gr
door grotepeet Feb 6, 2019 om 19:35
Huishouden & energie

Ondervloer in oud bovenhuis

Onze bovenburen hebben een nw vloer gelegd. Maar waarschijnlijk niet met de juiste ondervloer. Er zit nog een verdieping tussen en ik hoor ze lopen, praten en de kinderen rennen. Het is een oud huis. Ze zijn wettelijk verplicht een geluidsisolerende ondervloer te leggen. Hoeveel dl moet dat zijn en moeten ze dat kunnen aantonen?

1457 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2019 om 19:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat voor vloer ligt er dan nu? En hebt u gevraagd wat er onder zit? En wat lag er eerst?

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Feb 6, 2019 om 20:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dit heeft u 2 maart 2016 ook al eens hier voorgelegd.
De reacties daarop kunt u nog steeds lezen evenals dat u eindelijk kunt reageren op de toen aan u gestelde vragen van een jurist.
Waarom stelt u vragen als u de antwoorden niet leest?

gr
door grotepeet Feb 7, 2019 om 00:45
Antwoorden / 2 Vragen

Dus! Wat was toe jullie antwoord? Denk niet duidelijk anders vraag ik het niet nog eens!

tijger1
door tijger1 Feb 8, 2019 om 10:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@grotepeet
Kunt u niet lezen dan?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 6, 2019 om 20:20
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Uw eerdere vraagwaarvan u de reacties kennelijk niet heeft gelezen, 3 jaar geleden al!  : 6 feb. 2019 om 19:35

Onze bovenburen hebben een nw vloer gelegd. maar waarschijnlijk niet met de juiste ondervloer. er zit nog een verdieping tussen en ik hoor ze lopen, praten en de kinderen rennen. het is een oud huis. ze zijn wettelijk verplicht een geluidsisolerende ondervloer te leggen. hoeveel dl moet dat zijn en moeten ze dat kunnen aantonen? Lees meer

Cookies
door Cookies Feb 6, 2019 om 21:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat is het nut hier van?

ne
door neodutchio - Feb 6, 2019 om 20:31
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Een geluk, het kleine kindje van toen zit nu op school en zal minder lawaai maken.

Geen idee wat uw situatie is, maar bij een VVE zijn afspraken over wat mag en niet mag.

tijger1
door tijger1 Feb 6, 2019 om 20:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hij schrijft nu “kinderen”, dus het is daar vruchtbaar. :-))

tenormin
door tenormin - Feb 6, 2019 om 21:17
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Had een commentaar geschreven maar is weg, foetsie.
Dus ruim 2 jaar geleden had u overlast van de bovenste buren, met etage ertussen. Het kindje is inmiddels groter gegroeid en als er gezinsuitbreiding heeft plaatsgevonden: tja: dat komt meer voor. Oude huizen zijn heel gehorig, wat je ook als ondervloer gebruikt. Maar aangezien u destijds, op vraag van @Uw jurist: "kunt u antwoord geven"; u dit niet heeft gedaan, zullen de resultaten wel hetzelfde blijven: geen commentaar of toelichting meer uwerzijds. Ik zelf heb nu een maand nieuwe bovenburen met een enorm "stampertje"; (geen konijn) en heb besloten me niet te gaan ergeren want dan is iedere voetstap er 1 teveel. Moet u ook maar doen.

Cookies
door Cookies - Feb 6, 2019 om 21:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen
tenormin
door tenormin Feb 6, 2019 om 22:12
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Sorry @cookies, maar dit antwoord is al 2 keer, door en @aurora1 en @heremietkreeft beantwoord.

jo
door jorisw - Feb 6, 2019 om 22:22
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een ondervloer kan slechts een bepaald aantal decibels dempen. Dat aantal zal in het huishoudelijk reglement beschrijven staan. Dat wil echter nog niet zeggen dat het geluid onhoorbaar wordt. Dat hangt ook van veel andere factoren af, zoals de constructie van het pand. Even gegoogled: de Nederlandse Stichting Geluidshinder hanteert 10dB qua geluidsreductie. Dat is op zich helemaal niet zo veel, dus de ondervloer kan best aan die norm voldoen.

Heb je al gevraagd aan de buren wat ze hebben neergelegd?

tenormin
door tenormin Feb 6, 2019 om 23:10
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@jorisw, de nieuwe bovenburen hadden een klusjesman ingehuurd. Dus iemand die in zijn vrije tijd ging klussen. Na 3! maanden ben ik naar boven gegaan want ik dacht: laminaat leggen kan toch niet zo lang duren? Ja dus. Geen idee, maar de goede man vertelde me dat de 10 x 10 stukjes ook laminaat was en dat het daarom zo lang duurde, alzo zijn constante (gekmakende) klopwerk, dus voor 7 uur in de ochtend tot 11 uur in de avond. Heb gevraagd of hij wel een goede ondervloer had gelegd. "Ja", de dB was 10. Dus, nu men er woont: niet. Althans, de vorige 4 bewoners heb ik niet gehoord en deze nieuwe mensen wel. Probleempje waarschijnlijk: het is een flat van de WBV: maar verkocht. Dus zij vallen onder de VvE en ik heb geen idee of ik ooit "kan/mag" klagen in deze situate. M.a.w. gaan kopers belangen voor huurdersbelangen.

tijger1
door tijger1 Feb 6, 2019 om 23:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tien bij tien zal wel parket zijn. Maar zeker geen laminaat. Beter dan 10 dB geluid isolerend is er niet.