betonstructuur is nu aangetast, nu is tijd hem te behandelen met een goede lak. Pas op het voornoemde spul is bijtend en zeer aggresief

roodborstje
door roodborstje - Aug 14, 2010 om 11:52
91 Antwoorden / 71 Vragen

Hallo allemaal.
Wij staan ook op het punt een betonnen BBQ te kopen. Hebben er op internet gezien en er staat dan bij ''dit hoogwaardige product is geheel in betonkleur geproduceerd. Dit geeft de mogelijkheid tot het verven of impregneren op kleur".
Er staat echter niet bij dat het impregneren moet en nu is mijn vraag wie dat wel gedaan heeft en of het werkelijk zin heeft.

roodborstje
door roodborstje - Aug 14, 2010 om 11:54
91 Antwoorden / 71 Vragen

Vergeten te vragen of dat spul om te impregneren erg duur is en wat het ong. kost en hoeveel liters je er van moet kopen.