vr
door vrieswo Mar 24, 2005 om 22:55
Huishouden & energie

Kan een koop ongedaan gemaakt worden?

Mijn bejaarden ouders ( 75 jaar) hebben zich op 7 maart twee “dure “matrassen aan laten praten door een verkoper van een firma uit Nunspeet. De matrassen van mijn ouders waren erg slecht volgens de verkoper.

Op 16 maart werden deze geleverd en op 20 maart heeft mijn moeder telefonisch een klacht ingediend en de volgende dag een aangetekende brief verstuurd.

Het matras is te dik en te hoog in het seniorenbed, het beddengoed past bijna niet, het matras is erg zwaar en haar voeteneind kan nu niet meer omhoog door dit matras. Het ergste is: ze slapen erg slecht op deze matrassen. Ze weten dat het dom is geweest om deze aanschaf zo snel te beslissen, maar ze werden overrompeld. Oude mensen durven niet zo gauw neen te zeggen en ze kregen geen bedenktijd en tekenden zonder zich te realiseren of deze matrassen wel goed zouden liggen.

Nu kunnen ze niet meer terug want binnen 8 dagen hadden ze het recht nog wel gehad. Maar omdat ze 7 maart hebben getekend en de matrassen 16 maart geleverd zijn is de periode van 7 dagen helaas afgelopen.

Nu wordt hen een zachter/dunner matras aangeboden door een “gespecialiseerde” verkoper. Wat als deze matrassen ook niet bevallen? Feitelijk hadden ze geen nieuwe matrassen nodig.

Mijn moeder heeft artrose en hartklachten en is door dit alles erg van slag. Ze zouden het liefst de matrassen terug willen geven en de onkosten willen vergoeden, maar de firma wil daar natuurlijk niets van weten. Ik vind dat ze 2 oude mensen overhaast een beslissing hebben laten nemen.

Heeft er iemand met dit soort verkoopdemonstraties aan huis ook ervaring. En kunnen mijn ouders nog iets ondernemen om dit ongedaan te maken?

647 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 24, 2005 om 23:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag vrieswo,

Dit is alleen maar ongedaan te maken als de verkoper hieraan volledig zou willen meewerken. Ik zou toch maar accoord gaan met het voorstel van vervanging door een zachter en dunner matras. Wellicht dat dat toch goed uitpakt, want andere (wettelijke) mogelijkheden zijn er echt niet. Helaas, het is niet anders. Sukses, groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2005 om 00:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel misschien is er een mogelijkheid om de koop alsnog ongedaan te maken maar dat zou dan alleen door tussenkomst van de kantonrechter kunnen. Volgens Europese en Nederlandse wetgeving heeft de handelaar enige verplichtingen> Zie onderstaande tekst, met name het vetgedrukte gedeelte. Als de handelaar dit nagelaten heeft is er niet conform de wet gehandeld en zou dit tot ontbinding van de koop kunnen leiden. De vraag is alleen of de te maken kosten opowegen tegen de prijs van de matrassen. Voor een definitief oordeel zou u informatie kunnen betrekken bij het Juridisch Loket in uw woonplaats. De kans is misschien niet erg groot maar het JL kan u daar beter over informeren. Succes - E.

Als consument heeft u ongetwijfeld al te maken gehad met huis-aan-huisverkoop, bijvoorbeeld wanneer een verkoper bij u langskomt zonder dat u daarom heeft gevraagd. De Europese Unie heeft wetgeving ingevoerd om u te beschermen tegen de risico's van dergelijke handelspraktijken, aangezien u meestal niet voorbereid bent op een dergelijke situatie en niet in staat om kwaliteit en prijs met andere aanbiedingen te vergelijken.

Deze wetgeving heeft voornamelijk betrekking op overeenkomsten die worden gesloten tussen een leverancier of dienstverlener en een consument:

  • tijdens een door deze handelaar buiten zijn verkoopruimten georganiseerde excursie, of
  • tijdens een bezoek van de handelaar, op zijn initiatief, ten huize van de consument of op zijn werk.

In dergelijke omstandigheden is de handelaar verplicht u schriftelijk mede te delen dat u de overeenkomst binnen een bepaalde termijn kunt opzeggen. Dit document moet gedateerd zijn en duidelijk de naam en het adres vermelden van degene tegen wie u dit recht kunt uitoefenen. Ook moet het document gegevens bevatten ter identificatie van de overeenkomst.

Wanneer u de overeenkomst wilt opzeggen, moet u dit schriftelijk doen binnen een termijn, die ongeacht de lidstaat ten minste zeven dagen bedraagt, te rekenen vanaf het tijdstip waarop u de in de vorige alinea bedoelde informatie heeft ontvangen

ve
door verwijderd - Mar 25, 2005 om 10:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de laatste zin zeg je iets heel interessants: "Heeft er iemand met dit soort
verkoopdemonstraties aan huis ook ervaring. En kunnen mijn ouders nog
iets ondernemen om dit ongedaan te maken?" De matrassen zijn dus aan huis verkocht.

Dan valt het onder de colportagewet. binnen 30 dagen kan u (uw ouders) van de kosten af.

Mijn advies. Heeft u, of uw ouders een rechtsbijstandverzekering? bel
deze op, anders. Ga ZSM naar het juridisch loket (voormalig bureau van
rechtshulp) en laat een advocaat in actie komen. Als uw ouder niet heel
rijk zijn dan kost het ze misschien 50 euro's, maar das altijd
goedkoper dan die matrassen

ve
door verwijderd - Mar 25, 2005 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat u 30 dagen de tijd zou hebben om onder deze koop uit te komen is onjuist. De termijn is slechts 8 dagen. Zie daarvoor onderstaand wetsartikel. Groeten - E

Artikel 25

1.
Een overeenkomst als in artikel 24, eerste lid, bedoeld is ontbonden, zodra de partij, die door de colporteur tot het deelnemen aan het goederenkrediet of het sluiten van de overeenkomst is bewogen, met inachtneming van het in het tweede lid bepaalde aan de wederpartij dan wel aan de betrokken leverancier of kredietgever heeft medegedeeld, dat hij ontbinding van de overeenkomst of van een tot het goederenkrediet behorende overeenkomst verlangt.

2.
De in het eerste lid bedoelde mededeling dient uiterlijk te worden gedaan op de achtste dag na die, waarop voor de eerste maal een exemplaar van de desbetreffende akte door de in het derde lid bedoelde Kamer van Koophandel en Fabrieken van een gewaarmerkte dagtekening is voorzien.

3.
De dagtekening geschiedt door de Kamer van Koophandel en Fabrieken, binnen welker gebied de betrokken onderneming gevestigd is, of door de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Rotterdam, indien de betrokken onderneming buiten Nederland gevestigd is. Dagtekening heeft niet plaats alvorens degene, die deze verlangt, een bij algemene maatregel van bestuur vast te stellen bedrag heeft betaald. Bij of krachtens die maatregel kunnen tevens nadere regelen betreffende de dagtekening en de waarmerking daarvan worden gesteld.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2005 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat u 30 dagen de tijd zou hebben om onder deze koop uit te komen is onjuist. De termijn is slechts 8 dagen. Zie daarvoor onderstaand wetsartikel. Groeten - E

Artikel 25

1.
Een overeenkomst als in artikel 24, eerste lid, bedoeld is ontbonden, zodra de partij, die door de colporteur tot het deelnemen aan het goederenkrediet of het sluiten van de overeenkomst is bewogen, met inachtneming van het in het tweede lid bepaalde aan de wederpartij dan wel aan de betrokken leverancier of kredietgever heeft medegedeeld, dat hij ontbinding van de overeenkomst of van een tot het goederenkrediet behorende overeenkomst verlangt.

2.
De in het eerste lid bedoelde mededeling dient uiterlijk te worden gedaan op de achtste dag na die, waarop voor de eerste maal een exemplaar van de desbetreffende akte door de in het derde lid bedoelde Kamer van Koophandel en Fabrieken van een gewaarmerkte dagtekening is voorzien.

3.
De dagtekening geschiedt door de Kamer van Koophandel en Fabrieken, binnen welker gebied de betrokken onderneming gevestigd is, of door de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Rotterdam, indien de betrokken onderneming buiten Nederland gevestigd is. Dagtekening heeft niet plaats alvorens degene, die deze verlangt, een bij algemene maatregel van bestuur vast te stellen bedrag heeft betaald. Bij of krachtens die maatregel kunnen tevens nadere regelen betreffende de dagtekening en de waarmerking daarvan worden gesteld.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2005 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat u 30 dagen de tijd zou hebben om onder deze koop uit te komen is onjuist. De termijn is slechts 8 dagen. Zie daarvoor onderstaand wetsartikel. Groeten - E

Artikel 25

1.
Een overeenkomst als in artikel 24, eerste lid, bedoeld is ontbonden, zodra de partij, die door de colporteur tot het deelnemen aan het goederenkrediet of het sluiten van de overeenkomst is bewogen, met inachtneming van het in het tweede lid bepaalde aan de wederpartij dan wel aan de betrokken leverancier of kredietgever heeft medegedeeld, dat hij ontbinding van de overeenkomst of van een tot het goederenkrediet behorende overeenkomst verlangt.

2.
De in het eerste lid bedoelde mededeling dient uiterlijk te worden gedaan op de achtste dag na die, waarop voor de eerste maal een exemplaar van de desbetreffende akte door de in het derde lid bedoelde Kamer van Koophandel en Fabrieken van een gewaarmerkte dagtekening is voorzien.

3.
De dagtekening geschiedt door de Kamer van Koophandel en Fabrieken, binnen welker gebied de betrokken onderneming gevestigd is, of door de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Rotterdam, indien de betrokken onderneming buiten Nederland gevestigd is. Dagtekening heeft niet plaats alvorens degene, die deze verlangt, een bij algemene maatregel van bestuur vast te stellen bedrag heeft betaald. Bij of krachtens die maatregel kunnen tevens nadere regelen betreffende de dagtekening en de waarmerking daarvan worden gesteld.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2005 om 20:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier klopt iets niet.... Volgens mij slaat het systeem op hol :-)  Ik heb toch echt maar één (1) keer antwoord gegeven. E,

ve
door verwijderd - Mar 25, 2005 om 21:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@encarta,

Daar geloof ik dus niks van!!! Vr.groet, Ton.