Ad en Toos
door Ad en Toos Feb 7, 2021 om 17:34
Huishouden & energie

Jaarrekening Budget Energie

Ik sluit jaarlijks een energie conract af voor de duur van 1 jaar. Begin november 2019 mij aangemeld bij Budget energie voor de periode van 01-01-2020 t/m 31-12-2020.  Je ontvangt keurig een overzicht van het bestelde product. Het jaar 2020 begint en na verloop van tijd ga je eens naar de websit van Budget Energie en kijk je naar de gegevens of die kloppen. Ik zag dat mijn contractperode inging op 03-01-2020 en de einddatum was 03-01-2021. Nou kun de gegevens aanpassen dus ik veanderde de data in de data waarvoor ik mij aangemeld had.  Weer een tijdje verder zag ik dat mijn verandering weer was verdwenen en ben toen gaan mailen en ik ontving een mail met daarin een bevestiging van de aanpassing van de einddatum (31-12-2020).  Weer een tijdje later....mijn gegevens niet aangepast en toen ben ik gaan chatten. Dat verliep heel moeilijk en niet leuk en uiteindelijk bleef het zoals het was....dus einddatum 03-01-2021. Ik vond het heel vervelend want ik was al jaren gewend aan mijn energieperiode 1 januari tot 1 januari. He jaar is om en de Jaarafrekening ontvangen en tot mijn grote verbazing lees ik zowel bij Gas als Elektra...Vaste Leveringskosten... een bedrag gelijk aan 13 maanden!!! Het is een Jaarcontract dus ik neem contact op en krijg als antwoord........daar heeft u voor getekend. Dus ik het bestelde productoverzicht erbij genomen en er staat onder Bijzonderheden: Budget Energie brengt iedere maand de volledige vaste leveringskosten in rekening ook als u maar een deel van de maand klant bent.

...Dus daarom vullen zij hun eigen data in om dit extraatje te incasseren!!!
Nu gaat het maar om € 3.99  x  2 (Gas en Elektra)  =  € 7.98   Massa is Kassa wordt hier toegepast. Hoeveel klanten heeft Budget Energie maal € 7.98......kan aardig oplopen
Mijn vraag:  Kan en mag dit ?

14418 14 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 7, 2021 om 17:47
11569 Antwoorden / 51 Vragen

U vergeet gemakshalve dat als je einddatum niet op de 31 ste is maar ergens in de maand daarop dat je 13 maandtermijnen betaald. Maar als de einddatum 3-1 is dan worden er van de 13 de betaling slechts die 3 dagen in rekening gebracht. De rest krijgt u bij de eindafrekening terug of worden verrekend met een meer gebruikl als betaald.

Dus om uw vraag te beantwoorden: dit kan en mag omdat u een denkfout maakt.

Ad en Toos
door Ad en Toos Feb 7, 2021 om 19:30
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ter informatie: Ik meld mij bij Budget E. aan voor een jaarcontract van 01-01 t/m 31/12. Punt.  Budget gaat pas leveren vanaf 03-01 en hanteert dan als einddatum 02-01. Lees nu eens goed wat ik schrijf bij Bijzonderheden!  .....Budget Energie brengt iedere maand de volledige vaste leveringskosten in rekening ook als u maar een deel van de maand klant bent!!!!
Ik ben dus 13 maanden klant.    Maar ik wilde een contract van 01-01 t/m 31/12 en dat zijn 12 maanden toch? Vaste leveringskosten zijn administratieve kosten!! en andere leveranciers hanteren leveringskosten per dag.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 7, 2021 om 17:55
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik sluit mij geheel aan bij de reactie van @MAHADMA met ook de aantekening dat u m.b.t. het overstappen altijd een eindafrekening ontvangt en daarna een andere m.b.t de nieuwe overeenst van de nieuwe leverancier.

Als er onverhoopt naatr uw mening toch sprake is van foutief handelen wijs ik u op https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/  maar ik 'vrees' dat u daar dezelfde reactie zult krijgen.

P.s. als de einddatum 3-1 was is er geen probleem en zult u bij de nieuwe leverancier de afrekening ingande 3-1 ontvangen. Wel een vraag aan u: heeft u de meterstanden zelf genoteerd indien u geen slimme meter heeft?

Re: nog een opmerking: de leveringskosten worden in rekening gebracht door de netbeheerder en die verrekent dat via de energieleverancier op basis van meterstanden.

tenormin
door tenormin Feb 7, 2021 om 19:39
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Of Topic, de vraag over de mega super is weg, als je het zelf nog niet in de gaten had.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 7, 2021 om 19:43
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN: Ook Off topic: er gebeurde iets merkwaardigs maar ik zie toch: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/voeding-gezondheid/mega-foodsuper?id=602668 Dat zou nu wel op de site moeten staan.

Ad en Toos
door Ad en Toos Feb 7, 2021 om 19:43
2 Antwoorden / 2 Vragen

Om met het laatste te beginnen....Deze Vaste Leveringskosten zijn adminnistratieve kosten !! Wat de netbeheerder doet noemt men Netbeheerkosten!
..Ik heb een slimme meter.
Budget Energie bepaalde zelf wanneer mijn contract inging. Ik vroeg om op 01-01 de leverantie te starten en niet op 03-01

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 7, 2021 om 19:44
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Dan is dit denk ik toch een weg om te begaan: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/

mahadma
door mahadma Feb 8, 2021 om 13:03
11569 Antwoorden / 51 Vragen

En wat halen Ad & Toos zich voor die 2 dagen op hun hals met 2 vragen en een gang naar de geschillencommissie? Veel stress enz. Ik ben blij dat ik geen energie verkoper voor Ad en Toos.

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2021 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is toch helemaal geen probleem, want u betaalt dat niet voor de vaste leveringskosten bij de volgende.

ne
door neodutchio - Feb 7, 2021 om 18:49
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U betaald de leverkosten van startdatum tot einddatum. Dat staat los van een maandvoorschot. Bij de eindafrekening wordt het verbruik verrekend met de al betaalde voorschotten. U betaald dus nooit teveel.

Ad en Toos
door Ad en Toos Feb 7, 2021 om 19:44
2 Antwoorden / 2 Vragen

Daar gaat het hier niet over.

Ad en Toos
door Ad en Toos - Feb 7, 2021 om 20:10
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ter informatie: Ik meld mij bij Budget E. aan voor een jaarcontract van 01-01 t/m 31/12. Punt.  Budget gaat pas leveren vanaf 03-01 en hanteert dan als einddatum 02-01. Lees nu eens goed wat ik schrijf bij Bijzonderheden!  .....Budget Energie brengt iedere maand de volledige vaste leveringskosten in rekening ook als u maar een deel van de maand klant bent!!!!
Ik ben dus 13 maanden klant.    Maar ik wilde een contract van 01-01 t/m 31/12 en dat zijn 12 maanden toch? Vaste leveringskosten zijn administratieve kosten!! en andere leveranciers hanteren leveringskosten per dag.

Ag
door Agamemnon Feb 7, 2021 om 23:37
82 Antwoorden / 7 Vragen

Kalendermaand of de periode van een maand? 3-1-2020 t/m 2-1-2021 kunnen 13 kalendermaanden zijn of een periode van 12 maanden.

ma
door malty - Feb 8, 2021 om 00:08
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer u in november gekozen hebt om levering vanaf 1 januari en uw oude contract liep 31 december af begrijp ik niet waarom Budgetenergie pas op 3 januari begint te leveren.
U heeft nu dus voor een jaarcontract13x €7,98 aan vaste kosten betaald.
Masr op de eindafrekening van uw oude leverancier staat tot wanneer ze energie geleverd hebben, daar hadden kunnen zien wanneer Budgetenergie ging leveren.
En wat stond er in uw contract met Budgetenergie voor aanvangsdatum?
Naar de geschillencommissie stappen kost u misschien meer dan wat het oplevert, maar voor €52,50 weet u het.
Ik kan me voorstellen dat het voor u een principe kwestie is en het risico dat u de €52,50 kwijt bent wel wilt nemen.
Maar eerst moet een schriftelijk bezwaar bij Budgetenergie indienen en dat geen oplossing oplevert naar de geschillencommissie.

justmeagain
door justmeagain - Feb 8, 2021 om 00:19
623 Antwoorden / 8 Vragen

Er wordt niet teveel betaald. Je schiet alleen een maand IPV 3 dagen voor. Met de eindnota krij je naar rato dus van die 7.98 weer bij a 7,20 terug.
De geschillencommissie gaat hier waarschijnlijk niet eens aan beginnen want ts betaalde niets teveel maar is te ongeduldig om de eindafrekening af te wachten.

En sorry hoor wat een gezeur om 2 dagen latere levering en 2 dagen langer contract .
Tot 3 IPV 1 januari. Je zou denken dat ts niets beters heeft te doen.

Ad en Toos
door Ad en Toos Feb 8, 2021 om 12:08
2 Antwoorden / 2 Vragen

Goed lezen beste JUSTMEAGAIN !
Door deze datum te verschuiven Kan Budget Energie een maand extra Vaste leveringkosten(zijnde administratieve kosten) in rekening brengen!
En dat vind ik niet juist.

justmeagain
door justmeagain Feb 8, 2021 om 23:50
623 Antwoorden / 8 Vragen

Maar u leedt niet. U krijgt dat geld terug bij de afrekening.

panter22
door panter22 - Feb 8, 2021 om 10:04
6599 Antwoorden / Vragen

Weet je zeker dat je nieuwe  energiecontract begon op 1 januari 2021. Misschien is de nieuwe energieleverancier er de oorzaak van dat je energiecontract bij Budget energie een paar dagen is doorgelopen, Heb je de nieuwe energieleverancier hierover al gebeld?

Ad en Toos
door Ad en Toos Feb 8, 2021 om 12:02
2 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Panter22,  lees de eerste 3 regels nog eens goed!
De vraag is: Mag een energieleverancier zelf bepalen wanneer hij gaat leveren?  Ik vroeg om te leveren vanaf 01-01-2020 t/m 31-12-2020 en Budget Energie begint op 03-01-2020!
Hierdoor verschuift de einddatum naar 02-01-2021 en niet 31-12-2020 en daardoor ben ik 13 maanden klant van hun(zij rekenen hele maanden ook al zijn het maar 2 dagen) terwijl je een contract afsluit voor 1 jaar (zijnde 12 maanden)!  Doet Budget Energie dit bij al hun klanten ??????

panter22
door panter22 Feb 8, 2021 om 12:24
6599 Antwoorden / Vragen

Maak je niet zo druk. Je hebt een contract voor 12 maanden. In de algemene voorwaarden vind ik niets over een extra maand. Maar je kunt het ongetwijfeld even kopieren.
En voor het antwoord op je vraag: Zie artikel 2.5 van de algemene voorwaarden. Ja het mag.

Uit de algemene voorwaarden:
2.5 In de overeenkomst melden we de datum waarop de levering begint. Mocht deze datum niet gehaald worden dan informeren wij u hier tijdig over
11.1 De leveringstarieven voor elektriciteit en/of gas, inclusief overheidsheffingen en belastingen, die wij met u hebben afgesproken bevestigen wij u schriftelijk of digitaal in de overeenkomst (zie ook artikel 2.1). Tevens melden wij u de netbeheerkosten.
https://www.budgetthuis.nl/energie/docs/Algemene_Voorwaarden_BudgetEnergie_2017.pdf

Ad en Toos
door Ad en Toos Feb 9, 2021 om 12:13
2 Antwoorden / 2 Vragen

panter22
door panter22 Feb 9, 2021 om 15:26
6599 Antwoorden / Vragen

Ik zie het staan. Op naar de geschillencommissie,

Janzegt
door Janzegt - Feb 8, 2021 om 12:20
133 Antwoorden / Vragen

U wilde dat het contract in zou gaan op 01-01-2020, maar het is pas ingegaan op 03-01-2020.
U heeft wel de data gecorrigeerd maar schrijft dat de aanpassingen zijn verdwenen.

Heeft u dan 2 dagen gratis energie gekregen? Kan het ook zijn dat de vorige leverancier tot en met 02-01-2020 heeft geleverd?

he
door henry1942 - Feb 8, 2021 om 12:31
100 Antwoorden / 28 Vragen

U hebt toch voor aanvang van het contract, dat contract ontvangen en geen actie ondernomen,
  dus accoord gegaan met de andere data!

What do you want to do ?
New mail

mo
door mof - Feb 8, 2021 om 14:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, als u zich per 1 januari aanmeldt voor 1 jaar houdt het contract op wanneer het vuurwerk de lucht in gaat. U heeft niet voor een jaar en een paar dagen gerekend.

An
door Ans_2016 - Feb 8, 2021 om 17:24
1 Antwoorden / Vragen

Bij mij is hetzelfde gebeurd, maar om nog een andere reden! Ik stap elk jaar over en altijd op dezelfde datum. Doordat Budgetenergie de ingangsdatum een paar dagen had opgeschoven zonder mijn toestemming, heb ik niet een heel jaar volgemaakt bij hen toen ik naar de volgende leverancier overstapte en dus liep ik de welkomstbonus van 140 mis. Dat is lekker verdienen voor Budgetenergie. Een ander issue met die leverancier was de hoogte van het termijnbedrag: ook al had ik mijn jaarlijkse verbruik en opbrengst zonnepanelen aan hen bekend gemaakt, ze weigerden om het daarbij passende (volgens berekening van gaslicht.com met de eerdere vertbruiks- en terugleveringscijfers) termijnbedrag aan te houden en incasseerden de eerste maand een termijnbedrag dat ruim 20% hoger lag. Dat heb ik met enige moeite terug kunnen draaien naar het juiste termijnbeddrag. Maar wat een mentaliteit! Oppassen dus met deze lui zou ik zeggen.

Ad en Toos
door Ad en Toos - Feb 9, 2021 om 13:48
2 Antwoorden / 2 Vragen

Hier een bijlage van productoverzicht....en kijk onder Bijzonderheden

mahadma
door mahadma Feb 9, 2021 om 13:53
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Dan bent u (in mijn visie) toch fout bezig, ik zit bij een andere (naam noem ik niet) leverancier waar ik nu voor de tweede keer verlengd heb en elk jaar welk een welkomst premie krijg. Kennelijk vecht u liever met veel stress en € 52,50 kosten mogelijk voor uw conto voor nog geen € 10,00. Per saldo gaat u er op achteruit ...........

ro
door ronny530 - Feb 9, 2021 om 15:46
2794 Antwoorden / 41 Vragen

De einddatum kan verschoven zijn omdat 1 januari 2021 op een vrijdag viel en dan liggen alle mutaties naar de nieuwe leverancier stil tot na het weekend. Pas op maandag 3 januari 2020 kunt u overgezet worden naar de nieuwe leverancier en heeft u in die drie dagen nog energie van Budget Energie geleverd gekregen. Dat ze nog een volledige maand vaste leveringskosten in rekening brengen verdient geen schoonheidsprijs maar om er nu een halszaak van te maken geeft meer frustratie dan nodig is. U zou de betaalde leveringskosten bij de nieuwe energieleverancier neer kunnen leggen want die had u op 1 januari 2021 van energie moeten voorzien en heeft dat nagelaten.