door willemijn26 Nov 28, 2007 om 16:59
Huishouden & energie

Kan een gasfornuis op flessegas

Ik heb een gasfornuis over en wil dat mee nemen naar ons huisje in spanje , maar daar hebben we gasflessen . Kan ik dat gewone gasfornuis daar gebruiken ?
En hoe zit het met het de camping , daar hebben we ook gasflessen , maar die zien er weer anders uit.
Bedankt vast
Willemijn

85574 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 28, 2007 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, met klem nee. Dit gaat niet, een fornuis voor thuis gebruik is geschikt voor aardgas met een vrij lage druk. Butaan of propaan zijn niet geschikt voor dit fornuis. Aanpassen is geen optie.

Ronny.

ve
door verwijderd - Nov 28, 2007 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Gerrit je was me net voor.

Ronny.

ve
door verwijderd - Nov 28, 2007 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, soms gaat dat gelijk en dan is het jammer dat het antwoord ook hetzelfde is, zij het dat ik stelde dat aanpassen wel kan maar er niet bij stelde dat dat kostbaar is dus feitelijk ook geen optie. Ik ga nu voor vandaag afsluiten.

ve
door verwijderd - Nov 28, 2007 om 21:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

zo kan het niet maar met andere lucht sproeiers wel zo bouwen wij ze ook om voor lpg, vraag bij een instalateur van het merkfornuis. dit geld ook voor een gas kachel

ve
door verwijderd - Nov 29, 2007 om 16:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met andere luchtsproeiers zal niet lukken , die zitten trouwens ook niet in een gas verbruiks toestel. Wat wel kan is de gas-inspuiters aanpassen die moeten nl. voor propaan of buta-gas een kleinere diameter hebben dan bij aardgas , omdat de drukken van propaan en buta hoger zijn dan van aardgas.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2007 om 21:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

de sproeiers zijn uitgevoerd met lucht gaatjes aan de buiten kant dus word er lucht toegevoegd. een druk regelaar van 30 of 50 milbar is genoeg. zo bouwen wij ook af en toe een touringcar in en om. de caloriche waarden is wel lager dus gebruik iets hoger

ve
door verwijderd - Nov 30, 2007 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is wel degelijk mogelijk om een gasfornuis om te bouwen van aardgas naar flessen gas en vaak als je een Italiaans machine koopt zit er een zakje bij met de smallere inspuiters welke er voor nodig zijn door de hogere druk, zolang er maar universele branders op zitten en meestal hebben flessengas branders ronde gaatjes voor een beter verbranding. Vroeger heb ik dat vaak genoeg moeten doen voor de fornuizen op de rijnaken en het was nooit geen probleem.

ve
door verwijderd - Nov 30, 2007 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

de lucht word primair toegevoegd in de venturi waar het gas doormiddel van de inspuiter ingespoten wordt , nogmaals omdat propaan en buta hogere drukken , moet je de inspuiter diameter verkleinen. de gas / lucht verhouding vind plaats in de venturi en niet bij de zgn. sproeier , hier komt alleen nog secundaire verbrandingslucht bij .

ve
door verwijderd - Nov 30, 2007 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

je kan alle apparaten  op meerdere gassoorten  laten werken  maar daar zijn andere sproeiers voor nodig deze zijn te krijgen bij de betere merk dealers  of de fabrikant  makkelijker en vaker goedkoper is het een apparaat te kopen dat geschikt is voor de gassoort die te krijgen is

 er is geen butaan meer te koop in flessen  by the way

ve
door verwijderd - Nov 30, 2007 om 19:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

op de vorm van de flessen

er zijn verschillende vormen gasflessen te koop en te huur de meest voorkomende in nederland is de 10.5 kg in lichtgrijs(schell) en donker grijs (primagass) en donker rood (benegas) verder zijn er nog meer kleuren te krijgen ook zijn er 5 kg flessen  deze zijn meestal alleen te koop en te vullen dan zijn er nog 33 kg flessen en 18 kg  en in het buitenland zijnvaker nog andere volumes te krijgen de kleur is niet bepalend  de gas soort wel  er HOORT propaan in te zitten  geen andere gas soort ( er zijn vullers die vullen met lpg)de juiste gassoort is te vinden op het etiket op de fles als hij bij een normaal vulstation is afgevuld en is afgedop

groeten een gas man

ve
door verwijderd - Nov 30, 2007 om 20:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om even op de gasflessen terug te komen, vroeger mocht er in huis uitsluitend Butaan geleverd vanwege de verbranding van de gassen en dit was van Esso 13Kg en licht blauw gekleurd. Shell had donker blauwe flessen voor de butaan. Ook hadden ze beide grijze flessen met een inhoud van 10,5Kg en dat was propaan, wat ook voor de industrie werd gebruikt omdat het meer warmte gaf. Het nadeel met butaan in de winter was dat bij vorst en buiten staande flessen de druk weg viel en er propaan werd gebruikt. Dan Benegas was van BP en de rode flessen was propaan en de grote gele flessen was butaan en hadden een vulling van 18Kg. Ook werd er wel flessen gevuld met LPG, wat goedkoper was en wat uiteraard werkte, maar wanneer het vroeger in de bijzet gaskacheltjes werd gebruikt was de verbranding lucht vreselijk en gaf hoofdpijn.

ve
door verwijderd - Nov 30, 2007 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mijn weten mogen appies alleen vanaf fabriek geleverd worden in de uitvoering aardgas/butaan.Het vervangen van de sproeiers is zeker mogelijk maar alleen ariston/blue air leverd deze los..

Groet T

ve
door verwijderd - Dec 1, 2007 om 09:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een "gasman " zal het altijd hebben over inspuiters , nooit over sproeiers .

ve
door verwijderd - Dec 1, 2007 om 10:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn diverse soorten gasverbruiks toestellen die na - fabriek zijn om tebouwen

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neen, dat kan absoluut niet!! U gebruikt hier aardgas en flessegas is heel anders, met name qua calorische waarde en dan is er ook nog groot verschil tussen buta (butaan) gas en propaan gas. Campinggas is dan weer een mix. Als u het fornuis meeneemt zult u dus de branders moeten aanpassen op het dan te gebruiken gas.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste heren ,
hartelijk bedankt voor de uitgebreide antwoorden .
Ik ben blij dat ik het weet , ik heb besloten het fornuis gewoon te verkopen en in spanje een nieuwe te kopen .
Groet Willemijn

ve
door verwijderd - Dec 3, 2008 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

goede middag misschien een beetje laat... maar bovenstaande antwoord is NIET WAAR.

ik verkoop zelf fornuizen etc, en ik kan u melden dat wij meerdere Boretti fornuizen op flessengas geleverd hebben !!! Deze worden namelijk af fabriek aangepast en kunnen daarom wel op dit gas !