jm
door jmeyer47 Feb 5, 2022 om 19:04
Huishouden & energie

Samenwonen en je AOW behouden

Als je als AOW er  besluit om samen te gaan wonen, gaat dat men minder AOW krijgt.. Zou het niet goed zijn dat als men samen gaat wonen je AOW gewoon behoudt. Voordeel , je woont samen , 1 huishouden , en je levert een huurwoning in. Zo lost men het huurprobleem ook gedeeltelijk op..

2750 16 Rapporteer

getty
door getty - Feb 5, 2022 om 19:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Leuk bedacht, maar totaal kansloos plan

Thecla58
door Thecla58 - Feb 5, 2022 om 19:13
857 Antwoorden / 3 Vragen

Inderdaad als je als AOW-ers gaat samen wonen dat krijgen beide partners minder. Maar samen minder is nog altijd meer dan een alleengaande die in de AOW komt. Mensen die samen wonen delen de vaste lasten en iemand die alleen woont heeft alles op zijn of haar bordje liggen. Dus de laatste categorie betaalt een groter deel van mijn AOW aan de vaste lasten.

Als ik me niet vergis is de AOW voor mensen die samenwonen ergens rond 1700 euro met heffingskorting. Iemand die alleen woont krijgt ongeveer 1250 euro met heffingskorting. Natuurlijk krijg een alleengaande AOW-er wel toeslagen.

Of hetgeen jij zegt het woningtekort oplost... dat denk ik eigenlijk van niet.

getty
door getty Feb 5, 2022 om 19:16
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De samenwonende aow-erkrijgt ook toeslagen als er geenof weinig pensioen is.

mahadma
door mahadma - Feb 5, 2022 om 19:28
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Als je alleen woont krijg  je 1.2235/992,52 + 70,52 vakantiegeld.
Woon je samen is dat 851,52/679,02 + 50,39 per persoon.
Dus als je samenwoont  zou je 1.703,04/1.358,04 + 100,78 vakantiegeld.
Wellicht wordt het u zo duidelijk.

simon55
door simon55 Feb 5, 2022 om 20:29
1556 Antwoorden / 5 Vragen

De bedragen die u noemt liggen hoger

mahadma
door mahadma Feb 5, 2022 om 21:15
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Info van de SVB pagina.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 5, 2022 om 19:32
2068 Antwoorden / Vragen

Samenwonen of niet is een keuze, en keuzes hebben consequenties. Één van die consequenties is minder AOW een ander is minder huur, en vermoedelijk zijn de kosten van levensonderhoud opgeteld ook lager. Ik snap het idee maar ik denk dat er geen draagvlak voor bestaat en ook als oneerlijk ervaren zou worden door mensen die nu al samenleven of wilt u die ook meer AOW geven?

ne
door neodutchio - Feb 5, 2022 om 19:42
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Wat een nobel idee, samenwonen om een ander een woning te gunnen. Vroeger ging je nog samenwonen omdat je van elkaar hield.
Maar, zoals al gezegd, 1 keer huur, 1 keer energie en water, 1 keer verzekering, enz. Waarom dan extra willen krijgen?

Donuts
door Donuts Feb 5, 2022 om 20:54
1203 Antwoorden / 2 Vragen

En je hebt ook nog 24/7 een mantelzorger, ook handig als je oud bent.

Ag
door Agamemnon - Feb 5, 2022 om 20:18
82 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb ooit zelf iets vergelijkbaars voorgesteld. Je maakt inderdaad een huis vrij in deze tijd van woningkrapte en bovendien komt er een gratis mantelzorger bij als die ooit nodig is. Daar mag de overheid wat tegenover stellen. Maar ook het argument van een andere reactie hoe dat valt bij andere samenwoners of gehuwden is valide. Ik stel daarom voor om er de voorwaarde aan te verbnden dat beide partners minstens 5 jaar een alleenstaande uitkering hebben gehad (of samen 10 jaar bijv. 6 en 4 jaar) zodat men niet makkelijk even kan gaan scheiden en na een korte tijd weer gaat samenwonen....
Ook hoeft men niet tot het einde een volledige alleenstaandenuitkering te behouden. Langzaam afbouwen in stapjes van 5% per jaar tot het samenwonersniveau zou ook kunnen.

Donuts
door Donuts - Feb 5, 2022 om 20:52
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dus als 2 bejaarden gaan samenwonen zouden die 2x70% krijgen en mensen die al tientallen jaren samenwonen maar 2x50%? Bezopen voorstel gebracht onder de noemer 'we doen tenslotte iets goeds voor de samenleving'.

tenormin
door tenormin - Feb 5, 2022 om 21:09
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Het klinkt simpeler dan het is @jmeyer47. Want samenwonen betekent ook dat een van de partners zijn/haar huur niet meer hoeft te betalen. Dat scheelt sowieso al een slok op een borrel. En ook: alle verzekeringen die men heeft afgesloten: kan er 1 worden opgezegd, dus nog een slok. Onder hoe nobel het ook lijkt: je levert een huurwoning in - zal best, maar om beiden een alleenstaande AOW te ontvangen, dat gaat me veel te ver. Dus, fictief, als ik op mijn oude dag nog een partner zou vinden waar ik mee zou willen samenwonen, is dat al een bonus voor u. Als het om geld gaat: mij zou het dan niet interesseren. Maar ik zou zoiets ook niet onder de noemer liefde willen plaatsen: alleen omdat men een huis vrijmaakt voor een ander. Als dat de overwegingen zijn zou ik zeggen: blijf lekker apart wonen. (En weet zeker dat u dat ook doet, te lang "logeren" bij de ander) kijk maar uit voor een onverwacht "tandenborstel" bezoek. ;-). De "buurt slaapt ook niet. Verloeners liggen altijd op de loer. Wens u een fijn samenwonen tijd toe.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 6, 2022 om 01:58
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte J. Meyer,

Ik ben hier ook een groot voorstander van.

Helaas zijn de regels in Nederland nog niet veranderd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 6, 2022 om 03:01
16861 Antwoorden / 202 Vragen

Volgens de nieuwe regels ontvangt men als men besluit samen te gaan wonen maar men behoud de woning wel: (Zie het onderdeel samenwonen en toch ... https://financieel.infonu.nl/geld/122356-aow-2020-en-2021-samenwonen-nieuwe-regels.html  Helaas is ook naar mijn mening uw idee kansloos.

Sterker nog, er zijn ook situaties waar men niet samenwoond, ieder in eigen maar wel gehuwd is (gebleven) toch ook de AOW voor samenwonenden krijgt.

panter22
door panter22 - Feb 6, 2022 om 08:01
6599 Antwoorden / Vragen

Jouw plan geldt alleen voor samenwonen met AOW.
Wat dacht je van die andere uitkeringen, bijstand, IOAW? Dat maakt niet uit, die moeten maar voor zichzelf zorgen?
En dan ook nog alleen voor een AOW-er die een huurhuis verlaat.
Fijn plan voor jezelf bedacht.
Regel alles goed wat betreft het samenwonen, Doe je dat niet, dan kun je op straat komen staan en zelf weer een huurwoning moeten zoeken die er niet is.

Donuts
door Donuts Feb 6, 2022 om 10:46
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Fijn plan voor jezelf bedacht. Dit dus, ja.

rj
door rjw - Feb 6, 2022 om 09:06
3267 Antwoorden / 5 Vragen

En dan over een paar jaar is iedereen verbaasd dat er opeens zoveel uitkeringsfraude is. De regels zijn nu simpel, en je wilt die alleen maar nodeloos ingewikkeld maken door op kosten van ons allen meer geld dan anderen in vergelijkbare situaties te willen cashen.

ro
door ronny530 - Feb 6, 2022 om 10:22
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Als AOWers gaan samenwonen komen er meer huizen vrij dat is waar maar hoeveel AOWers gaan dat ook daadwerkelijk doen want huis en haard verlaten om een hogere uitkering te ontvangen enkel en alleen om er beter van te worden zie ik niet gebeuren. Het merendeel van de AOWers vormt al een gezamelijke huishouding en vallen in uw plan buiten de boot want die wonen in één huis en komen in uw plan niet in aanmerking voor een hogere uitkering. Er ontstaat rechtsongelijkheid want in uw plan krijgen AOWers die besluiten samen te gaan wonen wel een hogere uitkering en de AOWers die al een gezamelijke huishouding voeren weer niet. Om die rechtsongelijkheid ongedaan te maken zouden alle WAOers recht op een volledige uitkering moeten krijgen en daar zal een wetswijziging voor nodig zijn. De wens is de vader van de gedachte en in uw voordeel want u wil wel samen gaan wonen maar niet tegen een lagere AOW uitkering.

in
door inno1 - Feb 6, 2022 om 13:14
119 Antwoorden / Vragen

Een leuk idee, vind ik. Als je - zoals in de meeste recaties hier - het gelijk als kansloos beschouwt dan weet je zeker dat er niks verandert. Natuurlijk zijn er allerlei tegenargumenten aan te voeren over geld en andere voorwaarden. Zoals iemand er gelijk weer een andere voorwaarde aan verbindt dat je zoveel jaar alleen moet hebben gewoond.
Het probleem is dat de overheid alleen kan denken en handelen vanuit systemen - niet vanuit de belangen van mensen.
Die systemen worden bovendien politiek aangestuurd. Want waarom is per 1 januari opeens de samenwoonregeling afgeschaft? (als je kind 18 wordt moet hij het huis uit, anders wordt je uitkering verlaagd). Omdat de politiek de wooncrisis heeft omarmd als een systeemprobleem - er moeten dus compromissen worden gesloten met andere partijen.
In uw idee: Nog geen drie weken geleden werd het bericht de wereld in geslingerd dat ouderen de woningmarkt verzieken omdat ze in hun grote woningen blijven zitten. Terwijl het verschijnsel van 'honkvaste ouderen' al zeker 20 jaar speelt. Niet omdat die ouderen niet graag uit hun vetrouwde buurt verhuizen, maar omdat er geen alternatieven zijn.

Samenvattend: Uw idee past zowel in het vrijkomen van huurwoningen als van koopwoningen. En in tegenstelling met alle tegenwerpingen (die weer zijn bedoeld om de controle te houden) vind ik dat aow-ers beloond mogen worden als ze de stap nemen om een huur- of koopwoning te verlaten en samen te gaan wonen.
Nu nog de overheid zover krijgen dat ze een en ander kunnen ontkoppelen (samenwonen en kortingen opleggen).

panter22
door panter22 Feb 6, 2022 om 16:11
6599 Antwoorden / Vragen

De kostendelersregeling is niet afgeschaft. De regeling geldt nu vanaf 21 jaar.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wat-is-de-kostendelersnorm-in-de-bijstand
Dat is dan een forse beloning van €667 per maand.(zie berekening van Mahadma)
Voor die extra inkomsten per maand, is het aantrekkelijk te gaan scheiden en later weer gaan samenwonen.
Er zullen dan meer huurhuizen nodig zijn om al de ouderen te huisvesten die uit elkaar gaan.
Samenwoning betekent geen korting. Alleenstaanden krijgen een toeslag.

me
door mein33 - Feb 6, 2022 om 14:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zou dat een eerlijke regeling t.o.v. gehuwden die samen één woning bewonen ?

Ko
door Koster68 - Mar 10, 2022 om 12:26
2 Antwoorden / Vragen

Verhuur een kamer aan je partner en wordt geen fiscaalpartner.   dus geen samenlevingscontract ect ect...

sira
door sira Mar 10, 2022 om 18:32
2348 Antwoorden / 24 Vragen

En al die anderen dan? Slecht advies.