krazykat
door krazykat Jun 29, 2017 om 09:57
Huishouden & energie

Slimme meter plaatsen en de oude verwijderen?

Ik stel deze vraag voor een oudere dame.

Deze is benaderd door Liander voor het plaatsen van een slimme meter.

Echter de dame in kwestie heeft de oude gasmeter nog buiten naast de voordeur staan in de tuin.

Het is een stokoud barrel die veel herrie maakt bij gasgebruik (piepende meter).

Dus mevrouw was wel blij met het aanbod van Liander.

Echter, nu wil Liander de oude gasmeter, die dus in de tuin staat, niet vervangen.

Als reden wordt opgegeven dat ze dan in de kruipruimte aanpassingen moeten doen.

Dat doet mevrouw dan maar op eigen kosten zeiden ze.

Het contact tussen de mensen van Liander en haar verloopt overigens van moeizaam tot helemaal niet.

Voor die tijd zijn er al 3 keer mensen komen kijken en weer weggegaan zonder verdere uitleg.

Wat zijn de rechten van mevrouw en de plichten van Liander in deze?

5405 20 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 29, 2017 om 10:18
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik kan niets met zekerheid zeggen maar Liander zou voor mijn gevoel ervoor moeten zorgen dat de slimme meter in huis komt te zitten.
Of in het ergste geval op de plek van de oude meter.
Waarom zou daar geen slimme meter kunnen komen.
Maar ja Liander is groot en dwing ze maar eens, lastig geval.

krazykat
door krazykat Jun 29, 2017 om 10:25
7 Antwoorden / 3 Vragen

Ze willen wel een slimme meter in huis plaatsen maar de oude gasmeter niet weghalen, dat is het punt.

tijger1
door tijger1 - Jun 29, 2017 om 10:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ze binnen wel een nieuwe gasmeter willen plaatsen, zullen ze toch echt aanpassingen moeten doen in de kruipruimte, want die meter moet op de leidingen worden aangesloten. En ze zullen de oude toch ook moeten afsluiten.

Wat een wonderlijk probleem. Dan blijft die oude buiten toch staan, wat dan nog.

krazykat
door krazykat Jun 29, 2017 om 10:44
7 Antwoorden / 3 Vragen

Het is geen veilig idee om een gasmeter buiten te hebben die maar een paar meter van de openbare weg af staat en vol in het zicht.

Een lolbroek of een kwaadwillende zou zo maar de hoofdkraan kunnen afsluiten.

En op slot kan ie al allang niet meer...

tijger1
door tijger1 Jun 29, 2017 om 13:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij staat toch nu ook al jaren en jaren buiten?

krazykat
door krazykat Jun 29, 2017 om 14:19
7 Antwoorden / 3 Vragen

Zou jij een slimme meter buiten in dat gammele kastje plaatsen?

tijger1
door tijger1 Jun 29, 2017 om 14:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik plaats helemaal niets. Maar u haalt de plek aan, terwijl die oude daar ook staat. Wat is het verschil?

Nu en vroeger zijn en waren er ook kwaadwillenden en lolbroeken en de openbare weg zal ook niet verlegd zijn.

tijger1
door tijger1 - Jun 29, 2017 om 10:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ze willen toch niet binnen een nieuwe plaatsen achter de oude? Complete gekkigheid. Dan maar die nieuwe weigeren.

webcare liander
door webcare liander - Jun 29, 2017 om 10:56
47 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Krazykat,

Om echt goed antwoord te kunnen geven hebben wij meer informatie nodig.

Onze normale werkwijze betreft dat de nieuwe meters op plek van de oude meters geplaatst worden. In dit geval "uit het verhaal opmakend"zou de nieuwe gasmeter buiten op de plek van de oude geplaatst worden.
Betreffende verplaatsen naar binnen, daar zijn dan kosten aan verbonden. Maar dit wordt dan samen onderzocht welke kosten voor wie zijn.

Ik raad je aan om contact met ons op te nemen op 088-542644, onze klantenservice nummer. Dan kunnen wij samen kijken wat de beste oplossing is.

Met vriendelijke groet,
Liander Webcare Team

costnix
door costnix Jun 29, 2017 om 12:12
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@webcare lisnder: Die "slimme" meter zal bij de eerste de beste strenge vorst het loodje leggen. Ik zou maar die meter binnen op een vorstvrije plaats monteren.

zoekster1
door zoekster1 Jun 29, 2017 om 12:30
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Mensen onder druk zetten om een slimme meter te nemen, maar als er kosten aan zijn verbonden, dan wordt het ineens een andere zaak voor Liander.

krazykat
door krazykat Jun 29, 2017 om 13:27
7 Antwoorden / 3 Vragen

Liander Webcare team,

De meterkast waar de gasmeter in staat (buiten dus) voldoet niet meer aan de normen die hiervoor gelden.

Het lijkt me dat Liander hiervoor verantwoordelijk is.

De betreffende dame heeft alleen AOW en kan amper rondkomen, dus ziet van de extra kosten af en weigert dus de slimme meters.

Overigens heeft Liander in de loop der tijd zeker al 4 mensen op haar af gestuurd om de situatie op te nemen.

Zeker zo'n 8 arbeidsuren aan nutteloze discussies die beter besteed hadden kunnen worden.

Maar mevrouw is er klaar mee, bedankt voor uw reactie!

costnix
door costnix Jun 29, 2017 om 13:43
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Weer een gevalletje van: "Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan." Heel triest
U zou Liander nog kunnen voordragen voor een koude douche bij Radar.
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/douche/insturen/

panter22
door panter22 Jun 29, 2017 om 14:38
6599 Antwoorden / Vragen

-

tijger1
door tijger1 Jun 29, 2017 om 14:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@costnix. Kunnen de "slimme" meters slechter tegen vorst, dan de oude?

jo
door jorisw Jun 29, 2017 om 14:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@Krazykat: waarom is Liander verantwoordelijk voor de meterkast? Als de deur uit mijn meterkast valt moet Stedin die dan repareren?

panter22
door panter22 Jun 29, 2017 om 18:25
6599 Antwoorden / Vragen

Krazycat,
Mevrouw mag er dan wel klaar mee zijn, maar Liander mogelijk niet als er sprake is van een onveilige situatie.

costnix
door costnix Jul 2, 2017 om 10:04
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1: oude draaimeters kunnen vorst veel beter verdragen, dan die "slimme" meter. De electronica van de laatste begeeft het door vorst en ijsvorming.

panter22
door panter22 - Jun 29, 2017 om 14:50
6599 Antwoorden / Vragen

Tarieven Liander verplaatsen van de gasmeter. De voorbereiding komt dat zal mevrouw zelf moeten laten doen. Ze zal toch wel een veilige gasmeter willen.Het slot van het kastje zal ze moeten laten repareren als de oude meter blijft. Denk aan de (brand) verzekering.
Met een eigen huis zal de bank toch wel een lening willen afsluiten voor die kosten?
https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/tarieven2017/?ref=14401

reflecs
door reflecs - Jun 29, 2017 om 16:16
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Laat ze die slimme meter maar houden ;)

Wat betreft het "stokoud barrel die veel herrie maakt". Is daar ook niets over gezegd?
Misschien wordt hier beter geluisterd en gecommuniceerd:https://www.klacht.nl/klacht-melden/?cmp=Liander#step-1

Wat is het probleem met de kast? Alleen het slot?
Dat kan mevrouw zelf laten vervangen. Als u zeker wilt weten of zij daar zelf voor verantwoordelijk is, kunt u dat hier navragen:https://www.consuwijzer.nl/

ro
door ronny530 - Jun 29, 2017 om 16:54
2796 Antwoorden / 41 Vragen

Dat de meter buiten het huis is geplaatst is niet het probleem van Liander want de bouwer van de woning heeft dat zo bedacht. Liander is verantwoordelijk voor het netwerk en de meter maar niet voor de plaats waar de meter is geplaatst. De hoofd gasleiding kan wel doorgetrokken worden tot in de woning maar daar zijn terecht kosten aan verbonden want het betreft een verplaatsing van de hoofd gasaansluiting. Verder staat het Liander vrij om de meter al dan niet te vervangen door een digitale meter en is dit geval is besloten de meter niet te vervangen. Mevrouw heeft geen rechten maar Liander dient wel te zorgen dat de oude meter goed blijft werken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 2, 2017 om 09:36
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kan de reactie van wecare leander niet plaatsen. Zo als ik de vraag lees weigert leander n om een slimme meter te plaatsen waar nu de oude is dus in een buitenkast.
Wat is dan het probleem? Heeft de dame in kwestie zelf gevraagd op binnenshuis plaatsing? Ik lees dat niet in de vraag.