door 57butterfly Jul 14, 2011 om 10:14
Huishouden & energie

Huren via de makelaar

waarom zijn de eisen om via een makelaar een woning te huren, zo onredelijk hoog??
je inkomen moet 4x de bruto huurprijs zijn.

zo maken mensen met een minder inkomen en afhankelijk zijn van huursubsidie nooit een kans.

13452 8 Rapporteer

birdies
door birdies - Jul 14, 2011 om 10:19
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........zo maken mensen met een minder inkomen en afhankelijk zijn van huursubsidie nooit een kans........

Dat klopt. Woningen verhuurd via makelaars liggen meestal in de vrije sector, dan bestaat er geen recht op huurtoeslag.

door 57butterfly - Jul 14, 2011 om 10:32
2 Antwoorden / 1 Vragen

Als je een woning huurt en ingeschreven staat is het altijd mogelijk om toeslag te krijgen. Alleen de makelaars willen zo voorkomen dat ze met minder bedeelden te maken krijgen. Vooral die makelaars die het nogal hoog in de bol hebben!
Op deze manier willen ze het "niveau" hoog houden. Hoezo discriminatie !

birdies
door birdies - Jul 14, 2011 om 10:39
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Als je een woning huurt en ingeschreven staat is het altijd mogelijk om toeslag te krijgen........

Klopt, maar daar hebben we het hier niet over. Bij een makelaar wordt je overigens niet ingeschreven als je niet aan de eisen voldoet. Heeft niks met discriminatie te maken, de verhuurder wil gewoon (zoveel mogelijk) zekerheid dat de huur iedere maand betaald wordt.

eva369
door eva369 - Jul 14, 2011 om 10:47
308 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=birdies schreef op donderdag 14 jul 2011, 10:19]........zo maken mensen met een minder inkomen en afhankelijk zijn van huursubsidie nooit een kans........

Dat klopt. Woningen verhuurd via makelaars liggen meestal in de vrije sector, dan bestaat er geen recht op huurtoeslag.

niet waar, als de huur laag genoeg is kun je ook in de vrije sector huursubsidie krijgen.

birdies
door birdies - Jul 14, 2011 om 10:48
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=eva369 schreef op donderdag 14 jul 2011, 10:47][quote=birdies schreef op donderdag 14 jul 2011, 10:19]........zo maken mensen met een minder inkomen en afhankelijk zijn van huursubsidie nooit een kans........

Dat klopt. Woningen verhuurd via makelaars liggen meestal in de vrije sector, dan bestaat er geen recht op huurtoeslag.

niet waar, als de huur laag genoeg is kun je ook in de vrije sector huursubsidie krijgen.

????? De huren in de vrije sector zijn nooit laag, die liggen boven de 650,- euro.

door 57butterfly - Jul 14, 2011 om 11:05
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is niet waar. Hier in het noorden liggen ze zelfs beneden de € 600,-

birdies
door birdies - Jul 14, 2011 om 11:08
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=57butterfly schreef op donderdag 14 jul 2011, 11:05]Dat is niet waar. Hier in het noorden liggen ze zelfs beneden de € 600,-

Dat zijn dan geen woningen in de vrije sector. Ik schreef ook al 'meestal', betekent dus 'niet altijd'. Vrije markt is wat anders dan vrije sector.

Feit blijft dat een makelaar zijn eigen inkomenseisen mag stellen. Overigens stellen wbv's natuurlijk ook inkomenseisen.

birdies
door birdies - Jul 14, 2011 om 11:17
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Wat is een vrije sectorwoning?
Een vrije sectorwoning is een woning met een huur van meer dan € 652,52 per maand. Met een vrije sectorwoning krijgt u geen huurtoeslag. Wilt u een woning met een lagere huur? Dan adviseren we u op zoek te gaan naar een sociale huurwoning.

Wanneer komt u in aanmerking voor een vrije sectorwoning?
Uw inkomsten zijn hoog genoeg om de huur en de vaste lasten te betalen. In de praktijk betekent dat: een gezinsinkomen van vier tot vijf maal de maandelijkse huur.