kamphuysen
door kamphuysen Feb 13, 2010 om 19:13
Huishouden & energie

Wat te doen bij verstopte Kater

voor de 2e keer na een jaar heeft onze kat *geholpen kater) weer een blaasontsteking, en is dus weer aan het infuus, plasbuis ontstoppen blaas door spoelen met katheter enz. Vraag; komt dat door verkeerd eten, stress of wat kan de oorzaak zijn?

2142 16 Rapporteer

vladja
door vladja - Feb 13, 2010 om 19:21
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De meeste dierenartsen hebben speciaal voer voor dit probleem. Kat vindt het niet erg lekker, maar gaat het wel eten. Heeft u 1 kat of meer katten?

Vladja

vladja
door vladja - Feb 13, 2010 om 19:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Google op : kat+voer+blaasgruis

Vladja

kamphuysen
door kamphuysen - Feb 13, 2010 om 19:27
252 Antwoorden / 68 Vragen

hebben net een logeer kat die was heel erg uitgeput waarschijnlijk te veel kou , was teveel buiten geweest met dit k... weer , en een andere kat die onze kater goed kent,....kan stress zijn maar ja de blaas had bloederig vocht bij het kathariseren...en bloed in de blaas komt volgens mij niet door stress

=vladja schreef op zaterdag 13 feb 2010, 19:21: De meeste dierenartsen hebben speciaal voer voor dit probleem. Kat vindt het niet erg lekker, maar gaat het wel eten. Heeft u 1 kat of meer katten?

Vladja

magicscanman
door magicscanman - Feb 13, 2010 om 19:43
261 Antwoorden / 0 Vragen

Onze huiskat kreeg het altijd van de kou (winter)

kamphuysen
door kamphuysen - Feb 13, 2010 om 19:46
252 Antwoorden / 68 Vragen

heb even gekeken op google, en kom bij "" eurologist """ een medicijn wat helpt begrijp ik eruit, wie heeft hier goede ervaringen mee?

tdehond
door tdehond - Feb 13, 2010 om 19:49
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik zou de kat binnen houden en alleen bovenvermeld kattenvoer tegen blaasgruis te eten geven.

klik hier voor een goed pdf file hierover.

Eerst moet vastgesteld worden welk soort blaasgruis het probleem eventueel veroorzaakt, gevolgd door passend dieet.

vladja
door vladja - Feb 13, 2010 om 19:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen
pino123
door pino123 - Feb 13, 2010 om 22:21
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Precies hetzelfde gehad met onze kater, nu aangepast voedsel (kost wat!); goed geadviseerd door goede dierenwinkel. 5 dgn, probleem weg, kat blij, wij ook

Succes.

aurora1
door aurora1 - Feb 14, 2010 om 02:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mijn (geholpen) kater had ook de aanleg voor blaasgruis en kreeg door stress er soms meer last van (bijv. als de kater van mijn vader hem terroriseerde...). Aangepast eten, zorgen dat hij veel dronk (geen droge brokjes, tenzij in veel water) en mijn vaders kat uit de buurt houden hebben toen het probleem sterk verminderd. Ik dacht dat het kattenvoer van een Canadees merk was dat goed hielp en dat hij ook wel lustte. Dat van de dierenarts vertikte hij om te eten...., lukte ook niet met foefjes.

2p
door 2poedels - Feb 23, 2010 om 01:51
6 Antwoorden / 3 Vragen

laat eerst uitzoeken wat voor soort gruis, evt medicijn en ga dan over op rouw voer bv Carnibest of Bandid. kan ook rouw rund of kippenvlees zijn met af en toe wat rouwe hart. zeer goede ervaringen mee met onze 2 honden. groeten 2 poedels

2p
door 2poedels - Feb 23, 2010 om 01:56
6 Antwoorden / 3 Vragen

RAUW moet het zijn ipv met ou. stom stom stom. 2poedels

kamphuysen
door kamphuysen - Feb 23, 2010 om 10:08
252 Antwoorden / 68 Vragen

Wij hebben onze kat tijdens de kou ook s,nachts buiten gelaten, dat wilde hij zo was hij het gewend, edoch blaasontsteking dus opgelopen, net als mensen die te lang in de kou stil zitten enz, er was ook een stress factor bij we hadden een logee kater in huis en daar was hij wel bang voor, dus naar de dierenarts gegaan de kat wilde niets meer en ging veel naar de bak er gebeurde dan niets qua plassen en hij had pijn en werd steeds suffer, bij de DA met een catheter de plasbuis doorgeprikt tot aan de blaas veel bloederig vocht vervolgens, en aan een infuus gedaan veel medicatie en opname, wel een week, nu gaat het beter met speciaal voer en veel vocht toedienen (de rekening beloopt ongeveer 600 euro het is al de 2e keer) voortaan blijft die kat dus absoluut binnen in de winter dat is wel zeker! En op speciaal voer brokjes van royal canin die ook kunnen worden vergeleken met bakjes die je in de dierenwinkel kunt kopen. Of bij de Lidl let dan op die kleine alu bakjes. Heeft iemand nog meer idee laat dan weten svp!

=magicscanman schreef op zaterdag 13 feb 2010, 19:43: Onze huiskat kreeg het altijd van de kou (winter)

vladja
door vladja - Feb 23, 2010 om 10:20
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wij hebben onze kat tijdens de kou ook s,nachts buiten gelaten, dat wilde hij zo was hij het gewend, edoch blaasontsteking dus opgelopen, net als mensen die te lang in de kou stil zitten enz,

Een blaasontsteking (cystitis) bij de [b]mens wordt veroorzaakt door een infectie die tot een ontsteking van de blaaswand leidt.

Vladja

2p
door 2poedels - Feb 23, 2010 om 22:16
6 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=2poedels schreef op dinsdag 23 feb 2010, 01:51]laat eerst uitzoeken wat voor soort gruis, evt medicijn en ga dan over op rauw voer bv Carnibest of Bandid. kan ook rauw rund of kippenvlees zijn met af en toe wat rauwe hart. zeer goede ervaringen mee met onze 2 honden. groeten 2 poedels

aurora1
door aurora1 - Feb 23, 2010 om 23:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

W.b. soort blaasgruis uitzoeken (voorstel 2poedels), lees ook eens onderstaande site inzake struvietdieet en oxalaatdieet en al dan niet wat vit.C en/of appelazijn toedienen.
U kunt bij de dierenarts en bijv. in dierenwinkels daar ook eens informatie over inwinnen en ook over eventuele homeopatische middelen. Op internet is er ook nog wel het e.e.a. over te vinden, o.a. op forums.
Als mijn kater Keesje naar mijn indruk (te) weinig water dronk gaf ik hem soms een beetje extra water met een injectiespuit (zonder naald) via de mondhoeken. Met hem ging dat gemakkelijk, hij ging zelfs ervoor zitten omdat hij het wel een leuk spelletje vond. Ook vinden sommige katten regenwater soms lekkerder dan water uit de kraan.

Linkje

bobbyx
door bobbyx - Mar 3, 2010 om 14:36
29 Antwoorden / 9 Vragen

een beetje laat,maar toch.....
ik heb twee katers (tweeling)van 4 jaar oud,die ,na castratie,om de haverklap een blaasontsteking hadden.
Nadat ze nu iedere avond een klein beetje zachtvoer ( tin of blik ) krijgen,met veel warm water en een halve tabl.(25 mg.)vitamine C,nergens meer last van.
Overdag ,vlg.voorschrift en niet meer,brokken,Carocat lam & rijst.
misschien heeft u hier iets aan.
gr.bobbyx