peetje123
door peetje123 Jun 22, 2011 om 17:48
Huishouden & energie

Vlooien middel kat en hond v.d. Aldi

Beste mensen,

Ik heb geprobeerd een adres v.d. Aldi te vinden maar helaas...
Echter wil ik hen niet ergens van beschuldigen maar t gaat mij om een waarschuwing !!
Volgende week vanaf 29 juni brengen zij goedkope middelen in de verkoop voor ontvlooien bij hond en kat.
Ook ontwormings middelen komen dan in de winkel maar....
In t ontvlooiïngs middel/pipetten is de stof Diazinon verwerkt per pipet 0,4 ml. volgens de aanbieding.
Nu heb ik contakt gezocht op internet (en info gevraagd bij mijn dierenarts) en daar kwam uit dat Diazinon in sommige landen een verboden insecticide is en uit de handel is gehaald. Dit zei mijn DA (dierenarts) dus ook en dat is uiteraard niet voor niets...
Dus nu vraag ik me af of dit wel goed is voor onze huisdieren ??? En hoe wordt dit gefabriceerd ???
Is hier controle op en zo ja hoe en door wie ???
Ik wil nogmaals de Aldi niet in een kwaad daglicht zetten maar voorkomen dat er huisdieren en eigenaren hiervan de dupe kunnen worden.
Mijn DA zei dus ook t kan fout gaan bij dieren dit middel ....vooral perzische katten kunnen hiervoor gevoelig zijn...

Dus graag jullie hulp in deze om evt. dierenleed en eigenaren leed te voorkomen.
En ook dat Aldi evt. schade claims aan hun broek krijgen al zullen zij ingedekt zijn tegen dergelijke dingen neem ik aan.
Maar toch....

Hoe dit aan te pakken ??
Dit middel is niet voor niets uit de handel gehaald en in sommige landen verboden !!
Is t hier in Nederland eigenlijk wel toegestaan ??

Al met al een hoop vragen en ik hoop dat er een lampje gaat branden en dat dit bekend wordt voor bescherming van onze dieren.

mvrgr. Petra Martens

17864 11 Rapporteer

peetje123
door peetje123 - Jun 22, 2011 om 17:55
49 Antwoorden / 18 Vragen

ben nog vergeten erbij te zeggen dat t hier niet om de vlooienbanden gaan (zoals mijn DA ook zei) maar om pipetten die direct op de huid moet worden aangebracht....met evt. gevolgen van dien.....

atenias
door atenias - Jun 22, 2011 om 18:22
75 Antwoorden / 17 Vragen

Op wikipedia staat dat de stof alleen verboden is als gewasbeschermingsmiddel, omdat deze dan veelvuldig wordt gebruikt.

Het middel zou niet openbaar verkocht worden / door de controle komen als het echt helemaal verboden is voor huisdieren.

Ik neem aan dat het middel alleen gebruikt wordt als het dier last heeft van vlooien en niet als preventiemiddel. Luizenshampoo en anti-biotica zijn ook schadelijk voor de gezondheid, maar die worden dan ook alleen gebruikt als het echt nodig is.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Jun 22, 2011 om 18:23
330 Antwoorden / 15 Vragen

Op de Duitse website staat een contactformulier.klik hier
Dit is volgens mij de enige optie om met Aldi in contact te komen.
Verder zou ik het de lokale winkelmanager even melden.
Goed dat u dit hier meldt!

wolfenjong
door wolfenjong - Jun 22, 2011 om 18:25
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Loopt u al niet wat hard van stapel, en ja hoor, na de concurrentie verkopers geraadpleegd te hebben, komt u al met u conclusies.

Hoe komt er nu zoveel onzin op het internet.

Nou dus zo.

peetje123
door peetje123 - Jun 22, 2011 om 18:29
49 Antwoorden / 18 Vragen

Bedankt Gerdamarijke ik ga ze een mailtje sturen en inderdaad de manager hier waarschuwen ook...

wordt vervolgd...

edrick3
door edrick3 - Jun 22, 2011 om 18:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo peetje123,

Als ik de advertentie van de Aldi goed bekeken heb, dan staat er: De werkzame stof Diazinon zorgt voor een directe bestrijding van aanwezige
vlooien en larven. Inhoud: 4 pipetten van 0.4 ml.

Vraag me dus af of het ook PREVENTIEF werkt.

En hoe lang het werkzaam is.
Je zou op het doosje moeten lezen.

1 Twinspot = 0,6 ml en werkt 3 maanden!
Werkzame stoffen: Pyriproxyfen en Butylhydroxyanisol
Is wel duurder - bij de dierenspeciaalzaak.

Maar ja, voor die 4 euro valt het te proberen.

Ter info:
vlooienbanden: nadeel is dat ze meestal achterop het dier minder goed werken, en dat er geen moderne middelen als werkzame stof in verwerkt zijn (de modernste vlooienband, die met diazinon, is al zeker 30 jaar op de markt !)

Lees ook even hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Diazinon

Met vr.gr.

peetje123
door peetje123 - Jun 22, 2011 om 18:38
49 Antwoorden / 18 Vragen

Ik wil niet te hard van stapel lopen maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 lijkt mij he ? Beter voorkomen dan genezen of dierenleed of weet ik veel wat...
Inmiddels ook mailtje naar Aldi gestuurd....

sj
door sjuulke12 - Sep 2, 2013 om 20:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

hallo peetje
ook ik heb informatie gezocht op internet
dit is wat ik vond

De redenen voor de niet-toelating van diazinon door de Europese Commissie zijn:
de blootstelling aan diazinon bij de toedieners, werknemer en omstanders kan mogelijk onaanvaardbaar hoog zijn
er zijn ontoereikende gegevens over bepaalde zeer toxische onzuiverheden (onder meer TEPP) in het technische materiaal, en het kan niet uitgesloten worden dat deze stoffen aanwezig zijn in niveaus die vanuit toxicologisch of ecotoxicologisch oogpunt relevant zijn

Bestaande toelatingen voor diazinon moesten tegen 6 december 2007 worden ingetrokken. De bestaande voorraden mochten nog één jaar na deze datum gebruikt worden.

Daarentegen wordt Diazinon 15% w/w (werkzaam gehalte voor katten) nog wel gebruikt in vlooienbanden en antivlooiendruppels tegen de kattenvlo (Ctenocephalides felis). "Beschikkende op de aanvraag d.d. 17 april 2008 werd deze toegelaten op de Nederlandse markt."
t

edrick3
door edrick3 - Sep 3, 2013 om 10:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@sjuulke12,

Goede info, maar .... wel ruim 2 jaar nadat de vraag gesteld is!
Komt zeker omdat de Aldi de komende week weer vlooienbestrijding in de aanbieding heeft??

do
door dokterjohn - Aug 13, 2015 om 14:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

"Daarentegen wordt Diazinon 15% w/w (werkzaam gehalte voor katten) nog wel gebruikt in vlooienbanden en antivlooiendruppels tegen de kattenvlo. "Beschikkende op de aanvraag d.d. 17 april 2008 werd deze toegelaten op de Nederlandse markt." Wikipedia.

edrick3
door edrick3 - Aug 13, 2015 om 15:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@dokterjohn,

Afgezien van het feit dat dit een 4 jaar oud topic is staat de door jou aangehaalde tekst al vermeld in de reactie 2/9/2013 20.06 uur