Si
door Sierd Nov 12, 2023 om 15:32
Huishouden & energie

Moet ik betalen

Door een waterleiding breuk  , wat ik niet wist  ,heb ik een zeer  hoog waterverbruik gehad . Nu verwacht Vitens dat ik de nota binnen 6 weken betaal.Het gaat om een fors bedrag . Moet ik betalen voor iets buiten mijn schuld om ? Dank u

4612 10 Rapporteer
marita5
door marita5 - Nov 12, 2023 om 15:53
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sierd ,

Vergoeding bij lekkage ?

In principe betaalt u voor al het water dat u verbruikt op uw adres, dus ook bij een lekkage. Daarnaast is de eigenaar, dit kan ook de woningbouwvereniging zijn, verantwoordelijk voor alle leidingen en installaties die zich na de watermeter bevinden.

Voor particuliere klanten hebben wij een coulanceregeling. Deze regeling geldt alleen als het meerverbruik is ontstaan door een onzichtbare lekkage. Wij betalen dan één keer een deel van het extra waterverbruik. Wij berekenen 100 m3 van het extra verbruik als eigen risico voor uzelf.

Deze regeling geldt niet als:

  • Het een mobiele locatie zoals een woonark, woonwagen of caravan betreft.
  • Het om een lekkage gaat waar een andere partij voor verantwoordelijk is.
  • De lekkage in een loden en/of stalen leiding heeft plaatsgevonden.
  • Het een vakantiewoning of bedrijfspand betreft.
  • U in de afgelopen twee jaar, twee keer achterelkaar geen meterstand heeft doorgegeven.
  • Het gaat om een storing aan technische installaties, bijvoorbeeld inlaatcombinaties/ overloopventiel, doorlopend toilet, etc.
  • Het om een nieuwbouwwoning gaat, jonger dan 5 jaar.
  • U geen rekening van de reparatiekosten en/of bon van de gebruikte materialen toevoegt bij het formulier.

Download het aanvraagformulier voor de coulanceregeling.

Maakt u gebruik van Windows 10 met Edge als webbrowser? Dan werkt dit document niet. Wij werken aan een oplossing. U kunt dit document wel openen als u gebruik maakt van Windows 10 en een andere webbrowser zoals Chrome of Firefox.

Als wij het formulier ontvangen hebben krijgt u binnen twee weken bericht. Alleen volledig ingevulde formulieren (inclusief bijgevoegde rekening van een installatiebedrijf of de gebruikte materialen) worden in behandeling genomen.

gerbera
door gerbera - Nov 12, 2023 om 15:55
7372 Antwoorden / 14 Vragen

In bepaalde gevallen wordt er door het waterbedrijf, ongeacht de meterstand, een schatting gemaakt van de hoeveelheid (m³) die verloren zijn gegaan door de lekkage en daar, uit coulance, een berekening van maken. Dit is echter geheel afhankelijk van het soort lek en de toestand van uw leidingen. In uw geval is men blijkkbaar uit gegeaan van de meterstand en in dat geval zal u het op basis van het verbruik moeten betalen. Omdat het bij u om een fors bedrag gaat moet er aardig wat water de vrije loop hebben gehad alvorens u dit heeft opgemerkt. Neem eens contakt met Vitens op over een mogelijk schikking zoals door mij vermeld.

mahadma
door mahadma - Nov 12, 2023 om 16:00
11566 Antwoorden / 51 Vragen

U bent gewoon aansprakelijk als gebruiker van de water aansluiting. Ergo, vraag coulance, maar dat is geen plicht dat ze dat doen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 12, 2023 om 16:54
2093 Antwoorden / Vragen

Schuld (en boete) speelt in het strafrecht, hier gaat het om verantwoordelijkheid. Draait u het eens om, is het dan de schuld van het waterleidingbedrijf? Zo nee waarom zouden zij de schade dan op zich nemen? Kijk of u in aanmerking kunt komen voor coulance, dat kan een stuk helpen.

ne
door neodutchio - Nov 12, 2023 om 17:58
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Alles wat na de meter gebeurd is voor rekening van de gebruiker. Het is een dure les, maar ook dit valt in de catagorie regelmatig naar de meterstanden kijken. Als de watermeter blijft lopen zonder dat er iemand aan het douchen is of naar het toilet geweest is, dan weet je dat er iets mis is.

Hoe zuur het ook is, de rekening is voor u. Vragen om coulance kan altijd, maar daar blijft het dan ook bij.

ge
door gewicht Nov 13, 2023 om 19:24
170 Antwoorden / 1 Vragen

Precies, wat is er tegen om maandelijks behalve de gas en elektra standen ook even de watermeter te controleren en op te nemen.
Kan onprettige verrassingen voorkomen.

rj
door rjw - Nov 12, 2023 om 17:58
3278 Antwoorden / 5 Vragen

Wie moet het dan betalen? Wij?

sira
door sira - Nov 12, 2023 om 18:05
2360 Antwoorden / 24 Vragen

Als u er voor kiest niet te betalen, zullen de kosten voor u alleen maar hoger worden. denk aan aanmaning en deurwaarder..

1paul
door 1paul - Nov 13, 2023 om 09:26
3173 Antwoorden / 0 Vragen

in principe bent u zelf verantwoordelijk voor de leidingen en de staat waarin deze verkeren MITS u in een koopwoning woont, is het een huurwoning kijkt u dan naar de verhuurder, nu zijn er ook coulanceregelingen bij de verschillende waterleidingbedrijven, neem eens kontakt met ze op zou ik zeggen!!

mo
door mof - Nov 13, 2023 om 11:51
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat niet om schuld maar om aansprakelijkheid. U bent aansprakelijk voor het deel dat achter uw watermeter zit. Dus u moet betalen. U had zelf ook regelmatig de watermeter kunnen controleren en vast stellen dat u w verbruik abnormaal hoog was en eerder kunnen ingrijpen.

le
door lennykr - Nov 13, 2023 om 12:06
8 Antwoorden / Vragen

Ik had een lek in een leiding naar een kraantje aan de schuur. Die leiding liep vanuit t huis door de tuin naar de schuur. Ik kwam daar ook pas achter toen ik het verbruik moest opgeven. Lek verholpen en als een haas Vitens gebeld. Uitgelegd wat er aan de hand was. In overleg is er een schatting gemaakt. Ik moest wel bijbetalen maar niet heel veel.