ma
door marek Nov 27, 2007 om 22:16
Huishouden & energie

Opkoopraktijken opkopers

Januari jl. hebben wij een bod op een jaren 30 herenhuis in Den Haag gedaan à 325.000 euro (vraagprijs was 339.000 euro). Bij monde van de verkopende makelaar werd gesteld dat de verkopende partij het huis wilde verkopen aan een jong gezin met kinderen, mede omdat er en rijke historie in het huis aanwezig was met opgroeiende (klein)kinderen en het een fantastisch gezinshuis was geweest. Tevens werd vermeld dat het huis niet aan opkopers verkocht zal worden, gezien het voorgaande.

Wij dachten een kans te maken, maar werden uiteindelijk teleurgesteld, omdat ons bod te laag was. Een paar weken later bleek dat het huis verkocht was voor 332.500 euro (bron kadaster).

Ik kan wel melden dat we er flink de balen van hadden, omdat we er naar ons gevoel zeer dicht bij zaten.

In de loop der tijd merkten we dat het huis volledig verbouwd werd. En wat schertst onze verbazing deze week: Hetzelfde huis staat te koop voor 649.000!! euro. Het lijkt dus overduidelijk dat het huis door een opkoper gekocht is en er nu FLINKE winst aan heeft. Het huis is zeker niet verkocht aan de door de eerder verkopende partij voorgelegde voorwaarden. Het huis wordt nu ook verkocht door dezelfde makelaar en ik kan me er iets bij bedenken dat en afspraken gemaakt zijn tussen de opkoper en de makelaar… waarbij beiden financieel profiteren.

Mijn vraag is nu of ik gewoon mijn verlies moet nemen of dat er toch wat op de een of andere manier wat tegen deze opkooppraktijken gedaan kan worden? Particulieren maken zo weinig kans en de opkopers kunnen zo woekerwinsten binnenhalen m.n. op de jaren 30 huizen die nu zeer gewild in de markt liggen.

Mvg

Marek

1453 4 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - Nov 28, 2007 om 00:45
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Niets aan te doen. Verkoper bepaalt zelf aan wie de woning verkocht wordt en vast staat dat het een hoger bod is geweest dan uw bod. Ik neem aan dat uw bod van 325.000 uw eindbod was. Hoe hoog uw eerste bod is geweest en hoe lang de onderhandeling met de makelaar heeft geduurd vertelt u niet.

Ik zie geen steekhoudende juridische termen voor een zaak, maar u kunt uiteraard ook een advocaat raadplegen, die meer specifieke kennis van zaken heeft.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 28, 2007 om 10:46
16885 Antwoorden / 202 Vragen

marek@ wat is dan wel uw verlies? Zoals ik het lees heeft u geen verlies want u heeft het huis niet gekocht. De oorspronkelijke eigenaar kan reden hebben "om te balen"maar ook dat is niet zeker omdat u ook niet weet wat er allemaal aan het huis is verspijkerd. Ook is het uiteraard de vraag of het wel voor de vraagprijs nu wordt verkocht.

feitelijk, niet vervelend bedoeld, het gaat u eigenlijk niets aan al kan ik mij uw teleurstelling wel voorstellen.

ma
door marek - Nov 28, 2007 om 12:24
13 Antwoorden / 26 Vragen

Mijn punt is meer dat opkopers vele malen meer financiele ruimte hebben en zo de markt voor "particulieren" kunnen "verstoren', met name voor aantrekkelijk geprijsde huizen in de prijsklase tussen de  3 en 4 ton. Ben toch ook bang dat sommige opkopers onder hoedje spelen met makelaars om er beiden financieel flink van te kunnen profiteren, al is dit een gevoelskwestie. Misschien ben ik wel een doemdenker, we hebben er gewoon de balen van dat we naast het net gevist hebben.

Marek

tonnieboy
door tonnieboy - Nov 28, 2007 om 12:35
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Dien dan een klacht in bij de politiek in uw gemeente, want die zijn wel actief bezig met beleid om dit soort praktijken aan te pakken al dan niet tezamen met justitie (gaat vaak ook gepaard met oplichting hypotheekzwendel e.d.)