va
door vandongen56 Apr 22, 2013 om 14:59
Huishouden & energie

Incasso

Essent heeft in de afgelopen maanden ten onrechte geld afgeschreven van mijn rekening(ik ben niet eens klant van essent) en ik moet nu zelf bewijzen dat ik ben wie ik zeg dat ik ben, om mijn geld terug op mijn rekening te krijgen.
Dit duurt nu al `n aantal weken.
Laatste twee afschrijvingen heb ik kunnen stoneren,
Wat kan ik hieraan doen b.v. compensatie eisen ofzo enof waar klacht neer te leggen.

3373 17 Rapporteer

pb
door pbarendse - Apr 22, 2013 om 15:13
406 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij hoeft u niets te bewijzen... U kunt naar uw bank gaan en een 'melding onterechte incasso' doen. Hiermee kan uw bank incasso's tot iets van 13 maanden terughalen. Laat Essent dan maar bewijzen dat ze deze incasso's wel terecht hebben gedaan, hetgeen lastig wordt als u geen klant bent.

pb
door pbarendse - Apr 22, 2013 om 15:16
406 Antwoorden / 1 Vragen

Klik voor meer informatie op deze link.

va
door vandongen56 - Apr 22, 2013 om 16:56
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt pbarendse,

Ik heb via Essent ook al het een en ander geregeld, maar ik snap niet hoe zo`n bedrijf ZONDER rekening check zomaar geld van je rekening kan schrijven.
Want nu moet ik van alles ondernemen om zelf mijn geld terug te krijgen.
Ik heb ook al `n klacht bij de 'energie kamer' ingediend.

Groet Kees

fo
door forumessent - Apr 23, 2013 om 08:18
117 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

In uw bericht van 22 april op dit forum geeft u aan dat wij ten onrechte bedragen afschrijven van uw rekening.
Ik wil dit graag voor u uitzoeken. Ik verzoek u uw postcode, huisnummer, telefoonnummer en forumnaam te mailen naar forum@essent.nl. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Met vriendelijk groet,

Angelique
Essent Klantenservice
Webcare

ha
door hajete - Apr 24, 2013 om 12:32
75 Antwoorden / 19 Vragen

Tsja, de gewone aanpak van hooghartige en contactgestoorde ondernemingen. Als je wat wil bestellen dan gratis met een 0800nummer. Als er wat fout gaat dan moet je bellen met een duur 0900-betaalnummer. Ze laten je betalen voor hun fouten
Als individu tel je niet mee. Pas als je de publiciteit zoekt dan komen ze in beweging. Niet omdat je ze hebt overtuigd maar ter voorkoming van schade aan hun imago.
Stijlloos. Je hebt als klant niets meer te betekenen. Betalen en mond houden. Je staat machteloos.
Wel lukt het soms (als pleister op de wonde) om vergoeding te krijgen (bij ING geld of boeket; bij Tele2 geld)

va
door vandongen56 - Apr 24, 2013 om 16:59
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste forumessent (Angelique)

Het is waarschijnlijk beter om mijn gegevens niet via dit forum te doen, dus email me maar op therza56@gmail.com enof therza56@me.com

Groet Kees

diumenge
door diumenge - Apr 24, 2013 om 18:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens mij kan je beter helemaal geen contact met Essent opnemen en gewoon het advies van pbarendse opvolgen. Je bent geen klant van ze, dus je hebt niets met ze te maken. Als ze zo nodig contact willen dan kunnen zij het initiatief nemen. De arrogantie van dat soort bedrijven is verschrikkelijk.

zoekster
door zoekster - Apr 24, 2013 om 19:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik geloof dat Kees nog geld van ze krijgt, dus hij zal wel moeten.

Kees, ik begrijp niet waarom je geen gebruik maakt van het email adres van essent.
forum@essent.nl
De kans dat zij actief naar jouw emailadres gaan schrijven is niet zo groot, want zij weten dan niet zeker met wie ze te maken hebben. Het is een echt emailadres van essent, mocht je daar aan twijfelen.

Je informatie gaat dan niet via dit forum, maar rechtstreeks naar essent. Vergeet niet al die gegevens te vermelden die worden gevraagd.

zoekster
door zoekster - Apr 24, 2013 om 19:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen

O ja, de manier van pbarendse kan natuurlijk ook. Sorry, Diumenge.

va
door vandongen56 - Apr 24, 2013 om 19:55
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt allemaal voor de reacties, ik heb dit nu via `n redelijk aantal sites lopen dus ik ben benieuwd.
Ik zal essent ook zeker via het rechtstreekse email adres aanschrijven.

Groet Kees,

P.S. ik moet nog steeds twee termijnen terug krijgen....

clijnmarijne
door clijnmarijne - Apr 24, 2013 om 21:40
134 Antwoorden / 46 Vragen

Wie hier naar mijn mening toch goed in de fout zit is Uw bank!! Als U nooit toestemming heeft gegeven aan Uw bank om automatisch bedragen af schrijven van Uw rekening op verzoek van Essent, dan kan dit natuurlijk niet. Het zou wat moois worden als elk bedrijf zomaar geld zou kunnen afschrijven.
Essent zal wel een vergissing hebben gemaakt maar de bank had dit moeten constateren!!
M.vr.gr.
clijnmarijne

diumenge
door diumenge - Apr 24, 2013 om 22:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Banken controleren de incasso's helemaal niet, er valt dus niets te constateren.

clijnmarijne
door clijnmarijne - Apr 24, 2013 om 22:24
134 Antwoorden / 46 Vragen

[quote=diumenge schreef op woensdag 24 apr 2013, 22:00]Banken controleren de incasso's helemaal niet, er valt dus niets te constateren.

Er staat wel omschreven dat gecontroleerd wordt of incassant een rechtmatige incasso-overeenkomst heeft. Dat had en heeft Essent niet dus de bank is hier op de eerste plaats diegene die in de fout is gegaan. Op deze manier kan TS wel aan het storneren blijven! Mooie boel is dat. Als ik hem was zou ik maar eens de bank aan het vestje trekken!! Nu is het Essent, dadelijk is het weer iemand anders...
M.vr.gr.
clijnmarijne

diumenge
door diumenge - Apr 24, 2013 om 23:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Inderdaad... echter een Incasso-overeenkomst is de overeenkomst tussen incassant en de banken en uiteraard heeft Essent die wel. Jij verwart deze met de machtiging van de consument, die ze in dit geval dus niet (kunnen) hebben.

clijnmarijne
door clijnmarijne - Apr 24, 2013 om 23:24
134 Antwoorden / 46 Vragen

Je hebt gelijk Diumenge.
Alleen, ik heb ook eens zoiets meegemaakt als TS en pakte meteen de telefoon om de bank te bellen, - nadat ik via internetbankieren het bedrag gestorneerd had- met de vraag hoe zoiets toch kón! Zij hebben het voor me uitgezocht en er is na die datum nooit meer iets afgeschreven door de incassant in kwestie.
TS heeft al 2x gestorneerd en hij heeft nog 2 termijnen tegoed. Naar mijn gevoel moet hij bij zijn bank zijn maar ik ben eigenwijs misschien.
Welterusten,
clijnmarijne

diumenge
door diumenge - Apr 24, 2013 om 23:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hij moet zeker bij zijn bank zijn om een 'melding onterechte incasso' (zie het allereerste antwoord). Ik kan me ook goed voorstellen dat zoiets een aanleiding zou kunnen zijn om de Incasso-overeenkomst met incassant te verbreken, maar dat zal bij Essent echt niet het geval zijn. Bij een kleine speler misschien nog wel.

Door de melding onterechte incasso zal blijken dat er geen machtiging aanwezig is en zal TS zijn geld terugkrijgen en hopelijk past Essent zijn interne controles/procedures aan om herhaling te voorkomen (wishful thinking).

Welterusten ook.

mi
door miffy53 - Apr 25, 2013 om 06:20
67 Antwoorden / 3 Vragen

Wel vervelend dit, maar TS heeft ook zitten slapen. Je komt er toch niet na een paar maanden pas achter dat een energiebedrijf waar je geen klant bij bent van je rekening incasseert?

Vraag me ook af in hoeverre Essent hier voor verantwoordelijk is. Stel dat een klant een machtiging afgeeft aan ze en (per ongeluk of met opzet) een verkeerd nummer opgeeft, hoe moet Essent dit dan weten? Zij hebben toch geen toegang tot de naam- en nummergegevens bij de bank en kunnen niet zien dat rekening xxxxxxxxx eigenlijk niet van klant y is. Daarom gewoon wekelijks of in ieder geval maaandelijks je transacties nakijken.