peetje123
door peetje123 Apr 27, 2013 om 14:10
Huishouden & energie

Kan ik slimme meter weigeren ?

beste mensen,

na een hoop gesteggel gehad te hebben met Oxxio die hun slimme meter niet konden aflezen en zal lang verhaal kort maken bijna een rechtzaak is geworden vanwegen een toendertijds hoge aanslag (wat ik helaas niet kon bewijzen) krijg ik nu van STEDIN de leverancier een brief met t verzoek om met hen contakt op te nemen om de slimme meters te laten vervangen omdat ze niet afleesbaar zouden zijn !!!
Terwijl ik kort geleden nog zowel met Stedin als met Eneco (waar we nu bij zitten niet wetende dat zij eigenaar zijn van Oxxio) contakt heb gehad of mijn maandelijkse voorschotbedragen goed genoeg waren omdat ik geen zin had in nog zo'n geval als bij Oxxio mij werd door beide verzekerd goed bezig te zijn ......hoe kunnen de meters dan nu ineens niet meer afleesbaar zijn ??
Na mijn ervaring met Oxxio heb ik gelukkig zo goed als elke maand foto's gemaakt v.d. meterstanden.

Maar goed kan ik bij Stedin die zgn. slimme meters weigeren ?? En zo ja komen er dan weer "oude meters" terug ?
Wie heeft hier ervaring mee ?

Alvast bedankt voor reacties en/of tips.

gr. Petra

3583 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 27, 2013 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lees eens https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=51&t=125621.

Oude Oxxio slimme meters zijn door de netbeheerder niet af te lezen omdat de software van Oxxio niet op de computers van de netbeheerder draait.

Echter, lang voordat de meters allemaal zijn overgenomen door de netbeheerders (januari 2012) is Oxxio al gestopt met het plaatsen van eigen slimme meters. De netbeheerders plaatsten toen al de nieuwe slimme meter, echter nog steeds onder de naam Oxxio slimme meter.

Na de overgang van de meters naar de netbeheerder waren in eerste instantie geen van de Oxxio slimme meters door de netbeheerder af te lezen. Door de nieuwe slimme Oxxio meter, de meter dus die door de netbeheerder is geplaatst, aan te passen kan die meter wel door de netbeheerder worden afgelezen.

Weigeren van plaatsing van een slimme meter is toegestaan. Het lijkt mij dat dan de huidige meter blijft hangen. De meter werkt goed, maar kan alleen niet op afstand worden afgelezen.

ve
door verwijderd - Apr 27, 2013 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo moortje123,

U hebt het recht een slimme meter te weigeren. Dan houdt u uw oude gasmeter en elektriciteitsmeter. U ontvangt dan geen tweemaandelijks kosten- en verbruiksoverzicht. En u moet zelf uw meterstanden doorgeven aan het energiebedrijf voor de jaarafrekening, als u verhuist of als u overstapt naar een ander energiebedrijf. Besluit u later toch om een slimme meter aan te vragen? Dan mag de netbeheerder u hiervoor kosten in rekening brengen.
(Bron: Consuwijzer)

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - May 7, 2013 om 00:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord is simpel. JA,... u kunt het plaatsen van een slimme meter weigeren,.. echter dan houd u gewoon de oude (slimme meter). In uw geval geeft de netbeheerder aan dat uw huidige meter dus niet slim is en niet uitgelezen kan worden??? In dat geval adviseer ik u gewoon een nieuwe slimme meter te aanvaarden. Het is immers de bedoeling dat binnen enkele jaren heel nederland is voorzien van slimme meters.

ve
door verwijderd - May 7, 2013 om 11:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste mensen

ik ben eruit hoor heel veel dank voor alle reacties

mvrgr. petra