eu
door eukie Nov 24, 2008 om 17:03
Huishouden & energie

Luchtvochtigheid

Ik bewoon sinds kort een nieuwbouwappartement, geisoleerd volgens de laatste milieueisen. In mijn woning heerst helaas en kennelijk als gevolg daarvan een relatieve luchtvochtigheid van tussen de 30 en de 33%. Ik heb geen radiatoren, maar zgn. convectors BOVEN de vloer. Daar kan ik geen waterverdampingsbakje aan hangen . Ik heb gelezen dan te luchtvochtighied tussen de 50 en 60% moet liggen. Vraag: Is dat zo, en als dat zo is, hoe kan dan op het vereiste/gewenste percentage komen, zonder pannen water op het vuur te laten koken. Een professionele luchtbevochtiger lijkt me wat overdone.

17385 10 Rapporteer

astoria
door astoria - Nov 24, 2008 om 17:09
362 Antwoorden / 55 Vragen

@ Een stuk of wat GROTE planten kopen ,Fred

birdies
door birdies - Nov 24, 2008 om 17:10
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Hier wat aan?

Toelichting luchtvochtigheid

Lucht bevat meer of minder vocht. De absolute hoeveelheid vocht dat lucht kan bevatten is met name afhankelijk
van de temperatuur.
Hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de absolute hoeveelheid vocht dat als waterdamp
in de lucht aanwezig kan zijn
.
Bij een dalende temperatuur daarentegen zal de waterdamp uit de lucht gaan condenseren.
De relatieve vochtigheid is de verhouding tussen de absolute hoeveelheid waterdamp in de lucht en de maximale hoeveelheid
waterdamp dat de lucht op dat moment kan bevatten (lees: bij deze temperatuur).

De meeste mensen ervaren een relatieve luchtvochtigheid tussen 30% en circa 70% als behaaglijk.

menno0
door menno0 - Nov 24, 2008 om 22:15
236 Antwoorden / 42 Vragen

De hychrometer hoort ca. 55 aan te geven. Is er reden waarom U deze vraag stelt?  Heeft U ademnood? Ikzelf ga enorm hoesten, krijg astma aanvallen en heb daarom een apparatje dat gericht vocht naar me blaast. Het ligt niet aan nieuwbouw. Ik huur een flat in betonnen gebouw van ca. 1970, matigjes geïsoleerd en niet alle ramen zijn dubbel. Notendroog is die flat.

Oplossing is glazen accubakken gevuld met water plaatsen op Uw convectors. Sierhangbakjes helpen niet. Zelf heb ik van alle radiatoren er slechts 1 aan. Daarop ligt een natte handdoek en verder droog ik de nog vrij natte was vooral aan een rekje aan de deur. De keukendeur staat altijd op een kier. Warm is dus anders. Het is altijd natte neuzen tijd in mijn flat, niet leuk voor visite.

Verdamper. Ik heb een electrische verstuiver gehad. Ondanks dat er gekookt water inging (vrij veel per dag) liet het witte aanslag op echt alles achter, op schilderijen, kasten enz. Ook het geluid gaat irriteren. Die is de deur uit dus.

ma
door machverb - Nov 26, 2008 om 13:29
4 Antwoorden / 3 Vragen

Heeft u een wasdroger zonder condensor.
De uitblaaslucht van de droger in huis houden en niet naar buiten leiden.
Binnen 10 minuten is de relatieve vochtigheid boven de 90%

mebo
door mebo - Nov 26, 2008 om 13:59
153 Antwoorden / 40 Vragen

Op  www.venta.nl is alle informatie te vinden

Wij zijn al jaren zeer tevreden over deze luchtbevochtiger.

Mebo.

ro
door ronlau9 - Nov 26, 2008 om 14:03
46 Antwoorden / 0 Vragen

Als je  gemakkelijk de luchtvochtigheid wil verhogen er zijn elecrische
water verdampers te koop kun je  vochtigheids graad die je  wilt hebben instellen 50 tot 55 is normal

ja
door janenan - Nov 26, 2008 om 14:27
23 Antwoorden / 4 Vragen

Ook wij wonen in een nieuwbouwappartement. In de kamer/keuken ligt een parketvloer. Vorige winter (stookseizoen) ontstonden door de droge lucht naden in de vloer. Van de parketzaak kregen we een vrij grote luchtbevochtiger te leen, die ons niet beviel. Onlangs hebben we een kleine luchtbevochtiger (merk Medisana) via Kruidvat aangeschaft van bijna 62 euro. Deze verdampt in negen uren een halve liter water en hij maakt amper geluid. Een goede aankoop. En wat belangrijker is: de luchtvochtigheid staat nu op 50 à 55%.

th
door theakemna - Nov 26, 2008 om 14:36
29 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had dezelfde klachten in mijn appartement en heb een apparaat van VENTO gekocht. Die verdampt elke dag een aantal liters water en sinds die aanschaf hebben we geen last meer van een te droge lucht.

Het is even een aanschaf, maar ten eerste kun je jaren met zo'n apparaat doen zonder dat hij kapot gaat en mocht hij toch kapot gaan(hadden wij onlangs en de garantie was verlopen) is de service optimaal. Wij kregen hem n.l. gemaakt terug zonder kosten. Deze apparaten zijn te koop bij de EXPERT-zaken.(waar ze ook geluids en witgoed-apparaten verkopen)

akkefiet
door akkefiet - Nov 26, 2008 om 16:10
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Goede, constante ventilatie wil ook nog weleens helpen omdat de  luchtvochtigheid buiten meestal vrij hoog is.
En regelmatig even luchten.
De thermostaat liefst niet te hoog want hoe lager de binnentemperatuur hoe hoger de relatieve luchtvochtigheid.

Vrgr. AF

he
door henri1942 - Nov 28, 2008 om 01:14
43 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Euki,

Een bekend probleem bij moderne goed geisoleerde woningen.

Ik probeerde in de afgelopen jaren diverse elektrische luchtbevochtigers. De verdampers bevielen het slechts door de dure onthardingsunit en het energieverbruik en de hoge vochtconcentratie op één plek. Je kan het apparaat bijvoorbeeld niet naast een kast zetten.

Ik gebruik sind een jaar of 8 een Venta luchtbevochtiger en dit is een perfecte oplossing door zijn simpele maar zeer goede constructie.

In mijn flat verdampt er tussen de 1,5 en 2,5 liter per dag, relatieve vochtigheid 50-55%.

Voordeel Venta is het systeem, in een waterbak draaien 4 schoepen rond die aangedreven worden via de ventilatormotor die boven deze schoepen is geplaatst. Het systeem is erg geruisarm en heeft een lange mechanische levensduur.

Als je ca. 1 keer per maand het Hygienemiddel doseert blijft het water ook zuiver.

Aan het einde van het stookseizoen waterbak reinigen en klaar is kees.

Er zijn twee nadelen, de aanschafprijs is hoog en het hygienemiddel kost ca. € 20. Maar dat is wel voldoende voor ca. twee jaar stoken.

Dit middel is te koop bij Europart onderdelen winkels

Ik kocht recentelijk een Venta luchtbevochtiger via een veilingsite voor € 20,00.

Veel succes.

Henri1942