ge
door gemmie Jan 8, 2006 om 21:41
Huishouden & energie

Prijzen keukenkasten

Ik ben bezig met het kopen van een keuken. Nu heb ik de keus uit keukenkastens in twee prijsklassen. De eerste prijsklasse is volgens de leverancier van de "bouwmarkt"kwaliteit (met twee jaar garantie). De tweede prijsklasse is van dezelfde kwaliteit als Siematic-keukens (met vijf jaar garantie). Er zit een behoorlijk prijsverschil tussen (de tweede prijsklasse is twee keer zo duur als de eerste). Weet iemand of het klopt dat hier zo'n prijsverschil in zit, of wordt ik voor de gek gehouden? Is het de moeite waard om voor de betere/duurdere kwaliteit te gaan?

1167 6 Rapporteer

user123
door user123 - Jan 8, 2006 om 22:06
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Kunt u niet gewoon de verkoper vragen wat het verschil is ?

Dan kunt u zelf de afweging maken.

hutch
door hutch - Jan 8, 2006 om 22:20
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Gemmie,

er zal echt wel een kwaliteitsverschil zijn. En Siematic-keukens (of soortgelijke keukens) zullen kwalitatief echt wel beter zijn, dan een keuken gekocht bij een bouwmarkt. Daar twijfel ik nog geen moment aan. Bekijk maar eens een keuken bij een bouwmarkt en niet alleen vanaf een paar meter, maar ga deze maar eens van heel dichtbij bekijken. En let op allerlei kleine dingen, zoals scharnieren, of er lagertjes in de laden zitten. Of die laden een automatische stop hebben; duw maar eens een lade hard dicht, d.w.z. dat deze bijna aan het eind vanzelf stopt en dan automatisch het laatste stukje vanzelf (zachtjes) dicht gaat.... enz.

Alleen kan ik natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, dus het is aan jou zelf wat je doet.

Als je in het eerste geval twee jaar garantie heb en daarna problemen krijgt, wil nog niet zeggen dat je daarna alle kosten zelf moet betalen. Je moet dan procentueel gewijs bij betalen (ligt aan de economische levensduur van de keuken):

lees het volgende maar eens: Sta ik sterk met betrekking tot de garantie en bijbetaling.

In het tweede geval garandeert de verkoper in principe dat je 5 jaar geen kosten zult hebben. Of het prijsverschil dit compenseert weet ik niet.

Maar het gaat ook niet alleen om het geld. Je moet er wel vele jaren tegen aan kijken en mee werken. En als je dan een goedkope keuken hebt, die (wettelijk gezien) voldoet aan de koopovereenkomst, maar er bijv. toch wel "goedkoop" uitziet, zit je er wel jaren lang aan te ergeren en of dit het geld wel waard is.......

Maar zoals gezegd, jij kent als geen ander, de inhoud van jouw eigen portemonnee.

Het enige wat ik jou nog kan meegeven: deze keus hebben wij destijds ook gehad en omdat wij in ons vorige huis een zeer goede (dure) keuken hadden, hebben wij maar weer besloten om niet al teveel te bezuinigen op de keuken en dezelfde weer te bestellen. Maar ook hier kan het misgaan, zoals je kunt lezen over de combimagnetron in jouw andere vraag. Dus prijsklasse wil niet altijd iets zeggen, meestal wel.

Succes met het uitzoeken,

gr. Hutch

riawim
door riawim - Jan 9, 2006 om 01:14
10 Antwoorden / 5 Vragen

neem in hemelsnaam die goedkopere!!!!!!wij hadden een keuken gekocht bij HORN-KEUKENS, 2 jaar terug op 2de kerstdag,dus met kerstkorting voor 11.000euro.kom ik 2 weken later in de winkel van arno,s meubelmarkt in enschede,staat daar dezelfde keuken voor 4.500euro,s. ik wilde natuurlijk de keuken bij horn afzeggen,maar dat ging niet meer, want we hadden immers getekent!ik heb met een smoes bij horn, een keuken-deurtje meegevraagt, en van arno heb ik er een meegekregen, heb dit laten onderzoeken, en wat bleek? juist...het was exakt hetzelfde materiaal! horn probeerde me nog van alles wijs te maken,zodat ik dreigde met een rechtzaak,maar na 9 dagen hoorde ik dat horn failliet was, we haddden de keuken al betaald, dus mochten we nog van geluk spreken dat de keuken nog geleverd is.veel mensen hebben de betaalde keuken niet gekregen.er is zoveel bedrog in keukens. enne.....wat heeft een keuken nou te lijden?ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar ga eens in duitsland kijken is beslist de moeite waard! veel sterkte en inzicht toegewenst,want zeg nou eerlijk ...wat steld siematic dan voor? vr.gr.ria

riawim
door riawim - Jan 9, 2006 om 01:26
10 Antwoorden / 5 Vragen

vraag aan de beide leveranciers een deurtje mee en ga er mee naar de keuring-dienst van waarde, zoals ik ook heb gedaan, en van de beide deurtjes was geen enkel verschil te zien ook niet bij de scharnieren, en de lade,s zelfs het ophang-systeem was hetzelfde.uiteindelijk is het allemaal geperst, dus mdf, maar een goede en slimme verkoper,kan een leek veel geld afhandig maken. ik wens je veel inzicht en wijsheid toe.vr.gr.ria

ri
door rijksonnega - Feb 3, 2006 om 22:05
7 Antwoorden / 3 Vragen

Je moet op je gevoel afgaan en beide keukens goed bekijken, althans het matriaal. De meeste keukens zijn van spaanplaat, de inbouwapp.maken de keuken duur.

Garantie zegt niets, als je met een probleem zit wordje van het kasje naar de muur gestuurd, (bij inbouwapperatuur). De plaatser neemt geen verantwoording en de fabriek (pelgrim) zegt dat de plaatser varantwoordelijk is, dus een goede raad spreek duidelijk af hoe het zit met de garantie.

hutch
door hutch - Feb 4, 2006 om 00:33
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Hoi Rijk,

het zit duidelijk met de garantie. De verkopende partij (dus in deze de keukenleverancier) is de verantwoordelijke bij een eventueel garantieprobleem. Dit is allemaal vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek, Boek 7.

Als koper heb je in principe helemaal niets te maken met de fabrikant c.q. importeur.

Ik ben het wel met je eens, dat veel verkopers er een potje van maken en alle verantwoording proberen af te schuiven (gelukkig niet allemaal en hiervoor hulde....)

Gr. Hutch