di
door dirk23 Apr 5, 2007 om 19:12
Huishouden & energie

Stroom verbruik TV

Hallo,

Ik heb een oude panasonic tv, 51 cm en 70watt. Hij is inmiddels 17 jaar oud en is aan vervanging toe. Het beeld is vaal verder doet hij het nog perfekt. (petje af voor panasonic).

Kan hij na 17 jaar slijtage meer stroom trekken dan 70watt?

Hoeveel watt verbruiken de huidige 51cm tv's. (beeldbuis)?

MvG

11577 9 Rapporteer

ro
door ronny530 - Apr 5, 2007 om 19:55
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Hoi, verbruik bij een crt (beeldbuis) tv zal het zelfde zijn. Echter platte lcd en plasma tv's zijn vele malen duurder in gebruik. Panasonic was in die tijd wel wat ouderwets maar betrouwbaar. Ik zou hem blijven gebruiken tot hij echt is gaan hemelen. Als het een tv voor de slaapkamer is zou ik er een kopen op een advertentie site. Trap niet in de aanbiedingen van de lokale speelgoed winkels en zo meer want dat geeft een brok ellende. Zolang de tv werkt houden.

Groetjes Ronny.

movieman
door movieman - Apr 5, 2007 om 20:27
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Panasonic was in die tijd nog "Japanse" Philips. TV's van dat merk hadden dus ook hele goede (haast onverwoestbare) beeldbuizen, net zoals de MatchLine types. Die van mij heeft het ook 17 jaar dag en nacht volgehouden LOL. De TROEP die Philips tegenwoordig verkoopt... Zonde!

Het stroomverbruik van een LCD is iets lager maar het verschil is mijns inziens verwaarloosbaar. Een plasma daarentegen is een stroomvreter! Ik zou het persoonlijk bij een gewone beeldbuis houden omdat die het meest natuurlijke beeld weergeven.

Welk merk? Geen idee. Philips maakte vroeger de beste TV's van de wereld maar thans is het Chinese prul die binnen een half jaar tot maximaal 2 jaar kapot gaat, ja zelfs de hele dure toestellen gaan niet lang meer mee. Persoonlijk vind ik dat Philips TV's nog steeds het allerbeste beeld hebben. Maarja of ik er nog eens ooit eentje koop van dat merk? Niet als ze zo bezig blijven in ieder geval...

Succes. ;-)

ro
door ronny530 - Apr 5, 2007 om 20:44
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Stroomverbruik van en lcd, lager is niet helemaal waar want een lcd scherm geef geen licht dus moet er een lamp achter dat bepaald ook de kwaliteit van het toestel. Een crt buis maakt dat zelf aan. Plasma is een variant die ook licht nodig heeft dus ook aan dat principe voldoet, Beide soorten hebben een zeer grote warmte ontwikkeling dat muur montage leid tot het jaarlijks behangen om dat zich zwarte plekken vertonen. Hitte uitstoot komt m.i. toch voort uit ongebruikte energie.

Ronny.

ma
door martin1 - Apr 5, 2007 om 21:20
346 Antwoorden / 4 Vragen

Een LCD televisie is net als een TFT scherm voor de computer ongeveer 60% energiezuiniger dan CRT schermen van vergelijkbare grote. De huidige generatie LCD schermen van 66cm diagonaal, gebruikt ongeveer 40-60% minder energie dan 100Hz 70 cm breedbeeld televisies. Nieuwe generatie Plasmaschermen gebruiken ongeveer hetzelfde per oppervlakte eenheid als CRT schermen. Aangezien plasmaschermen vaak meer dan 1 meter diagonaal beeld hebben, gebruiken de toestellen meer energie dan een kleine CRT televisie.

grindweg
door grindweg - Apr 5, 2007 om 21:30
2308 Antwoorden / 28 Vragen

wat men veelal niet weet is dat phillips ook voor sony en vele andere beeld biuzen maakte. bij sony staat in de hal zelfs een borst beeld van phillips.en dan nog wat er via phillips licenties gemaakt is en word. maar het wattage is niet alleen van de beeld buis afhankelijk ook van de rest van de elektronica. er staat in elke beschrijving wat het gebruik is en anders wel op een stikker aan de achterkant. ook het geluid en of de versterker die er in zit bepaald het stroomgebruik.. hij gaat door leeftijd niet meer gebruiken dat niet.maar kijk bij aanschaf niet alleen naar het gebruik van de stroom het gaat om het totale kosten plaatje in de totale gebruiks tijd. ook dus ten aan zien van bv reparaties. veel succes en kijk eens bij consumenten testen etc.

ho
door hob - Apr 8, 2007 om 20:57
12 Antwoorden / 0 Vragen

als u gewend bent aan uw 17 jaar oude Panasonic met 51 cm TV beeldbuis, dan kan u navraag doen of de vaalheid van de beeldbuis verholpen kan worden bij het aanvragen van een prijsofferte bij een bedrijf dat TV reparaties doet (uit de Gouden Gids). het kan zijn dat bepaalde onderdelen voor de focus (scherpte van het beeld) en van de kleuren rood, groen en blauw vervangen moeten worden om de waarde terug te kunnen geven voor een goed beeld. Met metingen kan met dat achterhalen. Een beeldbuis gaat naar verloopt van tijd wel slijten (net als een TL buis). De onderdelen (electronica) ook. Als u wilt weten of uw toestel na 17 jaar teveel stroom verbruikt; daarvoor is een apparaat in de handel dat het stroomverbruik van producten met digitale cijferige uitslag kan tonen. Dat apparaat verkoopt mogelijk de Handy Shop winkel. U steekt eenvoudig de steker van het toestel in het apparaat en het apparaat dat een stekker heeft, in het stopcontact. De huidige 51 cm TV Beeldbuis toestellen verbruiken nog steeds volgens de fabrikant 70 watt. Een lager verbruik is er niet. Voor als u over wilt schakelen naar 51 cm LCD is het stroomverbruik ook 70 watt. Vraagt de winkel hiernaar. Technische informatie is te vinden op de achterkant van demo toestellen in een winkel. In een open ruimte (zoals bij de Mediamarkt) kan u deze bij het langslopen ook voorzichtig aan de achterkant van het demomodel lezen.   Met groeten van Hob.

anglo
door anglo - Apr 10, 2007 om 14:17
95 Antwoorden / 22 Vragen

Dit even terzijde:

Essent heeft de stroomprijs dit jaar met bijna 40% verhoogd!!!!!!

Hier valt niet tegenop te bezuinigen!

vi
door vincent1 - Apr 18, 2007 om 11:24
7 Antwoorden / 4 Vragen

Wat ik bij mijn slechter wordende beeld deed, een matchline van 12 jaar oud, een digitaal kastje van mijn provider kopen en digitaal verder kijken . Het beeld is meestal beter dan de analoge verbinding.

70 Watt is wel weinig.

juupke
door juupke - Apr 18, 2007 om 14:15
108 Antwoorden / 17 Vragen

Een plasmascherm van een redelijke groote trekt ongeveer net zoveel stroom als een droger. Ervan uitgaande dat je bijna elke avond tv kijkt gaat dit ongeveer €500,- aan energie kosten, dus pas daarmee op, het beeld schijnt wel erg goed te zijn. Als je een nieuwe tv wil gaan kopen kun je altijd even kijken bij de spacificaties hoe hoog het opgenomen elektrisch vermogen is.