Emile Tonnaer
door Emile Tonnaer Mar 28, 2022 om 14:36
Huishouden & energie

Mag Eneco mij €40,00 boete geven bij te late voorschotbedrag?

ik heb inmiddels door te late betaling tweemaal een boete bedrag gekregen van €40,00 per keer. Mag dit want deze maandelijks bedragen zijn voorschotbedragen.

2665 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 28, 2022 om 14:43
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, Eneco staat gewoon in zijn recht. Dat deze maandelijkse bedragen voorschotten zijn heeft niets met niet of te laat betalen te maken.

pino123
door pino123 - Mar 28, 2022 om 14:49
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Meestal gebeurt dit omdat er geen contact is geweest met Eneco en er sprake is van herhaaldelijk te laat betalen. U krijgt namelijk ook nog een herinnering, mocht u niet kunnen betalen neem dan altijd even contact op zodat zij i.i.g. op de hoogte zijn en u niet voor verrassingen komt te staan.

marita5
door marita5 - Mar 28, 2022 om 14:57
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Emile Tonnaer ,

Voordat u een boete krijgt , heeft u al een betalingsherinnering genegeerd , klik op de rode regel .

https://www.eneco.nl/klantenservice/nota-betalen/incassotraject/

Oplossing : automatische incasso , dit voorkomt onnodige onkosten en problemen .

endemion
door endemion Mar 28, 2022 om 21:18
237 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een BS "oplossing", ja het hoort echt tussen aanhalingstekens. Alsof iedereen altijd en eeuwig de financiele middelen heeft om alles op het moment dat daarom gevraagd wordt te betalen. En hoe snel betaal je je blauw aan rento op rood staan!? 'Not to mention' belasting = afpersing wat ook bijna altijd meetelt. En het is ook niet alsof eneco het slecht doet: 2020, the warmest year ever recorded in Europe, was marked by the unprecedented impact of Covid-19. EBITDA (voor belastingen ed) increased to €484 million and net profit to €118 million, increases of 13% and 48% compared to 2019. Als je het over oplossingen wilt hebben, dan kan er maar 1 echte oplossing zijn, namelijk vrije energie (lees het boek met dezelfde naam). Overigens eigenlijk van de zotten dat iemand die het al moeilijk heeft daarvoor gestraft wordt. Waarom niet korting geven als betaling niet lukt, meer dan genoeg winst nietwaar.

sw
door swat1500 Mar 29, 2022 om 00:13
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Dus als een bedrijf winst maakt doordat andere klanten wel tijdig het overeengekomen maandbedrag wel betalen. Zou de klant die dit niet doet omdat die dat even niet kan dat dus niet hoeven te doen of veel later en minder?
Hee, bakker ik zie dat je genoeg klanten hebt dus verdien je goed genoeg en hoef ik het brood niet nu te betalen maar over twee weken en dan ook maar voor de helft van de prijs.

panter22
door panter22 - Mar 28, 2022 om 14:58
6599 Antwoorden / Vragen

Dan betaal je het voorschotbedrag veel te laat. Je krijgt eerst een aanmaning en als je dan nog niet betaalt, dan moet je incassokosten betalen. Die kosten zijn minimaal €40.
Als je een maand niet kunt betalen, neem contact op met Eneco en vraag een betalingsregeling. Laat je niets van je horen, dan raak je steeds verder achterop en moet je steeds weer extra kosten betalen.
Lees de info van Marita5, dan weet je wat je moet doen.

va
door vanlotjegetikt - Mar 28, 2022 om 14:59
809 Antwoorden / Vragen

U kunt ook de datum wanneer er wordt afgeschreven naar een datum verleggen dat het wat handiger is qua betalingen.
Zonde van het geld.

ne
door neodutchio - Mar 28, 2022 om 15:09
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U krijgt geen boete, u betaald incassokosten. En incassobedragen is een minimum van €40,-.
Wanneer krijgt u incassokosten? Als u een rekening niet betaald (ongeacht wat voor rekening) krijgt u een herinnering waarin u nogmaals 14 dagen de tijd krijgt om te betalen. Pas daarna komen er incassokosten.

U betaald elke maand een voorschot. Dat gaat op basis van een contract waarbij u beide zich daaraan moet houden. Te laat is dus te laat. U weet wat de vervaldatum van de rekening is, de rekening krijgt u van te voren en na de vervaldatum heeft u nog 2 weken extra. Het houd een keer op voor Eneco.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 28, 2022 om 15:35
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, dat kan en mag en het zal in de voorwaarden staan m.b.t. incassokosten  te late betaling.

Thecla58
door Thecla58 - Mar 28, 2022 om 15:51
862 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat kan en mag.

Zoals geopperd door @Marita5 laat het automatisch incasseren, maar... zorg dan wel dat er voldoende saldo op je rekening staat. Zo voorkom je dat je achterstand oploopt. Houd er ook rekening mee dan als je een achterstand hebt van minimaal 3 maanden de energieleverancier je mag afsluiten. Let er wel op dat energiemaatschappijen nooit (bijna nooit) in de winter huishouden mogen afsluiten.

Dus... automatisch laten afschrijven, zorgen voor voldoende saldo op je rekening staat en... gratis tip: ga budgetteren. Dat houdt in... dat je een excel sheet maakt, met daarop alles wat er binnenkomt en alles wat je aan vaste lasten per maand hebt. Trek de uitgaven van de inkomsten af en dan weet je precies wat je per maand vrij te besteden heb.
Maak verder een overzicht (per dag) van alles waar je die dag (contant) geld aan hebt uitgegeven en kijk dan eens na drie maanden wat voor dingen je koopt die je eigenlijk niet nodig hebt.

Financieel inzicht geeft rust in je hoofd.

sira
door sira - Mar 28, 2022 om 16:28
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Het is zelfs geregeld in de wet (Wet Incassokosten, WIK)

endemion
door endemion Mar 28, 2022 om 21:21
237 Antwoorden / 3 Vragen

(elke wet is ondertekend door 'de kroon' bij de gratie gods, aangezien met name dat laatse niks zegt moet je je eigenlijk afvragen: wet, leuk en aardig dat een of andere hapsnurkt het een en ander heeft opgeschreven maar mijn handtekening/instemming staat er niet onder)

sira
door sira Mar 28, 2022 om 21:34
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ik begrijp je reactie niet zo goed (ik ben blond). Is deze positief of negatief bedoeld t.o.v. de WIK?
Je moest eens weten wat wanbetalers een bedrijf kosten op jaarbasis.

rj
door rjw Mar 29, 2022 om 08:09
3280 Antwoorden / 5 Vragen

@endemion: onze volksvertegenwoordigers hebben voor ons gestemd. Als je het niet met hun keuze eens bent moet je het daar aankaarten. Daar zijn ze voor (en dan maar hopen dat een meerderheid vindt wat jij vindt).

mahadma
door mahadma - Mar 28, 2022 om 22:46
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Stap 1: nota

Je krijgt een nota en die moet je binnen 14 dagen betalen.

Stap 2: herinnering

Betaal je je nota niet (volledig) binnen 14 dagen? Dan krijg je een betalingsherinnering. Binnen 15 dagen nadat deze herinnering bij je is bezorgd, moet je betalen. Voor deze herinnering betaal je niets extra.

Stap 3: aanmaning

Heb je de herinnering niet op tijd of niet helemaal betaald, dan krijg je een aanmaning. Hiervoor moet je incassokosten betalen. Is het notabedrag € 267 of minder? Dan betaal je € 40 incassokosten. Bij een notabedrag hoger dan € 267 betaal je maximaal 15% van dat bedrag aan incassokosten. We volgen hier de Wet Incasso Kosten (WIK). Volgens deze wet mogen we tenminste € 40 in rekening brengen. Deze kosten kunnen oplopen als de hoogte van de aanmaning oploopt. Heb je een nota onder de € 50? Dan berekenen wij slechts €20 incassokosten.

Stap 4: slotsommatie

Heb je na de aanmaning nog niet betaald? Dan ontvang je een slotsommatie. Het kan zijn dat je dan ook buitengerechtelijke kosten moet betalen. Dat zijn kosten die je betaalt zonder dat we de rechter inschakelen.

Stap 5: gemeente en incassobureau

Betaal je na de slotsommatie niet? Dan neemt het incassobureau de openstaande nota(‘s) over van Eneco. Het incassobureau houdt je dan op de hoogte van de vervolgstappen. We moeten van de overheid je betalingsachterstand voor de levering van energie doorgeven aan je gemeente. Het schuldhulpteam van je gemeente kan contact met je opnemen om te kijken of je hulp kunt krijgen bij je schulden.

Stap 6: einde contract

Heb je het incassobureau niet (helemaal) betaald? Dan moeten we het contract stopzetten. We stoppen dan met het leveren van de producten en/of diensten. Gaat de schuld over je energielevering? Dan informeren wij de netbeheerder over het stopzetten van het energiecontract. Je moet wel nog steeds je openstaande schulden aan ons betalen.