boppe1943
door boppe1943 Jun 13, 2008 om 16:42
Huishouden & energie

Rioollucht uit afvoerputjes.

In de bijkeuken bij de wasmachine en in de badkamer zijn afvoerputjes. Vooral in de herft en winter komt daar een nare geur uit. Ik doe er dan regelmatig water in en ook wat chloor. Dat helpt maar kort. Hetzelfde geprobeerd met een flinke hoeveelheid soda, maar ook dat hielp niet. De geur komt niet uit de afvoer van het bad of uit de toiletten. De loodgieter die vandaag voor wat klusjes kwam weet er geen raad op. Wie wel?

18198 5 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Jun 13, 2008 om 20:16
2308 Antwoorden / 28 Vragen

kan er een dop oid opgemaakt worden? anders indien mogelijk nog een zwanehals onder de vloer maken.

tonnieboy
door tonnieboy - Jun 14, 2008 om 00:44
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Zodra het water van een weinig gebruikte afvoer is verdampt uit de sifon of zwanehals die als een stankafsluiter werkt dan ruikt u de rioollucht. Elke week een beetje water erin laten lopen en het probleem is weg. In het geval van een mogelijke verstopping kan er soda aan heet water toegevoegd worden.

juupke
door juupke - Jun 20, 2008 om 10:06
108 Antwoorden / 17 Vragen

Het kan zijn dat het water in de stankafsluiten verdampt is, of dat de stankafsluiter niet meer goed is. Ik ben welleens een douche putje tegen gekomen waarbij de afsluiter was afgebroken.

Maar wat is vermoed is dat de rioolontspanning niet goed is. Dan kan er niet genoeg lucht uit het riool en wordt de lucht uit een putje gedrukt. Vooral als het putje zich op de 1e verdieping of hoger bevind kan het dit zijn. Dit is op te lossen door een standleiding door het dak naar buiten te maken. Als je hem onder de dakpannen laat uitkomen kan het al voldoende zijn.

dr
door dreamworks - Jun 29, 2008 om 11:44
22 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo

In uw huis zal er inderdaad een probleem zijn met de riool beluchting _bij iedere liter water die via het riool wordt weg gevoerd moet lucht bij voor de transport-. Als die lucht er niet via een beluchtings leiding (meestal op het hoogste punt in uw huis) komt zal deze via een andere weg er toch bij moeten komen en meestal gaat dat dan via de weg met de minste weerstand. en daarom komt er die geur uit de afvoerputjes die liggen het laagst en zullen het eerste worden leeggezogen.

Bij de wasmachine en badkamer kunt een een extra riool beluchter plaatsen of laten plaatsen (mits niet alles is weg gewerkt achter de tegels ) en deze zouden het probleem moeten kunnen verhelpen.Deze riool beluchters zijn er in verschillende soorten en maten en zelfs speciale chroom uitgevoerde voor onder bv de wastafel in de badkamer.een beetje loodgieter zou dit moeten weten en kunnen oplossen. als tijdelijke oplossing raad ik u aan om in plaats van water slaolie in de afvoerputjes te gieten dit zal minder snel "verdwijnen" dan het geowne water .

groeten

marijn

fr
door friesejan - Aug 7, 2008 om 10:18
3 Antwoorden / 1 Vragen

een minimale opening in een afdichting en afgesloten raamontluchters trekken de ucht vacuum .juist in de herfst dan sluit u het rooter om warmte te sparenrooster open en stank is weg.succes.3 jaar en 25 onderzoeken waren bij ons nodig om dit te ontdekken