et
door ethel75 Mar 19, 2009 om 19:39
Huishouden & energie

Schimmel en vlekken op matras

ik heb 2 jaar 2 losse matrassen, nu heb ik veel vlekken en schimmel op mijn matras door veel zweten snachts. Mijn vraag is kan ik dit nog schoon krijgen? De matrassen liggen nog goed en vind het vrij snel om deze te vervangen, hoe kan ik de vlekken verwijderen en dit in de toekomst voorkomen?

Alvast bedankt.

61564 31 Rapporteer

ba
door bachanaal - Mar 19, 2009 om 19:54
248 Antwoorden / 7 Vragen

sommige stomerijen behandelen ook matrassen. even informeren hier en daar. nog beter is een matras die beter geschikt is voor veel transpireren; pocketvering en binnenvering is het meest geschikt voor transpirerende mensen.o.a in de wehkamp catalogus is dat na te lezen.ik transpireer veel en heb een texeler wol matras met pocketvering, nooit ergens last van(was wel een heel dure nmatras)

ba
door bachanaal - Mar 19, 2009 om 19:56
248 Antwoorden / 7 Vragen

p.s. wordt de slaapkamer wel voldoende geventileerd? is belangrijk!

et
door ethel75 - Mar 19, 2009 om 20:17
7 Antwoorden / 4 Vragen

de slaapkamerramen staan dag- en nacht open, het gehele jaar

kiran
door kiran - Mar 19, 2009 om 20:25
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@ethel

Je zegt: slaapkamer-ramen staan dag en nacht open, het hele jaar.

Ook daar kan een gedeelte van het probleem schuilen!

Ventileren is goed, maar dag en nacht? Je haalt dan ook de vochtigheid van buiten, naar binnen!

Zou een goede molton kopen. Regelmatig wassen ........ en de ramen toch wat vaker dicht doen, vooral bij 'nattig weer'.

stacey
door stacey - Mar 19, 2009 om 23:25
10352 Antwoorden / 12 Vragen

---

In de matras kunnen zich daarom schimmels en bacteriën ontwikkelen. Deze ontwikkeling van bacteriën en schimmels in de matras verkort de levensduur van de matras aanzienlijk.

Tevens kan de ontwikkeling van schimmel en bacteriën in de matras schadelijk zijn voor de gezondheid van de slaper.

Goedkope matras ---

edwardus
door edwardus - Mar 20, 2009 om 00:01
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Schimmel krijg je alleen maar weg met schimmeldodende middelen of het matras af te voeren. Iemand die veel zweet zou beter af zijn met een pocketvering matras, dat ventileert beter.

Zorg er voor dat er luchtstroom van onder het matras kan komen.
Ventileren via het ventilatierooster kan 24 uur per dag, het raam open zetten zou je beter beperken tot een kwartiertje tot een half uur per dag.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 20, 2009 om 00:37
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Ethel,

Eenmaal schimmel in het tijk krijg je het er niet uit. Het blijven
vlekken!
Net zoals je "het weer" (=schimmel) in een lichte natte doek krijgt
die je op een plek nat laat liggen zodat ze niet kan drogen. Eerst zwarte spikkels.

Drogen is er drogere lucht langs laten strijken, zodat de drogere lucht het vocht op kan nemen. Dat kan ook met een kleine ventilator.

Mijn echtgenote heeft al 16 jaar last van overgangsperikelen, als
opvliegers. Ze wil er niets tegen doen. Het hoort bij het leven en ze
is keihard voor zichzelf. Ik heb het wel eens gevoeld, ze baadt dan in het zweet.

We hebben dag en nacht een raam en 2 ventilatieroosters open en in die
tijd de 2-e schuimrubber matras. Er ligt een molton deken op het matras
en een matrasbeschermer er onder op de opklapbare lattenbodem.

Ik heb plenty ventilatoren in alle soorten en maten, doch elke morgen
gaat de lattenbodem minstens een uur omhoog voor de ventilatie onder
het matras. Zo houden we schimmel aardig uit het matras.

Hardware ERror MAN.

wolfenjong
door wolfenjong - Mar 20, 2009 om 11:36
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Doe wat waspoeder in heet water en maak de plekken nat door er een natte theedoek op de pleken te legen, en laat deze er een kwartier op liggen, en schrop daarna met een  borstel de plek nog na, en doe het hele matras nog even met de vochtige thee doek af, dan  maakt u het matras droog met een niet af  gevende badhanddoek en zet het matras als de zon schijnt buiten tot het weer droog is.

En wat anderen ook al aangeven, kunt u het beste een goede molton hoes gebruiken, en u matras regelmatig op zijn kant zetten zo dat het beter ventileelt, en te veel ventileren is net zo slecht als te weinig, hang een vochtmeter in de slaapkamer zo dat u kan aflezen dat het niet vochtiger als 60% wordt in de slaapkamer.

Maar u kunt in toekomst beter een boxspring kopen, daar deze het beste ventileren.

Succes er mee.

ze
door zevenbergen - Mar 20, 2009 om 13:16
3 Antwoorden / 5 Vragen

Soda er op strooien en de hele dag laten liggen. Daarna verwijderen.

an
door anibus - Mar 20, 2009 om 13:24
2 Antwoorden / 0 Vragen

om te voorkomen dat onze matrassen te vochtig worden ventileren wij dag en nacht en laten wij overdag de bedden onopgemaakt. de matrassen worden dan niet verstikt door het dekbed of dekens.

mi
door mirlinmit10 - Mar 20, 2009 om 14:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemiddag,

Misschien even een wat duurdere investering, maar mijn man werkt bij een bedrijf in Gendt die matrassen verkoopt, en daar hebben ze matrassen waar je absoluut niet op kan zweten door het materiaal wat er in gebruikt wordt.Heb hier nu zelf een aantal maanden ervaring mee.En dit werkt echt. Je kan evt de hoes die om de matras heen zit, deze is standaard, zelf wassen in de wasmachine.Verder wens ik je veel succes ermee.

ka
door katja54 - Mar 20, 2009 om 14:40
54 Antwoorden / 8 Vragen

de schimmelplekken krijg je helaas niet weg.

Mijn advies is katoenen lakens en dekbedovertrekken , en een molton onder je lakens.

s,morgens het raam een tijdje open zetten en je bed opengeslagen laten liggen zodat hij goed kan luchten.

Als je een pyama of zo draagt , ook katoen want katoen neemt het vocht op.

cl
door clyde1 - Mar 20, 2009 om 15:39
11 Antwoorden / 4 Vragen

De goedkoopste en veruit makkelijkste manier is inderdaad  'smorgens een laag soda over het matras stooien. De dag in laten trekken en daarna het matras goed stofzuigen bovenop. En altijd een molton er op en die regelmatig wassen.

ka
door karstdevries - Mar 20, 2009 om 15:57
11 Antwoorden / 1 Vragen

waarom geen lakens over het matras die kunnen gewassen worden toch

pluisjebaby
door pluisjebaby - Mar 20, 2009 om 16:06
31 Antwoorden / 18 Vragen

Goedendag,

Je kan op de matrassen een pak SODA leeggooien en na een paar uur je matras stofzuigen, verder kan je met Vanish de meeste vlekken er wel uit krijgen.

Elke dag een goed uur je slaapkamer laten luchten voorkomt vocht dus schimmel.

Succes!!!!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 20, 2009 om 16:21
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Karst:

Dat is toch evident: èèn molton kan wel 3 maal zoveel zoveel vocht opnemen dan èèn laken. Natuurlijk komt er wel een laken over de molton.

Het vocht moet wel de gelegenheid krijgen er uit te kunnen dampen. Per nacht kan dat wel een paar liter zijn.

H.

et
door ethel75 - Mar 20, 2009 om 16:25
7 Antwoorden / 4 Vragen

Soda heb ik idd al geprobeerd, helaas zonder succes maar bedankt voor het meedenken.

kr
door kramp - Mar 20, 2009 om 16:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

Koop de volgende keer een waterbed?
Je zweet mogelijk iets meer tijdens het slapen (afhankelijk van de temp. instelling) maar dit verdampt weer makkelijker doordat het bed verwarmd is. Wij hebben een bed met losse molton (over de waterzak) en harde zijkanten. Deze molton is wasbaar.

jokesk
door jokesk - Mar 20, 2009 om 18:32
50 Antwoorden / 9 Vragen

Ik kan je niet aan tips helpen om de schimmel te verdrijven want dat hebben anderen al voor me gedaan.
Wel heb ik tips om schimmel te voorkomen.
Zorg ervoor dat tussen het onderlaken en matras een goede (in uw geval liefst wat dikkere) molton van een natuurproduct zoals katoen ligt.
Lucht het matras, liefst wekelijks, door ze van de ochtend tot avond overeind te zetten.
Ook je matras om de maand of 2 maanden omdraaien kan helpen.

Ik hoop dat de schimmel er nog wat uitgaat. Je zult er altijd wel vlekjes van blijven zien.
Het zou wel zonde zijn dat en matras na 2 jaar al vervangen zou moeten worden. Een matras moet veel langer mee kunnen gaan. 2 jaar is wel een heel korte tijd en dus een dure zaak als je zo vaak van matras moet wisselen.

Succes met het verwijderen van de schimmel.
Groetjes, Joke

be
door bets101 - Mar 20, 2009 om 19:15
2 Antwoorden / 0 Vragen

1 keer in de week soda op je matras strooien een paar uur laten liggen en de soda heb het ergste vocht op genomen.

ge
door gerard55 - Mar 20, 2009 om 19:35
57 Antwoorden / 11 Vragen

Beste Ethel, één van de antwoorden is bijna goed. Soda op je matras strooien kan inderdaad schimmels doden even als gewoon keukenzout, maar niet alle schimmels. Beter is zuiveringszout. Dit is bij uitstek een schimmeldoder. Google maar eens op zuiveringszout of natriumbicarbonaat.

Zuiveringszout is b.v. ook goed tegen voetschimmel. Weg met dure smeerseltjes, maar gewoon zuiveringszout tussen je tenen en na een dag is de schimmel weg.

Je zweet veel en om daar eventuele lucht van te bestrijden, is zilverwater een uitstekend middel. Google er maar eens op. Het doodt veilig bacteriën op je huid. Je kunt het zelf maken en het is een goedkoop en probaat antibioticum. Laboratoriumonderzoek in de VS heeft uitgewezen dat het bijna 1000 vormen van micro-organismen doodt.

bo
door boonbonewald - Mar 20, 2009 om 20:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn prima zeiltjes in de handel die absoluut geen vocht doorlaten en kunnen in de kookwas en in de droger. Liegelind.En zorg er ook voor dat je matras kan ventileren,b.v.latenbodem of spiraal.

ma
door marmonik - Mar 20, 2009 om 21:06
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet precies hoe u de vlekken eruit krijgt maar ik denk ook bij een stomerij. Keert u de matrassen ook regelmatig en wat ik zelf heel fijn vind is een aerosleep. Dit ventileert, absorbeert, is anti allergies. Wordt veel verkocht voor baby's maar is ook te koop in 80/200 of 90/200 m.

vl
door vlembo1 - Mar 20, 2009 om 23:13
12 Antwoorden / 3 Vragen

Haal een of twee pakken soda, strooi die in de ochtenduren over het matras uit, zo de hele dag laten liggen, zo lang mogelijk. Voor je het bed weer op wil gaan dekken de hele matras afstofzuigen.
De sodakorrels moeten het vuil opgenomen hebben...succes...

aj
door ajna - Mar 21, 2009 om 17:04
12 Antwoorden / 8 Vragen

Helemaal mee eens. Een waterbed is het meest hygiënisch voor iedereen, ook als je veel transpireert. Over het watermatras hebben wij een wollen Texeler matrasbeschermer die het vocht goed opneemt en op 60 graden te wassen is in de wasmachine. Wij willen niet anders meer. Ook de huisstofmijt en de uitwerpselen van de huisstofmijt die bij veel mensen allergie veroorzaken was je zo regelmatig weg. Een gewoon matras met wasbare hoes krijg je nooit tot in de kern schoon. vriendelijke groet.

edwardus
door edwardus - Mar 21, 2009 om 18:02
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Origineel hoor ...

cm
door cmzaal - Mar 21, 2009 om 20:23
5 Antwoorden / 0 Vragen

Dit probleem had ik ook bij een onverwarmde slaapkamer. Schimmels kunnen, heb ik begrepen, erg slecht uitpakken voor de longen dus wilde ik er zo snel mogelijk vanaf. Ik heb toen na advies een nieuwe matras gekocht die goed uitademt, was iets duurder maar nooit geen schimmel meer gezien. Dus vervangen lijkt mij de beste optie. Een mens verliest nu eenmaal 1 à 2 liter vocht per nacht en dat moet toch weg kunnen.

et
door ethel75 - Mar 21, 2009 om 20:23
7 Antwoorden / 4 Vragen

Idd bedankt, heb vandaag een nieuwe matras besteld.

jokesk
door jokesk - Mar 21, 2009 om 21:45
50 Antwoorden / 9 Vragen

Als het nieuwe matras binnen is dus:
- altijd een goede molton tussen het laken en matras leggen (ook regelmatig verschonen
- nooit vergeten het matras minimaal 1 keer per maand helemaal afhalen en een paar uur op z'n kant zetten zodat het van boven en onder even goed kan uitwasemen.
- als de matras toch op z'n kant staat..... even goed aan beide zijden afzuigen om eventuele huismijt zo min mogelijk kans te geven om in de matras te gaan nestelen. Van huisstofmijt kun je namelijk op het laatst voor van alles en nog wat allergisch worden

Groetjes en nog vele prettige dromen van droge en schone matrassen ;)

na
door naataalie - Mar 22, 2009 om 14:28
129 Antwoorden / 20 Vragen

om het probleem in de toekomst te voorkomen heb ik nog een tipje. ik heb voor mijn kinderen, voor de zindelijkheids training, een matras beschermer gekocht. deze is aan één kan van rubber en de andere kant is van badstof. op de hoeken zit een elastiek om het aan de matras vast te maken. deze kan ik iedere dag wassen. dan blijft je nieuwe matras in ieder geval 100% droog. als je de matrasbeschermer er 'sochtens afhaalt om te wassen kan je geleik het matras op de kant zetten :)

jokesk
door jokesk - Mar 22, 2009 om 16:19
50 Antwoorden / 9 Vragen

Zelf heb ik ook van een matrasbeschermer gebruik gemaakt met het idee dan het matras zo langer goed zou blijven.
Helaas, als je veel zweet zoals ik omdat de overgang hoogtij viert, zweet je op zo'n matrasbeschermer nog veel meer.
Ik ben toen maar vlug over gestapt op extra dikke molton. Het nachtelijk zweten was meteen wat minder heftig om aan te voelen.