AB
door ABronneberg Jul 5, 2017 om 12:41
Huishouden & energie

Uitbreiding meterkast huurwoning. Moet zelf 320,-- betalen. Mag dat wel?

Ik heb een huurwoning bouwjaar 1987. De oude keuken nu heeft te weinig stopcontacten. In november krijg ik een nieuwe keuken waar ik recht op heb. (In deze nieuwe keuken zitten gelukkig 2 stopcontacten meer). Deze nieuwe keuken zit nl. in de huurprijs omdat de keuken 30 jaar oud is. Op dit moment is er alleen voor een fornuis een gasaansluiting. Wil ik electriciteit voor een toekomstig fornuis: dus een gewoon fornuis, 4 pits gas om te koken met electrische oven, dan moet ik dat stopcontact voor dat fornuis zelf betalen. Kosten rond de 200,--.
Nu blijkt echter ook dat er geen plaats meer is in de meterkast.
Ik kreeg vanmorgen het volgende bericht van de aannemer:

"Er is geen uitbreiding meer mogelijk in deze bestaande kast.

Deze kast moet aangepast worden met een kastje erlangs waarin verwerkt zit 1 hoofdschakelaar en 1 groep.

Bestaande aardlekschakelaars aanpassen dat alle groepen achter de aardlek zitten voor een bedrag van:

€ 320,00 inclusief btw.

Moet ik dit zelf betalen? De meterkast is nl. volgens mij ook al 30 jaar oud. Het is toch te gek voor woorden dat ik als verhuurder zelf moet betalen voor voorzieningen welke normaal in een woning horen te zitten, alleen omdat ik een oude woning heb.  Zijn hier wettelijke regels voor? En hoe zit dat als ik ooit naar een andere woning vertrek? Dan heb ik de meterkast betaald. Zeg ik dan tegen de nieuwe huurder: dit kun je overnemen voor een bepaalde prijs? Die lacht mij keihard in het gezicht uit en zal zeggen: ik neem niks over.Want hij/zij weet tóch dat de meterkast blijft zitten.Niet fair en zeer onrechtvaardig.

31388 13 Rapporteer

po
door postduif54 - Jul 5, 2017 om 12:45
51 Antwoorden / 3 Vragen

Al navraag gedaan bij de energie leverancier? Misschien kan men beter verhuizen gaan naar een moderne woning.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 5, 2017 om 13:09
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Een nieuwe huurwoning vinden duurt tegenwoordig zomaar 8 jaar, je kunt niet zomaar even.ruilen.

Cookies
door Cookies - Jul 5, 2017 om 12:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De wbv is zeker niet verplicht de door jou gewenste uitbreiding te betalen. De keuze is aan jou. Voor een oude woning betaal je overigens veel minder huur dan voor een nieuwbouwwoning, dus dat is niet te vergelijken.

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2017 om 12:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bent u nu de huurder of de verhuurder?

Maar verder doet dat er niet zo toe. Om elektrisch te kunnen koken/bakken moet daarvoor een eigen groep zijn. En uiteraard in de keuken een speciaal stopcontact.

Dus als u nu gas hebt en straks eventueel wilt overstappen op elektrisch zult de aanleg daarvan zelf moeten betalen.

Die voorziening hoeft niet standaard in een woning te zitten. En als u verhuist, hebt u niet de meterkast betaald, maar een extra groep aan laten leggen. En voor dat aanleggen hebt u in principe ook nog toestemming nodig van de huisbaas.

En nee, een nieuwe huurder hoeft daar dan zeker niets voor te betalen.

Niemand verplicht u om een elektrische oven te nemen.

Cookies
door Cookies Jul 5, 2017 om 12:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

TS is overduidelijk de huurder.

tijger1
door tijger1 Jul 5, 2017 om 12:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat snap ik, maar hij schrijft ook: "dat ik als verhuurder....." :-))

Cookies
door Cookies Jul 5, 2017 om 13:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Had ik ook gezien, valt onder de noemer 'foutje, bedankt.'

tijger1
door tijger1 Jul 5, 2017 om 13:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vond het even lollig om te vragen, ivm de opgestoken zeilen van de Ts.

uwjurist
door uwjurist - Jul 5, 2017 om 13:00
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt niets afdwingen bij de verhuurder, maar waarom vraagt u de verhuurder niet vriendelijk om de kosten te delen? En bedenk, het gas gaat verdwijnen...

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

Cookies
door Cookies Jul 5, 2017 om 13:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gas gaat inderdaad verdwijnen, maar dat is zo verschrikkelijk ver weg (zeker voor oude woningen) dat het nog maar de vraag is of a) het huis er nog staat of b) TS nog onder ons is.

uwjurist
door uwjurist Jul 5, 2017 om 13:06
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dat klopt. Overigens is deze woning uit 1987, dat is nog niet zo heel oud hoor :-).

Cookies
door Cookies Jul 5, 2017 om 13:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je hebt gelijk, had over het bouwjaar heen gelezen. Het bouwjaar van TS staat echter niet vermeld.;-))

uwjurist
door uwjurist Jul 5, 2017 om 13:25
1043 Antwoorden / 0 Vragen

:-)

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2017 om 13:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dan kan het gas in de toekomst wel gaan verdwijnen, maar de Ts overweegt een fornuis te kopen op elektra, waarbij de kookpitten gas zijn/blijven.

En daar is maar één extra groep voor nodig. Als hij straks ook nog elektrisch moet gaan koken, moeten er nog twee groepen bij.

Dus die huisbaas zal wel dwaas zijn daaraan mee te betalen.

Cookies
door Cookies - Jul 5, 2017 om 13:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je nou zo graag iets wilt, dan is het een eenmalige uitgave van rond de 300,- euro toch wel waard? Zo veel is het nou ook weer niet.

tijger1
door tijger1 Jul 5, 2017 om 13:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Plus € 200 voor het stopcontact.

Cookies
door Cookies Jul 5, 2017 om 13:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Is dat zo? In de topictitel wordt nl. over 320,- euro gesproken.

tijger1
door tijger1 Jul 5, 2017 om 13:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor de kast. In het verhaal staat die € 200 voor het stopcontact.

panter22
door panter22 Jul 5, 2017 om 18:05
6599 Antwoorden / Vragen

Ik vind het een hoop geld meer dan €500 investeren in iets wat je nog niet nodig hebt.

panter22
door panter22 - Jul 5, 2017 om 13:25
6599 Antwoorden / Vragen

Een stopcontact voor €200 met daarbij een uitbreiding van de stoppenkast van €320, dus totaal bijna €520  alleen voor de elektrische oven van een fornuis?
Die prijsopgave komt zeker van de aannemer die ook het elektrisch in de keuken plaatst. Nooit doen. Je betaalt tig keer zoveel als een gewone electricien. Bovendien is het de vraag of dit alles wel mag van de verhuurder. Je moet daar toestemming voor vragen.
Naast het aanrecht kun je alleen een tafelmodel koelkast met een kookplaat er op kwijt? Daar zit dan de gaskraan.
Als je een fornuis wilt, gas koken en elektrisch bakken, dan moet dat fornuis op de plaats van de koelkast staan?
Daar zit toch een stopcontact. of zie ik het verkeerd?
Op dat stopcontact kun je het fornuis aansluiten. Daar hoef je echt geen aparte groepenkast voor. Als je er maar voor zorgt dat je niet alle elektrische apparatuur tegelijk aanzet. Dus niet gaan bakken en de waterkoker of de vaatwasser, tegelijk aan.
Alleen als je electrisch wilt koken of keramisch, dan heb je wel een extra groep nodig.
Zit het stopcontact niet direct bij het fornuis, wat dacht je van een verlengkabel?

tijger1
door tijger1 Jul 5, 2017 om 13:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts heeft nu mijns inziens een gasfornuis.

wi
door wilhelmina59 Jul 5, 2017 om 13:49
518 Antwoorden / 0 Vragen

Heb ook een gasfornuis. Meeste, zowel bijna alle moderne gasfornuizen hebben een vonk ontsteking. Denk niet dat dit met een vuursteentje gebeurt.:-) Klinkt eerder als een oud huis met weinig groepen. Zou dit wel door iemand laten aanleggen die hiervoor geleerd heeft

tijger1
door tijger1 Jul 5, 2017 om 13:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard zijn er te weinig groepen, maar een elektrisch fornuis moet ook nog op een eigen groep.

panter22
door panter22 Jul 5, 2017 om 14:14
6599 Antwoorden / Vragen

Dat zou kunnen dat TS  een gasfornuis heeft. Lees je link even verderop Tijger1,een aparte groep is niet noodzakelijk.

Een oven verbruikt rond de 2000 watt. Dat zou betekenen dat je ook voor de waterkoker een aparte groep moet hebben want die heeft minimaal 2000 watt.

gerbera
door gerbera Jul 5, 2017 om 16:17
7370 Antwoorden / 14 Vragen

Zit het stopcontact niet direct bij het fornuis, wat dacht je van een verlengkabel?
Dit is in dit geval niet toegestaan. In dat geval zal het ook een zware kabel moeten zijn.
Ovens en electrische kooktoestellen dienen, met hun eigen kabel, direct op een stopcontact te worden aangesloten bij voorkeur met een eigen groep.

ne
door neodutchio - Jul 5, 2017 om 13:33
5163 Antwoorden / 12 Vragen

Voorzieningen die normaal in een woning horen? Nergens staat vermeld dat een stopcontact voor electrisch koken in een keuken moet zitten hoor. U wilt zelf een aanpassing hebben in de keuken, dat moet u zelf betalen. Of denkt u ook dat u bij de verhuurder terecht kunt omdat u witte muren niet mooi vindt en ze liever blauw heeft?
En ja, het plaatsen van een extra stopcontact voor koken en aanpassingen in de meterkast kosten geld.

wi
door wilhelmina59 Jul 5, 2017 om 13:52
518 Antwoorden / 0 Vragen

Stopcontacten voor elektrisch koken zitten meestal in de keuken, of ga jij op zolder koken. Vond dit topic over elektriek https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/aan-welke-veiligheidseisen-voor-elektra-moet-huurwoning-voldoen

ne
door neodutchio Jul 5, 2017 om 16:28
5163 Antwoorden / 12 Vragen

Er wordt op gas gekookt, er is dus geen noodzaak voor een stopcontact. Er zijn zat huizen zonder kookstopcontact in de keuken en het is echt geen verplichting om deze te hebben hoor.

Ge
door Genee - Jul 5, 2017 om 13:53
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien is er de mogelijkheid om die installatiekosten in de huur te laten verwerken.
Zou u over een paar jaar gaan verhuizen dan heeft u in ieder geval geen €500 betaald voor de aanleg.

Neem aan dat er nu voor dat ovenstopcontact alvast een leiding gelegd wordt van de keuken naar de meterkast anders moet men straks weer gaan breken.
Kan zijn dat deze loze leiding er al ligt, was 50 jaar geleden al gebruikelijk.

Voor electrisch koken zal nog meer moeten gebeuren, om te beginnen 3 phasen aansluiting, 3 phasen elektriciteitsmeter, 3/4 " electriciteitsbuis naar keuken, speciaal stopcontact.

tijger1
door tijger1 Jul 5, 2017 om 13:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Elektrisch koken wordt gesplitst over twee groepen. Uiteraard met één speciaal stopcontact en steker.

Ge
door Genee Jul 5, 2017 om 14:34
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1 Wanneer er één phase de woning binnenkomt en gezekerd is 35A moet de stroom van alle electrisch apparaten door die ene zekering.
2 groepen maken voor de kookplaat heeft dan geen zin als beide groepen op dezelfde phase zitten.
2 groepen met een enkele zekering is mogelijk maar beperkt wel het gebruik van de kookplaat.
http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/139445-keukenapparatuur-hoeveel-groepen-heb-je-nodig.html

me
door mein33 - Jul 5, 2017 om 13:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wil ik electriciteit voor een toekomstig fornuis: dus een gewoon fornuis, 4 pits gas om te koken met electrische oven, dan moet ik dat stopcontact voor dat fornuis zelf betalen. Kosten rond de 200,--.
Nu blijkt echter ook dat er geen plaats meer is in de meterkast.

@abronneberg,

U zou t.z.t. misschien wel een uitbreiding van de elektrische aansluiting(en) willen in de huurwoning.
Met de elektrische aansluiting(en) in de meterkast is op zich niets aan de hand en de uitbreiding daarvan staat los van de huidige elektrische aansluiting(en) in de woning.
U kunt de eigenaar van de woning niet verplichten deze, door u gewenste uitbreiding, kosteloos voor u te installeren.
Voor uitbreiding van de elektrische installatie zult u toestemming van de verhuurder moeten vragen en krijgen en de kosten van de extra aansluiting zijn voor uw rekening.
U kunt de verhuurder uiteraard wel verzoeken om de elektrische installatie aan te passen aan uw wensen en de kosten daarvan voor zijn rekening te nemen.
Mogelijk zult u daarvoor dan wel een extra huurpenning moeten gaan betalen.

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2017 om 14:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees ter informatie eens hier bij het eerste stuk. Oven en gas kookvlak.

https://www.deschouwwitgoed.nl/fornuis/meerfasen-aansluiting-kookplaat-fornuis

panter22
door panter22 Jul 5, 2017 om 14:09
6599 Antwoorden / Vragen

Uit de link van Tijger1,
Fornuis: enkele oven en gas kookvlak

Wilt u een fornuis kopen met een enkele oven met een gas kookvlak (dus geen elektra !) aan de bovenzijde dan is de aansluitwaarde onder de 3,6 kW dan en kunt u deze gewoon op een normaal stopcontact aansluiten. Houdt u er hierbij wel rekening mee dat u het fornuis hierbij niet tegelijkertijd met bijvoorbeeld een koffiemachine of vaatwasser kunt gebruiken i.v.m. de aansluitwaarde. Een aparte groep zou hierbij ons advies zijn.

Daar staat het uitgelegd wat ik bedoel. Zo doe ik het al meer dan 20 jaar zonder problemen.

AB
door ABronneberg - Jul 5, 2017 om 14:25
2 Antwoorden / 5 Vragen

Dank voor al jullie antwoorden.
Het gas gaat inderdaad verdwijnen, dan heb ik ook al tegen de aannemer gezegd. Maar dat zou nog jaaaaaaren duren zei deze. Ik zal eens informeren bij een gewone electricien, maar ik betwijfel of deze goedkoper is. De aannemer zei ook dat het hem niets uitmaakte wie het aanlegt, als het maar goed gebeurde. De rekening van de keuken gaat naar de verhuurder, alleen alles wat ik aan extra wil betaal ik zelf. En dat vind ik ook vanzelfsprekend.
Ik krijg 2 extra stopcontacten (betaalt de verhuurder) in de buurt van het nieuwe fornuis, ik kan inderdaad gaan vragen of daar de oven op kan...dan zou ik misschien geen uitbreiding van de meterkast hoeven te hebben.
Anders kan ik inderdaad de verhuurder vragen of deze meebetaalt aan de meterkast, daardoor wel huurverhoging, maar deze verhoging kan dan mee in de huurtoeslag.

me
door mein33 Jul 5, 2017 om 14:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het gas gaat inderdaad verdwijnen, Maar dat zou nog jaaaaaaren duren.

En voor deze in het verre verschiet liggende ombouw hoeft u als huurder niets te betalen.
De t.z.t nieuw benodigde apparatuur komt dan uiteraard wel voor uw eigenrekening en daar krijgt iedereen, als er voldoende tijd van leven is, dan mee te maken ;-))

panter22
door panter22 Jul 5, 2017 om 14:41
6599 Antwoorden / Vragen

Als je de verhuurder gaat vragen, dan kiest die voor de meest veilige optie. Dus een extra groep.
Als je €500 geen bezwaar vindt, dan moet je dat doen.

Po
door Pontiac - Jul 5, 2017 om 15:58
131 Antwoorden / 5 Vragen

u kunt ook op zonne-energie gaan koken ;-)

me
door mein33 Jul 5, 2017 om 17:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@pontiac,

Zet u ook altijd uw potje in het zonnetje en wacht tot de rapen gaar zijn ?     ;-))