na
door narcisto Sep 21, 2005 om 18:37
Huishouden & energie

Nlenergie

heeft iemand ervaring met nlenergie van de nederlandse energie
maatschappij.heb vanaf vandaag 8 dagen bedenktijd want moest gelijk
aanmelden en daarna kreeg ik pas een folder.

1244 30 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 21, 2005 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

He, dit wilde ik ook net vragen. Heb me nog niet aangemeld. Ik zit nu bij Greenchoice, want die hebben het milieukeur, dus zijn het milieuvriendelijkst. Aanbod is inderdaad verleidelijk, maar ik vind dat de beloften niet goed onderbouwd worden. Bovendien vind ik de 'digitale telemeter' een beetje eng (nieuw, werkt het wel?)

Ik wil best een goedkopere energieleverancier, maar dan moet het milieu er niet op achteruit gaan. Bovendien ga ik niet voor een paar euro omschakelen, want dan kan ik elke week wel overstappen.

Ik blijf deze vraag dan ook met veel aandacht volgen.

Met vriendelijke groet,

Floor

ve
door verwijderd - Sep 22, 2005 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zojuist iemand aan de deur gehad die mij lid wilde maken van deze club. Ik ben nog niet op dit aanbod ingegaan.

Kan iemand mij vertellen wat die 'digitale meter' is en mag een bedrijf zomaar de gas en electrameter in mijn (huur)woning vervangen?

ve
door verwijderd - Sep 22, 2005 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het verzorgen van het netwerk ( de leidingen en meters e.d.) is in andere handen dan de verschillende energiebedrijven. VB: Ik zit bij Echte Energie maar Essent is de netwerkbeheerder. Dus dat nlenergie bedrijf gaat/mag niet fysiek uw meters aanpassen. Digitaal zal wel betekenen dat u ieder jaar via internet de stand kan opgeven, wat trouwens ook bij bv Essent kan;)

ve
door verwijderd - Sep 22, 2005 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ drpc,

Nee hoor, ze hebben echt een compleet ander systeem. Kijk maar op www.nlenergie.nl. Dat vind ik ook een beetje eng

ve
door verwijderd - Sep 22, 2005 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens de persoon aan de deur hoefde ik niet langer de meterstanden op te nemen want deze zouden automatisch verstuurd worden. Om dit mogelijk te maken zouden zij een 'digitale meter' aansluiten. Het staat ook op hun site

http://www.nlenergie.nl

ve
door verwijderd - Sep 22, 2005 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik me dan ook afvraag is of ik wel weer terug kan naar een andere maatschappij als het me niet bevalt. Ik heb dan immers die digitale meter.

ve
door verwijderd - Sep 22, 2005 om 16:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

ALS U zou besluiten met deze club in zee te gaan. Kijk dan HEEL GOED naar de kleine lettertjes waarin ongetwijfeld zal staan dat indien U weer overstapt naar een ander bedrijf, de kosten van het verwijderen en het plaatsen van een nieuwe meter voor Uw kosten zullen zijn. Kijk goed uit en lees eerst het contract, niet alleen de grote letters maar vooral de kleine. Succes.

ve
door verwijderd - Sep 22, 2005 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

we hebben het hier over de "slimme meters". Daar zijn al proeven mee gedaan die tot goed resultaat leiden...

De meters zijn op afstand uitleesbaar... Meteropnemer hoeft dus niet meer langs te gaan en meter hoeft niet meer opgenomen te worden. Echter, controleer wel of de meter die geplaatst gaat worden ook daadwerkelijk een kemakeur draagt.. dit betekent dat ze geijkt en goedgekeurd gaan worden...

Wie is de eigenaar van de meter? Moet u m kopen (dat is iets anders als gratis installatie !!!) Of huurt u m ? (dat is iets anders als gratis installatie !!!)

Dit bedrijf is overigens niet het enige bedrijf dat dit soort meters gaan plaatsen. In 2006 gaan er meer bedrijven op grote schaal op afstand afleesbare meters installeren… Ze zijn niet de eerste en er lopen al proeven/hebben gelopen.

ve
door verwijderd - Sep 22, 2005 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zit bij dit bedrijf sowieso een jaar vast aan je contract.

Er staat inderdaad dat de installatie gratis is, maar nergens staat wat de huur van de meter is.

Er staat niet aangegeven wat er gebeurt als je weer naar een ander overstapt.

Conclusie: Ik wacht nog even tot een en ander duidelijker is en er ervaringen over vermeld staan

ve
door verwijderd - Sep 22, 2005 om 16:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat de meeste mensen niet weten, maar nu steeds duidelijker wordt is dat er altijd sprake is van 3 partijen… De leverancier, de netbeheerder en …………………… het meetbedrijf. Theoretisch is het mogelijk om je levering van leverancier A te krijgen, het netbeheer van B en de meter van C…

Men vond echter twee facturen al verwarrend blijkt uit vele vragen hier… Als u van nlenergie weer zou overstappen naar een ander krijgt u dus voortaan 3 facturen. Een van uw nieuwe leverancier, een van meetbedrijf nl energie (die moet uw meterstanden verwerken en doorgeven aan de netbeheerder) en een van de netbeheerder…

Maak dus uw keuzes weloverwogen en onthoud dat wanneer u een ander meetbedrijf kiest als uw netbeheerder (dus bijv via een leverancier) Dat u dus de posten voor netbeheer en meetbedrijf scheidt…

Dus stel u zat eerst bij Essent, stapt over naar bijv Oxxio. Voorheen kreeg u een factuur voor levering, netbeheer en meetbedrijf. Nu krijgt u levering in rekening van Oxxio en netbeheer + meetbedrijf van Essent… Nu stapt u over van Oxxio naar nlenergie. Dan krijgt u dus een nieuwe meter. Netbeheer  betaalt u aan Essent en levering + meetbedrijf aan nlenergie. Dus nog steeds twee facturen maar het meetbedrijf is veranderd van factureerder.  Tenslotte stapt u over van nlenergie naar bijv Remu. Nu krijgt u dus het netbeheer van Essent, de meter en dus meetbedrijf is nog steeds van nlenergie en de levering van Remu… Et voila, u heeft nu drie facturen….

ve
door verwijderd - Sep 23, 2005 om 09:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het klinkt prachtig dat de standen automatisch worden opgenomen en idd is het mooi dat er niemand meer langs uw deur hoeft om ze op te nemen.

ECHTER: als de leverancier van het gast / electra desondanks uitgaat van geschatte meterstanden ( dat is nu eenmaal het systeem dat zij hanteren ) en niet van de actuele ( zelf doorgeven kan nu ook, maar desondanks gaan ze vaak toch uit van de schatting ), dan heeft zo'n meter geen enkele zin.

Doel is toch juist dat je alleen betaald wat je verbruikt. Mijn conclusie: dit heeft alleen zin als de leverancier hier ook aan meewerkt en daar ben ik nog niet zo zeker van !

ve
door verwijderd - Sep 23, 2005 om 10:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zat fout ja. Kennelijk mogen gecertificeerde  bedrijven meters installeren. Als die digitale meters ook nog gewoon (met het oog) te lezen zijn zie ik niet zo'n bezwaar, mits jezelf eigenaar wordt van de meter.

Kan er niet iemand op de Veerkade 1 in Rotterdam ff een kijkje nemen? ;)

ve
door verwijderd - Sep 23, 2005 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

een leverancier schat niet, dat doet de netbeheerder....

Stel een klant krijgt in dec ieder jaar de jaarnota. En stapt over in april. De nieuwe leverancier heeft geen flauw idee van meterstanden, hij kan immers uw meter niet opnemen. Netbeheerder kijkt naar de laatst bekende meterstanden en verbruik in het verleden en baseert daarop de overstap stand...

Slimme meter... Netbeheerder leest op afstand de meter uit in dec en stuurt de jaarnota. Klant meldt zich aan via nieuwe leverancier in april. Netbeheerder leest meterstand op afstand uit en geeft door aan de leveranciers wat de overstapstand is...

Zolang de techniek het dus niet laat afweten wordt er dus niet geschat... U houdt natuurlijk wel de verplichting tot controle en melding van eventuele afwijkingen...

mvg

ve
door verwijderd - Sep 23, 2005 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan mederwerker. Slimme meters, ok ik heb er geen ervaringen mee maar zijn ze slim voor de klant{gebruiker van de af te nemen energie] Of slim voor het bedrijf?

ve
door verwijderd - Sep 23, 2005 om 23:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

voor beiden... Immers u hoeft zelf ook geen meterstanden meer door te bellen of te sturen...

Maar nog even een nagekomen bericht...

Ga even met een zoekmachine zoeken op metermarkt, je vindt daar meer informatie over de metermarkt en wat hier allemaal speelt (niet alleen introductie slimme meters)...

Veel leesplezier...

ve
door verwijderd - Sep 26, 2005 om 13:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had afgelopen vrijdag een mederwerker van deze maatschappij aan de deur met de mededeling dat zij een nieuwe, digitale energiemeter zouden krijgen. Ik ging er van uit dat het wel zou kloppen, ze hebben hier een tijd geleden ook nieuwe watermeters geplaatst. Hij dus gegevens genoteerd en ik heb het formulier ondertekend. Ik heb nog gevraagd hoe het zat met de ENECO maar hij zei dat ze alleen nieuwe meters kwamen plaatsen. Toen eenmaal de medewerker weg was bleek ik dus mooi een overeenkomst voor levering van energie te hebben getekend. Niet zo mooi dus, ik had natuurlijk wat beter moeten kijken maar je gaat er ter goeder trouw vanuit dat je niet zomaar ff opgelicht wordt.

Ik heb dus al zaterdag een zeer boze aangetekende brief verstuurd dat ik van hun praktijken niet gediend ben en dus ook geen diensten van hun wil ontvangen, stelletje oplichters...zielig dat ze zo aan hun klanten moeten komen.

En ik heb niet eens een folder gehad :-(

ve
door verwijderd - Sep 26, 2005 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

De persoon bij mij aan de deur vertelde mij dat hij van 'de nederlandse energie maatschappij' was en dat zij een nieuwe meter kwamen installeren. Hiervoor had hij wat gegevens nodig en mijn handtekening.

Eerst dacht ik dat het om een soort overkoepelend orgaan ging die in heel nederland nieuwe meters ging plaatsen. Na enig aandringen mocht ik even het ene foldertje wat hij bij zich had bekijken en bleek dat het een nieuwe energieleverancier was. Het foldertje mocht ik niet houden, maar ik werd gewezen op de website.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2005 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een meneer van Nlenergie is ook langs mijn deur geweest.Hij stelde zich voor als een medewerker van nlenenergie de overkoepelend orgaan van de energiemarkt. Zijn verhaal over de digitale meters klonk interresant. Wie wil nou niet geld besparen. Dus ik vulde de formulier in. Maar nadat ik de folder eens goed had doorgenomen begon er steeds meer vragen bij me op te komen.

  1. Kan een medewerker van nlenergie zich zomaar uitgeven als het overkoepelend orgaan van de energie markt?

  2. Is het formulier wat ik getekend heb rechtsgeldig?

  3. Kan ik er nog van af?

Wie kan me helpen met deze vragen?

ve
door verwijderd - Sep 27, 2005 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

1. nee, natuurlijk niet

2. ligt eraan wat daarin staat (waarschijnlijk niet dat verhaal over het overkoepelende orgaan). Waarschijnlijk is het gewoon rechtsgeldig... Dat het onder valse voorwendselen is getekend is een ander verhaal.

3. U heeft een wettelijke afkoelperiode van 8 dagen waarbinnen u kunt opzeggen (schriftelijk)

ve
door verwijderd - Sep 28, 2005 om 08:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kleine toevoeging: veel energiebedrijven lijken problemen te hebben met hun administratie. Verstuur een opzegging in de afkoelperiode dan ook ALTIJD aangetekend.

Verder is het inderdaad zo dat er een onderscheid wordt gemaakt in dit geval tussen het Meetbedrijf, de Leverancier en de Netbeheerder. In principe is het zo dat het meetbedrijf verantwoordelijk is voor de standen; het meetbedrijf geeft deze door aan de netbeheerder, en de netbeheerder geeft de standen door aan de leverancier. De meter is eigendom van het meetbedrijf, en mag dus zomaar vervangen worden. Het meetbedrijf moet echter wel ergens geld aan verdienen: er zal dus altijd huur voor die meter gevraagd worden. (Dit betaalt u nu waarschijnlijk via uw netbeheerder, omdat voor vrijwel alle huishoudelijke aansluitingen momenteel geldt dat de netbeheerder en het meetbedrijf dezelfde zijn)

ve
door verwijderd - Sep 29, 2005 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT>function PrivoxyWindowOpen(a, b, c){return(window.open(a, b, c));}
heb zelf al wel goede ervaringen met nlenergie. ik heb aan de deur getekend bij een verkoper die mij ook een folder gaf daarna heb ik nog twee keer een brief van ze gehad om me op de hoogte te houden van mijn overstap. geen klachten tot nu toe. er is nog geen meter bij me geinstalleerd maar ben er niet bang voor omdat je gewoon mag overstappen van meter en het bij nlenergie wordt geregeld door een erkend meetbedrijf daar kun je een lijstje van vinden op google

ve
door verwijderd - Sep 29, 2005 om 18:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

honderden folders krijg je in de week in je brievenbus, en je gaat in zee met een bedrijf dat je pas een folder (dus de informatie) wil overhandigen nadat je getekend hebt???????

ve
door verwijderd - Oct 2, 2005 om 21:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja... hun manier van klantenwerven  is nou niet geweldig...  Mijn bejaarde schoonmoeder kreeg een dame aan de deur, die zei dat er nieuwe energiemeters geplaatst zouden worden. Haar vraag "Bent u van Eneco"werd bevestigend beantwoord. Ze tekent een brief, omdat ze denkt dat ze dan nooit meer de meters hoeft af te lezen. In het weekend, wanneer ik haar administratie doe, kom ik erachter dat ze een contract getekend heeft voor afname van energie door de Nederlandse Energie Maatschappij. Een oude bejaarde dame belazeren....  ERg veel vertrouwen straalt deze manier van klanten werven niet uit

ve
door verwijderd - Jun 8, 2007 om 20:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onlangs gebeurde mij hetzelfde. Ik kreeg onlangs een telefoontje met de vraag of ik over wilde stappen. Aangezien ik het niet vertrouwde had ik graag informatie over het bedrijf. Dit stuurde ze alleen wanneer ik me zou aanmelden. Omdat ik dat niet van plan was ben ik wat op de site gaan snuffelen, maar ook daar werd je niks duidelijker. Nog geen week later belde ze weer terug, wederom met dezelfde vraag. Telkens vertelde ze me hoe geweldig de kortingen waren en wat de voordelen wel niet waren, en hoe duur eneco etc wel niet was. Als je dan vroeg om evt bijkomende kosten of vastrecht etc wisten ze van niks, en regelt dat opeens een andere afdeling. Allemaal al erg wantrouwend. Maar omdat de prijzen toch zo laag waren wilde ik er wel meer van weten, dus ben begonnen met me aan te melden. Hierbij krijg je een serie vragen die op band opgenomen worden. Ze beginnen netjes met naam en gegevens. Daarna gaat het al snel over banknummer en komen ze ineens met vragen of je instemt met vastrecht per maand. Dus ik denk wat vastrecht??? Dat is me niet verteld, en mevrouw verteld me dat er indd ong 5 per maand per meter gerekend zal worden. Dus ik vraag haar waarom ze me dat niet verteld heeft, en dit achter heeft gehouden en zij zegt dat ze toch ook wat moeten verdienen.....Wat?Tuurllijk moeten jullie wat verdienen maar niet op deze achterbakse manier dmv voorliegen etc. Dus ik vraag om meer uitleg, vervolgens wordt ze woedend, vind me een lastig betweterig persoon en gooit de hoorn op de haak! Ze vond het gek dat ik met zo'n bedrijf niet in zee ga, gelukkig nog optijd een stokje tussen gestoken. Het moge duidelijk zijn: Vermijdt alles en bevestig niks van dit bedrijf!!!!

ve
door verwijderd - Jul 25, 2007 om 10:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook wij zijn vorige (19-7) week benaderd. De medewerker van de nederlandse energie maatschappij deed zich voor als mederwerker van onze huidige leverancier, nl Essent! Hij zij dat als we goedkopere energie wilde dat we dan moesten oversluiten door de energie vast te zetten. Hij zou het allemaal wel regelen. Op de vraag van m'n vriendin of ze dit nog kon overleggen zij hij dat we netjes een brief kregen en dat we er gemakkelijk af konden. We hebben een folder en een aanmeldingsbrief (20-7) ontvangen maar niet van Essent maar van nlenergie! Dus toen het nummer gebeld wat op de brief staat, 09007307307.....na ruim 20 telefoontjes verdeeld over twee dagen nog niemand aan de telefoon gehad, toen was ons vermoeden bevestigd: We zijn belazerd!!! Vandaag heb ik een aangetekende brief verstuurd, zoals in hun voorwaarden bij punt 2 staat. Conclusie van dit verhaal; ga niet zomaar in op telefonische aanbiedingen en als je over wil sluiten moet je dat zelf besluiten en doe dan je huiswerk goed zodat je niet voor verassingen komt te staan! Tip: sluit je telefoon af voor dit soort acties 0900-6661000 / 0900-6665000 (Weet niet of het werkt, maar ik heb me gisteren aangemeld)

ve
door verwijderd - Oct 17, 2007 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk alstublieft uit met de NL Energiemaatschappij!!!! Voor je het weet zit je '' er aan vast'' en kost het je veel tijd en geld om van ze af te raken. Let op de aanmeldingsdatum want de nederlandse energiemaatschappij geeft een fikse boete als je het abonnement op wil zeggen.Ik ben niet positief over de nederlandse energie maatschappij, en de zogenoemde digitale meters die je van ze krijgt bij aanmelding krijg je niet! NL Energiemaatschappij verhoogd na aanmelding zijn prijzen en dus betaal je maandelijks een fors bedrag!!!

Succes!

ve
door verwijderd - Nov 27, 2007 om 11:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

ze zeggen dat je 8 dagen bedenktijd hebt zijden ze ook tegen mij maar als je het binnen de 8 dagen opzegt of ongedaan wil maken zeggen ze dat ze dat doen maar word niet gedaan ze gingen bij mij gewoon automatisch afschrijven dat was 2006 en ik ben er nu nog niet van af dikke oplichters dus

ve
door verwijderd - Nov 27, 2007 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

als u getekend hebt komt u er niet zo makkelijk af ze zeggen van wel maar ik ben er na een jaar nog niet van af ze zijden mij ook dat ik het binnen 5 dagen ongedaan kon maken nou niet dus dikke oplichters zijn het en ze schrijven gewoon automatisch af zonder toestemming

ve
door verwijderd - Jan 25, 2008 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gisteravond werd ik ook gebeld door de Nederlandse Energiemaatschappij (NEM). Aangezien ik altijd direct vraag hoe ze aan mijn gegevens komen, werd duidelijk dat ze gebruik maken van databestanden van andere energieleveranciers om mensen een aanbod te doen. Vervolgens heb ik direct duidelijk gemaakt dat ik dat niet netjes vond om zo gegevens van anderen te gebruiken. Maar ik had wel zin om het verhaal van de NEM verder aan te horen en te bepalen in welke mate dit nu echt was of pure laster, dus ik zette het gesprek voort.

Het aanbod klonk aantrekkelijk. Dus ik wilde er meer van weten. Echter van het woord "Controleperiode" gingen bij de alarmbellen rinkelen. Na een aantal malen gevraagd te hebben wat daarmee precies bedoeld werd, werd er gezegd dat het vrijblijvende informatie zou zijn en dat ik ergens aan vast zou zitten. Er werd gezegd dat ik een informatiepakket zou ontvangen en geen contract.

Ik wist met enige zekerheid dat ik een jaarcontract had afgesloten met mijn huidige leverancier, dat nog lang niet afgelopen was. Dus dat ik dan waarschijnlijk wel een boete zou krijgen. Dus contract wilde ik niet aangaan, zonder de gegevens van mijn huidige leverancier goed door te nemen.

Vervolgens ben ik het aanmeldproces ingegaan. Na controle van naam, adres, postcode en woonplaats, werd er gevraagd naar geboortedatum. Deze heb ik gegeven. Daarna naar girorekeningnummer. Dat vond ik heel vreemd, omdat ik niet begreep waarom mijn girorekening nodig zou zijn om mij een informatiepakket te sturen. Na aanhoudend te hebben gezegd dat ik mijn rekeningnummer wel zou invullen als ik afnemer zou worden bij de NEM, werd ik uiteindelijk doorverbonden met de manager.

Na een heel verhaal heen en weer, vertelt zij mij uiteindelijk dat ik wel een contract krijg en als ik dat niet wil dat ik dan 7 dagen de tijd heb om het contract op te zeggen. Vervolgens heb ik gezegd dat ik mijn rekening niet geef en dat zij mij een informatiepakket kunnen toezenden en dat ze daar inmiddels genoeg informatie voor hebben. Er werd vervolgens gereageerd met " Goedeavond, meneer" en er werd opgehangen.

Drie dingen vond ik vreemd:

1. Via de telefoon direct aan een contract vastzitten met een erg korte (7 dagen) bedenktijd.

2. Het gebruik van gegevens van andere leveranciers om klanten te bellen.

3. Stelselmatig weigeren om een simpel informatiepakket te sturen. Als het echt interessant is (lagere kosten), dan meld je toch aan.

De eerste twee vind ik een uiterst discutable manieren van werken waarvan ik vermoed dat ook wettelijk niet is toegestaan.

ve
door verwijderd - Jun 4, 2008 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb gisteravond (3 Juni 2008) precies hetzelfde gehad. het verhaal was dat zij dan de energie aan essent zouden gaan leveren (daar zitten we nu bij) en dan zou essent het weer doorverbinden naar ons maar dan tegen een lagere prijs. Ook werd aan ons gevraagd of wij betaalden via automatische incasso. Zoals de call-center medewerker zij: "op dit moment levert onze concurrent aan essent, als u met ons in zee gaat dan lever wij de energie die u gebruikt aan essent. u krijgt nog steeds een factuur van essent maar wij leveren de stroom."

ook wij zouden een informatie pakket krijgen als we het factuurnummer hadden opgegeven, zonder ook maar een contract te krijgen...