ma
door margave Jan 16, 2009 om 14:24
Huishouden & energie

Sporen uitzetten jonge Border Collie reu

Mijn Border Collie reu van bijna een jaar gaat zijn sporen uitzetten in huizen waar een teefje woont.

Hij tilt vrolijk zijn poot op tegen deurstijl, kast, tafelpoot en laat daarmee zijn stempel achter. Het zijn maar paar druppeltjes, maar dan nog!

Ik begrijp wel waarom hij dit doet, maar het blijft dus echt ongewenst gedrag!

Mijn vraag is dan ook:

Hoe leer ik hem dit af?

Graag jullie reacties!

Groetjes  Marga

998 5 Rapporteer

poltol
door poltol - Jan 16, 2009 om 18:23
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Marga,

Google even met GAUS.

Vr.gr. poltol

marsha
door marsha - Feb 24, 2009 om 01:55
36 Antwoorden / 11 Vragen

castreren natuurlijk!! dan reageert hij niet meer zo op de teefjes
terratorium afbakenen he...
tenzij je gat al gedaan had ?

marsha
door marsha - Feb 24, 2009 om 01:58
36 Antwoorden / 11 Vragen

gat moest natuurlijk dat zijn he ;)

dat hij het in huis ook doet is vreemd, als je niets in huis hebt veranderd aan meubels en/of gezin samenstelling zou ik f langs arts gaan misschien is het wel gewoon een blaasontsteking

na
door nance - Apr 23, 2009 om 12:08
4 Antwoorden / 1 Vragen

Castereren, echt niet!!! Dit gedrag moet je gewoon afleren, als het een gewoonte is geworden blijft ie het na het castereren ook doen natuurlijk.

Als je ziet dat hij zijn poot op wil tillen zou ik een beetje streng maar niet boos tegen hem zeggen: neeeeeeeeeeeeeeeeeeee en hem oppakken en buiten zetten. Even volhouden maar dan gaat het zeker goedkomen.

dotje
door dotje - Apr 25, 2009 om 11:12
28 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi Marga

Ik weet natuurlijk niet of je ondertussen van je probleem af bent, maar ik doe mij 2 centjes er ook maar bij.

Je hond heeft natuurlijk de leeftijd om hevig met zijn testosteron te stoeien. Tilgedrag met name in huis kan van de een op de andere dag opduiken. Om er achter te komen of je met een opvodingsprobleem of enkel met een gevecht tegen de hormonen van je hond bezig ben, kan je de dierenarts om een "chemische castratie"vragen. Dat is een prikje waardoor voor een korte periode de werking van de hormonen onderdrukt wordt. Het duurd 10 dagen à 2 weken tot het werkt, en is met 4 tot 6 weken weer uitgewerkt. (dit heeft maar een keer zin, anders als met de prikpil voor de teef heeft een 2e prik amper nog werking)

Komt het gedrag door testosteron, dan zal je duidelijk verandering in het (til)gedrag van je hond merken en heeft castratie zin, anders heb je te maken met een opvoedingsprobleem en moet je de oplossing bij een hondschool/gedragsbegeleider zoeken.

Het beste is natuurlijk om beide opties (aanpak van hormonen EN training/opvoeding) te combineren gezien de leeftijd van je hond.

suc6 en groetjes Gaby