ge
door gerritsmit Oct 25, 2004 om 11:55
Huishouden & energie

Ramen hr++

Vorig jaar heb ik nieuwe kozijnen met HR++ laten plaatsen. Nu is er in een van de ruiten een barst ontstaan. Zojuist heb ik een vertegenwoordiger van de fabrikant op bezoek gehad en die stelt dat het hier gaat om een thermische breuk, die niet valt onder de 10 jaar garantie die ik op ramen en kozijnen heb gekregen.


Mijn vraag is of dit normaal is en dat het tot mijn risico behoort.

5496 3 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2004 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dag gerritsmit,


Het is natuurlijk wel erg gemakkelijk van de vertegenwoordiger van de fabrikant om de breuk af te schuiven op een thermische breuk. Zij zijn dan van alles af omdat thermische breuk altijd in Nederland uitgesloten is van garantie. Voor een deel kun je dat ook zelf wel beoordelen. Er zou dan immers sprake moeten zijn van een te hoge plaatselijke opwarming en te plotselinge verschillen in temperatuur. Als je daaraan twijfelt of het wel zeker weet dat dat het geval niet is, dan zou ik kontakt opnemen met de firma die het raam geplaatst heeft. Het komt namelijk ook heel vaak voor dat er glasbreuk optreedt door te hoge spanningen waarbij het niet helemaal korrekt plaatsen in de sponning de oorzaak is. Lukt het helemaal niet om je gelijk te halen op basis van de garantie, dan kun je natuurlijk ook gewoon je glasverzekering aanspreken. Sukses, groeten, Ton.


Lees ook even de volgende alinea:


Evenals voor de door een ongeluk ontstane breuk (zgn. mechanische breuk), waarbij de fabrikant uiteraard buiten staat, kan hij ook niet aansprakelijk worden gesteld door temperatuurverschillen (zgn. thermische breuk). Een thermische breuk ontstaat, indien door een te hoge plaatselijke opwarming van de ruit te grote spanningen in het glas ontstaan. Mocht u twijfelen aan de bij u voorkomende situatie, dan dient u dit vooraf te bespreken met uw leverancier, opdat maatregelen (bijvoorbeeld het harden van het glas) kunnen worden genomen teneinde breuk te voorkomen.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2004 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Nogmaals gerritsmit,


Nog even wat technische informatie over thermische breuk. Groeten, Ton.


Wat is een Thermische breuk?
Uiteraard hoeven wij u niet te vertellen dat glas breekbaar is. Wat u waarschijnlijk niet weet, is dat glas ook kan breken doordat het plaatselijk verwarmd wordt of juist koud blijft door bijvoorbeeld plotselinge temperatuursschommelingen, door het in de schaduw vallen van een gedeelte van een glasvlak, kunnen grote thermische spanningen in het glas ten gevolge hebben, met een risico op thermische breuk.

U kunt een thermische breuk voorkomen door de volgende zaken te vermijden:
* Luxaflex, lamellen of overgordijnen in het kozijn zelf te plaatsen, waardoor de circulatie van lucht langs de ruit verhinderd wordt.
* Het verwarmen van een ruit met een föhn of een vlam om deze te drogen of om verf van het kozijn te branden.
* Een straalkachel, een blaasconvector of ander verwarmingsapparaat op het glas richten.
* Een verwarmingsradiator dichter dan 20cm op het glas te plaatsen.
* De ruit gedeeltelijk te beschilderen of van een plakfolie te voorzien.
* Massieve voorwerpen in de vensterbank te plaatsen (boeken, ordners, kastjes e.d.).
* De ruit tijdelijk af te plakken met papier of beschermfolie, bij voorbeeld wanneer het plafond gewit moet worden.
* Grote voorwerpen aan de buitenkant van het raam te zetten, die de ruit voor een deel in de schaduw plaatsen.

Hoe weet men of een breuk een thermische breuk is?
Thermische breuk te herkennen aan:
* breuk vanuit de rand glas eerst 1 à 2 cm haaks/loodrecht (altijd)
* 1 breuklijn (altijd)
* dan maakt breuk aantal slingers (meestal)
* dan een bocht van ong. 90 graden (meestal)
* breuk loopt weer terug naar de kant (gevolg van 90 graden bocht)



 


 


 


 

ve
door verwijderd - Oct 29, 2004 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Lijkt me verstandig om de plaatser aansprakelijk te stellen, die heeft het werk aangenomen en is verantwoordelijk, die moet de zaak afhandelen.


HR++ glas is dubbel glas met een glasvulling, waarschijnlijk is de glasvullingdruk te hoog geweest?!


Groet

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Do
Doraf - May 17, 2024 om 04:33
Vakantie & reizen

Wunderland Kalkar onterechte kostem

Mogen personeelskosten  zo worden doorberekend ? Lees meer

JTA
JTA - May 14, 2024 om 12:22
Huishouden & energie

Servicecontract voor warmtepompverwarming kost E 481 pj ???

Waarom is een servicecontract voor een warmtepompverwarming van een appartement zo veel duurder dan dat ik ooit voor een cv-verwarming servicecontract  heb betaald? 
Offerte gekrgen voor een 1 jaar jong nieuw opgeleverd appartement, kosten E 481,00 per jaar !!

Voor cv ketel betaalde ik ca. E 8,00 per maand... ( E 96,00 per jaar)
Is dit een nieuwe melkoe voor installatiebedri ... Lees meer

wi
witteke - May 14, 2024 om 10:47
Computers & telefonie

Windows life mail mappen verdwenen

Ook goede morgen,ik gebruik windows life mail,en ja,ik weet het,dat is oud,maar werkt nog prima
Echter nu zie ik de submappen plots niet meer bij het hoofdaccount
En ik snap dat ik iets verkeerd heb gedaan,maar ik had ze heel graag terug
Ze zijn schijnbaar niet weg,maar onzichtbaar
Ik draai onder windows 10
Ik hoop en duim dat iemand een makkelijke oplossing weet
Beda ... Lees meer