ca
door camelia Jun 11, 2008 om 15:05
Huishouden & energie

Tegels badkamer komen los en voegen barsten

Onze badkamer is vorig jaar september geheel opnieuw betegeld. Het werk is uitgevoerd door een aannemer. Sinds een paar dagen beginnen de wandtegels rondom de douchekraan bol te staan en de voegen gaan kapot. Het gaat om de wand aan de voorgevel, die het grootste deel van de dag zon krijgt. De muren aan de voorzijde houden erg veel warmte vast. Gisteren is het installatiebedrijf langsgeweest om te kijken of er soms een lek was, dit was volgens de loodgieter niet het geval. Volgens hem is er een probleem met de lijm achter de tegels of met de voegen. Hij zou de klacht doorspelen naar de aannemer en hij verwacht dat de tegels die los zijn gaan zitten eruit worden gehaald, opnieuw worden bevestigd en gevoegd en dat daarmee de problemen verholpen zijn.

Ik zie dit helemaal niet zitten. Alle wandtegels zijn met dezelfde lijm getegeld en met het zelfde voegmiddel gevoegd. Ik ben bang dat als je nu de loszittende tegels opnieuw bevestigt en opnieuw voegt, dat er dan een maand later weer andere tegels zijn die loskomen. Zeker omdat ik het vermoeden heb dat de hoge buitentemperaturen van de laatste tijd misschien van invloed zijn geweest, denk ik dat 't misschien beter is om de hele wand aan de zonzijde opnieuw te laten betegelen.

Wie van jullie weet wat er aan de hand zou kunnen zijn met de lijm en/of de voegen ? En wat is hiervoor de beste oplossing? De hele wand opnieuw laten betegelen, of alleen de tegels die loszitten?

Graag jullie hulp!

Vriendelijke groeten,

Camelia.

38038 15 Rapporteer

freya
door freya - Jun 11, 2008 om 15:26
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Camelia,

Dat de betreffende gevel aan de zonzijde van het huis is lijkt me geen enkel probleem voor het tegelwerk en/of voegwerk. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is hoe de loodgieter zo zeker kan stellen dat het géén lek is. Ik neem aan dat er geen tegels zijn verwijderd? Het feit dat het probleem juist optreedt rond de douchekraan doet mij toch vermoeden dat het juist wèl om een lek gaat.
In ieder geval zullen alle tegels in het probleemgebied zo-wie-zo verwijderd moeten worden en dan zal wel blijken of het om een lek gaat of niet. De aannemer zal het probleem in ieder geval moeten oplossen.

m.vr.gr. Freya

grindweg
door grindweg - Jun 11, 2008 om 21:48
2308 Antwoorden / 28 Vragen

wij hebben ook die ellende gehad en het bleek verkeerd gevoegd en daar door kwam er zeep water op de vloertegels het verhaal bij u van voegen en verkeerde lijm lijkt mij wel tekloppen. met warmte heeft het niets te maken in uw geval het is wat anders als er verwarming door heen loopt dan kan het wel te warm worden. met kloppen op de tegels ontdekt u welke er los zitten, (verschil in geluid)

tonnieboy
door tonnieboy - Jun 12, 2008 om 00:31
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Bij de kraan loszittend tegelwerk wordt meestal veroorzaakt doordat het kitwerk achter de rozetten of muurbevestiging van de kraan niet op een voldoende waterkerende wijze is uitgevoerd, waardoor er vocht achter de tegels kan komen.
Overigens is het prima mogelijk om nagenoeg onzichtbaar tegelwerk te herstellen als de tegels nog intact zijn. De muur moet wel voldoende droog zijn, want als de tegels zijn losgekomen kan de muur verzadigd zijn geraaakt.
De buitentemperatuur is van geen invloed. Wel kan een ander punt spelen namelijk het ontstaan van drogingskrimp, waardoor het beton in volume afneemt. Check of de hoeken zijn afgekit of dat er gewoon doorgevoegd is.

ca
door camelia - Jun 12, 2008 om 11:20
5 Antwoorden / 1 Vragen

De loodgieter denkt serieus dat 't geen lek is omdat er in een hoek aan de andere zijde van de kraan, gelegen een meter boven de badkraan, ook voegen los beginnen te komen. En in die wand lopen geen waterleidingen. Achter de kraan heeft hij de rozetten losgedraaid en daar zag 't er goed uit. En precies de tegel achter de badkraan zit er nog wel strak tegen, ook de voegen van die tegel zijn nog intact.

Groetjes,

Camelia.

ca
door camelia - Jun 12, 2008 om 11:25
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hmmmmz, drogingskrimp. Aangezien wij boven geen goede betonnen muren hebben, zoals op de benedenverdieping, zou dat best eens kunnen.

Maar als 't drogingskrimp is, zijn er dan slechte materialen gebruikt om te voegen? Of zou dat zelfs met de beste kwaliteit voegmiddel nog kunnen gebeuren?

Groeten,

Camelia.

Ps. Achter de rozetten zag 't er keurig uit, de tegel achter de badkraan zit nog strak tegen de wand en ook is er netjes doorgekit en zitten er geen ruimten tussen de kit en 't tegelwerk. Drogingskrimp lijkt me misschien wel 'ns 't antwoord...

tonnieboy
door tonnieboy - Jun 12, 2008 om 13:04
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Bij drogingskrimp komen delen van het wandtegelwerk onder spanning en worden dan los van de muur gedrukt. De voegen houden de tegels dan nog wel bij elkaar maar de hechting met de muur is verdwenen. Als de tegels in de hoeken voldoende kunnen uitwijken door plastische kit dan zal dat probleem zich niet snel voordoen.

wn
door wnn526358 - Jun 13, 2008 om 15:53
4 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo Camelia

Ik heb hetzelfde meegemaakt, alle tegels boven het bad stonden bol en vielen er op een gegeven moment uit. Deze muur ligt absoluut niet in de zon. Ik heb bij vaklui nagevraagd hoe dit nu mogelijk was en het antwoord was heel simpel: er is niet genoeg HECHTLIJM gebruikt en dan komt er lucht achter de tegels en dat laten ze dus gewoon los.

Sterkte

Ria

ri
door ribby64 - Jun 13, 2008 om 16:07
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Camelia.

Is er maar één laag getegeld, of is er over een bestaande laag getegeld ?? Als de onderlaag dan loslaat kun je wel raden wat er met de rest gebeurt.

M.vr.gr.   Ruud

tonkuijler
door tonkuijler - Jun 14, 2008 om 02:00
19 Antwoorden / 0 Vragen

Mooi daar gaan we weer .... het inloggen is ook niet alles op deze site.

Camelia, wat erg belangrijk is dat als de tegels van de muur worden gehaald of ze "schoon"zijn aan de achterkant. Als een wand te lang in de lijm staat (voordat er tegels in worden gewreven) komt er een film op de lijm door uitdroging, dat betekend geen hechting. Als je als tegelzetter en/of tegellijmer een wand in de tegels zet doe je als laatste de tegels die gesneden moeten worden (stroken) of de tegels waar een gat in gemaakt moeten worden b.v rond pijpen afvoeren of badkranen e.d. De laatsten hebben het meeste last van uitdroging, het is daarom ook aannemelijk dat hier het probleem zit. Omdat het rond de kraan mis gaat.

Komen de tegels met lijm (op de achterkant) van de muur, is de hechting op de wand onvoldoende geweest dit kan voorkomen als b.v de wand zeer stoffig is geweest of dat er geen of een verkeerd voorstrijkmiddel is gebruikt. Gemakshalve ga ik er vanuit dat de ondergrond waar de tegels op zitten "star" is dus een gemetselde en/of een betonnen muur is. Als dat anders is wil ik dat graag van je lezen omdat daar andere regels voor zijn.

Voor alle zekerheid copieeer ik dit zodat ik later bij niet verzenden al weer moet typen, groeten,

Ton

ba
door babi3ah - Jun 14, 2008 om 08:50
6 Antwoorden / 3 Vragen

Op de markt is er een zee aan lijmen,probeer eens met lijm wat steen lijmt,WEL EEN GOEDE dus, kijk daarvoor niet op de centen als je t goed wil doen.
 het blijft weer zitten zoals t hoort, en vergeet niet de voeg netjes bij te werken.Hartelijke Groetjes babi3ah

ca
door camelia - Jun 16, 2008 om 16:10
5 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Ton,

De tegels zijn over een bestaande betegelde wand heen getegeld. De tegels die loslaten bevinden zich vooral rond het raam en in hoeken. Die tegels moesten worden gesneden.

Volgens mij was het oppervlak wat moest worden betegeld niet stoffig.

De voegen op de andere wanden van de badkamer zien er wel goed uit, dus voor een leek als ik is het moeilijk te begrijpen waarom die andere tegels wel loslaten....

Vriendelijke groeten,

Camelia.

ca
door camelia - Jun 17, 2008 om 22:30
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Ton,

Mijn gevoel zegt dat dit 't juiste antwoord op mijn vraag is. Ik heb nog 'ns gekeken en 't zijn echt alleen die tegels die gesneden zijn of waar gaten in gemaakt zijn t.b.v. de kraan. Ik hoop dat de aannemer tot dezelfde conclusie komt.

Ontzettend bedankt voor je hulp!!!!!!

Vriendelijke groeten,

Camelia.

tonkuijler
door tonkuijler - Jun 17, 2008 om 22:31
19 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Camelia,

Ik gaf de mogelijkheid al aan dat de lijm een filmlaag had gekregen (door uitdrogen) tijdens het verwerken omdat als laatste de stroken en de tegels waar gaten in worden gemaakt er in gaan. De tijdsduur gaat je dan tegenzitten, als de rest wel vast zit en geen kuren vertoont lijkt mij dat de enige juiste oplossing is, de wand eruit (tegels) en opnieuw betegelen. Niet in 1 keer maar in gedeeltes en daar bedoel ik mee b.v vlak onder het raam een waterpas lijn dit betegelen en daarna (dat kan gelijk) de onderkant.

Op die manier voorkom je dat zich een filmlaag op de lijm vormt, wat wel belangrijk is om een nieuwe kam in de spaan te zetten zodat de hoeveelheid lijm die we op de wand smeren voldoende dik is. Als de tegelzetter de lijm op de wand heeft gemeerd zie je allemaal ribbels, die ribbels gaan drogen, de tegels worden ongeveer een halve centimeter naast de plaats van bestemming op de lijm gezet en naar hun plaats geschoven, het is de bedoeling dat de film die op de lijm ligt breekt en de nog zachte lijm zich hecht aan de tegel.

Mijn vermoeden dat de tegels er schoon vanaf komen wordt steeds sterker, de voegen gaan raar doen omdat de tegels alleen maar door de voegen aan elkaar zitten.

Wat nog zou kunnen is dat de oude tegellaag te vet is geweest (zeep resten) maar dat is totdat er tegels van de wand zijn gehaald koffiedik kijken.

Succes en groeten, Ton

so
door soet3508 - Jun 18, 2008 om 00:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

het is natuurlijk balen dat e.e.a. gebeurt

hebben er bijna een jaar over moeten doen en inschakeling van rechtsbijstand voordat de aannemer bij onze badkamer de laatste restpunten heeft opgelost.

ook bij ons is er over bestaand tegelwerk heen getegeld en dat is zoals in een eerdere reactie al is aan gegeven rij voor rij gedaan, bijna tegel voor tegel. ik ben geen bouwkundige om hier een juiste oplossing voor te geven. maar hou de aannemer aan zijn garantie verplichtingen. is hij niet erg meewerkend doe dan alles schriftelijk en stel hem aansprakelijk. schakel desnoods rechtsbijstand in. het kan zijn dat de ondergrond toch niet goed voorbewerkt is of dat er met verkeerde lijm gewerkt is. soms moet er lijm worden gebruikt die wat flexibel blijft om de werking van b.v. een muur en temperatuur te compenseren.

om een lang verhaal kort te houden hij zal dit toch moeten op lossen.

ca
door camelia - Jun 18, 2008 om 15:21
5 Antwoorden / 1 Vragen

helemaal mee eens. Ik ga er ook vanuit dat de aannemer dit na behoren oplost. Doet hij dit niet, dan schakelen we uiteraard hulptroepen in.

M.vr.gr.

Camelia.