Li
door Lianders-Meter2017 Nov 17, 2017 om 12:37
Huishouden & energie

Moet ik meewerken aan het vervangen van een Ferraris electriciteitsmeter

Ik heb een door een steekproef in de wijk afgekeurde Ferrarismeter. Dat is al meer dan 12 jaar geleden gebeurd. Nu heeft Liander plotseling haast om de meter te vervangen door een zogenaamde slimme meter. Ik wil zo'n meter niet en nu kan ik een slimme meter zonder zenddeel krijgen. Kan ik die ook weigeren? Ik wordt inmiddels al geruime tijd bestookt met brieven en telefoontjes van Brincks Roll Out, die de meter moeten vervangen, en door Liander zelf. Er verschijnen nu ook aangetekende brieven die ik weiger aan te nemen.

5134 8 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Nov 17, 2017 om 13:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Oude, afgekeurde meters worden vervangen door digitale meters. Je bent verplicht daaraan mee te werken. Je mag de digitale meter wel 'dom' houden.

Erg dom om de aangetekende brieven niet aan te nemen en te lezen. Niet vreemd opkijken als je straks ineens geen elektriciteit meer hebt omdat ze tot afsluiting zijn overgegaan. Om het nog maar even niet te hebben over de honderden euro's die zo'n geintje je gaat kosten.

ou
door oudewouter - Nov 17, 2017 om 13:37
52 Antwoorden / Vragen

Waarom zo moeilijk doen?

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 17, 2017 om 18:24
3449 Antwoorden / 25 Vragen

OK snap het probleem ook niet, sommige mensen doen, of moeilijk terwijl ze qau niveau niet eens weten hoe zaken in elkaar zitten.

ro
door ron503 - Nov 17, 2017 om 14:36
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft wel een heel erg goed geheugen want meer dan twaalf jaar geleden heeft u meegedaan aan een steekproef om de ferrarismeter op betrouwbaarheid en ijking te laten controleren. Blijkbaar was er met de geplaatste meter niets aan de hand want anders was de meter destijds wel vervangen toch!. De uitrol van de digitale meters want slim is niet de juiste benaming gaat in een rap tempo en als u die niet wil had u die in de vooraankondiging kunnen weigeren en dan was Brincks Roll Out en Liander aan uw deur voorbij gegaan. Het is wel zo dat de meter niet van u is maar van de netwerkbeheerder want u huurt de meter en betaald daar ook voor maar dat u middels aangetekende brieven gedwongen wordt om de meter te laten vervangen is moeilijk te geloven omdat u niet verplicht bent de ferrarismeter te laten vervangen door een digitale meter.

Cookies
door Cookies Nov 17, 2017 om 14:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De betreffende meter is afgekeurd, dan is Liander verplicht deze te vervangen. Oude meters worden niet meer geplaatst, dat wordt dan een digitale meter.

ro
door ron503 Nov 17, 2017 om 17:36
1229 Antwoorden / 0 Vragen

@Carola, als de meter 12 jaar geleleden al was afgekeurd was die 12 jaar geleden al vervangen door een andere Ferrarismeter.

me
door mein33 - Nov 17, 2017 om 15:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De inhoud van dit topic valt in de categorie "je kop in het zand steken want dan zien ze me lekker niet".

U gaat er vanuit dat niet reageren betekend dat ze wel een keertje ophouden met vragen wanneer de afgekeurde meter vervangen kan worden, nou mooi niet !
De huidige meter is afgekeurd en moet dus simpelweg vervangen worden door een nieuwe meter, hoe moeilijk kan het zijn.
Als er een ander apparaat in huis kapot is laat u het dan ook niet vervangen ?
U hoeft geen 'slimme' meter te accepteren, maar wel een nieuwe normale digitale meter die niet door de netwerkbeheerder kan worden uitgelezen.
Gewoon de oude meter laten vervangen door een nieuwe, en voor die nieuwe hoeft u niet bang te zijn, hij bijt niet en gaat ook niet onverwacht tegen u praten. ;-))

gerbera
door gerbera - Nov 17, 2017 om 16:16
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat hier om een afgekeurde meter. Afgekeurd betekend dat de meter niet meer bruikbaar is. De netwerkbeheerder biedt u kosteloos een nieuwe meter aan. U weigerd deze te accepteren dus zegt de netwerkbeheerder straks "geen meter geen stroom" zo simpel is dat. Zit u met de feestdagen in het donker (buiten de kaarsen) en kou want ook de cv doet het niet meer. Houdt er wel rekening mee dat u de netwerkbeheerder toegang moet verschaffen als deze de oude meter komt verwijderen. En dan kunnen we tegen die tijd hier een klacht van u lezen "netwerkbeheerder kan pas over 6 weken een nieuwe meter te plaatsen waarvoor ik moet betalen"

webcare liander
door webcare liander - Nov 18, 2017 om 09:47
47 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Lianders-meter2017,

U geeft aan dat door een steekproef in uw wijk geconstateerd is dat u een afgekeurde meter heeft. Dit zou echter meer dan 12 jaar geleden zijn gebeurd. De 12 jaar die u opgeeft is niet mogelijk, want afgekeurde meters moeten wettelijk binnen 1.5 jaar vervangen worden.

Wettelijk bent u verplicht om een afgekeurde meter door uw netbeheerder te laten vervangen. De netbeheerder draagt de verantwoordelijk van de meters en dus ook de veiligdheid die hierbij komt. Wordt een afgekeurde meter niet vervangen, dan kan uw netbeheerder niet de garantie geven dat uw veiligheid gewaarborgd is. Uw netbeheerder is wettelijke verplicht een melding te maken bij Agenschap Telecom dat u niet meewerkt.

Een slimme meter is niet verplicht, waardoor we een digitale meter kunnen plaatsen bij u. U kunt de weigering slimme meter doorgeven bij de aannemer Brincks Roll Out service.

Met vriendelijke groet,

Liander webcare team.

hereistom
door hereistom - Nov 22, 2017 om 18:59
741 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zo moeilijk doen, er is niks mis met een slimme meter!
U kunt natuurlijk weigeren, maar over een paar jaar moet iedereen ze hebben en dan moet u zelf de hoge kosten betalen!